Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Heb je (ook) interesse in de Nederlandstalige FTA-zender BVN  :

Die zit op 113 graden west en is te ontvangen in Argentinie.

BVN en VRT Radio 1 is in Amerika free-to-air te ontvangen via de Eutelsat 113 West A satelliet. 

Op de Beneden- en Bovenwindse Eilanden is BVN te zien via een eigen kanaal op de kabel via verschillende aanbieders en via de Eutelsat 113 West A satelliet. 

Locatie Aanbieder Aruba 54 ATV (voorheen 15 ATV) Bonaire Flamingo Television Curaçao TDS Sint Maarten Sint Maarten Cable TV Saba Saba Cable Sint Eustatius Saba Cable
  • Satelliet Eutelsat 113 West A Transponder 19k Position 113° west Frequency 12.076 Mhz Polarization Horizontal Symbol Rate 5787 System DVB-S FEC 3/4
  • EIRP in dBW 
  •  
  • Kan je al ontvangen met een schotel van 60 cm. 
  •  
  •  
aangepast door Noordzee

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Geplaatst:

ja, het is wel mijn bedoeling om satelliet te gaan ontvangen. 

Ik ben er nu erg nieuw is en ben mij aan het inlezen, maar leuker is het om direct wat te ontvangen. 

tot nu toe heb ik nog nooit iets ontvangen. 

ik ga binnenkort de eutelsat 113 proberen, tot dat ik een C-band LNB heb voor CVClaVoz radio.

Daarna heb ik een FTA DVB-S2 ontvanger nodig die verschillende satellieten tegelijk kan ontvangen. De ARSat 1 en 2,

de EutelSAT113 en welke zouden nog meer interessant kunnen zijn?

Geplaatst: (aangepast)

vraagje: voldoet deze LNB om CVClaVoz te ontvangen op de IntelSat21 ?

aangepast door ceesv
Commerciele link naar veilingsite verwijderd.
Geplaatst:

Beste Mariano

In Europa worden nagenoeg alleen maar horizontaal en verticaal gepolariseerde golven gebruikt.
In Amerika worden daarnaast ook links- en rechts draaiende circulaire golven gebruikt.
Kijk even naar de bijlage wat de verschillen zijn.

Voor de de horizontaal en verticaal gepolariseerde golven, gebruik je een universal lnb. Voor de rechts en links draaiende circulaire golven, gebruik je speciale circulaire lnb's.

Je moet dus goed in de gaten houden welke golven een bepaalde satelliet uit zendt.
Directv zendt volgens mij alleen maar circulair uit, zie bijv:
- op 101w worden circulair R (rechts draaiend) gebruikt zie: http://www.lyngsat.com/DirecTV-8.html en links draaiend gebruikt, zie: http://www.lyngsat.com/DirecTV-4S.html

- op 119w wordt circulair links en recht draaiend gebruikt, zie: http://www.lyngsat.com/DirecTV-7S.html

post-60869-0-25521300-1485251079_thumb.png

Geplaatst:

Goed om te weten voor TS, de door jou genoemde voorbeelden zijn echter in Argentinië niet te ontvangen.
De betreffende satelliet voor DirecTV in Latin America is de Galaxy 3C op 95.0°W, deze is ook circulair gepolariseerd met voor TS alleen het gecodeerde pakket te ontvangen. Maar ik meen dat de LNB al vervangen is door een Universele LNB. Ik ga er vanuit dat dat een lineair polariserende LNB is. Alle overige in Salta te ontvangen Ku-band signalen zijn lineair.

Voor C-band zijn in Salta ook vn. lineair (H en V), maar ook enkele circulair (L en R) gepolariseerde signalen te ontvangen.
C-band is daar overigens nog best interessant omdat vele zenders daarop ongecodeerd zijn, terwijl ze op Ku-band in betaalpakketten zitten. Wel heb je dan al gauw 150 cm schotel nodig (enkele uitzonderingen daargelaten) en draaibaar.

Ik kan op de foto niet zien wat de maten van de schotel zijn, maar hij hangt blijkbaar te hoog om dat even snel op te meten. DirecTV is niet actief in Europa, dus zo goed als niemand hier is bekend met die schotels om te zien om welk type het gaat, neem ik aan.
Maar aan de plek van de LNB te zien is het wel een offset schotel. Dus dan moet je een conische scalarring gebruiken (die blauwe in het tweede filmpje) en een C-band LNB, bijv. de al eerder door mij genoemde WSI ESX241. Zoals je al eerder is verteld voldoet de LNB die nu op de schotel zit niet.

Althans, als het gaat om de ontvangst van CVC La Voz.
Ik dacht uit eerdere berichten begrepen te hebben dat het je daar alleen om te doen was, maar je latere berichten vertellen dat je ook in andere satellieten geïnteresseerd bent.
Dan lijkt het me handiger een grotere schotel te gaan kopen voor C-band (met bijbehorende LNB), dan heb je nl. een zeker weten een bij elkaar passende set. En misschien is dat dan weer een prime focus schotel, dan heb je weer die conische scalarring niet nodig maar een gewone scalarring (zit meestal wel bij een C-band LNB meegeleverd).

Tevens zijn we dan weer terug bij af, want jij moet eerst voor jezelf bepalen wat je wilt ontvangen.
Is het alleen CVC La Voz, BVN, Arsat1? Of nog meer Argentijnse zenders of meer Spaanstalige zenders of is Braziliaans ook interessant?
Enzovoort...

Op Lyngsat kan je de satellieten zien en welke zenders daarop te ontvangen zijn. Je kan dan ook zien of ze vrij te ontvangen zijn of niet en of het C- of Ku-band is.
Op Satbeams kan je globaal zien hoe groot je schotel moet zijn om een bepaalde beam van een bepaalde satelliet te kunnen ontvangen.
Klik op de kaart daar waar de schotel staat en je krijgt een schatting van de minimale diameter.
Let wel: Over het algemeen is voor de meeste DVB-S2 signalen een grotere schotel nodig dan voor DVB-S signalen. En wil jij zo min mogelijk uitval bij (zware) regenval moet je schotel ook groter zijn.
Een rode lijn geeft aan dat de satelliet onder de horizon is voor die plek, die kan je dus nooit ontvangen.
Je moet ook vrij zicht hebben op de satelliet, de uiterst oostelijke en westelijke satellieten die nog bij jou te ontvangen zijn hebben een elevatie (dat is de hoek waaronder de schotel omhoog kijkt) van resp. 26° en 21°, dus erg laag bij de horizon hangt er niks voor jouw regio. Verder moet je ter plekke bekijken met bijv. een app en op Dishpointer of er nog obstakels zijn (gebouwen, bomen, bergen, ...).

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) OpenPLi 9

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 9
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W  SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Geplaatst:
Bedankt voor alle antwoorden tot nu toe. Het heeft mij al heel wat meer duidelijkheid verschaft.

Even samenvattend tot nu toe:

Ik ben dus van plan om te beginnen met satellietontvangen. Het belangrijkste is dat ik CVClaVoz kan ontvangen. 

Maar als ik toch bezig ben vind mijn vrouw het leuk om ook wat FTA kanalen te ontvangen.

CVClaVoz zit op de C-band op de IntelSat21 3840 V. en is in het DVB-S formaat. ONID-TID = 4112 Sp  (weet niet wat dat is)

Ik heb dus een C-band LNB nodig die Vertikaal kan ontvangen. 

Met de 90 cm offset schotel zou het moeten lukken mits er een conische scalarring opzit.

Verder zit ik in een bosrijke heuvelige omgeving, dat wordt er niet makkelijk op dus.

Binnenkort ga ik de eutelsat113 proberen tot dat ik de C-band LNB heb.

groeten uit Argentinië.

Mariano.
Geplaatst:

Heb je de Eutelsat 113 al geprobeerd voor BVN? 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

• 5 maanden later...
Geplaatst:

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe dit avontuur verder gelopen is...

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) OpenPLi 9

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 9
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W  SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen