Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik moet 2 kabels met elkaar verbinden

de ene kabel is met soepel kern en de andere met stugge kern.

ik schroef op de beide kabel een schroef F conector.

nu met de een tussenstukje met beide draaduiteinden kan ik normaal deze kabels aan elkaar verbinden, alleen lukt het mij niet de kabel met soepel kern in dit tussen stuk te duwen.

mijn vraag : mag ik deze soepele kern effen solderen zodanig hij stug komt??

Alvast hartelijk dank

• Moderator
Geplaatst:

Beste cartouche,

Welkom op dit forum.

Je mag alles, dus niemand zal je verbeiden een midden kern te vertinnen, maar of je daardoor een solide duurzame verbinding krijgt valt te betwijfelen.

Misschien is het beter de soepele kern kabel af te monteren op een tv antenne stekker en daarna een verloop naar een f-stekker te gebruiken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Beste ceesv,

Mercie voor de verwelkom.

Coax kabel( met soepele kern)komt rechtsreeks van de satelliet teleco.

Deze is origineel en omdat hij niet lang genoeg is er een bijkomende lengte coax met stugge kern gemonteerd die zo naar LNB ingang van de sturing gaat. van de sturing vertrek er een kabel naar tv

De 2 kabels zijn verschil end in dia meter

Deze configuratie is door de dealer gemonteerd.

Oorzaak van slechte signaal komt door deze verbinding dat is losgekomen en dat ik nu probeer te fixen.

• Moderator
Geplaatst:

Omdat er vermoedelijk ook voedingsspanning over de kabel loopt is een goede verbinding belangrijk.

Ik zou daarom op elke kabel een passende plug zetten, op de kabel met de soepele kern een schroef verbinding, en de 2 verschillende connectors koppelen met een verloopstekker.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Zo´n probleem zou ik oplossen door beide coaxkabels aan elkaar te verbinden zonder 2 F-connectoren en een lesbische connector.

Beide kernen aan elkaar houden, solderen en dan met krimpkous isoleren. Daarna de buitenmantel eroverheen drukken of schuiven en ook voorzichtig solderen. Dan een dikkere krimpkous over de gehele coax, ca. 5 cm lang.

Goed heet maken zodat het krimpkous goed klemt en mooi afsluit.

Echter, coax met een flexibele kern wordt voor satelliten techniek in de regel niet gebruikt. Dus ik begrijp niet hoe deze situatie kon ontstaan.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

• Moderator
Geplaatst:

Misschien bij een kabel die beweegt, zoals bij een rotor?

Geplaatst: (aangepast)

Ik vraag me af of die flexibele coaxkabel wel 75 Ohm is. Ik denk 50 Ohm en dat is niet goed.
Welke coaxkabel is het precies? Wat staat er om de paar decimeter op de coaxkabel gedrukt?

Ik denk dat het om een automatische schotel gaat voor op een camper.

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Ik vraag me af of die flexibele coaxkabel wel 75 Ohm is. Ik denk 50 Ohm en dat is niet goed.

Welke coaxkabel is het precies? Wat staat er om de paar decimeter op de coaxkabel gedrukt?

Ik denk dat het om een automatische schotel gaat voor op een camper.

50 Ω voor een kort stuk is te verwaarlozen. Maakt niets uit.

Ik heb wel eens per vergissing een stuk van 25 meter 50 Ω coax genomen en later door 75 Ω vervangen en het versvhil was marginaal.

Mijn methode om 2 stukken coax te verbinden d.m.v. krimpkous en solderen werkt prima. Je hoeft de buitenmantel niet eens te solderen als je de krimpkous nauw neemt en goed heet maakt. Dan zit het geheel zo strak dat er een goede verbinding is.

Natuurlijk mechanisch niet belastbaar door trek krachten. Maar zelfs waterdicht als je het goed doet.

Dus niet met een Föhn maar met een hete lucht kanon.

Geplaatst:

Als ik het goed heb, halveert de impedantie bij een soldeerverbinding.

Bron: https://www.sat4all.com/forums/topic/285495-beste-manier-om-coax-te-verlengen/?p=1828630

Maar ik spring achterop bij @Drs. IJzerbout, dat zo'n misaanpassing niet zo erg is. In de praktijk leidt dat nauwelijks tot problemen, net zoals ook het gebruik van een simpel T-stuk niet/nauwelijks tot problemen leidt bij 'het brugje van Trust' bij gebruik van een diseqc switch achter een monoblock/duo-lnb.

Echt erg wordt het pas bij een bij een geheel open kabel-einde, of bij een kortgesloten kabel-einde volgens mij.

Ik kwam dat tegen bij mijn test met het parallel gebruiken van Diseqc switches (ook hier op het forum te vinden), waarbij ik zonder eindweerstanden op niet gebruikte 'ingangen' van switches op een specifieke frekwentie pittig signaalverlies had.

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

Geplaatst:

a33: ik heb die link nog even doorgelezen en lees daar a.u.b. overheen wat Sjaak(k) daar schrijft:

2 coax kabels aanelkaar solderen is knoeiwerk, je halveerd zo de karakterestieke impedantie, je zet nl 2 kabel impedanties parallel, en wordt iets van 37,5 ohm.
Iedere kabel heeft een karakteristieke impedantie. Dat is de impedantie die je aan de ingang van een oneindig lange kabel "ziet".
Bij een ideale kabel is de K.I. reëel (Ohms, een zuivere weerstand) We noemen de K.I. ook vaak Z0 (Z - nul)
Ga je schamen Drs IJzerbout, het is geen waterleiding die je aanelkaar soldeerd!
En niet kletsen dat het in de praktijk wel werkt, absoluut een verkeerde methode.

Sorry, Sjaak(k) ik wil je echt niet tegenspreken maar of ik het nu netjes aan elkaar soldeer (in het verlengde van de as van de coax) of dat je 2 connectoren en een lesbische connector gebruikt maakt geen zak uit.

Je zet geen 2 impedanties parallel.

Als dat zo zou zijn, dan moet je de begin en en uiteinden 2 aan 2 aan elkaar zetten. Dan staan de coax stukken parallel en niet achter elkaar.

De kabel behoud zijn karakteristieke impedantie. Over een minimale misaanpassing over de las heb ik het niet. Die heb je ook met 2 connectoren en een tussenstuk.

• Moderator
Geplaatst:

Heeft Sjaak weer niet goed opgelet bij meneer Rens, of het verkeerde soldeer gebruikt1 :D

Schoolgeld terug halen gaat niet meer, Rens en Rens is failliet.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen