Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Goedemiddag heren en dames,

Ik ben nieuw op dit forum, maar heb op diverse ander fora gelezen dat veel mensen hier goede raad hebben gekregen. Derhalve besloten mij te registreren en het eens te proberen!

Mijn vriendin is Bulgaars en wil graag Bulgaarse televisie kunnen kijken bij ons thuis.

Daarom hebben we een abonnement afgesloten bij bulsatcom. We zijn zojuist verhuisd en er stond nog een satelliet op het dak die uitgericht was voor CanalDigitaal.

De satelliet is 80 cm en heeft een dubbele LNB (zie foto's).

Ik heb hem nu zelf proberen uit te richten, maar dat lukt me helaas niet. 

Ik woon in Oud-Beijerland en kan niet echt iemand vinden die het wel kan en in de buurt woont.

Een satfinder heb ik niet, maar vind ik ook onnodig, aangezien het waarschijnlijk maar 1 keer hoeft te gebeuren, toch?

Hebben jullie nog tips, adresjes of andere wetenswaardigheden?

Alvast bedankt!

Groeten,

Sjoerd

post-101277-0-40068900-1463741241_thumb.jpg

post-101277-0-55089500-1463741287_thumb.jpg

Geplaatst:

Ik zou de bestaande duo lnb vervangen door een losse, enkelvoudige lnb...  eventueel met 4 uitgangen, dan kan je de 4 kabels aansluiten die er nu aanwezig zijn (als dat nodig is).

Maar met de opstelling zoals die nu is gaat het ook wel uiteraard... alleen zit je dan met diseqc instellingen die je niet nodig hebt...  ik verwacht niet dat je met die duo lnb vanaf de hellas2 ook nog wat anders kan ontvangen...  de türksat gaat waarschijnlijk niet lukken, maar daar ben ik geen expert in.

Om af te regelen kijk op http://www.dishpointer.com/  vul je adres in, selecteer de Hellas2 en met de groene lijn kan je de richting erg nauwkeurig bepalen waarheen de schotel moet kijken.

De schotel moet in ieder geval minder hoog kijken... voor de astra 1 staat die 29.1 gr omhoog, voor de Hellas2 moet dat 22.6 gr worden. Hij moet dus meer naar de grond toe kijken.  Ook moet hij ca 23 graden verder naar het oosten toe gedraaid worden... maar aangezien je al gedraaid hebt, heeft het geen zin exact te gaan berekenen hoeveel je moet gaan draien aan de schotel ;)

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Geplaatst: (aangepast)

Beste bulsatboy

Welkom op dit forum.

Het is geen 80cm schotel maar een 60cm schotel, een Triax 64 of een Inverto 60cm. Je schotel is 60cm breed en 65cm hoog zonder de rand.
Dat zou groot genoeg moeten zijn voor de Hellas Sat 2 op 39.0°E want die heeft in Nederland een veldsterkte van 53dBi en die zou je dus ook nog met een 50cm schotel goed kunnen ontvangen.
Maar ik ben bang dat je de Hellas niet kunt ontvangen op die plek want die staat ongeveer 20 graden verder naar het oosten achter de muur waar de schotel tegenaan staat.
En je kunt beter een enkele lnb monteren. Die dingen kosten ook maar €10,-.

Toets op http://www.dishpointer.com/ je straat en huisnummer en woonplaats in en kies de 39e. Zoom nu zover mogelijk in. Verplaats de rode ballon precies naar de plaats waar de schotel staat. Nu kun je zien of de signalen schuin op de muur vallen of van achter de muur komen.

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Bedankt voor jullie antwoorden.

Zie als attachment het screenshot van de website dishpointer. De muur staat dus gelukkig niet in de weg, aangezien de schotel op de foto al naar het oosten wijst, ik had al lopen draaien.

Ik ga zo de schotel even op 22,6 graden zetten en dan kijken naar het signaal.

Ik snap de logica tussen een enkele en een dubbele LNB niet echt, maar ik heb ook nog een enkele LNB liggen, dus als het met de dubbele niet lukt, kan ik die altijd nog proberen inderdaad!

Geplaatst: (aangepast)

Omdat bij een duo-lnb ze een gedeelte van de feedhorn hebben moeten verwijderen, presteert die minder goed dan een losse lnb.

Kijk nog even via Dishpointer waar het signaal precies vandaan komt. Denk daarbij aan schoorstenen, dakkapellen e.d. van huizen in de buurt om je schotel op uit te richten. De lnb-arm moet precies in die richting wijzen.

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Ik was de bijlage vergeten zie ik nu..

Hij wijst nu met de dubbele precies in de richting... met tel en gps nagekeken.. maar helaas geen signaal. (geen huizen, schoorstenen oid in de buurt naar het oosten/zuiden.).

Die enkele LNB lijkt een andere aansluiting te hebben.

Toch maar even in een winkel navragen dan..

post-101277-0-78594500-1463945914_thumb.png

Geplaatst:

Als je die duo lnb gebruikt, gebruik je dan toch we het signaal van de "lnb" die in de houder zit? Anders kijk je uiteraard NAAST de positie waarop je de schotel uitgericht hebt ;)  Dus even kijken of je de goede diseqc instelling hebt ingesteld bij de hellas2.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Geplaatst:

Als je die duo-lnb wilt blijven gebruiken, kun je beter de kop van de Astra 19,2 in de klem zetten. Dan hoef je de diseqc niet eens aan te zetten want dat blijft de Astra 19,2 toch ingeschakeld omdat die positie 1 heeft. Beter is gewoon een enkele lnb te nemen.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen