Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Gast Mimisiku
Geplaatst:

Eigenlijk puur uit technische interesse. Heb net een VU+ Solo SE V2 gekocht. Apparaat werkt prima hoor, daar niet van. Alleen valt me iets op.. Zowel in het VTi panel als bij Hardware info kom ik niet verder als 576 Mb. Nu ben ik bekend dat een deel van de RAM wordt gereserveerd voor video, buffer etc. Maar dan is ruim 400 Mb toch best ruig. Grappig is dat zowel de dealer als het vu forum hier niet echt antwoord op geven. Nog sterker: ook daar wordt de effectieve geheugengrootte sterk in twijfel getrokken!

Na een paar plugins en picons is er nog maar 8Mb over... Lijkt me niet kunnen..

In Duitsland wordt een beetje "honend" over deze materie geantwoord. Beetje in de trand van "een fabriek gaat toch niet minder geheugen uitleveren",.. Helaas heb ik dit in de PC wereld meer dan eens bewaarheid gezien..

Question de Jambon is dus: hoe krijg ik de echte specs boven water. Of gebruikt VU simpelweg een fail-over procedure? Dus gewoon 2 x 512Mb als 2 blokken gescheiden?

Geplaatst:

Grappig is dat zowel de dealer als het vu forum hier niet echt antwoord op geven. Nog sterker: ook daar wordt de effectieve geheugengrootte sterk in twijfel getrokken!

In Duitsland wordt een beetje "honend" over deze materie geantwoord.

ook daar in duitsland , waar en wie?

wat voor berichten en van wie krijg je honende antwoorden?

de diverse telnet kneepjes over het verkrijgen van een inzicht ken je maar al te goed uit je enigma2 verleden :grin:  klinkt fout, maar goed bedoeld

I Am Gone Love You

JESTOFUNK

Gast Mimisiku
Geplaatst:

Boxje openmaken zou ik normaal direct doen, maar nu is hij nog splinterniew en in garantie. Probeer het dus eerst via een softwarematige oplossing..

Heb via Telnet een dmesg log opgevraagd en daar wordt aangegeven dat er 2 x 512 Mb Hynix chips inzitten. De segmentatie geeft echter gewoon een totaal van 576 Mb usable RAM aan... En dat vind ik best weinig...

Geplaatst:

idem schreven ze over de duo2 maar compleet naast de kwestie.Draai hier openvix met 5000 picons LCD en 5000 EPG in geheugen (PNG's) en heb nog 800 MB vrij.Die opmerkingen zijn enkel van een paar heren(dictators) die het niet op VU hebben.Zelf ff nakijken en dan ben je zeker.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Gast Mimisiku
Geplaatst:

Overigens draait deze nu op VTi 9.0.3. Kanallijst voor 4 satellieten, picons (4700 ca,). Geen externe EPG. Externe mount naar NAS. Nog 476 Mb vrij. Dus zeker geen 800 Mb...

Geplaatst:

hebt u al eens de binnenkant van uw SOLO SE v2 gezien?

en waar geheugenchips gesoldeerd zitten?

ze zitten er.

de kwestie is eerder hoe de software de geheugen capaciteit beheerd

flash is niet beïnvloedbaar

ram kun je opdelen voor meerdere functies en dat is niets nieuws

ook in de door u gekende dreambox wordt de capaciteit verdeeld per firmware routines

of dat een bevredigend antwoord is kan ik niet voorspellen

ongebreidelt plugins erop meppen kan weldegelijk tot 8 MB rest leiden

als een DM800SE gebruiker dat niet wil weten is er weinig hoop

I Am Gone Love You

JESTOFUNK

Geplaatst:

De box heeft verwisselbare tuners toch? Dan lijkt het me dat de garantie niet vervalt bij openen.

Maar als ik het zo lees zul je daar 2x 512 Hynix RAM aantreffen..

Zou het misschien kunnen dat het flash geheugen in het ram wordt geladen als de box opstart? Weet niet of dat logisch is...maar kan me voorstellen dat dat nog iets sneller werkt en het aantal writes naar het flash beperkt...

Gast Mimisiku
Geplaatst:

De partitionering is me duidelijk. Dat was/is op Linux bakjes niet ongebruikelijk.. Ik heb nog eens de box gereboot en een dmesg gelezen... Ik zie al een mogelijke kandidaat.. Er wordt een bestand initrd_cfe_auto.bin gestart. Na wat zoeken blijkt dit te staan voor.....Init RAM Disk te staan.. Daar ga ik nog maar eens mee klooien!!!

Ben in elk geval wel overtuigd dat er "en sec" 1024 Mb fysiek ingebakken zit....

Geplaatst:

ik begrijp niet dat je dat nu pas met een nieuwe vu+ aanschaf aan ons vraagt

en als onderzoekend detective met attitude achterhaald terwijl dat zelfde geldt en gold toen de Dreambox 800SE voor de eerste keer op je bijzettafel stond.

terwijl dat ook allemaal al aan de orde gekomen is betreffende het geheugenbeheer

Hoe het geheugen toegewezen wordt, allocated is, wordt tegenwoordig slim eerlijk en efficiënt afgehandeld.

Dat wordt natuurlijk mede bepaald door de kernel build en OE versie.

Er zijn bekende verschillen die ik niet wil/kan onthouden en of wil/moet kennen in de laatste twee als gebruiker.

het is elders gedocumenteerd door de system architects en daarmee werkt het

zo niet komen er updates of upgrades

I Am Gone Love You

JESTOFUNK

Gast Mimisiku
Geplaatst:

Ben ik van op de hoogte. Alleen vind ik 400Mb gewoon heel erg veel! Begrijp best dat het geheugen verdeeld wordt. Voor HD 1920x1080 is een 64 Mb videobuffer meer dan voldoende. Een beetje RAM voor HbbTV is met 128 Mb ook flink bemeten. Het is niet dat ik het partitioneren niet snap, snap die idiote hoeveelheid niet.

• Moderator
Geplaatst:

wat moet je er anders mee?

VU+ Duo4kSe  met VTi    VU+ duo2 met VTi 

Triax 78, astra 1,2,3, HB

Geplaatst:

mensen, of laat ik zeggen gebruikers plempen = Dumpen van alles op hun BOX

HBBTV is dan ook de nieuwe Opera en dat is zinvol omdat het met alles dat met internet van doen heeft goed werkt

het is niet anders

je kiest voor mooie apps en plugins of je zet hem vol met zinloze afbeeldingen van zo iet als Tros of RTL7 Picons of Film-covers en settings

ik heb er geen probleem mee dat mijn DUO2 nagenoeg vol lijkt qua geheugen maar flitsend snel en goed werkt

I Am Gone Love You

JESTOFUNK

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...