Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Sprietje,  jij bent nogal van het berekenen?

Er staat nu een 120 schotel op IJsland voor Astra 19 graden, daar moet Astra 23 graden bij.

Plaatselijke schotelman wil een 2e schotel er naast zetten, klinkt logisch, maar, toen dacht ik, zou de noordelijke ligging (lnb's oneindig dicht bij elkaar) de mismatch van een astra19/23 duoblock gemaakt voor een schotel van 60 cm niet opheffen?

Gevoelsmatig ja, maar, klopt dat ook ongeveer?

• Moderator
Geplaatst:

De coördinaten van de locatie in IJsland zullen hier onontbeerlijk zijn.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Gast Mimisiku
Geplaatst:

Volgens de footprint van SES is alleen ontvangst mogelijk in Zuid-Oost IJsland met een 1,50M schotel. Reijckvavik ligt verder westelijk. 2,5Mschotel en die kijkt dan zowat door de grond......

Geplaatst:

Ik denk ook dat een schotel van 120cm te klein is maar dat is pas te bepalen als we eerst de plaats weten waar de schotel staat of de coördinaten tot 1 cijfer achter de komma.

• Moderator
Geplaatst:

Volgens satpointer staat de satelliet 9,3 graden boven de horizon.

Selfoss

Satellite Dish Setup Astra 3

Skew of LNB: -18.9° arrowl.png
Dish | Elevation: 9.7°
Azimuth | True: 132.43°
Azimuth | Magnetic: 145.91°

Satellite Dish Setup Astra 1
Skew of LNB: -17.5° arrowl.png
Dish | Elevation: 11.1°
Azimuth | True: 136.75°
Azimuth | Magnetic: 150.23°

Voor Utrecht:
Satellite Dish Setup Astra 3

Skew of LNB: -13.8° arrowl.png
Dish | Elevation: 28°
Azimuth | True: 157.16°
Azimuth | Magnetic: 156.28°

Satellite Dish Setup Astra 1

Skew of LNB: -10.7° arrowl.png

Dish | Elevation: 29°
Azimuth | True: 162.37°
Azimuth | Magnetic: 161.48°

Het azimuth verschil bedraagt ongeveer 0,5 graden.

Met een 60 of 80 cm schotel zou je dus niet te veel problemen hebben, maar bij een 120 cm schotel zou ik concluderen dat het niet gaat werken met de bestaande monoblocs die we in Nederland gebruiken.

Sprietje kan voor een 120 cm schotel ongetwijfeld uitrekenen of er een ander monobloc is die zou kunnen werken, maar bij zulke marginale signalen telt alles, en wil je de skew optimaal kunnen instellen, waardoor je toch op losse lnb's uitkomt, en een eigen schotel voor 23.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Zie Astra 3B Europe Wide Beam:

http://www.flysat.com/astra3b-beam.php

Ik denk dat een schotel van 180 cm., misschien groter, nodig is.

Dit omdat aan de rand van de footprint het signaal gelijk rap minder wordt.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Geplaatst:

Volgens SES Astra heb je een schotel van 130cm breed nodig voor de Astra 23,5 waar jij woont, zie bijlage.
Je zou je bestaande schotel eens kunnen draaien naar de Astra 23,5 en kijken of je daarmee de Nederlandse zenders kunt ontvangen.

post-60869-0-33157200-1466242997.jpg

Geplaatst:

Nou, ik kan helemaal niets, want, ik zit in NL; het gaat om de schotel van de oom van m'n vriendin, die zit daar.

Hij woont iets van een kwartier landinwaarts vanaf Selfoss zegt ze.

Binnenkort komt de plaatselijke schotelman bij een andere kennis uit NL er een schotel bij plaatsen hoorde ik, ben benieuwd met welke maat hij aan komt?

Overigens Sprietje, zat ik inderdaad zo fout met m'n gok dat de brandpuntsafstanden van een Canal Digitaal Duoblock voor 60 cm zo noordelijk "ongeveer" zouden kloppen in een 120 schotel?

Geplaatst:

Beste Spotvogel.

Nee, een CanalDigitaal duoblock past daar niet. Het verschil tussen een 60 en een 120cm-schotel is veel te groot. De afstand van de koppen moet op IJsland 5% minder zijn dan in Nederland. Bovendien is de stand van de antennes ook niet optimaal. Als het met één schotel kan, dan gewoon twee losse lnb's.

Geplaatst:

Volgens SES Astra heb je een schotel van 130cm breed nodig voor de Astra 23,5 waar jij woont, zie bijlage.

Je zou je bestaande schotel eens kunnen draaien naar de Astra 23,5 en kijken of je daarmee de Nederlandse zenders kunt ontvangen.

Dat is nog uit de tijd dat 8PSK amper bestond en voor de tijd dat de symbolrate veranderd werd.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Geplaatst:

Oh?

Geinig; dacht half naar de globe kijkend, en wetende hoe de spreiding toeneemt als je zuidelijker gaat dat het wel in de buurt zou komen, door de afnemende spreiding als je noordelijk gaat. 

Optimaal natuurlijk nooit, maar dat is het wel vaker niet; Astra19 doet het heel goed daar, dus daar zou dan wat te smokkelen geweest zijn.

Hoe ver komen 2 losse LNB's ongeveer uit elkaar daar op een 120cm schotel denk je?

Geplaatst:

De lnb's zullen ongeveer 70mm hart op hart van elkaar komen maar dat is afhankelijk welke f/D-verhouding de schotel heeft. Het kan dus ook iets meer zijn.

Geplaatst:

OK, da's dan zo ongeveer een Astra Hotbird Monoblock?

Heb ik nog wel, zal ik 'm 's meegeven, hij komt binnen kort toch met z'n ontvanger, moet voor de toekomst wel software in die op Astra23 de kanalen binnen haalt.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...