Ga naar inhoud


1395Khz terug in de ether.


astro iris

Aanbevolen berichten


Wat is me dat allemaal, wie deelt die vergunningen uit? Kent die persoon iets van radio maken?

 

die 100 Watt frequenties kun je nog iets mee, maar 1 Watt is inderdaad flauwekul. Toch zijn er bergen licenties uitgegeven door agentschap telecom.

 

http://radio-tv-nederland.nl/am/am.html

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan nog gekker: Op 1485 kHz zijn nu vergunningen afgegeven voor 1W PEP (nee ik ben geen nullen of een 'k' vergeten).

 

Bij Impact AM staat dit zelfs op hun website:

attachicon.gifImpactAM.jpg

 

Ik luisterde afgelopen vrijdag onderweg naar Rotterdam naar Radio paradijs op 1485 kHz en daar werd juist een kwaad bandje afgedraaid waarin ze vertelden dat ze per 1 september niet verder op 1485 mochten uitzenden van onze lieve overheid omdat die wilde dat iedereen maar een DAB+ radio zou aanschaffen. Volgens hen heeft nog maar 6% van alle Nederlanders een DAB+ radio.

 

Ik vond dat erg vreemd, je zou zeggen dat in een land waar men de commercie vrije baan geeft de overheid zich niet zou mogen bemoeien met de vraag of een commercieel bedrijf het geld wil uitgeven om toch op de middengolf te blijven uitzenden. Ik vind het ook een enorme bevoogding als onze overheid ons als bevolking voorschrijft dat we daar dus niet meer van mogen genieten. Als ik me bedenk dat het op zich best zwakke zendertje van paradijs nu in de wintermaanden overdag bijna de hele weg van pakweg Zetten tot en met de Brienenoordbrug in Rotterdam goed beluisterbaar is kan ik me goed voorstellen dat men daar toch niet zomaar afscheid van wil nemen. Ze meldden overigens wel dat ze intussen in Amsterdam en Rotterdam op DAB+ zitten maar ja, sinds Radio 5 weg is vormt voor mij Radio Paradijs eigenlijk het enige alternatief qua muziek keuze. En voordat ze het hele stuk tussen Arnhem en Rotjeknor via DAB+ zullen afdekken (indien ooit....) zal er nog heel wat water door de Rijn vloeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik luisterde afgelopen vrijdag onderweg naar Rotterdam naar Radio paradijs op 1485 kHz en daar werd juist een kwaad bandje afgedraaid waarin ze vertelden dat ze per 1 september niet verder op 1485 mochten uitzenden van onze lieve overheid omdat die wilde dat iedereen maar een DAB+ radio zou aanschaffen. Volgens hen heeft nog maar 6% van alle Nederlanders een DAB+ radio.

Je zal ongetwijfeld 1584 kHz bedoelen.

 

post-40400-0-82118500-1484056974.jpg

 

 

En voordat ze het hele stuk tussen Arnhem en Rotjeknor via DAB+ zullen afdekken (indien ooit....) zal er nog heel wat water door de Rijn vloeien.

Dat lijkt me geen probleem, er zijn al meerdere netwerken die nagenoeg landelijk dekkend zijn.

Zij die klagen over een slechte ontvangst moeten gewoon een betere antenne gebruiken, DAB is robuust genoeg om overal goed te ontvangen maar met de huidige mobiele telefoonmentaliteit wil men geen grote antenne meer terwijl dat het belangrijkste is van elke ontvanger.

 

Het grote voordeel van de midden- of korte golf is het grote bereik, maar dan wel zoals het nu alleen nog bij Groot Nieuws Radio gebeurd.

Eén zender die landelijk ontvangen kan worden, en liefst zelfs nog daarbuiten.

Juist buiten de landsgrenzen ben je (buiten satellietontvangst) verstoken van radio uit het thuisland.

 

Als kleine kikkerlandje willen we wel graag in de wereld meepraten en meedoen met bijv. vredesmissies maar een fatsoenlijke internationale radio-omroep wordt wegbezuinigd.

 

Er bestaat inmiddels ook de mogelijkheid voor lokale omroepen om via DAB uit te zenden. Er wordt dan een volledig kanaal gebruikt in een regio waar veel minder omroepen zitten dan dat je kwijt kan in dat ene kanaal. Die low-power AM-omroepen zouden ze beter daarop kunnen zetten. Ontvangstkwaliteit veel beter en bereik waarschijnlijk ook.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later...
Op 10-1-2017 om 15:19 zei Alex1970:

 

Je zal ongetwijfeld 1584 kHz bedoelen.

 

post-40400-0-82118500-1484056974.jpg

 

 

 

 

Het grote voordeel van de midden- of korte golf is het grote bereik, maar dan wel zoals het nu alleen nog bij Groot Nieuws Radio gebeurd.

Eén zender die landelijk ontvangen kan worden, en liefst zelfs nog daarbuiten.

Juist buiten de landsgrenzen ben je (buiten satellietontvangst) verstoken van radio uit het thuisland.

 

Als kleine kikkerlandje willen we wel graag in de wereld meepraten en meedoen met bijv. vredesmissies maar een fatsoenlijke internationale radio-omroep wordt wegbezuinigd.

 

 

Helaas zijn we niet de enigen. De Duitsers zijn net zo dom bezig. Voorheen kon je in de avonduren in nagenoeg alle voormalige Oostbloklanden waar je de taal niet van kunt verstaan naar minstens twee of drie Duitse omroepen luisteren als je onderweg wilde weten wat er in de wereld gebeurde. Nu hoor je je heel xenofoob alleen maar met de omroep van het land waar je bent bezig te houden, ook al versta je geen snars van hun taal. Wel ideaal voor dictators maar verder nogal bekrampt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...
Op ‎9‎-‎11‎-‎2016 om 15:18 zei astro iris:

Hier in Ieper kwam gisterenavond tussen 19 en 20u Seabreeze radio op 1395 khz wel heel hard binnen, voor een 100w zendertje op een afstand van 400 km toch wel heel uitzonderlijk.

Inderdaad , net nog eens gemiddengolfd , en ja hoor ,

op m'n draagbare Sony , bingo , ontvangst van seabreeze !!

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...