Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste medewerker forumbewoners,

Ik vertrek van de week naar Noord Spanje met een 60cm schotel met een enkele LNB en mijn nieuwe hd-ontvanger. Voorheen keek ik via Astra 19.2 mbv een analoge ontvanger. Ik heb vandaag in een winkel de zenderlijst van Astra 23.5 laten inladen en mijn abonnement van Canaldigitaal van de ene kaart naar de andere gezet. Nu lees ik veel tegenstrijdige verhalen (schotel te klein, duo LNB nidig) en maak me wat zorgen of ik straks wel beeld heb...wie oh wie brengt licht in deze duisternis. Op voorhand dank voor uw reacties.

Groet,

Simon.

Geplaatst:

Beste Simon010

Welkom op dit forum

Zou je eens aan willen geven waar in Noord Spanje. Het maakt een groot verschil uit of het aan de Atlantische kust is of aan de Middellandse zee

Geplaatst:

Hallo Sprietje, de baai van Rosas ligt in Noord spanje aan de Middellandse zee in de streek Catalonië. Het plaatsje waar we staan is Sant pere pescador.

Nog even ter verduidelijking: ik verander dus niets aan mijn setting (kabel, schotel 60cm, single LNB blijft eender) en vervang dus alleen mijn analoge ontvanger voor een hd-ontvanger en mik mijn schotel op Astra 23.5. Ga ik straks de zenders van mijn recreatiepakket ontvangen? Ik hoor graag van je.

Geplaatst: (aangepast)

Beste Simon010

Tja, ik had de kop van het draadje niet gelezen maar in Rosas (Roses) heb je voldoende aan een schotel van 60cm om de Astra 23,5 te ontvangen.
Ik ga er van uit dat je daar op vakantie gaat en dat het om een verplaatsbare schotel gaat (op driepoot misschien?).
Ik begrijp dat je een enkele kop hebt en dat is voor een verplaatsbare schotel geen probleem.
Wel zul je de schotel daar wat anders af moeten stellen dan in Nederland.
De elevatie van de schotel moet je op 37 graden afstellen om de Astra 23,5 te vinden en de skew van de lnb op 13 graden. Skew wil zeggen dat als je tegen de achterzijde van de kop aan kijkt, dus in de schotel kijkt, de kop 13 graden met de wijzers van de klok meegedraaid moet worden.

Maar er is één belangrijk punt waar je rekening mee moet houden.
Op 31 mei wijzigt CanalDigitaal de uitzendgegevens van 35 veel bekeken Nederlandse zenders. De waarde van de ‘symbol rate’ bij deze zenders wordt aangepast van 27.500 naar 29.900.
Zonder aanpassing van je satellietontvanger heb je kans dat je vanaf die datum deze zenders niet meer kunt bekijken.

Welke ontvanger heb je precies?

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Oh..., dat is mooi. Die laadt automatisch de nieuwe zenderlijst in. Daar hoef je zelfs geen opdracht voor te geven. Nu is het wel zo dat deze ontvanger denk ik standaard de zenderlijst via de Astra 19,2 update. Via het menu moet je dan instellen dat hij de zenderlijst via de Astra 23,5 wilt updaten.
Zoek maar eens even uit hoe je die instelling moet maken.
Als je dat niet doet, dan zul je de schotel af en toe eens even op de Astra 19,2 moeten richten zodat hij via die satelliet de zenderlijst kan updaten.
Zie ook de bijgevoegde hoek hoe schuin je de lnb in moet stellen.

post-60869-0-43451400-1463475649.png

Geplaatst:

Ok, je hebt me helemaal gerustgesteld. Ik kom vrijdag in Spanje aan en dan laat ik je weten of het gelukt is.Enorm bedankt voor je heldere uitleg.

Geplaatst: (aangepast)

Hallo Sprietje, het is gelukt!!! Dank voor je hulp en je uitgebreide reacties. Groeten vanuit Sant Pere Pescador.

Groet,

Simon.

aangepast door Simon010
Geplaatst:

Kijk, Simon schreef: "ik kom vrijdag in Spanje aan"
En zie, voordat de koffers zijn uitgepakt, staat de schotel al op de Astra 23,5 afgesteld. Tja, je kunt je gezin toch niet teleurstellen dat je vanavond niet naar de Nederlandse zenders kunt kijken. :P
Veel kijkplezier.

En wat heb je een prachtig weer. Volop zon en morgen 26-27 graden. :cool:

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen