Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik log net in en vermoed dat mijn opmerking om syteem en data uit elkaar te houden onbekend is.

Als je op reis gaat dan gooi je je bagage toch ook niet onder de motorkap?

Ik wil geen incrementele backup's maken, dus ik heb de gratis versie van Macrium. Een backup maken van ALEEN het systeem die ik pakweg om de 2 maanden. Macrium houdt bij hoeveel ruimte er nog is op de schijf waar je naar toe schrijft en gooit de oude images weg als er te weinig plek is voor de nieuwe.

Ik vind het prettig om voor z'n backup de gehele system disk elke keer te pakken, geen incrementele toestanden dus.

De data partitie is een ander verhaal. daar wil ik juist geen komplete copie elke keer van maken. Ik gebruik daarvoor het prigramma (ja ook weer freeware) Syncback. Ik heb 2 externe hade schijven in het netwerk die copieen van elkaar zijn.

Ik kan zeggen dat ik in al die jaren (minstends 20) nog nooit een ernstig probleem heb gehad.

VU+solo2

• Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:

Ik pak bij een backup ook het gehele systeem, dan weet je ook zeker dat alles weer werkt bij het terug zetten, Macrium is ook in mijn ogen de meest simpele en meest betrouwbare gratis backup. Ook betaald zou ik er voor kiezen.

Enkel jammer dat bij testen Macrium angstvallig weg gelaten wordt stel je voor dat mensen een goede backup gratis kunnen maken dat mag en kan niet :) Ben het trouwens ook voledig eens met Syncback.

Gratis doet tegenwoordig op dat gebied dan ook beslist niet onder voor betaald, het is dus maar wat je zelf wilt.

Sterker nog mijn hele Windows 10 draait met alles op freeware en ben nog geen ding tegen gekomen die ik met een betaal programma meer zou kunnen doen.

Geplaatst:

Macrium op server editions is niet gratis ;)

En met windows backup redt ik me doorgaans ook prima behalve als de te backuppen partitie meer dan 2 TB is.

Maak tegenwoordig voor mijn eigen systemen gewoon een plain file backup naar een fileshare en als windows onderuit flikkert installeer ik hem net zo makkelijk met de hand van nul tot nu. Maar eerlijk gezegd kan ik me niet meer herinneren wanneer dat ooit gedwongen en onverwacht voor is gekomen. 

Geplaatst:

Meeste mensen draaien geen servers en ik heb ook al aangegeven dat ik hetzelfde programma ook betaald zou nemen.

Windows backup is nog net zo betrouwbaar als jaren geleden dus nul :) Ik durf daar echt niets mee aangezien het nog nooit geholpen heeft bij iedereen die ken en dat zijn er niet weinig, 99x was het dan toch weer van 0 af beginnen, dan had je toch liever een onafhankelijke backup gemaakt.

Ik zelf heb het persoonlijk ook nog nooit meegemaakt dat ik gedwongen een backup moest terug zetten maar dat heeft meer te maken met hoe ik zelf omgaat met windows en niets anders, als je het OS gewoon niet vertrouwd ben je uiteraard al een stuk voorzichtiger. Bij Linux heb ik dat niet en kan ik ook zonder problemen op linkjes klikken en daar dan ook helemaal nooit geen problemen.

Geplaatst:

Ik nog nooit een backup van mijn systeem gemaakt, wel van mijn data. Van partities ben ik geen voorstander, liever een 2e schijf.

• Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

Geplaatst:

Ik nog nooit een backup van mijn systeem gemaakt, wel van mijn data. Van partities ben ik geen voorstander, liever een 2e schijf.

Dat is hoe iedereen het indeelt ik zelf heb ook liever een 2e schijf. Maar toch is een systeem backup wel handig vooral als je alles naar je zin hebt gezet en het een behoorlijke tijd gaat kosten dit weer het zelfde in te stellen na een verse install.

• Moderator
Geplaatst:

ik gebruik clonezilla. Netwerkkabel erin, booten vanaf het netwerk en een image van het os naar mijn nas en die images worden gesynchroniseerd naar een andere disk. Maakt niet veel uit qua tijd met een herinstallatie van windows 10, maar het is het gemak dat als je disk het laat afweten je binnen no time je systeem inclusief alle instellingen terug hebt.

Data sla ik ook op op mijn nas, en ook dat wordt weer gesynchroniseerd. Maar goed, als je met de media creation de laatste iso download en installeert en daarna een handjevol updates moet installeren is het ook weer zo gepiept. Alleen moet je dan alle instellingen weer nalopen en alle software die je gebruikt weer opnieuw installeren en instellen.

VU+ Duo4kSe  met VTi    VU+ duo2 met VTi 

Triax 78, astra 1,2,3, HB

Geplaatst:

Vraag me af of dat goed werkt met een SSD als je minder vaak gebruikte software op een andere schijf hebt staan. Ik heb sinds W98 ook nog nooit een frisse installatie hoeven maken. Waarschijnlijk meer geluk dan wijsheid :-)

• Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

Geplaatst: (aangepast)

ik heb met 100% resultaat de andere W10 op oudere HP overgezet op SSD, werkt PRIMA

deze HP ELITE SLICE gaat ook op die manier naar een tweede disk enwel volledig

( ik wilde het gewoon testen, een week geleden, of de recovery werkt ) want het duurt echt een dag tot alles vanaf nul er weer op staat

de recovery zet eerst w7 terug

W7 Update> W10 Updates> W10 Upgrade> W10 update> instellen systeem en gebruikers voorkeuzen (NL)

NAS

cccleaner

DraftSight CAD paden en opslag wijzigen

Libreoffice paden en opslag wijzigen

lightshot (screenshot tool)

Firefox met favorieten

Thunderbirth met accounts

spotify

Denon App

Winproggies uitschakelen / openen met alternatieven inrichten

en nog enkele kleinere aanpassingen

voor je het weet is al 1/3 van mijn 30GB limit voor LTE in een dag verbruikt

met een zuiver ingerichte kopie van NU is het 45 minuten en klaar met clonezilla

en een HDD kan echt in een keer stuk gaan (2014 in pC en tegelijk dezelfde week disk 2 van de NAS)

ik was heel blij met mijn backup's op HDD die in de Stalen Brandveilige Kast Lagen

kan het enkel aanbevelen

met de nieuwe W10 moet men iets anders verdergaan zoals die bestandsgeschiedenis maar dat is set en go

aangepast door Tonskidutch

The Crying Cowboys

Aaron Rux

Geplaatst:

Met een aantal besproken backup systemen is er een probleem als je helemaal niets meer kan, dus ook niet meer kan opstarten.

Een ander probleem kan zijn dat door een vreemde oorzaak je geen toegang tot het netwerk hebt, b.v. door een opgelopen virus. Of nog erger, je bent door je tegoed heen, of zoals ik in mijn vakantiewoning zonder internet.

Dan ben ik blij met Macrium en met mijn extra opstartschijf voor het geval ik helemaal niet meer kan opstarten.

Nogmaals: als je dan een oude versie terugdraait dan ben je meteen al je huidige werk files kwijt tenzij je die op een tweede schijf had staan. In labtops met maar één schijf, dan had je maar een data partitie moeten maken!

Maar ik ben een oude zeurpiet! (kijk maar naar de foto 20 jaar geleden gemaakt)

VU+solo2

Geplaatst:

Macrium is perfect ik gebruik het zelf ook erbij. Het ligt puur aan je eigen gebruik wat de optimale backup is. Als je dagelijks veel met bestanden werkt, bijvoorbeeld thuis werkt op je eigen PC/LT dan is een synchronisatie tool bijna onontbeerlijk. Synchronisatie is niet het juiste woord het moet automatisch 1 kant op synchroniseren en handmatig terug. HIermee doe je je datamappen waar je in werkt, zoals mijn Documenten enzo. Daar zijn tooltjes voor zoals Freefilesync, Syncback (free) en ook bestandsgeschiedenis. Eenmaal goed instellen en er wordt automatisch een backup gemaakt. Het voordeel van bestandsgeschiedenis is dat je altijd terug kunt naar een vorige versie. Als je in een groot document zit te werken en je realiseert je dat je de laatste 2 dagen onzin neer zit te pennen, en dus eigenlijk de versie van 3 dagen terug of vorige maand wil hebben, kan dat. 

Met alleen Macrium heb je die flexibiliteit niet. Ook niet met een aparte data partitie/schijf.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Geplaatst: (aangepast)

in principe staat bij mij de eigen/zelf aangemaakte documenten, foto's en of email NIET op de pC

opgeslagen wordt op NAS / Server

zelfs de automatic backup elke 15 minuten van het CAD programma staat extern

dat zullen veel mensen idem doen en/of ingesteld hebben >< die in een bureau werken met meerdere werknemers ook al wegens de uitwisselbaarheid en gelijktijdigheid van werken aan een project

als mijn pC nu sterft kan ik onmiddelijk op een reserve pC verder werken daar die ook aangesloten is aan de NAS / Server

Zie: Afbeelding met server en reserve pC

post-30989-0-67451900-1479636729_thumb.png

aangepast door Tonskidutch

The Crying Cowboys

Aaron Rux

Geplaatst:

@ aphap,

ik heb dat eens bekeken wat ik er over kon vinden

ik heb twee vragen, over deze manier van een backup aanmaken.

1

als je voor een systeem backup kiest is dat inclusief de geïnstalleerde programma's en user data?

dat wordt dan 45 GByte huidige c:\

2

de free version heeft geen incremental back up!

heb je de free of koop versie?

@ CON,

t.o.v. die 4GB is er dan een bepaalde compressie of is bij U geen software / Programma's gebackupped?

Mijn beste, eerst ff op je vingers tikken. Hoewel ik de 60 ben gepasseerd heb

ik liever dat je mij met je of jij aanpreekt en niet met U. (voel me dan zo oud)

Bij voorbaat dank.

(doet mij een beetje denken aan Pietje Bel (50 jaar geleden), die zei eens

tegen de meester; "ik zal voortaan U tegen jou zeggen"...)

Nu je vraag. Dat weet ik niet. Die 4 MB had mijn router berekend.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11.

Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...