GeeCee Geplaatst: 13 juni 2016 Geplaatst: 13 juni 2016 Sinds 01-Juni heb ik problemen met ontvangst HD zenders. In april en mei nog geen enkel probleem op 3 campings in zuid en midden nederland. Vanaf 1 juni ontvang ik alleen de nog beschikbare SD-zenders via Astra 1 want Astra 3 krijg ik helemaal niet meer afgesteld. Op advies van Canaldigitaal heb ik de montage vaan de Duo-LNB aangepast en de Astra 23,5 in de LNB-houder geplaatst ipv de Astra 19.2 (zoals voorheen werd voorgeschreven). Astra 1 ontvang ik no steeds goed maar Astra 3 krijg ik nog steeds amper signaal. De kop is volgens instructies schuin gezet. Kan het gebeuren dat een van de 2 LNB's defect raakt ? Is dat op een of andere manier te meten ? Ik gebruik een recreatieset met de M7 Sat801 decorder en heb een Duo-LNB kop van ASTRA.. Heb hiervan al jarenlang probleemloos gebruik gemaakt. Mijn schotel is 75breed-60hoog en staat op een telescoopmast of een 3-poot afhankelijk van de situatie op de campings. Wie kan mij adviseren ?
verbena Geplaatst: 15 juni 2016 Geplaatst: 15 juni 2016 hallo GeeCee wij in Italie hadden hetzelfde probleem dat we geen beeld hadden onze decoder is een CI Module we hebben het eindelijk opgelost door een update van deze CI.Module ondanks dat U een andere decoder heeft misschien toch een update maken? gr.verbena,
Sprietje Geplaatst: 15 juni 2016 Geplaatst: 15 juni 2016 Beste GeeCeeWelkom op dit forumOntvang je ook de vrije regionale zenders op de Astra 23,5 niet meer zoals o.a TV Gelderland?
GeeCee Geplaatst: 15 juni 2016 Auteur Geplaatst: 15 juni 2016 Hallo Sprietje, Ik krijg met geen mogeljkheid Astra 3 meer afgesteld. Nou heb ik een (vrij oude) recreatieset met een ovale geperforeerde schotel waarop een erg smalle feedarm zit. Geen enkele adapter op de markt was geschikt om destijds een nieuwe DUO-LNB te plaatsen (tbv overgang van SD naar HD). Ik heb de LNBhouder zelf moeten verbouwen - die was ook veel te breed voor de nieuwe LNB-kop. Dat ging jarenlang goed tot aan begin deze maand, ondanks het feit dat het een misschien beetje een gammele indruk maakt. Ik heb nu maar een nieuwe (merk)schotel met bijbehorende duo LNB-kop besteld om onnauwkeurigheid van de positionering van de LNB-kop te elimineren en uit te sluiten dat mijn oude LNB-kop misschien defect is geraakt door wat voor oorzaak dan ook. Vandaag verwacht ik die set uit te kunnen testen, en zal jullie laten weten of dat de oplossing was.
Mojo Geplaatst: 15 juni 2016 Geplaatst: 15 juni 2016 Sprietje4all? You know when you've been shagged. I like receivers who give me pleasure.
Sprietje Geplaatst: 15 juni 2016 Geplaatst: 15 juni 2016 Beste GeeCeeIk neem aan dat je een geperforeerde schotel bedoeld die breder is dan die hoog is, de zogenaamde Engelse SKY-schotel.Dat is inderdaad geen schotel die niet goed te gebruiken is voor een duo-lnb.Dat er geen adapter voor is die daar op past klopt niet. Bijgevoegde afbeelding is een adapter voor een arm van 30mm breed waar een duo-lnb op te monteren is.
TEUNISSEN76 Geplaatst: 15 juni 2016 Geplaatst: 15 juni 2016 Ik lees dit bericht, en heb meteen een vraag: Waarvoor is zo'n schotel ? Het is een offset schotel waarbij de lnb vanaf onder kijkt, en dan zou hij toch ovaal moeten zijn waarbij de hoogte groter is ???? (ook bij meerdere lnb's.......)
Sprietje Geplaatst: 15 juni 2016 Geplaatst: 15 juni 2016 Dat komt omdat ze in Engeland hele kleine schotels gebruiken. Dat kan omdat al het vermogen van die satelliet gebundeld wordt op dat kleine stukje GB.Het nadeel van zo'n kleine schotel is dat die niet erg richtingsgevoelig is en dat hij de transponders van naastgelegen satellieten ook ontvangt die dan voor storing zorgen. Dit hebben ze opgelost door de schotel een stuk breder te maken dan die hoog is. Dan heeft hij een kleinere openingshoek in de breedte om de Astra 28,2 satelliet selectiever te ontvangen. Je hebt daar dan wel een speciale lnb voor nodig met een ovale feedhorn, zie bijlage,
Sprietje Geplaatst: 15 juni 2016 Geplaatst: 15 juni 2016 Een geperforeerde schotel vervormt veel makkelijker dan een dichte schotel. Ik begrijp niet goed waarom ze een geperforeerde schotel als campingschotel aan bevelen. Doordat je er steeds mee moet verkassen is de kans op deuken en vervorming veel groter dan een dichte schotel. Maar ja, je probleem is natuurlijk niet opgelost met een andere schotel want het probleem ligt waarschijnlijk bij de veranderde SymbolRate die per 31 mei is doorgevoerd.
GeeCee Geplaatst: 16 juni 2016 Auteur Geplaatst: 16 juni 2016 Je hebt precies die schotel getoond die ik heb. Destijds kon ik nergens in de buurt de LNB-adapter vinden die je ook getoond hebt - dat is dan jammer. Van een kant toch goed om nu te horen dat die schotel niet echt geschikt is voor Duo-LNB toepassing ondanks het feit dat ik er toch jaren vrij goed mee heb kunnen werken zowel in Nederland als Frankrijk en Oostenrijk. Ik heb toch maar een nieuwe schotel aangeschaft: Triax 64 met duo LNB Maximum OX-31 (die als goed wordt aangeschreven in jullie forums) Astra 3 wordt nu wel gevonden en ik heb beeld, als is de signaalsterkte nog niet optimaal. Het heeft echter wel wat tijd gekost voordat die was uitgericht en voordat mijn satelliet-ontvanger (M7 SAT801) zowel astra 1 als 3 registreerde. Vreemd vind ik wel dat volgens toelichtingen Astra 3 op DISeQ 1.0 nr 1 zou moeten staan en astra 1 op DISeQ 1.0 nr 2. Mijn ontvanger doet dit precies andersom. Als ik dit handmatig verander dan heb ik geen ontvangst. Misschien moet ik de LNB nog beter afstellen. De symbolrate staat wel op 29.900. Misschien dat ik de skew moet wijzigen, want momenteel staat de kop horizontaal zonder scheefstelling voor het beste resultaat. Ik styoei nog wat verder, en bedankt voor je toelichting en uitleg !!
Sprietje Geplaatst: 16 juni 2016 Geplaatst: 16 juni 2016 Tja GeeCee, dat ik meteen de juiste schotel had is een kwestie van ervaring.Ik zou de beschrijving wel eens willen zien waar staat dat de Astra 23,5 positie 1 heeft. Bij Maximum is de westelijke satelliet altijd positie 1 of A en de oostelijke satelliet positie 2 of B dus de Astra 19,2 positie 1 en de Astra 23,5 positie 2, zie bijlage.Hoe schuin de duo-lnb moet staan is afhankelijk van de locatie. Geef dus maar even aan vanaf welke plaats of regio je dat wilt weten. Monoblock.doc
GeeCee Geplaatst: 16 juni 2016 Auteur Geplaatst: 16 juni 2016 Ik kan zo gauw de site niet meer terugvinden waar ik dat gevonden heb - ik heb er zo ontzettend veel bekeken. Je moet wàt als je problemen hebt. Ik zit in de regio omgeving Tilburg, maar..............ik heb inmiddels uiteindelijk stabiele ontvangst op alle HD zenders (niveau 76% / kwaliteit 74/75%) Na heel wat gesodemieter met schotel-hoogte, richting en een fractie schuinstellen van de LNB is het me dan toch uiteindelijk gelukt. Ik zit wel op 80meter tegenover een hoge bomenrij maar toch......... Afstelling op Astra 3 luistert dus heel erg nauw - misschien heb ik dat iets onderschat omdat ik voorheen steeds binnen 5 a 10 minuten mijn schotel afgesteld kreeg. PS: het monoblock in de bijlage is de zelfde als ik heb, echter daar staat ipv modelnummer de term 3o(graden). Alle overige specs zijn hetzelfde. Ik ben ondertussen (als leek) weer heel wat wijzer geworden dank zij dit forum. Enorm bedankt in ieder geval voor de support zover.
Sprietje Geplaatst: 16 juni 2016 Geplaatst: 16 juni 2016 (aangepast) Als je de Astra 23,5 wilt zoeken met de schotel, zet je ontvanger dan eerst op de zender TA3 op positie 239 van de CanaldIgitaal zenderlijst, dan heb je hem zo gevonden. Probeer het maar. Je moet hem 10 graden schuin zetten, de kop van de Astra 19,2 het laagste. Die 3 graden wil zeggen dat dit een monoblock is voor de ontvangst van twee satellieten op een afstand staan van 3 graden voor een schotel van 80cm.Dat komt overeen voor een satellietafstand van 4,3 graden voor een schotel van 60cm. 16 juni 2016 aangepast door Sprietje
GeeCee Geplaatst: 16 juni 2016 Auteur Geplaatst: 16 juni 2016 Bedankt voor je tip mbt de zender TA3. Dat ga ik binnenkort zeker uitproberen. De schotel ligt inmiddels weer opgeborgen voor de e.v. camping. Ik weet nu dat ik de juiste beslissing heb genomen om mijn oudere schotel te vervangen en weet nu ook dat het allemaal goed zal werken. Ik ga toch nog even op zoek naar de getoonde 30,5mm lnb adaptor. Ik weet niet of je me een adres kunt of mag geven op dit forum anders houd ik me aanbevolen hiervoor. De oude schotel kan ik dan misschien alsnog ooit gebruiken voor andere satellieten - wie weet. .
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen