Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een Triax 88cm schotel gekocht met 4x Inverto Black Ultra LNB. Deze wil ik gaan uitrichten op Astra 1, 2, 3 en Hotbird.

Kan iemand voor mij een berekening/stappenplan maken voor plaatsen Triax 88cm, Inverto Black Ultra LNB's, triax multifeed rail. Uitrichten op Astra 1,2,3 & Hotbird.
Ik woon in Gemonde (Brabant).

Ik las in het form dat dit voor verschillende leden is berekend. Ik zou er ontzettend mee geholpen zijn.

Alvast bedankt!

Geplaatst: (aangepast)

Beste DigimasterNL

Voor een Triax 88 in Gemonde moet de schotel voor de Astra 1-2-3 en Hotbird als volgt worden afgesteld:

Plaats de rail zodat het gat in het midden in de onderste groef zit.
Zet de rail ongeveer 10 graden schuin.
Monteer alle lnb's zodat de kop 5-6mm van de klem af staan.
Plaats de lnb van de Astra 19,2 tegen de lnb-arm
Plaats de lnb's op de volgende afstanden:
tussen de Astra 19,2 en Hotbird 13 is 77mm
tussen de Astra 19,2 en 23,5, de koppen tegen elkaar
tussen de Astra 23,5 en Astra 28,35 is 60mm
d.w.z. gemeten aan de voorzijde van de lnb van kuiltje tot kuiltje

Stel nu de rail op 10,24 graden schuin, d.w.z. de kop van de Hotbird 13 moet 35mm lage staan dan de kop van de Astra 28,35. Plaats hiertoe een vulling van 35mm op de kop van de Hotbird en plaats een waterpas over de kop van de Hotbird en Astra 28,35 lnb.

Stel de skew van de lnb's als volgt af:
Astra 28,2 op 10 graden
Astra 23,5 op 7 graden
Astra 19,2 op 4 graden
Hotbird 13 op 6 graden
d.w.z met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal, dus niet t.o.v. de rail.

Stel de elevatie van de schotel in op 29 graden om de satellieten te vinden.
Richt de schotel eerst uit op de Astra 19,2. Eenmaal gevonden dan de schotel optimal uitrichten op de Astra 23,5 want de lnb voor de Astra 19,2 staat er 4mm naast. Gebruik hiervoor de zender TV Oranje.

post-60869-0-56492600-1466081322_thumb.jpg

post-60869-0-14656400-1466081799_thumb.jpg

aangepast door Sprietje

Met het kuiltje bedoelt hij het middelpunt van de cirkel die naar de schotel wijst van je LNB. Dus de vernoemde afstand wordt tussen de 2 middelpunten(kuiltjes) gemeten.

aangepast door Mylan1999
  • Moderator
Geplaatst:

Ook wel de hart-op-hart afstand genoemd.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Ik ben bezig met bovenstaande te configureren.

Volgens de instructie moet de 19.2 LBN tegen de LNB houder aanstaan. De Hotbird LNB moet 35mm lager staan dan de 28.2 LNB.

Helaas haal ik de 35mm niet aangezien het borglipje van de 19,2 LNB tegen de LNB arm drukt.

Het lukt wel wanneer ik de Hotbird LNB iets verschuift op de rail,maar dan is de afstand tussen de 19.2 en Hotbird groter dan 77mm.

Hoe nu verder...?

Er staat dat je eerst de rail 10 graden schuin moet zetten en dan pas de lnb-houder van de Astra 19,2 tegen de lnb-arm aan schuiven.

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Volgens mij moet er een extra gat geboord worden in de rail omdat anders deze niet genoeg schuin kan staan.
Weet jij de hart op hart afstand van het nieuwe gat tov bestaande gaatje...?

Vanochtend de nieuwe Triax 88cm aan de gevel gemonteerd achterin de tuin.
Ongeveer 30meter coax naar de garage ontvanger en ongeveer 80meter coax naar de woonkamer ontvanger.

De ontvangstwaardes:

Astra 28,2 op 95%
Astra 23,5 op 95%
Astra 19,2 op 95%
Hotbird 13 op 75%

Zojuist ook een stevige regenbui gehad maar de waardes blijven zeer hoog.

Al met al zeer tevreden met deze upgrade.

:) 

aangepast door DigimasterNL
Geplaatst:

DigimasterNL schrijft:

"Volgens mij moet er een extra gat geboord worden in de rail omdat anders deze niet genoeg schuin kan staan."

Dat is niet nodig. Ik schreef in bericht 2:
"Plaats de rail zodat het gat in het midden in de onderste groef zit."
Dat heb je waarschijnlijk niet gedaan.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...