Ga naar inhoud


Schotelpark urb. Marbella


Michel64

Aanbevolen berichten

Ik heb een vraag over een schotelpark van het appartement van ons in Marbella, Spanje? 

Ik ben recentelijk een trotse eigenaar van een appartementje in Spanje maar loop tegen een probleem aan wat ik niet goed begrijp. Er staan bij ons een 5-tal schotels opgesteld en ieder appartement heeft een sat aansluiting. Ik heb dus mijn ontvanger meegenomen en aangesloten maar geen beeld. Wel op de 28,2 voor een aantal Britse en Ierse zenders. Ik heb dus contact opgenomen met de beheerder en deze beweerd dat er voor de 23,5 een aparte kabel moet worden getrokken van de schotel naar ons appartement en wel 120 meter lang. Dat vind ik vreemd want alles wordt toch samengeknoopt in het schotelpark en gaat dan naar het appartement? Er staan 60 appartementen en die zullen echt geen aparte kabels hebben voor iedere schotel. Is het niet gebruikelijk dat de signalen van alle schotels over 1 kabel lopen? Ik hoop dat iemand mij de techniek van zo een schotelpark kan uitleggen. Mijn dank is groot.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Welkom, de kabels van de schotels worden niet allemaal aan elkaar geknoopt, maar via elektronische schakelaars naar behoeven op de kabel geschakeld.

Je kiest door bepaalde stuursignalen (Diseqc of Unikabel) en spanningen op de kabel te zetten, welke uit je ontvanger komen, een bepaalde satelliet en kan dan door 13 of 18 volt op je kabel te zetten de juiste transponder van de gewenste satelliet kiezen.

Wanneer alle posities op de matrix bezet zijn zal er voor jou een aparte kabel getrokken moeten worden, er is kennelijk een unicable systeem in gebruik waardoor er geen eigen kabel van jou apartement naar de matrix loopt, of men gebruikt onderverdeling (cascade met decentrale matrix schakelaars) bij een Diseqc systeem.

 

Je beheerder kan/zal dus gelijk hebben.

 

Een oplossing kan zijn dat je zelf een schotel neerzet.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel voor het antwoord. Er zijn 60 appartementen en er komt al signaal van 1 schotel namelijk die van de 28.2. Alles loopt via een ruimte die ik niet kan betreden, dus moet ik nog even wachten.Omdat ik al weer thuis ben kan ik niets controleren en de offerte voor het trekken van de kabel heb ik nog niet. Ik zou er graag bij zijn als het wordt aangesloten dus wacht ik even tot in het voorjaar wanneer ik weer even mag gaan :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja en een eigen schotel plaatsen is nog maar helemaal de vraag of dat kan en mag.
Je moet op je balkon uitzicht hebben op het Zuid Zuid Oosten. Op deze site kun je zien in welke richting de Astra 23,5 staat: http://www.dishpointer.com/
De plaats, straat en huisnummer invoeren en de juiste satelliet kiezen.
Dan het beeld zover mogelijk uitzoomen en het ballonnetje slepen naar je balkon. Nu kun je aan de groene lijn zien of er vrij zicht op de satelliet is.

De vraag is echter ook of je wel een schotel mag plaatsen. Dat zul je even in het contract moeten nakijken. Je hebt wel de pech dat je een schotel nodig hebt van 1 meter, die kun je niet makkelijk ongemerkt plaatsen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Alles loopt via een ruimte die ik niet kan betreden, dus moet ik nog even wachten.

 

Alles via één ruimte? Dus van die ene ruimte lopen 60 kabels weg naar de appartementen?

 

Dan zou ik toch nieuwsgierig zijn naar welk systeem daar gebruikt wordt.

Als daar gewone multiswitches staan van effectief 5in/60out dan zou het voldoende zijn om daar in die ruimte een vertakking te maken van jouw kabel via een diseqc switch.

En als er daar effectief een 17/60 multiswitch staat (en in jouw ontvanger wellicht nog niet alle diseqc instellingen goed staan), dan kan die aftakking met een diseqc 1.1 switch.

 

Is er een unicable systeem, dan verbaast het me dat je toch zomaar ontvangst had op 28oost. Ik weet alleen niet hoe unicable zich verder verhoudt tot de ontvangst van meerdere satellieten.

 

Als er meerdere ruimten zijn met elk een 5/x multiswitch, van waaruit steeds een beperkt (x) aantal appartementen bediend worden, dan zou ik die extra kabel van 120 meter beter begrijpen: die moet dan inderdaad langs alle doorverbonden 5/x multiswitches worden geleid naar de schotel.

 

Ik ben dus benieuwd hoe het zit bij jou.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik vermoed de laatste optie.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie voor alle reacties. ze zijn helemaal duidelijk alleen nu er achter komen hoe het zit daar. Zodra ik dat weet, laat ik dit hier nog even weten voor de liefhebbers.

 

Er wordt wel veel gepromoot door een Internetprovider Olivenet, die het gehele pakket aanbied via IPTV. Dit grapje kost je dan 60 euro PM en hebt dan 50MB up en down. Omdat de Satman dit ook al aanbood vermoed ik een beetje dat er provisie aan vast zit. Maar goed, dat is maar een onderbuikgevoel. Is IPTV een vorm van card sharing of is dit gewoon legaal?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De afgelopen 18 jaar waren de Nederlandse zenders te ontvangen via de Astra 19.2 en zijn de laatste jaren langzaam afgebouwd

Nu zit er geen Nederlandse zender meer op de Astra 19.2 als we BVN niet meerekenen.

Voor de Nederlandse zenders is er nu een schotel nodig om de signalen van de Astra 23.5 te ontvangen.

Als het schotelpark  niet aangepast is heeft een extra kabel aansluiten waarschijnlijk geen zin.

Zelf een schotelplaatsen is dan de enige optie die overblijft, of, als er een vereniging van eigenaars is kan je die proberen te bewegen om de installatie aan te passen.

Ben je de enige Nederlander in het complex dan maak je weinig kans schat ik in.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...