Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Na een en paar weken op ku band te hebben rond gekeken ,maar weer eens de c band lnb er op gezet . Een blind scan op 58 west gedaan .

Halverwege het scannen kom ik erachter dat de tuner op ku band staat. Tot mijn verbazing ontvang ik vele transponders, ook nieuwe transponders die ik nog nooit heb ontvangen.  Veel transponders ook dubbel met allemaal een ku frequentie wat natuurlijk niet juist is.

Sommige transponders die ik normaal gesproken niet ontvang, heb ik daarna op c band met de juiste frequentie geprobeerd te ontvangen, maar dit lukte niet.

Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben, en is het wel mogelijk om c band transponders te ontvangen terwijl de tuner op ku band ingesteld staat?

En nog uitzonderlijker, dat ik transponders ontvang die ik normaal gesproken niet kan ontvangen.

Geplaatst:

Dat wil ik wel vertellen. Technomate tm5402 hd de lnb is een Titanium satellite c1w-pll .

Op 78 oost ontvang ik ook signaal maar of dat het allemaal klopt ?  Als de tuner op c band  staat dan ontvang ik op 78 oost niets.

Geplaatst: (aangepast)

Je ontvanger "kijkt" met een universal Ku-lnb met twee "local" oscillatie frequenties (LOF). Een voor het lage gebied en een voor het hogere frequentie bereik. Een C-band lnb heeft maar een oscillatie frequentie. 

Bij het zoeken door je ontvanger met instellingen van de Ku-lnb zoekt hij dus met twee oscillatie frequenties. Vandaar dat hij zenders twee maal tegenkomt. Verder zoek je op de Ku band van lage frequentie naar hogere. Bij de C-band werkt dit geïnverteerd, dus van hoog naar laag.

Bij een Universal Ku-lnb is de output bij een LOF van 9,75 GHz ergens tussen 950 en1950 MHz

Bij het hogere Ku-lnb bereik is de output bij een LOF van 10.6 GHz ergens tussen 1100 en 2150 MHz.

De C-band lnb heeft normaal een LOF van 5.15 GHz met een output van 950 en 1750 MHz.

Als een C-band zender op 3.760 GHz zit zal hij dus op 5.15GHz-3.760Ghz= 1390 MHz via de lnb naar de kabel worden gestuurd.

En zoals je ziet zit 1390 bij een Universal Ku-lnb  in beide (laag en hoog) bereik, en je krijgt hem dus twee maal in je lijst.

Eenmaal als 11,140 GHz (9.75GHz+1.39GHz) en als 11.990 GHz (10.6GHz+1.39GHz).

aangepast door sat87

Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west

Geplaatst:

Nog een opmerking m.b.t. transponders die je met C-band instelling niet ontvangt. Heb je de goede LOF instellingen voor je C-band  lnb?

Check even uit als je de Ku-band frequentie hebt welke frequentie dit op de C-band dan zou moeten zijn.

Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west

Geplaatst:

Sat 87 dank je wel voor de uitleg . Dat is en duidelijk verhaal .

We gaan het zeker proberen LOF instellingen . Op de ku band pas ik het wel aan  , dat is zeker interessant op Nilesat .

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...