Ga naar inhoud


Een zeer interessante radio voor kortegolf en nog veel meer


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

ik stelde het als vraag!

als je bekijkt wat een wereldradio zit is het niet veel

zie deze sangean ats 909

 

bron © 2016 www.ukwtv.de - UKW/TV-Arbeitskreis e.V.

 

edit : aha, ik had je bericht hier boven nog niet gezien betreffende de HF

aangepast door Tonskidutch

I Hope I Never

Split Enz

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Tonskidutch, soms ben je echt moeilijk te begrijpen.

En ik heb geen idee wat je met die AM chip wil zeggen.

Die AM chip is heel wat anders.

 

Ook dit:

als je bekijkt wat een wereldradio zit is het niet veel

zie deze sangean ats 909

 

Daar link je naar een één of andere radio die gemodificeerd wordt. Wat moet ik daarmee of wat wil je daarmee zeggen?????????

Heb je wat gedronken of zo?

 

Tot nu toe heb ik begrepen dat je het ding niet mooi vind. Dat is je goed recht.

 

Het interessante van dit toestel is het enorme bereik van 100 kHz to 2 GHz. En iedere gangbare modulatie methode zoals AM, FM, DRM, SSB, en DAB+ zal er ook wel komen. Dit stelt iedere wereldradio van vroeger in de schaduw. Ook de bandbreedte van een bepaald signaal hoeft niet meer met hardwarefilters opgelost te worden.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

In welk opzicht is deze radio beter dan mijn RTL-SDR (RTL820T2) stick in mijn computer/laptop?

 

Daarvoor hoef je dat apparaat niet te kopen natuurlijk. .  

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bediengemak.

Kan ook een niet hobbyist ook wat mee beginnen.

Een praktische behuizing met speakers.

 

Mensen, ik heb het ding niet uitgevonden of ontworpen, wilde het alleen maar onder de aandacht brengen.

En hoef het idee niet te verdedigen of te verkopen.

 

Mij boeit persoonlijk het feit dat ie DRM kan. Daar zal dan ook wel weer allerlei kommentaar op komen dat DRM dood is.

Of dat AM ook al gestorven is. Maar dat is alleen in enkele landen in West Europa zo. In de rest van  de wereld is AM nog lang niet afgeschreven.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of het echt gebruikersvriendelijk wordt moet je natuurlijk nog maar even afwachten.  Ligt er aan hoe goed de software en support wordt.  qua design vind ik het 3x niks in ieder geval.  

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

#20, beste DR. Ijzerbout mijn reactie gold TangoBravo betreffende miniaturisering hoewel old fashioned

En daarna als toevoeging in purper jou bericht inzake telefoon samen met HF signalen

 

De am radio was een heel oud voorbeeld van miniaturisering (bevestigd door Codx m.b.t. zijn RTL-SDR {RTL820T2} stick)

Gedronken (alcohol) heb ik niets sinds 3 September

Qua bediengemak (daar hinte ik reeds op) kun je beter een smartphone gebruiken en of aanpassen, vandaar mijn simpele idee een backpack voor een smartphone.

 

Als de HF een probleem is dan een tweede dunne plak techniek in je andere broekzak of borstzak.

 

Maar uwe heiligheid sjeik IJzerboud draagt liever zo' kofferradio, Terwijl er enkel een sdr in zit met een Gui voor een beetje besturing?

die besturing kan volgens mij plaatsvinden op je smartphone, net als de Denon App.

iedere burger loopt met een smartphone

 

Misschien is die radio van jou wel heel erg interssant maar dan in een identieke behuizing als van een smartphone.

 

ciao

 

 

post-30989-0-40514100-1479889949_thumb.png

I Hope I Never

Split Enz

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is natuurlijk een beetje de vraag voor wie zo een radio bedoeld is. Hij ziet er inderdaad een beetje uit als een radio voor in de puber kamer. Of leuk voor in de keuken. Maar dan heb je niets aan de mogelijkheden van dit apparaat.

 

Aan de andere kant blijft het wel lekker goedkoop zo. Vergelijk dat maar eens met de nieuwe Sangean DAB ontvanger wfr-30 met een adviesprijs van 249 euries.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of het echt gebruikersvriendelijk wordt moet je natuurlijk nog maar even afwachten.  Ligt er aan hoe goed de software en support wordt.  qua design vind ik het 3x niks in ieder geval.  

 

Ja goed, OK, zoals ik als zei valt over smaak niet te twisten.

 

Ik vind het idee wel leuk, toch blijft het wat voor hobbyisten. Ik zie namelijk niet mijn ex-schoonmoeder met dat ding omgaan.

SSB is leuk, maar 0,0000001% van de bevolking weet wat dat is. Komt nog bij dat SSB moeilijk te bedienen is en je moet weten of het USB of LSB is voordat je dat eendengekwaak van een paar met elkaar zwetsende radioamateurs kan verstaan.

 

Maar, dat zei ik al eerder, wel leuk is dat je DRM ermee kan horen. Daar krijg ik een kick van.

En je hebt een paar hopelijk behoorlijke speakers todat je op het strand zonder headset naar wat radio kan luisteren.

 

@Tonskidutch...lang niet iedereen heeft een smartphone. Ik ken veel mensen uit mijn vriendenkring die nog een gewoon lulijzer gebruiken voor telefoneren en SMS. Maar goed, dat is toch niet de klantenkring voor zo´n ding.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Vroeger kon je met een ssb zender en ontvanger zelfs de gescrambelde berichten van de lieden met de platte pet verstaanbaar maken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeger kon je met een ssb zender en ontvanger zelfs de gescrambelde berichten van de lieden met de platte pet verstaanbaar maken.

 

En het uitgebreide weer bericht van radio Scheveningen!

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt allemaal zo leuk maar doet me een beetje denken aan jaren geleden toen ik mijn eerste digitale "wereldontvanger" kocht. Toen nog met DRM-radio op best veel plekken op lange-, midden- en kortegolf waaronder twee programma's van de Bayerische Rundfunk op 6085 kHz in de 49 meter band die je 24 uur per dag in heel Europa kon ontvangen. Ook geschikt voor de kennelijk in Tsjechië gebruikte digitale L-band uitzendingen en uiteraard voor DAB. Van DAB+ was toen nog geen sprake.

 

Maar ja, in plaats van uitbreiden werden de digitale DRM uitzendingen steeds schaarser, de L-Band zoals Afristar die gebruikte heb ik er nooit mee ontvangen, naar Tsjechië ben ik er nooit mee geweest en DAB werd in de meeste landen al vervangen door DAB+ waar het ding helaas wel op reageert (hij schakelt automatisch op DAB+ als je naar een FM zender luistert die ook via DAB ontvangbaar is en is door een softwarefout daarvoor niet uitschakelbaar) dus feitelijk kan ik er alleen nog mee naar zenders op lange-, midden- en kortegolf luisteren. Hij staat alweer enkele jaren in de doos. Met nauwelijks aanwezige hoop dat hij ooit nog weer uitgepakt kan worden als er ooit hier net als in de VS via Sirius nog L-band via satelliet komt en hij daar dan toevallig ook nog geschikt voor mocht zijn.

 

Het idee van zo'n radio is leuk, maar ik denk dat je er toch echt wel een concreet doel mee voor ogen moet hebben. Voor zover ik begrijp komen digitale pakketjes in zoveel kleuren en maten dat de kans minimaal is dat zoiets dan weer geschikt zou kunnen zijn voor een toekomstige ontwikkeling. En net zoals Technisat, de maker van mijn op zich zeer geliefde DAB toestelletje zonder veel moeite een software update zou kunnen maken om hem DAB+ geschiklt te maken maar dat verdomt omdat je nu eenmaal meer verdient op de verkoop van weer een nieuw toestel vrees ik dat Sangean wel niet echt zoveel anders zal reageren. Waar ie nu niet voor werkt daar zal ie in de toekomst waarschijnlijk ook wel niet voor werken. Niet omdat het niet kan maar omdat de wil er niet is. Ik vermoed dat je daarom beter met in je computer gestuurde/bewerkte SDR spulletjes kunt werken omdat dei door mede-hobbyisten veel sneller buiten de fabrikanten om nieuwe mogelijkheden kunnen krijgen. Ik spreek hier uit vermoeden, niet uit ervaring of kennis dus mocht het zijn dat ik dingen zeg die deskundigen zullen bestrijden, dan bij voorbaat mijn excuses.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...