supermiaauw Geplaatst: 31 augustus 2016 Geplaatst: 31 augustus 2016 Beste Sprietje of Ventura, Zelf in het bezit zijnde van een big bisat (en zeer tevreden) moet ik nu mijn schotel opnieuw uitrichten. Ik wil (en indien mogelijk natuurlijk) de 23.5 als alignment hebben. Kunnen jullie eventueel berekenen welke de waarden moeten zijn voor de 28.2 - 23.5 - 19.2 - 13 en de 5W Longitude 3.81 en latitude 50.788. Hartelijk dank hiervoor
Sprietje Geplaatst: 31 augustus 2016 Geplaatst: 31 augustus 2016 (aangepast) Beste supermiaaaaauwWelkom op dit forum Het is onmogelijk om de Astra 23,5 in het midden te hebben met de 5W er bij. 31 augustus 2016 aangepast door Sprietje
Duikertje Geplaatst: 31 augustus 2016 Geplaatst: 31 augustus 2016 http://pointage.visiosat.com/Default.aspx
Sprietje Geplaatst: 31 augustus 2016 Geplaatst: 31 augustus 2016 Beste supermiaaauwTja met de BigBisat calculator kom je er niet.Daarom heb ik de afstellingen voor je als volgt uitgerekend:Astra 28,35 op positie 16,73Astra 23,5 op positie 11,47Astra 19,2 op positie 6,78Hotbird 13 op positie 0Eutelsat 5W op positie -19,71De elevatie van de schotel instellen op 31,2 gradenSchotelskew instellen op -7,2Dus schotel uitrichten op de Hotbird 13.
Sprietje Geplaatst: 1 september 2016 Geplaatst: 1 september 2016 Dit hoort ook nog bij de afstellingen.Stel de skew van de lnb's als volgt in:5w op +7 graden13e op -7 graden19,2e op -5 graden23,5e op -8 graden28,35e op -12 gradenEen positieve skew is tegen de wijzers van de klok indraaien als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt, een negatieve skew is met de wijzers van de klok meedraaien als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt en dat alles t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail.Voor alle posities kun je een lnb nemen met normale kop (60mm) behalve voor de Astra 19,2, die moet smaller zijn bijv. een alps-lnb of een lnb met een kop van 48mm.
Erwinnaar Geplaatst: 1 september 2016 Geplaatst: 1 september 2016 Dit hoort ook nog bij de afstellingen. Stel de skew van de lnb's als volgt in: 5w op +7 graden 13e op -7 graden 19,2e op -5 graden 23,5e op -8 graden 28,35e op -12 graden Een positieve skew is tegen de wijzers van de klok indraaien als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt, een negatieve skew is met de wijzers van de klok meedraaien als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt en dat alles t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail. Voor alle posities kun je een lnb nemen met normale kop (60mm) behalve voor de Astra 19,2, die moet smaller zijn bijv. een alps-lnb of een lnb met een kop van 48mm. Wat adviseer je dan als het om het uiterlijk gaat? Kortom, welke 5 lnb's zou je pakken om het gelijkwaardig uit te laten zien zonder veel in te leveren op het signaal? ps: had je nog nagedacht over de best mogelijk schotel Sprietje? Zelf bedacht ik mij een Multytenne maar dan 60/55 cm vierkant. De rest hetzelfde idee/constructie. Kan dat??
Denisdaf Geplaatst: 3 september 2016 Geplaatst: 3 september 2016 Hartelijk dank hiervoor. Ik denk dat je die 5W op een aparte schotel zal moeten plaatsen. Dan kan je de 23,5 wel in het midden plaatsen, maar moet bij de ingave in de berekeningstool, wel een theoretische aanwezigheid van Eutelsat 33A / 33°E ingeven. Die laatste hoef je natuurlijk niet echt op de rail te zetten, maar door het zo te berekenen krijg je je 23,5 mooi thv de lnb boom. Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot. Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen. Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.
Sprietje Geplaatst: 3 september 2016 Geplaatst: 3 september 2016 Beste DenisdafEen aparte schotel is niet nodig.De 5w heeft in Nederland een veldsterkte van 53dBw. Dat is heel sterk en daarom mag die best op positie -19,71 gezet worden.Ook de Astra 28,2 is heel sterk dus die mag ook zonder probleem op positie 17,73 gezet worden.De Astra 23,5 staat dan op 11,47 en daarmee heb je bijna geen verlies t.o.v. het midden.
Denisdaf Geplaatst: 3 september 2016 Geplaatst: 3 september 2016 Dat weten we dan ook weer, met dank. Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot. Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen. Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.
Sprietje Geplaatst: 3 september 2016 Geplaatst: 3 september 2016 (aangepast) Dit komt omdat elke lnb op de rail van de multifocus schotel een deel van de schotel gebruikt, zie bijlage.Je moet je bedenken dat een lnb een ronde ontvangsthoek heeft. Een lnb kan op een schotel die een stuk breder is dan dat die hoog is dan ook nooit het gehele schoteloppervlak aftasten. De breedte van de schotel die de lnb op een multifocusschotel gebruikt is altijd maar 90% van de hoogte van de schotel. Een Big Bisat is 91cm breed en 70cm hoog. Elke geplaatste lnb ontvangt zijn signalen dus van 90% van 70cm = 63cm schotelbreedte. 3 september 2016 aangepast door Sprietje
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen