Moderator ceesv Geplaatst: 28 november 2016 Moderator Geplaatst: 28 november 2016 Dat is voor iedereen persoonlijk, ik heb zelf 12 LNB's in mijn schotel gemonteerd. In de regel zal men ook Astra 2 op 28 graden oost willen ontvangen, met daarop de Engelse Zenders, zoals de BBC en ITV of Channel 4. Gisteren heb ik via deze satelliet nog naar de F1 wedstrijd in HD gekeken. Ook Hotbird op 13 graden oost wordt meestal meegenomen, hieropm zijn onder meer Italiaanse zenders te bekojken, verder doet de naam Hotbird vermoeden dat er het een en ander aan "Hotte" programma's te zijn zijn. Andere satelliet posities zijn meestal per land gevraagd, voor bijvoorbeeld Scandinavische of Franse zenders. Verder zijn er regelmatig feeds te ontvangen op verschillende satelliet posities, waardoor je evenementen of uitvoeringen mee kunt kijken. Feeds zijn uitzendingen die doorgaans gebruikt worden tussen het evenement en de studio. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
a33 Geplaatst: 28 november 2016 Geplaatst: 28 november 2016 Die heb ik, maar daar boek ik ook geen succes mee. De vraag Is eigenlijk echt hoe spoor ik een defect op of ben ik helemaal zeker dat ik nog steeds hinder heb van de bomen. Ah, fijn! Weer een geval dat de uitrichting niet lukt en dat iemand meteen denkt dat er iets defect is, maar dat met beter zoeken toch de goede uitrichting gevonden wordt! groet, A33 Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.
t-ke Geplaatst: 28 november 2016 Auteur Geplaatst: 28 november 2016 Ah, fijn! Weer een geval dat de uitrichting niet lukt en dat iemand meteen denkt dat er iets defect is, maar dat met beter zoeken toch de goede uitrichting gevonden wordt! groet, A33 Welja uiteindelijk wel, ik Had de installatie op men vorige adres ook zelf gedaan en zonder problemen. Maar dan kom je hier in bosrijk gebied, ben je al 4 dagen aan het proberen en begin je te twijfelen aan alles, Is er misschien toch nog teveel storing van de bomen, ik zal nog wat hoger gaan, Is die lnb misschien defect door de verhuis? Is de ontvanger onderweg iets overkomen? ... Ik begrijp dat het voor jullie ervaren mensen frustrerend kan zijn steeds met mensen met problemen ivm uitrichten te maken te krijgen. Maar als leek ben je alleen iets met de uitleg van tvv als je in een perfect open omgeving zit en op meer moet je niet rekenen. Als je dan aan jezelf en je materiaal begint te twijfelen kom je op een forum als dit terecht. Waar ikzelf toch al meer als een jaar lezer ben. Heel het satelliet gebeuren interesseert me wel en ik lees hier wat mee om te proberen er iets van op te steken.
t-ke Geplaatst: 28 november 2016 Auteur Geplaatst: 28 november 2016 Dat is voor iedereen persoonlijk, ik heb zelf 12 LNB's in mijn schotel gemonteerd. In de regel zal men ook Astra 2 op 28 graden oost willen ontvangen, met daarop de Engelse Zenders, zoals de BBC en ITV of Channel 4. Gisteren heb ik via deze satelliet nog naar de F1 wedstrijd in HD gekeken. Ook Hotbird op 13 graden oost wordt meestal meegenomen, hieropm zijn onder meer Italiaanse zenders te bekojken, verder doet de naam Hotbird vermoeden dat er het een en ander aan "Hotte" programma's te zijn zijn. Andere satelliet posities zijn meestal per land gevraagd, voor bijvoorbeeld Scandinavische of Franse zenders. Verder zijn er regelmatig feeds te ontvangen op verschillende satelliet posities, waardoor je evenementen of uitvoeringen mee kunt kijken. Feeds zijn uitzendingen die doorgaans gebruikt worden tussen het evenement en de studio. Dus een extra schotel naar astra 2 Is best wel een meerwaarde dus? En met een aparte ontvanger, welke? Feedhunten zegt me ook wel iets, lijkt.le een toffe hobby. Na men rugoperatie een tijdje bezig geweest met radio maar ik ben niet echt een babbelaar. War heb je eigenlijk nodig om daarmee te beginnen?
Alex1970 Geplaatst: 28 november 2016 Geplaatst: 28 november 2016 Locatie waar ik nu opstel Is stekene België Hé, daar tank ik regelmatig op weg van of naar mijn ouders.Heb alleen nu mijn sat-meter niet bij me. Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) OpenPLi 9 Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 9 VU+ Duo / Dreambox DM800 / TBS 5925 Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.
Alex1970 Geplaatst: 28 november 2016 Geplaatst: 28 november 2016 Dus een extra schotel naar astra 2 Is best wel een meerwaarde dus? En met een aparte ontvanger, welke? Feedhunten zegt me ook wel iets, lijkt.le een toffe hobby. Na men rugoperatie een tijdje bezig geweest met radio maar ik ben niet echt een babbelaar. War heb je eigenlijk nodig om daarmee te beginnen? Ik zou er een draaibare schotel bij nemen, naast de vaste dus. En als je de ruimte ervoor hebt, zo groot mogelijk. Beide kunnen via een DiSEqC switch op dezelfde ontvanger aangesloten worden. Als je wilt gaan feedhunten is een ontvanger die een blind scan kan doen aan te bevelen. Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) OpenPLi 9 Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 9 VU+ Duo / Dreambox DM800 / TBS 5925 Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.
Sprietje Geplaatst: 28 november 2016 Geplaatst: 28 november 2016 Beste t-keHet zou dus best kunnen dat je de schotel niet zo hoog hoeft te hangen als je nu hebt. Je zou eens kunnen proberen of het signaal niet verzwakt als je hem lager hangt want je app gaf ook al aan dat de satelliet ruim boven de bomen staat.Om er voor te zorgen dat je de schotel weer in precies dezelfde richting zet zoals die stond, doe ik het altijd als volgt:Voordat ik de schotel los maak leg ik een bezensteel of steel van een hark precies evenwijdig aan de lnb-arm. Dat kun je uitstekend zien als je op een trap staat hoger dan de lnb-arm van de schotel en omlaag kijkt. Dat ben je niet afhankelijk of de zon wel of niet schijnt.
t-ke Geplaatst: 28 november 2016 Auteur Geplaatst: 28 november 2016 Hé, daar tank ik regelmatig op weg van of naar mijn ouders. Heb alleen nu mijn sat-meter niet bij me. Er staat inderdaad altijd een wachtrij aan de lokale avia. De ruimte voor een andere schotel heb ik wel, afhankelijk naar welke richting deze moet kunnen draaien. Ik vermoed allemaal richting zuiden? En dan links en rechts van de astra?
t-ke Geplaatst: 28 november 2016 Auteur Geplaatst: 28 november 2016 Beste t-ke Het zou dus best kunnen dat je de schotel niet zo hoog hoeft te hangen als je nu hebt. Je zou eens kunnen proberen of het signaal niet verzwakt als je hem lager hangt want je app gaf ook al aan dat de satelliet ruim boven de bomen staat. Om er voor te zorgen dat je de schotel weer in precies dezelfde richting zet zoals die stond, doe ik het altijd als volgt: Voordat ik de schotel los maak leg ik een bezensteel of steel van een hark precies evenwijdig aan de lnb-arm. Dat kun je uitstekend zien als je op een trap staat hoger dan de lnb-arm van de schotel en omlaag kijkt. Dat ben je niet afhankelijk of de zon wel of niet schijnt. Weer een geweldige tip, bedankt. Ik heb nu de schotel een 3 tal meter van de grond staan. Vorige poging Was bijna 5. Dus ik heb er al een stuk af gedaan. Veel lager gaat niet lukken vrees ik. Ik sta nu op de uiterste hoek van men stukje grond. Een 35 meter van de bomenrij. ( volgroeide berken vooral) Vaste opstelling zoek ik te doen door naast de tijdelijke setup een 3 meter maststuk in de grond te zetten met beton en daar een stuk galva buis in om de schotel op te zetten. Dan zal ik kunnen spelen tussen 2.5 en 4 meter ergens. Geeft me ook wat gemoedsrust voor wanneer er terug blad aan de bomen komt
Alex1970 Geplaatst: 28 november 2016 Geplaatst: 28 november 2016 Er staat inderdaad altijd een wachtrij aan de lokale avia. Niet zo gek met ongeveer 25 cent per liter prijsverschil, maar daar loopt al een draadje over hier op het forum. De ruimte voor een andere schotel heb ik wel, afhankelijk naar welke richting deze moet kunnen draaien. Ik vermoed allemaal richting zuiden? En dan links en rechts van de astra? Kijk met je app eens waar en hoe hoe hoog de satellieten hangen. Daarmee ook ev. te bepalen waar je je schotel zou plaatsen. Op sites zoals Lyngsat kan je zien wat daarop te ontvangen is. Op Dishpointer heb je een ook een mogelijkheid om te zien wat je zichtveld op de satellieten is. Op Satbeams wordt een indicatie gegeven wat de grootte van je schotel moet zijn. Dit is nl. ook nog afhankelijk van het soort signaal. Voor 8PSK bijv. heb je meer signaal nodig dan QPSK. Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) OpenPLi 9 Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 9 VU+ Duo / Dreambox DM800 / TBS 5925 Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.
Sprietje Geplaatst: 28 november 2016 Geplaatst: 28 november 2016 (aangepast) Je moet er ook rekening mee houden dat die berken misschien nog wat hoger groeien, dus de hoogte van de schotel te krap nemen lijkt me niet verstandig. Tja, we hebben dit najaar op 11 oktober natuurlijk de situatie gehad dat de zon precies achter de satelliet stond zodat je heel precies kunt zien of de schotel hoog genoeg staat. Wil je wachten tot deze situatie weer optreedt, dan zul je moeten wachten tot 1 maart 2017. Dan staat de zon weer precies achter de satelliet. Dit werkt 10 keer nauwkeuriger dan met een app. 28 november 2016 aangepast door Sprietje
t-ke Geplaatst: 28 november 2016 Auteur Geplaatst: 28 november 2016 Daarom dat ik de buis iets langer wil laten zodat ik ze indien nodig nog een stuk hoger kan zetten. Als ik het goed begrijp kan ik dus op 1 maart controleren of de schotel de hele dag zonlicht vangt en zo dus bepalen of er een eventuele aanpassing nodig Is. Dat zijn dus fantastische tips.
Alex1970 Geplaatst: 28 november 2016 Geplaatst: 28 november 2016 Daarom dat ik de buis iets langer wil laten zodat ik ze indien nodig nog een stuk hoger kan zetten. Als ik het goed begrijp kan ik dus op 1 maart controleren of de schotel de hele dag zonlicht vangt en zo dus bepalen of er een eventuele aanpassing nodig Is. Dat zijn dus fantastische tips. Niet de hele dag. Op een bepaalde tijd per satelliet. Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) OpenPLi 9 Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 9 VU+ Duo / Dreambox DM800 / TBS 5925 Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.
t-ke Geplaatst: 28 november 2016 Auteur Geplaatst: 28 november 2016 Hazo, te enthousiast dis. Ik ga alvast de datum bijhouden. Ik zal tegen dan alles hierover hierwel terug vinden. Alex ben jij bezig met feedhunten?
Sprietje Geplaatst: 28 november 2016 Geplaatst: 28 november 2016 Nee beste t-ke, dat is niet de gehele dag.Voor de Astra 23,5 staat de zon om 11:30uur precies achter de satelliet. Die tijd geldt niet alleen precies op 1 maart 2017 maar ook 3 dagen eerder en 3 dagen later maar dan staat de zon eerst 1 graad lager en daarna 1 graad hoger dan de satelliet.Voor de Astra 19,2 is dat om 11:49uur.Altijd makkelijk om dat over meerdere dagen te kunnen controleren want je weet nooit of de zon op 1 maart schijnt.Dus schrijf maar vast in je agenda.Tja, en bedankt voor je complimenten. Sprietje weet gewoon veel over schotelontvangst. Dat is mijn specialiteit.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen