Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Beste Klaas,

Dit kan al met de Duo-LNB van Canaal Digitaal, indien deze 4 aansluitingen heeft. In dat geval kan je met 1 decoder recorden en met de 2 anderen gewoon TV kijken zonder opnamefunctionaliteit.

Indien je Linux decoders koopt dacht ik dat je tevens intern cardsharing kan doen, d.w.z met 1 CD kaart al je decoders voorzien ervan via je netwerk. Echter weet ik niet of je dan ook een LNB met 4 aansluitingen nodig hebt. Dit laat ik dus aan anderen over ;-)

Het is ook aan te raden, vind ik alleszins, een groter schotel te nemen dan de standaard schotel van CD. Maar hoe het dan verder moet met LNB's en switches in het voorbeeld dat ik gaf (1 recorder, 2 gewone decoders) weet ik niet.

Het is dus belangrijk dat we weten wat je met je decoders wil kunnen en of je Linux decoders wil, of spul van CD. Indien je CD spul koopt moet je volgens mij 2 extra kaartjes bovenop je 'hoofdkaart' aanschaffen met een extra kost per kaartje (bij TV Vlaanderen € 2,50 per stuk per maand dus denk +- hetzelfde bij CD).

aangepast door Mylan1999
Geplaatst:

Dat is geen probleem. In combinatie met een duo LNB met vier uitgangen is dit te realiseren. Je moet wel van elke ontvanger een coax kabel rechtstreeks naar de schotel aan leggen. Dus bij jouw 3 coax kabels vanaf de schotel naar de ontvangers laten gaan. Wil je echter ook kijken en opnemen tegelijk, dan wordt het weer anders. Bij kijken en opnemen tegelijk, dan heeft de ontvanger 2 coax kabels nodig vanaf de LNB ( "kop" die op de schotel is gemonteerd ). Stel voor dat je in de kamer tegelijk wil kijken en een andere zender wil opnemen, dan heb je voor de kamer twee coax kabels vanaf de ontvanger naar de schotel nodig en dan nog 2 maal enkele coax kabels nodig naar de andere 2 ontvangers, dus in dit geval dus 4 coax kabels nodig.

Je moet wel bedenken dat er een speciale coax nodig is voor ontvangst van satelieten. ( 75 Ohm, met afscherming ). En vaak is in huizen andere goedkopere coax geinstalleerd, welke niet geschikt is.

Kies daarbij een niet te kleine schotel ( 60 cm is te klein ), en daarbij een geschikte LNB. Laat je je goed informeren. Een schotel en een LNB, welke niet bij elkaar passen, zorgt er voor dat je ontvangst problemen krijgt. Daarbij is een vrij uitzicht naar het zuiden toe nodig.

En dan heb je nog keuze, welke ontvanger het beste bij je past. Je kunt inderdaad kiezen voor linux ontvangers, zodat je met minder smartcards toe kan. Maar dat vergt wel enige kennis op het gebied van linux / netwerken en computers. In dat geval heeft elke ontvanger ook internet nodig. Draadloos raad ik af, bedraad netwerk is de beste optie.

Met vriendelijke groet, paardengek

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!

Je kunt ook een triple-lnb nemen, zie bijlage. Die heeft ook vier aansluitingen. Dan kun je ook gratis heel veel Engelse zenders ontvangen.

Op de Astra 1 (19,2e) ontvang je gratis heel veel Duitse zenders, zie: http://www.lyngsat.com/Astra-1KR-1L-1M-1N.html

Op de Astra 3 (23,5e) ontvang je alle Nederlandse zenders, zie: http://www.lyngsat.com/Astra-3B.html

Op de Astra 2 (28,2e) ontvang je alle Engelse zenders, zie: http://www.lyngsat.com/Astra-2E-2F-2G.html

Alle zenders waar in deze lijsten een rode "F" bij staat zij vrij te ontvangen, de "F" van Free to air.

Een triple lnb past op een schotel van 60cm en op een schotel van 70cm breed.
De standaard schotel van CanalDigitaal is 60cm breed en 65cm hoog.
Een maat groter is een schotel van 70cm breed en 78cm hoog. Die zul je zelf moeten kopen.
Deze zou ik aanbevelen.
Voor nog meer regenreserve zou je een schotel van 85cm breed en 95cm hoog kunnen nemen. Daar past echter geen triple-lnb meer op en moet je drie losse lnb's nemen.

post-60869-0-59901600-1468384310_thumb.png

aangepast door Sprietje

Enkele aanvullingen. T.S., zal moeten kijken, of hij nog van het oude type kaart kan vinden voor canal digitaal, als hij met linux wilt werken. Als hij op 3 plaatsen wil zien, en op 1 of meerdere wil opnemen, dan kan één kaart een probleem geven.

Als hij zo'n kaart vind:

post-40019-0-54228300-1468384354.jpg

Kan hij al starten. Om problemen te vermijden, vooral als hij op meerdere plaatsen wil opnemen, kan hij zo'n kaart erbij nemen als 2de kaart:

post-40019-0-55262200-1468384554.jpg

Deze kaarten zijn niet meer los te verkrijgen, en als je geluk hebt, kan je ze vinden met een module. Let bij deze op, als je ze 2de hands koopt, je de laatste module koopt, en dat je kaartje netjes is afgemeld, of met een overname contract.

post-40019-0-71782100-1468384807.jpg

Maar denk als je met linux werkt, en oscam, met bovenstaande kaart(en), welke zenders je wilt zien. Bepaalde zenders hebben een extra codering aan boord, welke met oscam niet te decoderen zijn, voor huis,tuin en keuken gebruiker.

Mocht je bovenstaande niet meer vinden, dan zal je met zo'n module (zie foto verder) moeten werken per ontvanger, maar dan moet je realiseren (ook met bovenstaande), dat je niet kan kijken en opnemen van een verschillende transponder, ook al heb je per ontvanger 2 coax kabels. De nieuwe module's zien er zo uit:

post-40019-0-03401100-1468385677.jpg

Denk er ook aan, dat CD, denkt (of al bezig is) om zenders via het internet aan te bieden, en deze enkel te ontvangen zijn, met hun nieuwe interactieve ontvangers.

Op schotel niveau, heb ik niks toe te voegen, behalve, dat je misschien eens denkt, of je de bbc's itv en andere Engelse zenders op de 28° (astra 2) zou kunnen leuk vinden om te ontvangen, dit kan je achteraf geld uitsparen.
Ik weet niet of je voor een schotel van 80 cm, een lnb hebt met 3 koppen en 4 uitgangen bestaat, maar andere leden, zijn hier beter ervaren in dan ik.

Succes en veel kijkgenot. Als je alles zelf wilt doen, een leuke hobby. Echter, neem de nodige tijd, om alles te realiseren, en de leden hier zullen je graag met raad en daad bijstaan, zolang je, je houd aan de afspraken  :)

Belangrijke aanvulling: de bovenstaande kaarten en module, hebben een andere werking, dan de onderste module. De onderste module heeft een ingebakken kaart.

aangepast door sattv4iedereen

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Geplaatst:

of je moeilijk uitleg wilt of niet, het kan heel eenvoudig qua hardware

maar het wordt heel lastig qua CanalDIGITAAL haar nieuwe regels en voorschriften OPGELEGD door de licentiehouders van Film en Media-content welke CanalDIGITAAL  doorgeeft aan haar klanten

betreffende de gecertificeerde toegang in de toekomst weten we nog steeds niet wat ze gaan doen en dat laten ze ons ook niet vooraf weten, daar ze klanten verliezen.

Men levert geen tweede of derde kaart meer aan een en dezelfde abonnent!

Als je echter het geld er voor over hebt, kun je drie settopboxen van hun met kaart en-of CI+ module aanschaffen en huren op drie verschillende "ten naam stellingen" voor een en hetzelfde adres, niemand kan je dochter het recht verbieden een abonnement te nemen voor eigen rekening

mijn aanname is echter dat je dat heel veel geld gaat kosten om 3 TV's te bevroeden in een huishouden...

Redemption Day

Sherel Crow, Johnny Cash

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen