Ga naar inhoud


Afdekken 19.2 bij afstellen duo op 23.5?


dragoamn

Aanbevolen berichten

Heb eindelijk mijn Edision Proton FTA LED ontvangen, de 78 cm Trias op een terrasvoet op het dak gezet, kabels gemaakt en kan nu de schotelstand en LNB-stand (Inverto twin monoblok 4.3 graden) gaan afstellen. Daar is hier al veel over geschreven, maar wat ik niet kan vinden is of het handig is de 'meekijker' (19.2-kop) tijdelijk af te dekken met, bijvoorbeeld, een stukje karton, zodat je eerst de 23.5-kop kunt richten alsof je een enkele LNB hebt, en niet per ongeluk de 19.2 ontvangt met de kop die in de klem zit.

 

Een tweede vraag is hoe ik de exacte elevatie en skew van Gennep, Noord-Limburg kan vinden. Is dat 29 graden / 10,5 graden?

 

En wat is een goede Satfinder? Nu heb ik Satellite Director op mijn telefoon, maar het kompas van de telefoon is volgens mij vrij matig, wijkt flink af van een magnetisch wandelkompas.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


stel jou ontvanger zo eerst in 

A: Astra 19.2°

B: Astra 23.5°

je moet wel een nieuwe zenderlijst hebben 

dan zet je hem op een fta zender 

tv drenthe  op 23.5°E

en richt je schotel daar op uit 

post-41606-0-88764100-1471673667_thumb.jpg

voor  19.2°E neem je Das erste hd

post-41606-0-07996000-1471674020_thumb.jpg

aangepast door smetje limb.BE

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

zet jou schotel zo 

wel de lnb van 23.5°E in de houder zetten 

post-41606-0-48242800-1471674901.jpg

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de duidelijke foto, smetje! Ik had de andere buis van de Duo in de klem gezet (beginnersfout, denk ik).

 

* Nieuwe vraag: waar haal je een nieuwe zenderlijst vandaan? Hoe zet je die in de ontvanger?

 

** Oude vraag: heeft het zin de 'meekijker' op 19.2 tijdelijk af te dekken bij het afstellen?

 

 

 

zet jou schotel zo 

wel de lnb van 23.5°E in de houder zetten 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste dragoamn

Welk Inverto Twin 4,3 graden monoblock heb je?
Deze http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=99&cat=36
of deze http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=99&cat=36

Je moet de kop van de Astra 23,5 in de klem zetten.
Verder moet je de kop niet afdekken met een stuk karton want dat helpt niet. Daar moet je aluminiumfolie voor nemen. Belangrijk is wel dat de op je ontvanger diseqc-1.0 in stelt en dan Astra 19,2 op 1 en Astra 23,5 op 2.

De elevatie van je schotel moet je in Gennep instellen op 28,6 graden.
De duo-lnb moet 12 graden schuin. Gebruik daarvoor de hoek van 12 graden die ik hebt meegestuurd. Even uitprinten en uitknippen en achter op de duo-lnb plakken.
 

post-60869-0-54041800-1471678159.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Sprietje,

 

Bedankt voor je hulp. De LNB is een type nr. 3540 (IDBL-TWNM220MNO43-8PP).

 

Wordt die 'diseqc-1.0' ingesteld in het menu van de ontvanger?

 

Groeten!

 

Beste dragoamn

Welk Inverto Twin 4,3 graden monoblock heb je?
Deze http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=99&cat=36
of deze http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=99&cat=36

Je moet de kop van de Astra 23,5 in de klem zetten.
Verder moet je de kop niet afdekken met een stuk karton want dat helpt niet. Daar moet je aluminiumfolie voor nemen. Belangrijk is wel dat de op je ontvanger diseqc-1.0 in stelt en dan Astra 19,2 op 1 en Astra 23,5 op 2.

De elevatie van je schotel moet je in Gennep instellen op 28,6 graden.
De duo-lnb moet 12 graden schuin. Gebruik daarvoor de hoek van 12 graden die ik hebt meegestuurd. Even uitprinten en uitknippen en achter op de duo-lnb plakken.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja dat gaat 

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt dus een duo-lnb voor een schotel van 80-85cm terwijl jij een schotel hebt van 70cm breed. Dat past niet echt jofel. De afstand tussen de twee koppen is te groot. Het is dus heel belangrijk dat je de kop van de Astra 23,5 in de klem zet. Doordat de Astra 19,2 zo sterk is, is de ontvangst voor de Astra 19,2 dan toch nog wel redelijk.

De diseqc-instellingen maak je inderdaad in het menu van de ontvanger.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens de leverancier (***geen-reclame***) paste deze duo LNB bij deze Trias 78 cm-schotel (geen 70 cm). Ik neem aan dat hiermee een acceptabele ontvangst mogelijk is. Ik ga met de goede adviezen van jou en de anderen aan de slag en meld me weer bij succes of hopeloos falen ;-)

 

Ciao.

 

 

 

Je hebt dus een duo-lnb voor een schotel van 80-85cm terwijl jij een schotel hebt van 70cm breed. Dat past niet echt jofel. De afstand tussen de twee koppen is te groot. Het is dus heel belangrijk dat je de kop van de Astra 23,5 in de klem zet. Doordat de Astra 19,2 zo sterk is, is de ontvangst voor de Astra 19,2 dan toch nog wel redelijk.

De diseqc-instellingen maak je inderdaad in het menu van de ontvanger.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja, leveranciers... Dan zal ik reclameren als het resultaat erg tegenvalt. Je verwacht van een winkel toch dat ze deskundig advies geven. Ik kijk eerst eens even hoe het werkt, want heb wel betere dingen te doen dan een schotel terugsturen die al op het dak heeft gestaan.

 

Wel lekker weer overigens om op een dak te staan ;)

 

Groeten!

 

Beste dragoamn

Een Triax 78 is een schotel van 70cm breed en 78cm hoog. Omdat het een offsetschotel is, moet je de breedte van de schotel als maat nemen, niet de hoogte.
Tja en wat die leveranciers allemaal beweren! :shocked:
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervolg...

 

Met een '78 cm' Triax en de Edision Proton FTA LED ontvang ik nu vele honderden zenders in HD-kwaliteit, haarscherp beeld, helder geluid, dus wat dat betreft lijkt het wel te werken. Wat echter vreemd is, is dat de Duitse zenders ontbreken. Geen ARD, geen ARTE, geen ZDF, geen WDR of regionale Duitse zenders. Pas ergens boven kanaalpositie 430 heb ik zenders van Astra 23,5 en Astra 19,2. Veel Engelstaligs, van BBC Olympics tot het Sikh-kanaal enzovoort.

 

Wat kan daarvan de oorzaak zijn? De schotel lijkt goed gericht te zijn, al zijn de S/R-waarden nog vrij laag. Zie de afbeeldingen (via Imgur) hieronder.

 

Het instellingenmenu van de Edision:

 

http://imgur.com/QE6Iwl0

http://imgur.com/OzMCfIc

 

En de LNB met de verkeerde buis nog in de klem - is nu omgedraaid:

http://imgur.com/pJ2qnbh

 

 

Tsja, leveranciers... Dan zal ik reclameren als het resultaat erg tegenvalt. Je verwacht van een winkel toch dat ze deskundig advies geven. Ik kijk eerst eens even hoe het werkt, want heb wel betere dingen te doen dan een schotel terugsturen die al op het dak heeft gestaan.

 

Wel lekker weer overigens om op een dak te staan ;)

 

Groeten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste bijlage die je laat zien is niet van de Astra 23,5.
De Astra 23,5 heeft namelijk geen transponder met 10773H 22.000, wel de Astra 28,2.
Ook de tweede bijlage klopt niet. De Astra 19,2 heeft geen transponder met 10715H 22.000

Je hebt de schotel dus niet op de Astra 23,5 uitgericht.

Kijk even op dishpointer.com.
Toets je straat en huisnummer in en je woonplaats. Kies de satelliet en zoom zoveel mogelijk in waar de schotel staat. Verplaats de groene ballon naar de plaats waar je schotel staat en kijk naar de groene lijn waar de signalen vandaan komen. Let hierbij op herkenningspunten zoals schoorstenen, dakramen enz. om de richting te bepalen waar de lnb-arm naar toe moet wijzen.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Sprietje, en waaraan kan ik zien ik de hoofd-LNB (in de klem) wel heb gericht op 23,5?

 

Is er op dit forum of ergens anders op het web een goede informatiebron of gids voor het uitrichten van satellieten, zodat ik jullie hier niet hoef te vervelen met beginnersvragen?

 

--

 

 

De eerste bijlage die je laat zien is niet van de Astra 23,5.

De Astra 23,5 heeft namelijk geen transponder met 10773H 22.000, wel de Astra 28,2.

Ook de tweede bijlage klopt niet. De Astra 19,2 heeft geen transponder met 10715H 22.000

 

Je hebt de schotel dus niet op de Astra 23,5 uitgericht.

 

 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...