Ga naar inhoud


Port forwarding instellen m.b.t. gebruik IP camera van buitenaf


Aanbevolen berichten

Mijn dochter heeft een 3 in 1 abonnement bij KPN en gebruikt thuis een Eperiabox v9.

Omdat de WiFi capaciteit van deze box nogal te wensen overlaat heb ik van de week achter de Eperiabox een Asus WiFi router geplaatst en dat functioneert prima.

De Eperiabox heeft de IP range 192.168.2.x en de Asus router 192.168.1.x.

 

Als ik met mijn laptop op de Asus router via WiFi of LAN ben aangesloten kan ik zowel op de Asus router als op de Eperiabox (modem en WiFi) inloggen.

Dat voor zo ver de algemene informatie.

 

Nu heeft mijn dochter 2 stuks IP camera's die buiten via WiFi zijn aangesloten.

Ik had deze IP camera's al dusdanig geconfigureerd dat die op haar laptop, welke op de Asus router was aangesloten, beeld gaven.

Nu kwam zij met de vraag hoe zij onderweg met haar Smartphone op de camera's kan inloggen.

Ik begrijp dat dit d.m.v. port forwarding dient te gebeuren maar vraag mij nu het volgende af.

 

De camera's zijn nu in het netwerk 192.168.1.x van de Asus router opgenomen.

Ik zou nu denken dat ook de port forwarding op de Asus moet gebeuren maar mijn logica zegt mij dat dit dan toch op de Eperiabox dient te gebeuren.

Ik zie even de bomen in het bekende bos niet meer.

 

Kan mij iemand even op pad helpen?

 

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Je hebt het jezelf moeilijk gemaakt door 2 routers achter elkaar te zetten. Normaal gesproken dien je de router functionaliteit in de Experia uit te (laten) zetten.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De port forwarding stel je in de Asus router in zoals hier in figuur router2x en in de Experiabox, in het voorbeeld ip-adres 192.168.9.10X, geef je alleen aan welke poorten deze moet doorsturen zoals te zien in figuur router1x.

Van buiten kom je er dan in door het ip-adres van de kpn experia box in te toetsen met het poort-adres er achter dus eventueel 216.182.67.234:101 (zo kom je binnen op dat netwerk, de experiabox), waar die poort 101 in de Asus router de gebruiker dus doorstuurd naar de betreffende camera (192.168.10.16x).
*** 216.182.67.234 dit is een voorbeeld en moet het ip-adres zijn wat je van de profider hebt gekregen.
Zoals in figuur router2x naar het interne ip-adres van de camera binnen het netwerk zal doorsturen.

post-51681-0-90477900-1465193216.png

post-51681-0-38497800-1465193231_thumb.png

post-51681-0-56646100-1465193539.png

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt het jezelf moeilijk gemaakt door 2 routers achter elkaar te zetten. Normaal gesproken dien je de router functionaliteit in de Experia uit te (laten) zetten.

 

 

Naderhand gezien heb jij daar nu helemaal gelijk in maar het eerste verzoek van mijn dochter was om een groter WiFi bereik te regelen en dat heb ik op de meest simpele wijze succesvol uitgevoerd.

Pas naderhand kwam de aanvullende vraag om 2 buiten gemonteerde WLAN IP camera's toe te voegen zodat die via het WAN bereikbaar waren.

Ga nu eerst uitzoeken hoe ik de routerfunctionaliteit van de Experiobox v9 kan (laten) uitzetten.

Het Menu van de Experiabox geeft nu niet bepaald veel optie vrij.

aangepast door Jürgen

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat staat er zeker. Een V9 kan niet in bridge mode.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb ik mij ook al suf op gezocht maar het is het dan net weer niet.

 

Intussen wel wat meer duidelijkheid,

 

  • Asus moet als DMZ Host op de Experia Box ingesteld staan.
  • Geen port-forwardings op de Experia Box voor de camera's.
  • Wel port-forwardings op de Asus voor de camera's

Nu alleen nog maar uitvogelen hoe ik op de Experiabox de Asus als DMZ host instel en daarna op de Asus de Port Forwarding instellen.

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag mij trouwens af, kan ik hetzelfde doel niet ook bereiken door i.p.v. port forwarding het programma TeamViewer te gebruiken, teneinde onderweg de camera's via de Android Smartphone te bekijken?

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je het mij vraagt draai je de wereld op zijn kop, door de router van KPN te gaan aan passen

 

a ) die experia V9 had ik ook en had een prima indoor wifi bereik

b ) als je ooit support nodig hebt van KPN ziet de helpdesk geen experia V9 als IPv6 router, dan stoppen ze meteen het gesprek met je

c ) als ze al die IPCamera's wilt kunnen bekijken moet je een outdoor repeatertje erbij zetten, klaar

 

forwarden is echt veel riskanter voor haar en dan zou teamviewer inderdaad een stuk praktischer zijn, maar je hebt toch app's bij die IP-camera's gekregen die dat veilig voor je regelen

je moet toch gewoon het IPv6 met admin toegang van die camera's kunnen aanspreken

Treu North

Rebekka Bakken

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Mijn dochter heeft een 3 in 1 abonnement bij KPN en gebruikt thuis een Eperiabox v9.

Omdat de WiFi capaciteit van deze box nogal te wensen overlaat heb ik van de week achter de Eperiabox een Asus WiFi router geplaatst en dat functioneert prima.

 

Wij hadden ook die V9 maar even bellen naar kpn en zeggen dat je fon wil gebruiken dan kon niet met die v9.

We hebben nu een week of 3 die v 10 en die is qua wifi toch wel iets beter en hij is ook lekker simpel af te stellen.

-= Dreambox 7000 Echostar LT8700 en SR8700,Skystar 2,Humax 5400 2 x Nokia 9500 1 x 90 cm met twin en een Channelmaster 1.2 met een quad =-

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...