Ga naar inhoud


Ademnood! Houtvuur in je tuin?


rolandroland

Aanbevolen berichten

Mijn werkelijke meting zijn mijn longen, die liegen nooit. Er zijn bijna 600.000 mensen met astma in Nederland. Hopelijk krijgen ze regeling om ergens vrij te wonen.

 

Wederom kloppen de getalletjes weer niet, die 600.000 overstijgt zelfs de aantallen becijferd door onderzoek dmv enquetes.

Opvallend is ook dat het aantal astma patiënten bekend bij huisartsen aanzienlijk lager is dan de cijfers berekend dmv enquêtes aangeven. De oorzaak zal wel weer een "sturende" enquête zijn geweest georganiseerd door het longfonds om de getallen zo hoog mogelijk te laten uitvallen. Immers de echte astma patienten kunnen sowieso niet zonder medische zorg of prevalerende middelen.

De grote groep met bv inspanningsastma telt natuurlijk allemaal wel lekker op maar doet geen recht aan de ernst van de aandoening.

 

En dan nu even de voorgestelde regeling om ergens vrij te wonen: We zitten hier nu wel weer te drammen over overlast van andermans bbq en vuurkorf maar vrijaf wonen vrijwaart je ook niet van astma aanval triggers als bv stuifmeel, ammoniak / mestgeur en parfum.

Cronische astma is een vervelende handicap en helaas (momenteel) nog ongeneselijk maar ik vind het persoonlijk niet terecht dat de grote groep gezonde medemensen op dit punt overlast moet ondervinden terwijl het niet bijdraagt aan structurele oplossing/verlichting van de ongezonde minderheid. Is het te veel gevraagd om gebruik te maken van de beschikbare prevalerende middelen en te accepteren dat er periodes zijn van verminderd functioneren / kwaliteit van leven tgv je longaandoening?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

De overheid heeft hiervoor een platform opgericht. Zij gaan kijken hoe overlast voorkomen kan worden. Zo zijn er mensen die stoken op pallets of geïmpregneerd hout. Daar komen zeer giftige stoffen vrij. Er zijn mensen die zelfs tuinkachel aan hebben terwijl het 30 graden buiten is. Als je in de rook zit is dat niet prettig. Ook mensen zonder astma. Ik heb zelf geen astma maar krijg het wel benauwd. Ook krijg ik last van mijn ogen. We waren trouwens met meerdere mensen buiten, allen hadden klachten met ademen. Stoken is een vak en weinig mensen beheersen het goed stoken.

 

Het platform van het RIVM kun je vinden op:

 

http://www.platformhoutrook.nl 

 

144s00.png?w=748

aangepast door rolandroland
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...