Ga naar inhoud


Probleem met inloggen applicatie DigiSterker


Jürgen

Aanbevolen berichten

Als vrijwillig gecertificeerd docent Digisterker (cursus gebruik van DigiD) heb ik gisteren in Midden-Delfland de eerste cursus voor het gebruik e-Overheid / DigiD gegeven.

Hierbij dient o.a. on-line een Intake-formulier ingevuld te worden maar daar ondervonden wij problemen mee met het invoeren van de toegangscode op de daarvoor bestemde web-site.

De eerste gebruiker kon probleemloos inloggen maar de tweede gebruiker die dezelfde code invoerde kreeg de melding dat die code al in gebruik was.

Pas als de eerste gebruiker weer was uitgelogd kon de volgende succesvol inloggen.

Ook het inloggen op mijn meegenomen MacBook Pro lukte niet.

 

Dit is uiteraard niet gebruikelijk want bij een eerder uitgevoerde cursus in het Westland konden meerdere cursisten gewoon met dezelfde code inloggen.

Ik weet alleen niet meer of daar Windows 7, 8 of Windows 10 werd gebruikt maar dat kan ik eventueel wel navragen.

 

Bij deze cursus werden laptops met Windows 10 gebruikt welke op een beveiligd WiFi netwerk van de bibliotheek waren aangesloten.

Desgevraagd vertelde de producent van het gebruikte on-line DigiSterker Intake-formulier dat die probleem soms voorkomt maar dat men nog geen idee had wat de oorzaak is.

 

Ik heb zelf het vermoeden dat dit toch wel iets met de locale (IE) browser of netwerk instellingen te doen heeft.

 

Heeft iemand van jullie een suggestie?

 

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nee, in dit geval niet.

Elke cursist moet aan het begin van de cursus op hetzelfde moment online een Intake-formulier invullen.

Hiervoor wordt voor elke cursusgroep dezelfde toegangscode gebruikt.

Op basis van voor- en achternaam worden de ingevoerde gegevens in een database vastgelegd.

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

de tweede gebruiker die dezelfde code invoerde kreeg de melding dat die code al in gebruik was

 

 

Vaak is het een blokkade in het systeem zelf....  

 

  • user mag maar 1 keer zijn ingelogd.
  • Er is maar 1 licentie voor een account beschikbaar.
Desgevraagd vertelde de producent van het gebruikte on-line DigiSterker Intake-formulier dat die probleem soms voorkomt maar dat men nog geen idee had wat de oorzaak is.

 

 

RTFM  !!

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is hier dus niet het geval.

Het is de bedoeling dat tijdens een cursus ALLE cursisten tegelijkertijd het intake formulier online in moeten vullen en dat met DEZELFDE code die voor deze cursus is afgegeven maar dat had ik al geschreven.

 

Bij een eerder gegeven cursus bij een andere bibliotheek, dus ook andere code verliep dit zonder problemen.

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is sowieso niet jouw probleem maar van de producent....

 

de melding de tweede gebruiker die dezelfde code invoerde kreeg de melding dat die code al in gebruik was  geeft precies aan wat er aan de hand is. Misschien is er een update geweest waarbij een instelling weer aangezet is om er voor te zorgen dat er maar 1 keer kan worden ingelogd.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste opmerking klopt maar zo functioneert dat in dit geval niet.

De producent schrijft desgevraagd dat het probleem SOMS voorkomt maar kan het nu niet traceren en verhelpen.

 

Maar IK zit wel met het probleem opgezadeld want binnenkort heb ik de volgende cursus.

 

Er zijn geen updates want het is geen app maar het inloggen en invoeren van de gegevens gebeurt online.

Andere cursisten op andere locaties doen hetzelfde maar ondervinden hiervan geen probleem dus moet het toch wel locale gezocht worden.

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom vraag je niet om een aantal accounts, bijvoorbeeld cursist-1 t/m cursist-10. Ben je van het gezeur af.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat had ik ook al gevraagd maar dat schijnt technisch lastig uitvoerbaar te zijn, vraag mij niet waarom.

De uitgever / producent heeft dit i.o.v. de overheid voor de Nationale bibliotheken geproduceerd en per gemeente wordt één toegangscode beschikbaar gesteld waarvan alle cursisten in de betreffende gemeente gebruik moeten maken.

 

Wellicht heeft dit te maken met het feit dat de ingevoerde gegevens in een centrale database worden opgeslagen en dat het maximale aantal toegangscodes niet hoger mag zijn dan het aantal gemeentes in Nederland.

 

Op zich vind ik dit allemaal niet zo boeiend want het schijnt op een enkele uitzondering goed te functioneren.

Ik wil alleen een poging ondernemen om erachter te komen of het soms aan de locale omgeving ligt.

aangepast door Jürgen

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook op een online omgeving worden updates uitgerold...  Maar gezien de melding en jouw eigen ervaring mbv een eigen Macbook zit je gewoon vast. De cursus gever moet gewoon ervoor zorgen dat zijn materiaal in orde is. In bijna alle gevallen heb jij hier totaal geen invloed op. Wellicht werkt het de volgende keer gewoon wel.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...