Sprietje Geplaatst: 7 november 2016 Geplaatst: 7 november 2016 Beste Jamezson Een Triax 110 moet op jou locatie op Sardinië als volgt afgesteld worden:- monteer de rail met het gat in het midden zodat dit in de onderste groef zit. - monteer de lnb's zodanig in de klem, dat de kop 5-6mm van de klem af zit. - zet de rail ongeveer 12 graden schuin, aan de zijde van de Hotbird 13 het laagst. - plaats de lnb-houder tegen de arm. -stel de lnb's op de volgende afstanden:tussen de Hotbird 13 en Astra 19,2 is 88,5mmtussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 61mmtussen de Astra 23,5 en Astra 28,35 is 67mmd.w.z. gemeten aan de voorzijde van de lnb van kuiltje tot kuiltje in de kap.-stel de schuinte van de rail nu in op 11 graden, d.w.z. de kop van de Astra 28,35 moet 41mm hoger staan dan de kop van de Hotbird 13.Plaats hiertoe een vulling van 41mm op de kop van de Hotbird en leg de waterpas op de vulling en de kop van de Astra 28,35.- stel de skew van de lnb's als volgt in:Hotbird 13 op 5 graden.Astra 19,2 op 5 gradenAstra 23,5 op 10 gradenAstra 28,2 op 15 gradend.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail.Stel de elevatie van de schotel in op 40 graden om de Astra 23,5 te vinden.Om de Astra 23,5 te vinden gebruik je de zender CT 24 op positie 236 van de CD-zenderlijst.Eenmaal de Astra 23,5 gevonden dan gebruik je de zender History HD op positie 49 van de zenderlijst.Stel de schotel op maximale signaalkwaliteit af. Doe dit met de uiterste precisie want dit bepaald ook de kwaliteit van de overige satellieten.
Tonskidutch Geplaatst: 7 november 2016 Geplaatst: 7 november 2016 zo dat is nog eens mooi precies ! klasse The Beat Is Rhythm Club des Belugas
Jamezson Geplaatst: 7 november 2016 Auteur Geplaatst: 7 november 2016 Nog even ter overweging als je toch een nieuwe receiver gaat kopen: Eerst dacht ik aan de Italiaanse zenders via DVB-T (wat ev. al op de TV zit en dan is geen CI nodig), maar helaas is er op Sardinië niet zo'n uitgebreid pakket te ontvangen als in sommige andere regio's in Italië. Je kan nog overwegen een Openbox SX9 te kopen (2xDVB-S2) of een Openbox SX9 Combo (1x DVB-S2/1x DVB-T2). De keuze tussen de twee is of je in de toekomst denkt nog een tweede tuner te willen gebruiken (let op, dan ook twin-LNB's nodig en extra DiSEqC-switch) of dat je (toch) nog een gewone antenne aansluit voor de aardse kanalen. De Openbox SXx kan nl. ook multistream transponders ontvangen waardoor je met het bijplaatsen van een aparte schotel op Eutelsat 5 West A (5.0°W) ook Italiaanse zenders FTA kan ontvangen (en Franse), naast Tivúsat want niet alle zenders van Tivúsat zal je ermee vervangen: -Canale 5 HD -Rete 4 HD -Italia 1 HD -La7 HD -La7d HD -Sportitalia -diverse versies van RAI 3 met regionaal nieuws (TGR) -Hele reeks aan kanalen van Mediaset Premium (gecodeerd), maar of die ook via de satelliet te abonneren zijn betwijfel ik. Ga je nog verder, op Express AM44 (11.0°W) en Eutelsat 12 West A (12.5°W) vind je nog meer Italiaanse zenders: 11W: -Conad Channel -Capristore -Retecapri -Neko TV -Capri Casinò -Rete 82 -Retecapri 2 -Radio Capri TV -Capri Gourmet -Radio Capri 12.5W: -Corallo Sat -Canale 158 -Canale 162 -Channel 24 -Canale 69 -Vero -Rete Italia -La 4 Italia -Gold TV Italia -Italia + -Linea Italia -Air Italia -Top Calcio 24 -OK Italia -Nuvola 61 -Radio Freccia TV -Radio Zeta L'Italiana -Split TV -Alice -Marcopolo -Orler TV -VH1 Italia -Frisbee -K2 -Sky TG 24 -Winga De Openbox SX9 heeft 2 CI+ slots. (Edit: Ik zie in het filmpje van Dr.Dish dat de SX6 ook twee CI-slots heeft). Verder weet ik niks van de Openbox, de informatie komt puur via internet, o.a.: Dr.Dish Magazin Promo Openbox Openbox website (Google translate) Dan kom ik ook op dit filmpje, multistream op Spark 7111 receivers (ken ik ook niet). Maar er zijn dus nog meer receivers die dat kunnen. Op Enigma2 receivers zou ook kunnen, maar dan met toevoeging van een externe USB-tuner, t.w. de TBS5925. Echter alleen die tuner kost al ruim €200. Hoi Alex1970, dank voor je uitgebreide toelichting! Er komen steeds meer opties bij! Mss toch wel interessant om een tweede schotel op te hangen. De Openbox SX9 heb ik nog niet kunnen vinden hier. Ga nog even wat dieper graven en inlezen. De keuze tussen de twee is of je in de toekomst denkt nog een tweede tuner te willen gebruiken (let op, dan ook twin-LNB's nodig en extra DiSEqC-switch) of dat je (toch) nog een gewone antenne aansluit voor de aardse kanalen. ---> Dat doe ik denk sowieso, twin LNB's, betekent wel een extra kabel naar binnen, maar geeft wel veel voordelen icm met een twin tuner. (vooralsnog mik ik op de Vu+ Duo2)
Sprietje Geplaatst: 7 november 2016 Geplaatst: 7 november 2016 (aangepast) In bericht 31 heb ik geschreven: - plaats de lnb-houder tegen de arm. Dat moet zijn: plaats de lnb-houder van de Astra 19,2 tegen de arm zoals ook in de bijlage van bericht 19 met de rode pijl heb aangegeven. 7 november 2016 aangepast door Sprietje
Jamezson Geplaatst: 7 november 2016 Auteur Geplaatst: 7 november 2016 Beste Jamezson Een Triax 110 moet op jou locatie op Sardinië als volgt afgesteld worden: - monteer de rail met het gat in het midden zodat dit in de onderste groef zit. - monteer de lnb's zodanig in de klem, dat de kop 5-6mm van de klem af zit. - zet de rail ongeveer 12 graden schuin, aan de zijde van de Hotbird 13 het laagst. - plaats de lnb-houder tegen de arm. -stel de lnb's op de volgende afstanden: tussen de Hotbird 13 en Astra 19,2 is 88,5mm tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 61mm tussen de Astra 23,5 en Astra 28,35 is 67mm d.w.z. gemeten aan de voorzijde van de lnb van kuiltje tot kuiltje in de kap. -stel de schuinte van de rail nu in op 11 graden, d.w.z. de kop van de Astra 28,35 moet 41mm hoger staan dan de kop van de Hotbird 13. Plaats hiertoe een vulling van 41mm op de kop van de Hotbird en leg de waterpas op de vulling en de kop van de Astra 28,35. - stel de skew van de lnb's als volgt in: Hotbird 13 op 5 graden. Astra 19,2 op 5 graden Astra 23,5 op 10 graden Astra 28,2 op 15 graden d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail. Stel de elevatie van de schotel in op 40 graden om de Astra 23,5 te vinden. Om de Astra 23,5 te vinden gebruik je de zender CT 24 op positie 236 van de CD-zenderlijst. Eenmaal de Astra 23,5 gevonden dan gebruik je de zender History HD op positie 49 van de zenderlijst. Stel de schotel op maximale signaalkwaliteit af. Doe dit met de uiterste precisie want dit bepaald ook de kwaliteit van de overige satellieten. Veel dank Sprietje! Twee vragen komen bij me op: 1. Deze omschrijving is mij niet duidelijk: d.w.z. gemeten aan de voorzijde van de lnb van kuiltje tot kuiltje in de kap. 2. Mijn schotel is nu uitgericht met een duo LNB, kan ik de huidige uitrichting handhaven voor de nieuwe opstelling?
Sprietje Geplaatst: 7 november 2016 Geplaatst: 7 november 2016 Nee, je kunt de schotelafstelling niet helemaal precies bewaren zoals je nu hebt. Immers de lnb van de Astra 23,5 (of misschien de Astra 19,2) staat nu in de lnb-klem van de arm. Met de rail er op komt de lnb van de astra 19,2 en 23,5 links en recht van de arm.Zie de bijlage wat ik met het kuiltje in de kap bedoel.
Alex1970 Geplaatst: 7 november 2016 Geplaatst: 7 november 2016 De Openbox SX9 heb ik nog niet kunnen vinden hier. Een Duitse webshop metverkoopt ze in ieder geval wel. Een VU+ is ook een prachtig apparaat. Over de Openbox weet ik niks en je kan er ook geen images zoals OpenPLi op zetten. DVB-T toevoegen op een Enigma2 tuner is inderdaad kinderspel en voor ongeveer een tientje (excl. antenne) ben je al klaar en antennes zijn ook niet duur of je maakt ze zelf. Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) OpenPLi 9 Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 9 VU+ Duo / Dreambox DM800 / TBS 5925 Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.
Jamezson Geplaatst: 8 november 2016 Auteur Geplaatst: 8 november 2016 Nee, je kunt de schotelafstelling niet helemaal precies bewaren zoals je nu hebt. Immers de lnb van de Astra 23,5 (of misschien de Astra 19,2) staat nu in de lnb-klem van de arm. Met de rail er op komt de lnb van de astra 19,2 en 23,5 links en recht van de arm. Zie de bijlage wat ik met het kuiltje in de kap bedoel. Thx! Aha, kuiltje is eigenlijk middelpunt van de LNB, dat moet lukken! Kan dat mooi allemaal 'op de grond' voorbereiden en vervolgens de rail er in klikken. Lijkt eenvoudig maar kan me nog goed herinneren hoe lang ik bezig ben geweest om de duo LNB goed te krijgen...Als alle afstanden, hoek van de rail en de skew precies kloppen dan moet het in 1 keer werken! (hoop ik)
Jamezson Geplaatst: 8 november 2016 Auteur Geplaatst: 8 november 2016 (aangepast) Een Duitse webshop metverkoopt ze in ieder geval wel. Een VU+ is ook een prachtig apparaat. Over de Openbox weet ik niks en je kan er ook geen images zoals OpenPLi op zetten. DVB-T toevoegen op een Enigma2 tuner is inderdaad kinderspel en voor ongeveer een tientje (excl. antenne) ben je al klaar en antennes zijn ook niet duur of je maakt ze zelf. Die Openbox is wel behoorlijk voordeliger! DVB-T ga ik niet gebruiken, beeldkwaliteit laat te wensen over. (is toch alleen SD?) Ik zag ook nog de Rebox 8220HD met dubbel CI slot. Hier niet te vinden. Ook relatief goedkoop. 8 november 2016 aangepast door Jamezson
Tonskidutch Geplaatst: 8 november 2016 Geplaatst: 8 november 2016 Er zijn heel veel types/modellen van de Openbox. Goedkoop zijn ze zeer zeker t.o.v. een VU+ of Mutant, maar ik begrijp eigenlijk niet waarom Alex die Openbox aanbeveelt als hij er niks over weet! ik ken dat kuiltje dat Sprietje beschreven heeft enkel van de apls LNB's bij andere merken LNB's moet je het midden eerst zelf bepalen. Als je een timmermans oog hebt lukt dat, ofschoon dergelijke afstanden van 1 of 0,5 mm heel moeilijk wordt. The Beat Is Rhythm Club des Belugas
Alex1970 Geplaatst: 10 november 2016 Geplaatst: 10 november 2016 Die Openbox is wel behoorlijk voordeliger! DVB-T ga ik niet gebruiken, beeldkwaliteit laat te wensen over. (is toch alleen SD?) Ik zag ook nog de Rebox 8220HD met dubbel CI slot. Hier niet te vinden. Ook relatief goedkoop. In Italië zijn er wel degelijk HD zenders op DVB-T (of DVB-T2?), echter zoals ik eerder al schreef is het aanbod op heel Sardinië nogal schamel t.o.v. de rest van Italië, t.w.: Rai 1, Rai 2, Rai 3 TGR Sardegna, Rai News 24 Over het hele eiland te ontvangen op de VHF: Rai 5, Rai Scuola, Rai Sport 1, Rai Sport 2, Rai Storia, TV2000, Rai GrParlamento (Radio), Rai Isoradio, Rai Radio 5 Classica op kanaal 49: Rai 1 HD, Rai 4, Rai Gulp, Rai Movie, Rai Premium, Rai yoyo op kanaal 43: Rai 2 HD, Rai 3 HD, Rai Sport 1 HD op kanaal 41 en 47: Dan op Tempio Pausania/Monte Limbara nog twee zenders: Kanaal 26: frisbee, K2, LA7 Provvisorio, SUPERTENNIS, TV8, VH1 Kanaal 22: Canale5 HD, Italia1 HD, $ Premium Action HD, $ Premium Calcio 7, $ Premium Crime HD (Laatste drie gecodeerd) Mits de gegevens kloppen op fmscan.org uiteraard. Ik heb geen andere bron. Of misschien is het netwerk op Sardinië nog niet klaar? Dus 6 zenders in HD. Maar bij de Openbox SX9 gaat het dan ten koste van je tweede DVB-S2 tuner en die wilde je ook. Bij de VU+ kan je altijd nog een USB-DVB-T-tuner aansluiten. Er zijn heel veel types/modellen van de Openbox. Goedkoop zijn ze zeer zeker t.o.v. een VU+ of Mutant, maar ik begrijp eigenlijk niet waarom Alex die Openbox aanbeveelt als hij er niks over weet! De modellen van het type SX kunnen multistream ontvangen. Relevant voor TS is (i.v.m. de wens voor een dual-tuner) alleen de SX9. Ik beveel niks aan, dat heb ik ook niet gezegd. Ik wilde alleen wijzen op de mogelijkheid om FTA via de Eutelsat 5 West A ook Italiaanse zenders te kunnen ontvangen, dan ben ik de vraag 'Op welke ontvanger dat?' dan gewoon voor. Zoek even naar andere gebruikers, bijv. hier op het forum. Volgend dit draadje zijn de Openboxen broertjes van Rebox modellen. Als ik het goed lees zou vermoedelijk de Rebox RE-8220HD gelijk zijn aan de Openbox SX9 en nog wel wat andere merken/types. (Om de tabel leesbaar te krijgen de tekst kopiëren en plakken in den tekstbestand). Als ik alleen mag aanbevelen waar ik wat van weet, dan de Xtrend ET10000 met de TBS5925 USB-tuner. Daarmee werkt het gegarandeerd: Bij het weerbericht was ik even afgeleid: Hier de kanalen die op de drie door mij genoemde satellieten te ontvangen zijn (ik heb deze dus ook ontvangen maar dan op de TBS5925 dus): Eutelsat 5 West A (alleen multistream zenders). Express AM44 (11.0°W) (geen multistream zenders) Eutelsat 12 West B (12.5°W) (zowel gewone als multistream transponders) Even voor de duidelijkheid: Met een Tivúsat-kaartje kan je de ook nog La 5 (op 5W gecodeerd) en mezzo ontvangen (bron: http://www.tivusat.tv)en op de westelijke satellieten niet. En de volgende zenders alleen in SD (en op Tivúsat in HD): Rai 4 HD, Rai Movie HD, Rai Premium HD, Rai 5 HD, Paramount HD, Daarnaast moet je een tweede schotel plaatsen. Die extra LNB voor 13E zou ik ook altijd doen, vanwege de vele (Italiaanse) FTA kanalen op de Hotbird (en de rest natuurlijk). Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) OpenPLi 9 Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 9 VU+ Duo / Dreambox DM800 / TBS 5925 Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.
Jamezson Geplaatst: 10 november 2016 Auteur Geplaatst: 10 november 2016 Super bedankt voor je uitgebreide info Alex! Ik heb ook nog een gewone antenne op het dak staan, daar zit ook een (oud) tunertje bij. Ik heb deze wel eens aan de Bravia gekoppeld maar het beeld is echt beroerd. Maar...ik weet nog niet wat er gebeurt als ik deze coax rechtstreeks in de tv prik. Ik moet zo voor een tweedaagse trip de deur uit, ga dat van het weekend eens proberen. Ik zou eerst moeten kijken of de Sony met beide inputs simultaan overweg kan OF dat je een keuze moet maken tussen óf regulier coax input óf de satelliet tuner. Ga ook die draadjes even oppakken. Interessant! Ik kijk nu al uit naar het lokale weerbericht! ;-)
Jamezson Geplaatst: 14 november 2016 Auteur Geplaatst: 14 november 2016 OF dat je een keuze moet maken tussen óf regulier coax input óf de satelliet tuner Zodra ik de kanalen ga zoeken via de coax input ben ik de rest kwijt. Kan dus niet...
Limbo2121 Geplaatst: 1 augustus 2018 Geplaatst: 1 augustus 2018 Op 14-11-2016 om 11:25 zei Jamezson: OF dat je een keuze moet maken tussen óf regulier coax input óf de satelliet tuner Zodra ik de kanalen ga zoeken via de coax input ben ik de rest kwijt. Kan dus niet... Hoe is dit nu eigenlijk afgelopen? Zou zelf ook wel de Italiaanse zenders via Hotbird vis de Canal Digitaal-schotel willen doorkrijgen maar dat gaat hem niet worden...
Tonskidutch Geplaatst: 3 augustus 2018 Geplaatst: 3 augustus 2018 als je een beetje formaat schotel hebt, zo om en nabij 60cm of meer, is met de bekende Monoblock 13-19,2 Oost Hotbird prima te ontvangen maar je vraag is hoe het afgelopen is en een volledig nieuwe vraag hoe je dat doet op een KanaalDIGITAAL schotel... The Beat Is Rhythm Club des Belugas
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen