Ga naar inhoud


Gaat CD aan de codering sleutelen?


Jassy

Aanbevolen berichten


Het is alweer een tijdje terug dat ik voor het laatst iets op sat4all heb geschreven, maar na 20 pagina's reacties vond ik het toch wel waard om m'n logingegevens er weer 's bij te zoeken. Eerst en vooral iedereen zéér bedankt voor de entertainment de afgelopen week! Wat een heerlijk topic!

 

Wat ik me alleen afvraag is of iemand zich al heeft gerealiseerd dat de smartwi van pré seca3 dateert? En dat er bij de introductie van seca3 een software update uitkwam met een ingewikkelde programmeer procedure om de client kaarten geschikt te maken voor de seca3-geschikte ontvangers? Waarschijnlijk niet, want dat is al een tijdje terug...

 

Het was in die tijd echt al een wonder dat de smartwi op seca3 werkte, nou heb ik ooit 's met de maker van smartwi staan praten op een beurs en die heeft mij uitgelegd dat ze de seca3 kaarten konden ondersteunen omdat de seca2 nano's bekend waren voor het accepteren van de kaart, dat is een vraag-en-antwoord spel waar echt iets gebeurd. De nano's om vervolgens kanalen te openen zijn gewoon transparant, seca2, seca3, seca536, zolang de bitlengte niet verandert maakt het de smartwi niet zoveel uit.

 

Dat de smartwi dus niet werkte op ontvangers die géén seca2 kaart ondersteunde was niet zo gek, het vraag-en-antwoord spel kon niet worden afgerond, dus ziet de ontvanger geen kaart, simpel toch? Is voor veel M7 modellen een bekend gegeven, goede verkopers zeiden dat er ook netjes bij.

 

Nou heb ik op een andere beurs wel 's staan praten met iemand van een versleutelingsbedrijfje en wat blijkt? Je moet als provider gewoon betálen voor dat versleutelen én te ontsleutelen! Het blijkt dat je een licentie moet kopen om te coderen, maar óók een licentie om te décoderen! Ja ja, een provider heeft het zwaar..

 

Er is maar één codering waarbij de decoderingslicentie zéér goedkoop of zelfs gratis (bulklicentie) is en dat is conax, iemand wel 's opgevallen dat standaard software bij veel koreaanse ontvangers alleen conax geschikt is? Iemand ook wel 's ergens gelezen dat een kaartlezer zonder functie vanuit de fabriek, maar waar 'illegale' software voor te downloaden valt, volgens internationale rechtspraak ook illegale werktuigen zijn (ja ja, multicas software voor SABjes, AMIKO's en andere bokkiewokkie ontvangers zijn gebastelde decoderingstemplates waar geen rechten over betaald zijn, oh oh, nu blijken er opeens heel veel illegale gebruikers te zijn op sat4all, maar ik zeg niets, als iedereen verder z'n mond houdt weet ook niemand het)?

 

Is het daarna moeilijk om te bedenken dat CD gráág van seca2 af wil, bijvoorbeeld omdat ze er al sinds jaar en dag geen abonnement (lees: smartcard) meer op verkopen om de simpele reden dat ze daarna kunnen stoppen met het betalen van de decoderingslicentie voor S2? Je zou gezien het effect van deze update háást gaan denken dat ze eigenlijk alleen maar dát hebben gerealiseerd toch? De ontvangers zijn nu niet meer geschikt voor seca2, kunnen dat op geen enkele wijze meer decoderen, daar hebben ze aantoonbare moeite voor gedaan en daarmee is het einde seca2 licentie in zicht, extra jam op de boterham van de aandeelhouders van M7!

 

Maarrrrrrrrr... waarom dan toch die gewraakte opmerking die klonk als 'na-na-na-naaa... jullie smartwi doet het lekker ook niet meeeheeer!!', maar waar eigenlijk gewoon stond 'jongens, let op, na deze software update doen we niet meer aan het seca2 vraag-en-antwoord spelletje en jullie smartwi kan dan niets meer met jullie kaartlezer.. sorry voor het ongemak, we zetten het er even bij zodat niet ineens 3000 man naar de helpdesk gaat bellen om te vragen waarom hun systeem niet meer werkt'? Iemand al gedacht dat dat iets met werkdruk voor die arme helpdeksels in het callcenter te maken zou kunnen hebben?

 

Dat nog niemand het idee geopperd heeft om 's een mailtje te sturen naar smartwi om te vragen of ze met de huidige stand van kennis geen seca3 vraag-en-antwoord spelletje kunnen maken, zodat de client kaarten zich écht gaan gedragen als een seca3 kaart verbaast me, da's namelijk een stuk goedkoper dan een te bizar voor woorden zijnde rechtsgang met CD, die niets, maar dan ook werkelijk NIETS te maken heeft met je smartwi, net zoals ik géén nieuwe tv kreeg toen ik m'n M7 bakkie met alleen HDMI kreeg (ja, kréég, de handel wil die dingen niet eens zien, dus ze worden eigenlijk vooral weggegeven, ander topic). Ik heb nog geroepen 'maar dan kan ik jullie abonnement niet gebruiken want ik zie niets en dat is contractbreuk!!' maar dat hielp niets, terwijl ik toch al wel een mooie 70inch plasma had uitgezocht die ze zo konden leveren.. zo jammer, maar laat ik on-topic blijven, anders worden mensen weer boos, dat moeten we niet hebben.

 

Mijn roze koeken zijn op dus ik besluit met de tip van de dag: stuur Kurt van Smartwi (http://smartwi.net/) massaal een mailtje met het verzoek voor volledige seca3 support en zet er bij dat je bereid bent om voor de software update een kleine vergoeding te betalen (dat werkt inspirerender dan allerlei nare ziektes over hem uitroepen) en wie weet komt die update er dan ook, tis een heel aardige man kan ik je vertellen. Hou er wel rekening mee dat de smartwi een cash-cow is, waarvan er in Nederland nog maar bár weinig worden verkocht, dus financieel aantrekkelijk is de software update beslist niet...

 

Suxes allemaal en ik zeg: blijf kritisch!!

aangepast door ronsat
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit geval moet hij nagra merlin implementeren ipv seca3. En ik kan je alvast vertellen dat hem dat waarschijnlijk niet gaat lukken.

Dit komt omdat de kaart een encrypted communicatie aangaat met de receiver. Als een smartwi of clone+ zich daar als man in the middle mee gaat bemoeien gaat het hartstikke fout. Dit omdat de smartcard en de receiver de communicatie encryption key na elk commando en antwoord veranderen. Dus als box 2 iets vraagt dan wijzigt de encryption key en box 1 heeft nog de oude -> crash.

Met seca layer was het simpel, je kon gewoon extra commando's plaintext naar de smartcard sturen. Dus als box 2 iets vroeg stuurde je gewoon de nano's voor geef me een controlword voor dit ecm. Antwoord ving je af en stuurde je naar de juiste box.

 

Als je al wat wilt dan moet je naar elke box de smartcard emuleren inclusief de encrypted communication en vervolgens met de echte smartcard de encrypted communicatie. Dat vreet resources die de verouderde hardware niet aan boord heeft.

Seca2 naar 3 was "slechts" een kwestie van ecm lengte aanpassen, een kleine aanpassing en het draaide weer.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Euro tientje niet nee, die kijken op een Euro cent.

Zelfs de aardappels worden meegesleept omdat ze bang zijn in het buitenland meer te moeten betalen.

 

Nee, omdat ze in het buitenland niet of moeilijk verkrijgbaar zijn. In de zuidelijke landen zijn ze niet zo tuk op aardappelen!

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, omdat ze in het buitenland niet of moeilijk verkrijgbaar zijn. In de zuidelijke landen zijn ze niet zo tuk op aardappelen!

Tja, en ik die dacht dat een deel van de charme van op reis gaan was, dat je de locale keuken proeft.

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je houd beeld ..... voor zo lang het duurt,  je maakt nl gebruik van de derde generatie seca CI van CanalDigitaal.

De eerste twee werden ook gegarandeerd en we weten hoe het daarmee afliep. :P

Dat is inderdaad een waarheid als een koe, maar als je meegaat met de nieuwe evolutie van satelliet tv met allerhande nieuwe updates andere ontvangers enz. dan gaat beeld niet op zwart en je moet bijlange niet zo diep in de beugel tasten als met de laatste snufjes smartphone en iphone en dat doet men dan wel zonder morren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad een waarheid als een koe, maar als je meegaat met de nieuwe evolutie van satelliet tv met allerhande nieuwe updates andere ontvangers enz. dan gaat beeld niet op zwart en je moet bijlange niet zo diep in de beugel tasten als met de laatste snufjes smartphone en iphone en dat doet men dan wel zonder morren.

Maar als ik mijn GSM van 15 jaar geleden uit de kast haal, eventjes de batterijen oplaad, dan kan ik nog altijd bellen.

De vergelijking met "de laatste snufjes" vind ik niet passend.

Dat gaat dan toch meestal over extra functionaliteit waar je als gebruiker iets aan hebt, niet dat het nog beter beveiligd is, en je nog meer beperkingen over je heen krijgt.

En dat iedereen met de laatste nieuwe smartphone rondloopt is ook wel een illusie, sommigen hebben zelfs nog gewoon een simpele GSM, en die blijft het doen.

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, omdat ze in het buitenland niet of moeilijk verkrijgbaar zijn. In de zuidelijke landen zijn ze niet zo tuk op aardappelen!

 

Je weet niet waar je overschrijft.

Op het Iberisch schiereiland zitten dezelfde Duitse supers als in Nederland, niet dat je die echt nodig hebt.

De plaatselijke supers en markten al of niet overdekt in Zuid Europa zijn prima instaat de overwinteraar van de nodige levensmiddelen te voorzien.

 

Tja, en ik die dacht dat een deel van de charme van op reis gaan was, dat je de locale keuken proeft.

 

Niet als je de Camper mee neemt om voor een drie maanden de Nederlandse winter te ontvluchten.

Camperbezitters zijn meestal zuinige mensen die moeten sparen om een dure camper aan te kunnen schaffen.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar als ik mijn GSM van 15 jaar geleden uit de kast haal, eventjes de batterijen oplaad, dan kan ik nog altijd bellen.

De vergelijking met "de laatste snufjes" vind ik niet passend.

Dat gaat dan toch meestal over extra functionaliteit waar je als gebruiker iets aan hebt, niet dat het nog beter beveiligd is, en je nog meer beperkingen over je heen krijgt.

En dat iedereen met de laatste nieuwe smartphone rondloopt is ook wel een illusie, sommigen hebben zelfs nog gewoon een simpele GSM, en die blijft het doen.

Maar die 15 jaar oude gsm gebruik je nooit meer omdat je een smartphone of iphone hebt, dus waarom zou je nog die oude gsm gebruiken? en als je denkt dat velen de laatste iphones of smartphones niet gebruiken, dan heb je in je kennissenkring geen jonge gasten. Met satellietontvangers hetzelfde verhaal, oud vliegt op de zolder, naast je gsm. Ik begrijp dus niet waarom daar zo over klagen, als je met de ene technologie mee wil zijn ( iphone smartphone) dan moet je met de andere technologie (satelliet ontvangers) ook mee zijn en het kost stukken minder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar die 15 jaar oude gsm gebruik je nooit meer omdat je een smartphone of iphone hebt, dus waarom zou je nog die oude gsm gebruiken? en als je denkt dat velen de laatste iphones of smartphones niet gebruiken, dan heb je in je kennissenkring geen jonge gasten. Met satellietontvangers hetzelfde verhaal, oud vliegt op de zolder, naast je gsm. Ik begrijp dus niet waarom daar zo over klagen, als je met de ene technologie mee wil zijn ( iphone smartphone) dan moet je met de andere technologie (satelliet ontvangers) ook mee zijn en het kost stukken minder.

Klopt niet, mijn neefje heeft een GSM waar je weliswaar al mee kan surfen, en foto's nemen, maar geen smartphone (piepklein schermpje).

Feit is dat je daar de keuze hebt.

Je zegt het zelf : "ALS je wilt mee zijn", het oude werkt ook nog perfect.

En zoals gezegd : als ik zo'n oude GSM bekijk, en vergelijk met een nieuwe, dan zie ik veel voordelen aan de nieuwe.

Dat heb ik niet, als ik bijv. een witte CI module en een vorige vergelijk.

Het is gewoon zo dat ze bij CD er op een bepaald moment voor zorgen dat de oude niet (met alle zenders) meer werkt.

Dat voel je niet aan als vooruitgang of meer mogelijkheden, maar wel als gemakkelijk geld verdienen.

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik en vele anderen hebben gewoon gratis nieuwe witte modules gekregen, en ja ze zijn beter, zappen sneller, zijn stabieler in gebruik, en je kan ze zelfs gebruiken voor canalsat zenders.

 

Of er ook maar iemand gratis een nieuwe GSM heeft verkregen is mij niet bekend, verder worden die toestellen al lang niet meer ondersteunt of bijgewerkt, dat is dus achteruitgang.

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je weet niet waar je overschrijft.

Op het Iberisch schiereiland zitten dezelfde Duitse supers als in Nederland, niet dat je die echt nodig hebt.

De plaatselijke supers en markten al of niet overdekt in Zuid Europa zijn prima instaat de overwinteraar van de nodige levensmiddelen te voorzien.

 

 

Dan houden we het er maar op dat het wel meevalt met aardappelen meenemen. Of het moet een speciaal soort zijn. Uitzonderingen bevestigen de regel.

Ik ken in ieder geval geen camperbezitters die aardappelen meenemen. Zeker niet in de zomer, want in een mum van tijd rotten ze weg. Weggegooid geld, derhalve.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of er ook maar iemand gratis een nieuwe GSM heeft verkregen is mij niet bekend, verder worden die toestellen al lang niet meer ondersteunt of bijgewerkt, dat is dus achteruitgang.

Waarom zouden ze je een nieuw toestel moeten geven als het oude gewoon blijft werken?

Ik denk dat veel gebruikers veel liever zouden zien dat hun oude toestel langer werkt, dan dat ze om de haverklap naar een nieuw moeten overschakelen.

Je moet trouwens al een ontvanger met CI slot hebben, iets wat vroeger niet nodig was, ook iets dat CD "verbeterd" heeft.

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

De CI+ kan in je TV, dat is voor sommigen van ons een verbetering en andere gebruikers verafschuwen het.

Je kan het nu eenmaal niet iedereen naar de zin maken.

De onhandige onder ons wil ook Tv kijken.

 

Probleem is en blijft dat de apparatuur een beperkte gebruiksduur heeft, maar dat weet je of kan je weten als je er aan begint.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...