Ga naar inhoud


code oranje


Leeuwarder78

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Mijn wagen heeft op dit moment 155.000 km op de teller staan, en ik heb op dit moment in totaal 2 nieuwe achterbanden moeten afschaffen.

De remblokken en remschijven voor zijn nog origineel, achter zitten er nieuwe remblokken op.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Ik kan mij nog een bijdrage van je herinneren waar je gezeten op een terras de capriolen van zomerbanden op glad ijs aan je voorbij hebt laten trekken. :)

 

Off topic, wie is je pin-up van deze maand?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat astro iris zegt, niet bij gladheid of winterse omstandigheden de weg op gaan met zomerbanden.

Ceesv, enig idee hoeveel procent Nederlandse wagens rijden op winterbanden? Omdat er gisteren aan groot warenhuis zo weinig wagens met winterbanden te vinden waren heb ik vandaag hier aan station, tijdens wachten op mijn dochter, eens rondgekeken op parking en het resultaat was op 75 wagens waren er 16 met winterbanden. Als ik dus beide waarnemingen zou doortrekken naar geheel Vlaanderen dan zouden zo'n 20% auto's op winterbanden rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Daarnaast 2 a 3m langere remweg?

Ik denk dat je met goede winterbanden dan toch nog steeds eerder stil staat dan met slechte zomerbanden.

 

suc6

 

Gerrit

 

Niet altijd.

De zomerse weersomstandigheden zijn hier bepalend. Een droge weg heeft geen banden met profiel nodig.

Profiel voor banden is uitsluitend bedoeld voor waterafvoer en om aquaplanning te voorkomen als de weg nat is.

Bij winterbanden is het profiel aangepast om door sneeuw te rijden en grip te houden.

Het voorkomen van aquaplanning is niet het hoofddoel.

Overigens versleten banden vergelijken met een goede band is appels met peren vergelijken.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook bij een droog wegdek maakt het enorm veel uit welke banden je hebt.

Onderstaand bijv. een band uit de zomerbandentest van 2016.

 

post-32015-0-76273300-1487177259.jpg

 

Deze zomerbanden scoren op een droog wegdek dus maar net een voldoende.

Kijk je naar de resultaten van deze band op een nat wegdek dan weet ik wel zeker dat ik liever goede versleten winterbanden onder mijn auto zou willen hebben met maar 2mm profiel dan deze banden.

 

Maar ik geef wel toe dat je moet zoeken om banden te vinden met zo'n slecht resultaat

Maar desondanks toch in een lijstje van 17 geteste banden (ANWB zomerbanden test 2016)3 banden die in de praktijk slecht scoren op een droog wegdek en 9 banden die op een natwegdek maar net een voldoende scoren.

 

 

Maar naast dat de eigenschappen van de band zelf al belangrijk zijn is het onderhoud ook van belang, kijk eens wat er gebeurd met je band als je die stoeprand of drempel net even iets te hard heb geraakt. Maar ook te hard opgepompt of juist niet genoeg opgepompt, slechte schokbrekers, imitatie low budget remblokken, aangeroeste schijven of gemorste remvloeistof zijn debet aan de lengte van de remweg.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat men steeds niet over praat is de manier waarop je rijdt, sportief of defensief. Anticiperen of rijden tot op het punt dat men in de rem moet gaan. sommigen hebben na 30.000km al nieuwe banden nodig, Ceesv bvb doet er 100.000km mee, ikzelf 85.000. Men mag nog de beste banden eronder stoppen, de chauffeur zelf is de oorzaak van veel ellende op de baan, niet de banden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik rij heel veel kilometers snelwegen, regelmatig ritten tot 1.000 km, waarbij de rem bijna niet gebruikt wordt.

Constante snelheid, tempomaat op 130, juiste bandendruk en anticiperend rijden.

Met een gewicht van bijna 1.900 kg is het gemiddelde verbruik 5,5 liter/100 km.

 

Er zijn ook automobilisten, die met dezelfde wagen nieuwe remblokken nodig hebben bij 15.000 km. en banden bij 20.000 km.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ronald, de payage in Frankrijk, met om de 30 - 40 km een afrit, waar iedereen precies 130 op de teller heeft staan, kan je echt 300 - 400 km rijden zonder 1 keer te hoeven remmen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu ruim 230.000 km op de teller staan en kreeg 2 weken geleden van de garage te horen dat de remblokken een keer vervangen moeten worden (zijn nog steeds de originele)

Banden moesten al vervangen worden met 30.000 km nadat er hulpveren bij onder waren gezet en ze vergeten waren het geheel opnieuw uit te lijnen (buitenkant van de band totaal weggesleten)

In de laatste 200.000 zijn de voorbanden 2 x vervangen (de laatste vorig jaar september dus ik zal ook zo'n 90.000 km met een stel banden doen), de achterbanden 1 x en ik rij nog steeds met dezelfde winterbanden met nu nog ruim 5mm profiel.

Meestal rij ik met mijn Alhambra 2.0 diesel hoofdzakelijk in Nederland maar dan wel ook veel op de cruise controle (voorkomt ook veel bekeuringen) met een gemiddeld verbruik van rond de 1 op 17,5 (hierbij zit er wel altijd zo'n 500 kg aan gereedschap ed. bij in de auto,zonder gereedschap zit ik boven de 1 op 20)

Als mijn dagteller dan ook weer op zo'n 1200 km staat is het meestal ook tijd om te tanken maar moet ik veel de aanhanger mee hebben dan tik ik ook wel eens de 1400km aan voordat ik moet tanken.

 

Dus je manier van rijden telt absoluut mee in verbruik, slijtage enz.

 

suc6

 

Gerrit

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer ik met mijn wagen 90 ga rijden zakt het verbruik nog eens fors naar gemiddeld 3,3 liter/100 km

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...