Ga naar inhoud


Vrije hardwarekeuze in gedrang


Gast satellietsmurf

Aanbevolen berichten

Gast satellietsmurf

Goedemorgen,

Ik heb al flink wat geïnvesteerd in mijn satellietopstelling. Goeie schotel, VU+-ontvanger... ik heb enkele maanden geleden ook de investering gedaan in zo'n witte module i.p.v. de zwarte om onder meer naar Mezzo te kunnen blijven kijken. Ik lees hier echter op dit forum een hoop onheilsberichten als zou TVV een einde willen maken aan de vrije hardwarekeuze van de klant. Zo las ik in een topic dat nieuwe TVV-klanten min of meer verplicht worden om ook hun rommelontvangertjes af te nemen. Ik heb echter een beetje moeite met in de posts hier te onderscheiden wat feiten zijn en wat pure speculatie. Daarom enkele vraagjes:

 

  1. Zijn er concrete aanwijzingen dat het op korte / middellange termijn voor de klanten sowieso effectief onmogelijk gaat worden om zeg maar een VU+-ontvanger te gebruiken?
  2. Ik lees nogal wat ongenoegen over het feit dat de witte module een CI+-model is. In worst case scenario, aan welke concrete beperkingen mag ik me verwachten als TVV deze mogelijkheid gaat implementeren? Met andere woorden: wat kan TVV theoretisch hiermee blokkeren?
  3. Als het dan toch zover komt dat ik effectief met beperkingen word geconfonteerd, ga ik TVV buitengooien. Ik gebruik mijn opstelling echter voor 50% voor Engelse en Duitse FTA-kanalen. Heb ik nog een smartcard nodig om die te kunnen bekijken? Ik lees nl. in nogal wat topics dat TVV (onterecht) de smartcard terugvraagt - anderzijds zie ik het nut niet helemaal in om nog zo'n kaart te behouden als ik niet langer geïnteresseerd ben in een abonnement bij hen af te nemen.
  4. En misschien iets op langere termijn: als ik zeg maar Proximus-tv of Telenet neem, heeft dat de mogelijkheid om opnames op de harde schijf voor eigen gebruik bijv. over te zetten naar een DVD-recorder of iets dergelijks? Misschien zijn er onder jullie die hier al ervaring mee hebben? Nu was dat bij TVV namelijk makkelijk: file inladen op de PC, videobewerkingsprogrammatje erop om de reclame te knippen, omzetten naar een gangbaar formaat zoals mp4 en bijhouden voor het nageslacht...
Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste satelliesmurf

 

over dit thema is reeds veel gecommuniceerd in een draad : twee nieuwe M7 ontvangers voor tv vlaanderen. ontvangers M7 rubriek ) Let wel op uw vragen komt van de kant van tv vlaanderen nooit rechtstreeks een duidelijk antwoord. Ik zal proberen de feiten op te lijsten zodat een logische conclusie mogelijk is . Regelmatig komt een nieuwe codering met een nieuwe smartcard (dit is algemeen) voor alle providers , wil men de codering drastisch wijzigen dan is een nieuwe smartcard noodzakelijk. Meestal is de reden : gekraakt maar hier gaat het om cardsharing genre protec , sab android , etc (onderkruipers met keys verspreiding ) . Heel eigenaardig is het feit dat de zogenaamde kaartwissel " viaccess swop"  niet verplicht ingevoerd werd, maar vrij werd aangeboden samen met het uitfaseren van de eigen ontvangers type M7 Sat801 en de afbouw en stop met de verkoop van losse smartcards (seca 3) en de witte module.

 

Feit is ook dat de nieuwe codering viaccess 5.0  er alle schijn van heeft paired te gaan worden dwz  gekoppeld aan het serienummer van de eigen ontvanger of gekoppeld aan het serienummer van nieuwe CI+ module waarover hier ook al in dit forum uitvoerig werd bericht.

 

Van de kant van tv vlaanderen uit wordt steeds gezegd dat de  Merlin (seca 3) codering zal blijven bestaan naast de nieuwe viaccess codering. Als je logisch nadenkt kan dit gewoon niet blijven duren , twee licenties betalen , een nieuwe codering bijkomend invoeren zonder plannnen de ander uit te faseren . De vraag rijst dan hoeveel jaar nog ? Volgens Peter Deruddere nog minstens twee jaar , anderen denken nog 5 jaar maar eindig is zeker.  Belangrijk is wel de sommigen hun oude seca3 kaart werden teruggevraagd bij het stopzetten van hun abonnementvan tv vlaanderen hoewel ze ervoor destijds betaald hadden.

 

Een laatste nieuw verschijnsel is de ip tv koppeling van de zenders,  dwz  een controle via internet  of de ontvanger de zender via satelliet mag ontvangen.  Zo hebben ze laatst een nieuwe zender ingevoerd die enkel via ip tv te ontvangen is en niet meer via satelliet.

Het globaal aanbieden van internet en tv lijkt hierin ook een bewuste keuze te zijn, om de greep op de illegale verspreiding van de keys te versterken.

 

uit dit alles kan met besluiten dat de codering klaar is om aangescherpt te worden : pairing,  + ip tv koppeling (internet ) + nieuwe codering.

 

Toch lijkt er een opening te bestaan via de CI+  module. Het zal in elk geval zeer geleidelijk gaan zoals met irdeto om niet alle klanten te verliezen.  De richting van ip tv controle lijkt mij in elk geval interessant om de illegale servers aan te pakken. Een nieuwe codering daarentegen lijkt reeds voor linux geen barriere meer te vormen.

 

Hereberie1234

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Goedemorgen,

  1. Zijn er concrete aanwijzingen dat het op korte / middellange termijn voor de klanten sowieso effectief onmogelijk gaat worden om zeg maar een VU+-ontvanger te gebruiken?
  2. Ik lees nogal wat ongenoegen over het feit dat de witte module een CI+-model is. In worst case scenario, aan welke concrete beperkingen mag ik me verwachten als TVV deze mogelijkheid gaat implementeren? Met andere woorden: wat kan TVV theoretisch hiermee blokkeren?
  3. Als het dan toch zover komt dat ik effectief met beperkingen word geconfonteerd, ga ik TVV buitengooien. Ik gebruik mijn opstelling echter voor 50% voor Engelse en Duitse FTA-kanalen. Heb ik nog een smartcard nodig om die te kunnen bekijken? Ik lees nl. in nogal wat topics dat TVV (onterecht) de smartcard terugvraagt - anderzijds zie ik het nut niet helemaal in om nog zo'n kaart te behouden als ik niet langer geïnteresseerd ben in een abonnement bij hen af te nemen.
  4. En misschien iets op langere termijn: als ik zeg maar Proximus-tv of Telenet neem, heeft dat de mogelijkheid om opnames op de harde schijf voor eigen gebruik bijv. over te zetten naar een DVD-recorder of iets dergelijks? Misschien zijn er onder jullie die hier al ervaring mee hebben? Nu was dat bij TVV namelijk makkelijk: file inladen op de PC, videobewerkingsprogrammatje erop om de reclame te knippen, omzetten naar een gangbaar formaat zoals mp4 en bijhouden voor het nageslacht...

 

antwoorden op

 

1.

geroezemoes rumors/geruchten en voorspellingen baseren altijd op het niet kennen van alle feiten, daar deze niet/nooit publiek gemaakt worden door providers van satelliet TV pakketten

 

- zouden ze wel inzicht geven in punten van uw vraag, dan geeft men toe >

a ) dat er een veel betere hardware is

en

b ) die het huidige "zogenaamd veilig" common access principe van embedded cam en smartcard in zijn onderbroek zet

 

- zouden ze wat er op de achtergrond gaande is zo maar publiceren, dan onstaat een chaotische consumenten opstand wegens het feit >

c ) dat we ons moeten conformeren aan het afstaan van alle eigendomsrechten; van kaart / uitzending / hardware / opname / gegevens uitwisseling van persoonlijke data

d ) ook de verplichting reclame te kijken zal niet iedereen zindelijk maken, neen eerder de schijt van krijgen = doorspoelen komt pop-up melding annuleren of film wordt gewist

 

- zouden ze ons te vroeg informeren,

e ) dan wachten alle potentiële klanten die vernieuwingen eerst af en dat betekend een groot deel der abonnementen zal niet met de jaarprognose van M7 overeenstemmen

f ) dan zeggen nog meer mensen hun abonnement per direct op

 

2.

de CI+ introductie is een die enkel op compatibele hardware gebruikt kan worden

 

de CI+ mogelijkheden zijn al bij introductie jaren geleden aan de orde gekomen en omvatten een multipele gebruikers belemmering. (zoals hierboven onder punt 1. d ) aangegeven )

 

de CI+ is ten dele een die uw huidige Smatcard koppelt aan de Compatibele Hardware waardoor je activeren en vernieuwen enkel nog in die hardware (de gecertificeerde apparaten) kunt doen = effe in de officiele receiver stoppen en dan terug in je hobby box gaat niet meer { dat is de bedoeling erachte}

 

de CI+ opwaarderen en updaten is al achterhaald en een veel fout gevoeliger systeem dan gewoon online het "token" aanpassen voor de toegang van uw pakket en on-demand services

mede omdat die Hardware U en de Provider extra geld kost

 

3.

voor FTA ontvangst en kijken is geen enkele smartcard nodig, dat was ooit in bepaalde receivers van TVV en CDS een voorwaarde maar niet in vrije hardware naar keuze

 

4.

niet logisch en dus niet voorzien in de toekomst

Cry Me A River

Dinah Washington

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

dennisjung

welke decoder bedoel je nu....???

 

de vraagsteller satellietsmurf denkt na over een VU+

 

dus jou belgacom verhaal heeft er helemaal niets mee van doen

 

en neen, nogmaals je kunt niets opnemen van IPTV, je kunt het programma terugzien tot 6 maanden lang

zie punt 4.

 

en dat is geen zomaar verdwijnen dat is de uitleg van de praktijk betreffende Opnemen met IPTV abo's

Cry Me A River

Dinah Washington

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Van HDMI opnemen kan je vergeten, dat staat de beveiliging niet toe.

En van scart opnemen wil je niet.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dennisjung

en daar in het topic, wordt geen belgacom genoemd maar Proximus TV of Telenet.

ofschoon dat er niet toe doet

IPTV via internet WAN

 

Nogmaals IPTV kun je niet lokaal opslaan.

Niet op PC en niet op een of andere receiver.

IPTV wordt enkel virtueel in de Cloud opgenomen en wordt eigenlijk uit de bibliotheek opnieuw opgeroepen dus herbekeken

tot maximaal 6 maanden lang kun je een zogenaamde opname herbekijken

meestal staat ie dan ook al in het filmaanbod

 

dat principe kan niet lokaal opgenomen worden, niet via hdmi of scart analoog

 

U bent in de war / verwart met HBBTV en internet streams opnemen!

IPTV is iets anders

Cry Me A River

Dinah Washington

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer je het enorme verlies in beeldkwaliteit op de koop toeneemt.

Een camera voor je beeldscherm zou ook gaan.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer je het enorme verlies in beeldkwaliteit op de koop toeneemt.

Een camera voor je beeldscherm zou ook gaan.

Neem in dat geval wel, indien binnen de mogelijkheden, een UHD camera. ;)

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jantje ken ik ook niet..

 

Maar ik nam iptv op via scart naar usb convertor

En dan heb je de pc als recorder

Het is mogelijk

Ik geef het gewoon mee

neen klopt niet

 

Je veronderstelde een analoog aftappen van de beeldinformatie van die IPTV-box van de provider Proximus via een analoge aansluiting, bijvoorbeeld de Euro-scart plug.

Echter of dat mogelijk blijft zoals jij veronderstelde is inderdaad weer speculatie die de topic vraagsteller satellietsmurf nu juist eens beantwoord wilt zien.

Gezien de Hardware die hij t.z.t. krijgt van Proximus ( die is misschien zonder scart t.z.t. )

Ik weet het ook niet of dat allemaal snel gaat veranderen, vandaar post #2

Maar IPTV op analoog niveau opnemen is zeker geen weelde.

 

en als ik jou eigen vragen recent geplaatst bekijk op sat4all, beste dennisjung, staan die lijnrecht tegenover je reacties op andermans vragen.

en vooral hier daar je van je provider af wilde stappen als eerste bericht

Cry Me A River

Dinah Washington

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ook op de scart uitgang kan een kopiëer beveiliging zitten, die analoog opnemen lastig maakt.

Googel maar eens op dit onderwerp, en je ziet op de kabel fora daarover de nodige discussie.

Macrovision is ook verder geëvolueerd.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de topic starter is nu gast en dus geen lid meer van sat4all als ik me niet vergis

 

wellicht is het niet in hem opgekomen dat er nooit een vrije Hardware keuze bestaan heeft daar de satellietTV provider haar eigen apparatuur voor op stelt

enkel een alternatief dat eigenlijk officieel niet bestaat ( beschreven onder .1 a en b ) wordt nu aangepakt.

Cry Me A River

Dinah Washington

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

wellicht is het niet in hem opgekomen dat er nooit een vrije Hardware keuze bestaan heeft daar de satellietTV provider haar eigen apparatuur voor op stelt

enkel een alternatief dat eigenlijk officieel niet bestaat ( beschreven onder .1 a en b ) wordt nu aangepakt.

"Nooit" lijkt mij wat overdreven.

​Volgens mij waren er bij de lancering van TV Vlaanderen nog geen eigen ontvangers, en toen was elke klant welkom.

Of die nu met een Canal Digitaal ontvanger keek, desnoods op een geavanceerde broodrooster, als er maar abonnementen verkocht werden.

Later begonnen ze meer en meer de eigen hardware te pushen.

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...