Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb het rekreatiepakket van CanalDigital.

CD heeft nu het zenderpakket verandert en geeft geen Ned. SD- zenders meer maar alleen HD op 23,5.

Met mijn UFOSat schotel (op losse poot) ontving ik prima 19,2 echter geen Astra3 op 23,5.

Dus moet ik een nieuwe LNB met schotel en een 3-poot aanschaffen.

Vraag:

Heb ik voor de zendercertificering van CD gelijktijdige ontvangst van 19,2 en 23,5 nodig (dus met een duoLNB) of kan ik ook de gecodeerde HD zenders van CD ontvangen met alleen een goede mono LNB met schotel gericht op Astra3 23,5?

welk type ?

Geplaatst:

Dat ligt er aan welke ontvanger je hebt. Er zijn een aantal satellietontvangers die de zenderlijst via de Astra 23,5 kunnen binnenhalen maar de meeste kunnen dat alleen maar via de Astra 19,2.

Geplaatst:

Van een aantal ontvangers weet ik het wel maar van de Tiviar Mini weet ik het niet of hij de fastscanlijst via de Astra 23,5 kan binnen halen.
Kijk eens even in het installatiemenu bij fastscan. Daar kun je kiezen uit de SD- en HD-zenderlijsten van de aanbieders CanalDigitaal, TV Vlaanderen, TéléSAT, HD Austria, CS Link en Skylink.
Staat daar ook de mogelijkheid om de zenderlijst te downloaden via de Astra 19,2 of 23,5?
Als er geen mogelijkheid is om de zenderlijst via de Astra 23,5 te downloaden, dan zul je bij zenderwijzigingen de schotel eerst op de Astra 19,2 moeten uitrichten voordat je de wijzigingen kunt binnen halen.
Nu zal het niet vaak voorkomen dat tijdens de vakantieperiode belangrijke zenderwijzigingen gedaan worden en anders kun je de schotel altijd even naar de Astra 19,2 draaien. Als je dan klaar bent zet je hem weer terug naar de Astra 23,5.

Geplaatst:

Dan kan zoals je zegt, maar gaat wat tijd in . Misschien toch beter de duo lnb Astra19.2 en 23.5 plaatsen, zo ben je in één keer van het probleem af en heb je ook nog de Astra 19.2., waar toch heel wat interessante zenders op zijn.

Geplaatst:

Dank voor de uitleg. helder.

nog een vraag: is een mono LNB (veel) beter in de ontvangstkwaliteit van Astra 3 dan een duo LNB (ook als de duoLNB met 23.5 centraal in de houder zit)? of is verschil te verwaarlozen in de praktijk. 

nog een tip voor een goed merk en type?  

Geplaatst: (aangepast)

Een enkele lnb is bij flinke regenbuien in het voordeel van de duo-lnb. Dat komt omdat de duo-lnb geen volwaardige feedhorn heeft. Om ze dicht genoeg bij elkaar te kunnen krijgen, hebben ze beide feedhorns moeten vervormen, zie bijlage. Inverto is een goed merk.

Hoeveel aansluitingen wil je hebben?

post-60869-0-97552500-1470397684_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Nee, die 11 transponders scannen waar Canaldigitaal gebruik van maakt op 23,5 oost is inderdaad geen beginnen aan, dat is zeker 5 minuten werk, dan maar je schotel naar 19,2 draaien om de lijst binnen te halen.

clarke-tech HD4100+, gigablue UHD trio 4k, rotor 53grO-45grW, Fuba 85 cm.

Geplaatst:

Nee, die 11 transponders scannen waar Canaldigitaal gebruik van maakt op 23,5 oost is inderdaad geen beginnen aan, dat is zeker 5 minuten werk, dan maar je schotel naar 19,2 draaien om de lijst binnen te halen.

Dat begrijp ik nou weer niet...  ik zou het verkiezen om gewoon zelf te gaan scannen ipv de schotel te draaien om een 'domme' zenderlijst te kunnen inlezen, waar dan de meerderheid van de zenders niet van zal werken.

Maar het is wel zo, dat op de Astra 19.2 wel een massa interessante zenders zitten, die je dan met een duo LNB wel hebt...  maar alles hangt uiteraard af van de kijkgewoonten van Hoyte

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Geplaatst:

de travelsat UFO op 3poot gaat er uit en een Triax78 met duoLNB wordt aangeschaft.

nu nog  de meest geschikte/beste duoLNB vinden?

op internet kom ik wel duoLNB's tegen , maar dan staat er bij "voor 60cm of 80cm schotel'  maar de Triax78 is 70-78 cm. moet ik dan voor de 60 of 80 cm kiezen of nog een andere? 

op welke spec's moet ik letten

Bijvoorbeeld :  Duo LNB Inverto IDLB-TWNM22-MNO43-8PP Dish Size: 75 ~ 85 cm (F/D = 0.6)  is die geschikt of niet?

Geplaatst:

quote:

"Nee, die 11 transponders scannen waar Canaldigitaal gebruik van maakt op 23,5 oost is inderdaad geen beginnen aan, dat is zeker 5 minuten werk, dan maar je schotel naar 19,2 draaien om de lijst binnen te halen."

Dat begrijp ik nou weer niet...  ik zou het verkiezen om gewoon zelf te gaan scannen ipv de schotel te draaien om een 'domme' zenderlijst te kunnen inlezen, waar dan de meerderheid van de zenders niet van zal werken.

De ironische ondertoon van mijn bericht is je ontgaan.

clarke-tech HD4100+, gigablue UHD trio 4k, rotor 53grO-45grW, Fuba 85 cm.

Geplaatst:

beste Sprietje,

Ik ben maar een leek op dit gebied, maar wat is dan het nut van aanschaf Triax 78 met een breedte van 70 cm als je een te smalle duo LNB60 of een te brede duoLNB80 bundel hebt? kan je net zo goed een 60cm schotel kopen.

ook als ik naar een grotere schotel ga, Triax 88, heb ik met een overmaat te maken want 85 cm breed voor een 80cm duoLNB.

waarom wordt deze Triax (78 en 88cm) dan zo veel aangeprezen als zeer goed?

als je de 23,5 feedhorn in LNBhouder  klemt is die LNB bundel dan wel dekkend over de hele schotel in te stellen door axiaal verschuiven?

dat is toch de zelfde montagepositie als voor een single LNB?

Of toch beter om met Triax78 een single LNB  te kiezen als ik naar zuid Spanje ga als deze wel de hele schotel  dekt?

en wat is dan het verschil tussen de Inverto Black Premium of de Black Ultra? wat te kiezen?

Geplaatst:

Beste Hoyte

Als jij naar Zuid-Spanje gaat, is het maar de vraag of je aan een Triax 78 voldoende hebt. Het signaal van de Astra 23,5 is daar flink zwakker dan in de rest van Europa. Tot waar in Zuid-Spanje wil je nog de Astra 23,5 ontvangen?

Geplaatst:

beste Sprietje,

ik ga dit najaar naar Alicante, maar dit terzijde; ga elk jaar ergens anders heen.

ik ben vooral benieuwd naar uitleg over mijn eerdere vragen de LNB's en de TRiax versie 78 en 88.

1. waarom heeft TRiax schotel maten (78 en 88) waarvoor geen LNB's zijn. of dekt een singleLNB wel de hele schotel.
  2. hoe dan? door axiaal te schuiven in de LNBhouder?
  3. als dat zo is, dekt een duoLNB met de 23,5 buis in de LNBhouder toch ook de hele schotel mist juist afgesteld?
  4. wat is dan het verschil tussen de singleLNB van Inverto:  Black Premium of de Black Ultra?  in spec lijst zie ik geen verschil. welke kiezen?

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...