Ga naar inhoud


Stippellijn linksboven in beeld


dirk044

Aanbevolen berichten

Bij sommige zenders heb ik een stippellijn in beeld van links

tot het midden van het beeld (Zie foto-bijlage).

Dit is o.a op de zender Movies4Men.

Ligt dit aan een instelling op mijn VU+ of komt het

door de zender zelf.

Wie kent dit en weet hiervoor een oplossing?

post-80532-0-72531400-1477649937_thumb.jpg

CAHORS Big BiSat met Twin LNB's 5xRELOOK RE-T1EC & 3xVENTON Rocket EXL-T 

op 8 Satellieten:  05.0˚W / 04.8˚E / 09.0˚E / 13.0˚E / 16.0˚E / 19.2˚E / 23.5˚E / 28.2˚E

PANASONIC OLED TX-65JZW984 4K UHD / VU+ SOLO-4K UHD / VANTAGE 8000-S HD

Latitude: 52.2933 / Longitude: 4.9827 / AVATAR: IntelSat bij Langendorf (D) Foto 01 Sept. 2010

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Dit lijkt meer op een verkeerde instelling van je monitor.

Je beeldhoogte lijkt niet te kloppen´.

 

Staat de tv op automatische beeldhoogte/formaat?

De video processor lijkt de verticale interval test en data signalen voor beeld aan te zien en die weer te geven.

Zet de instelling van je receiver en tv eens gewoon vast op16/9 formaat.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is een deel van de VBI lijn. Krijg je te zien op de meeste zenders als je je TV hebt ingesteld op volledig scherm c.q. Overscan. Er schijnt een ootie te zijn om deze lijn uit te zetten (hide VBI).

Link naar reactie
Delen op andere sites

'T is iig een bekend verschijnsel.

Ik zie het zelf ook regelmatig op bepaalde zenders.

Als je stippellijn linksboven op google zoekt vind je verschillende topics erover oa deze:

 

https://chelloo.nl/ziggo/index.php?topic=37492.0

 

Bij onze tv kan ik het weghalen door het beeldformaat "alleen scannen" (waar ie standaard op staat) te wijzigen in 16:9

clarke-tech HD4100+, gigablue UHD trio 4k, rotor 53grO-45grW, Fuba 85 cm.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Pedro Newbie

Bij sommige zenders heb ik een stippellijn in beeld van links

tot het midden van het beeld (Zie foto-bijlage).

Dit is o.a op de zender Movies4Men.

Ligt dit aan een instelling op mijn VU+ of komt het

door de zender zelf.

Wie kent dit en weet hiervoor een oplossing?

 

Als je openpli draait kan je deze lijn makkelijk wegwerken door als je op de zender afgestemd staat de kanaallijst te openen, menu te drukken en dan te kiezen voor Cover dashed flickering line for this service

aangepast door Pedro Newbie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Pedro Newbie

'T is iig een bekend verschijnsel.

Ik zie het zelf ook regelmatig op bepaalde zenders.

Als je stippellijn linksboven op google zoekt vind je verschillende topics erover oa deze:

 

https://chelloo.nl/ziggo/index.php?topic=37492.0

 

Bij onze tv kan ik het weghalen door het beeldformaat "alleen scannen" (waar ie standaard op staat) te wijzigen in 16:9

 

Maar dan vermink je je beeld en mis je aan alle randen waarschijnlijk een groot gedeelte, je staat dan in de overscan mode

 

Voeg onderstaand plaatje maar een toe op je HD en laat hem zien op het scherm, schakel dan de 16:9 mode in en je ziet meteen hoeveel je van je beeld verliest

post-35851-0-21315800-1477673796_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dan vermink je je beeld en mis je aan alle randen waarschijnlijk een groot gedeelte, je staat dan in de overscan mode

 

Voeg onderstaand plaatje maar een toe op je HD en laat hem zien op het scherm, schakel dan de 16:9 mode in en je ziet meteen hoeveel je van je beeld verliest

Daarom zeg ik ook dat ie standaard op alleen scannen staat, zenders met dat stippellijntje laat ik ook gewoon zo, maar als ik het weg wil hebben moet de stand op 16:9 en dan mis ik inderdaad rondom een klein stuk beeld.

Maar de fout ligt dus bij de zender en niet bij een instellingsfout, ik geef alleen maar aan hoe je het stippellijntje kunt laten verdwijnen.

 

Nog een vraag, wat doet "Cover dashed flickering line for this service" dan?

Maakt die het lijntje zwart?

clarke-tech HD4100+, gigablue UHD trio 4k, rotor 53grO-45grW, Fuba 85 cm.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem ligt inderdaad aan de zenderkant.

Meestal zenders met een laag budget en weinig kennis van zaken.

 

Het komt alleen voor bij het upscalen van 576i naar 1080i of p

Hier heeft de zender in kwestie een fout gemaakt bij het instellen van de upscaler en worden meer 576 beeldlijnen ge-upscaled dan nodig inclusief data lijnen zoals VBI lijnen. Het gevolg is de stippelijn bovenin dat precies in het 1080 kader valt.

Hier is niets meer aan te doen, behalve een kleine overscan aan de ontvangerkant. Maar dit geeft weer een lagere resolutie en mogelijke artifacts.

 

Wij hebben dit probleem bij MBC ook wel eens bij ingekochte producties die al ge-upscaled aangelevert worden.

Als we zelf upscalen letten we heel goed op de instellingen van de upscaler.

 

Het enigste wat je eraan kan doen is het te accepteren en er mee leven. Of overscan gebruiken met de beschreven nadelen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Pedro Newbie

Daarom zeg ik ook dat ie standaard op alleen scannen staat, zenders met dat stippellijntje laat ik ook gewoon zo, maar als ik het weg wil hebben moet de stand op 16:9 en dan mis ik inderdaad rondom een klein stuk beeld.

Maar de fout ligt dus bij de zender en niet bij een instellingsfout, ik geef alleen maar aan hoe je het stippellijntje kunt laten verdwijnen.

 

Nog een vraag, wat doet "Cover dashed flickering line for this service" dan?

Maakt die het lijntje zwart?

"Cover dashed flickering line for this service" doet precies wat het zegt, het bedekt de lijn met een extra zwart lijntje, de resolutie blijft verder gelijk dus vindt er geen overscan plaats.

Dus het lijntje wordt alleen verstopt achter een zwart lijntje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je dat wel heel zeker?

Want dan zou Pli moeten weten om welke lijn of lijnen het gaat.

 

Het is niet onmogelijk, maar lijkt me erg sterk.

Als het zo eenvoudig was, dan deden we het aan de zenderkant ook wel. :D

 

Het is namelijk zo dat als de zender op een ander programma overgaat, zoder stippellijn, Pli nog steeds die lijnen zit te verstoppen en dan heb je weer een ander probleem.

Dus ik zou het gewoon laten voor wat is is.

 

Weet iemand of Vti deze "verstopmogelijkheid" ook heeft? Ik wil het wel eens uitproberen.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...