Ga naar inhoud


Schotel op plat dak verplaatsen


wjvanderzanden

Aanbevolen berichten

Ik heb een schotel die al een aantal jaren op een plat dak (van de garage) op het zuiden gericht staat. De schotel staat op een tegelvoet.

Binnenkort moet dit platte dak vernieuwd worden. Dit betekent dat de schotel dus van zijn plaats moet. Daarbij moet de coaxkabel losgekoppeld

worden omdat de schotel anders niet verplaatst kan worden. Het geheel kan ik dan tijdelijk op het dak van de buren zetten en het nadat het dak vernieuwd is,

weer terug te zetten op de oude plaats en de coaxkabel weer aankoppelen.

 

Op internet kom ik allerlei artikelen tegen over het plaatsen en uitrichten van schotels. Mijn concrete vraag is in hoeverre de schotel opnieuw uitgericht moet worden.

Terugzetten op exact dezelfde plaats gaat natuurlijk nooit lukken of komt dit niet zo nauw?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Welkom.

 

Een schotel heeft een openingshoek van 1 tot 2 graden.

Het uitrichten moet dus precies gebeuren, zowel in de hoogte als links-rechts uitrichting.

 

Trek eerst de netstekker uit je ontvanger voordat je de coax van de schotel loskoppelt, er staat spanning op de antenne kabel!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De stand van een schotel overnemen gaat prima en kost bijna geen werk.
Bijv. als iemand zijn bestaande schotel wil vervangen door een grotere.
Als de schotel tegen de gevel hangt, ga je wat hoger staan dan de schotel en kijkt langs de lnb-arm naar de grond. Je legt dan een steel van een hark of bezem precies evenwijdig aan de lnb-arm op de grond onder de schotel.
Dan verwijder je de oude schotel en plaatst de nieuwe zodat de lnb-arm weer evenwijdig loopt langs de lnb-arm. Je hebt dan al meteen beeld. Dan is het nog maar een beetje fijntunen om de maximale signaalkwaliteit te krijgen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan is het nog maar een beetje fijntunen om de maximale signaalkwaliteit te krijgen.

 

Je reactie verbaast me een beetje.

.

Het zou niet de eerste keer zijn dat iemand zich hier meldt met "Heb alles exact zo gedaan als bij de vorige stand en toch heb ik geen beeld."

 

Phoenixx slaat de spijker op zijn kop.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

De tegelvoet hoeft maar even anders te staan en/of de schotel een tikje anders (gebeurt vaak als je iets "precies zo terugzet") en de verbazing over het resultaat over deze uit-de-losse-pols-installatie van de poster zal volgen.

 

Gewoon vers uitrichten met een satmeter geeft de beste garantie op maximaal beeld. Misschien wel beter dan nu het geval is.  

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een sat meter kan vervangen worden door een app voor android of IOS, heb er een op mijn tablet staan en deze voldoet.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eduard schrijft aan Sprietje:

"Je reactie verbaast me een beetje."

Schrijf ik dat ik het zelf zo doe als ik een schotel wil uitrichten?
Je moet je bedenken dat verreweg de meeste mensen met een schotel geen satellietmeter heeft. Als ze dan iets aan hun schotel willen veranderen, geef ik altijd een oplossing dat het afstellen zonder satellietmeter kan plaatsvinden.

Ik word dagelijks benaderd door mensen met vragen over hun schotel. Het liefst zouden ze willen dat ik het klusje voor hun wil doen maar gezien mijn leeftijd heb ik echt geen zin meer om elke keer op te komen draven voor het afstellen van een schotel, dus geeft ik altijd info hoe ze de klus het makkelijkste kunnen klaren.
Voor schotels die makkelijk bereikbaar zijn bijv. op een paal in de grond of laag tegen een muur wil ik nog wel eens helpen met het afstellen maar anders ben ik elke dag de l*l. Zeker met de warmte hier in Zuid-Spanje heb ik daar weinig zin in.

Heel veel bijdragen die ik lever zijn gericht op het eenvoudig zelf kunnen afstellen van een schotel zoals uitrichten m.b.v. de zon, berekenen van lnb-afstanden, de schuinstand van de rail berekenen en zeker ook het bepalen welke lnb's of monoblocken op een bepaalde locatie voor een bepaalde schotel nodig zijn om er voor te zorgen dat er geen verkeerde spullen worden aangeschaft.

Een schotel vervangen en dan eerst een steel van een hark evenwijdig leggen aan de lnb-arm om zo de nieuwe schotel weer precies in de goede richting te zetten is één van mijn tips en werkt perfect.
 

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eduard schrijft aan Sprietje:

 

"Je reactie verbaast me een beetje."

 

Schrijf ik dat ik het zelf zo doe als ik een schotel wil uitrichten?

 

Sprietje, de opmerking was niet negatief bedoeld, maar ik vond hem opmerkelijk voor iemand als jij die pas na de komma  stopt.

Maar het is me duidelijk dat je uit praktische overwegingen probeert de precisie ook op andere manieren te bereiken. En waarom.

 

@Sjaak(k), inderdaad een mooie oplossing, maar ik weet niet welke mogelijkheden ts in dit geval heeft als het hele dak wordt vervangen. 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb in 2009 ook 3 schotels vh dak gehaald vanwege dakvernieuwing/mastiek etc.

Wel toen de plek gemarkeerd waar de schotels weer moet komen te staan, en daarna wel weer uitrichten/finetunen.

Dat is ook de hobby om het weer opnieuw goed uit te richten.

aangepast door wiljo
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...

Sprietje, je hebt al zo`n sat "piepertje" voor 15 euro, metertje ertussen en even sat voor sat afstellen desnoods per lnb en klaar ;)

 

Mag niet moelijk wezen hoor naar diverse topics ;)

 

Maar voor de beginner even de basis doornemen, bevestigings paal bovenaan waterpas zetten t.o.v beide

richtingen, meterje ertussen en eerst hotbird op 13 oost dan astra 1 op 19,2 oost astra 3 op 23 oost en astra 2

op 28,2 oost uitrichten op max signaal en binnen checken op de satbak.

 

Overgens is het ook goed om de vaardigheden weer eens op te halen kan nooit kwaad

en het is een leuke hobby.. :lol:

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...