Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Ik heb de print van mijn 3e remlicht van mijn auto afgehaald omdat er een blok van ledjes niet werkt.

Nu zit er naast elk blok ledjes een diode (althans volgens mij heet dat zo) en hoogstwaarschijnlijk is deze kapot.

Hoe kom ik er achter welk type diode ik moet bestellen?

Ik heb hier dus totaal geen verstand van.

Alvast bedankt voor de reacties.

Ruud.post-102207-0-15227400-1467476404_thumb.jpg

Geplaatst:

LED's zijn lichtgevende diodes. De twee andere componentjes op de foto zijn weerstanden. De kleurcode lijkt mij op het eerste zicht wit-zwart-wit-goud-bruin, wat staat voor een weerstandswaarde van 90,9 ohm met een tolerantie van 1%. Je kan deze kopen bij een elektronica onderdelenwinkel voor 10 à 20 eurocent, maar de kans dat deze stuk is is klein. Die LED's staan waarschijnlijk in serie geschakeld per blok en mogelijk is er dus één LED in dat blok kapot of is er ergens een slecht contact (en dat kan ook een microscopisch barstje in het soldeersel zijn). Zowel de weerstanden als de LED's kan je eenvoudig testen met een multimeter.

Geplaatst:

Ik heb de weerstanden allemaal door gemeten met de spanning eraf en deze is bij alle gelijk, te weten 90,4 Ohm.

Hoe moet ik de leds doormeten? Ik heb met de spanningsmeter op verbindingstest gemeten zonder spanning maar krijg op geen enkele led een piepje te horen.

Geplaatst:

meter op diodestand.In één richting heb je dan een piep en de andere oneindig.Of weerstandwaarde identiek.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Geplaatst:

Even wat getest en alle leds geven 1,65V behalve 1 die in de defecte groep zit, deze geeft soms niks aan en soms 1,9. deze zal dus kapot zijn.

Bedankt voor de hulp.

Ruud.

Geplaatst:

Als je moeilijk aan een vervangende LED kan komen, kan je er ook voor kiezen deze ene LED met een weerstand te overbruggen. De andere LEDs van die serie blijven het dan wel doen.

Je moet dan natuurlijk wel testen/uitrekenen, hoe groot die weerstand moet zijn.

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

Geplaatst:

zoals ik zie zijn dit geen standaard leds.Als je ze niet vind zou ik gewoon de onderkant afsnijden en de leds vervangen door SMD exemplaren type 5050

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...