Ga naar inhoud


BREIN in actie tegen illegaal kijken: 231 websitess uit de lucht


Sprietje

Aanbevolen berichten

Weet iemand hoe we in het Nederlands aan die krankzinnige en volstrekt onjuiste uitdrukking komen dat een website "uit de lucht" zou kunnen worden gehaald???

Natuurlijk, en jij weet dat ook wel.

Zo werkt een taal nu eenmaal. Er zijn letterlijke uitdrukkingen, en figuurlijke. 

Bovendien: het is tenminste Nederlands. Of vind jij "offline" beter klinken in onze moerstaal? Of "van de lijn af"?

Naast "downloaden", üploaden", "smartphone", "adapter", "chatten", "gamen" en ga zo maar door, eindelijk ook eens een Nederlandse term in onze wereld van de communicatie.

 

Elke taal gebruikt wel verouderde woorden of uitdrukkingen in ook volledige veranderde, of ook in parallelle (denkbeeldige) situaties.

​Het Engels evengoed. Op je mobiel "you dial a number" terwijl het nummers draaien op je telefoon al ver achter ons ligt. 

http://www.solveyourtech.com/dial-number-iphone/ 

 

Maar terug naar het onderwerp ("on topic...") maar weer....

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites


Natuurlijk, en jij weet dat ook wel.

Zo werkt een taal nu eenmaal. Er zijn letterlijke uitdrukkingen, en figuurlijke. 

Bovendien: het is tenminste Nederlands. Of vind jij "offline" beter klinken in onze moerstaal? Of "van de lijn af"?

Naast "downloaden", üploaden", "smartphone", "adapter", "chatten", "gamen" en ga zo maar door, eindelijk ook eens een Nederlandse term in onze wereld van de communicatie.

 

Elke taal gebruikt wel verouderde woorden of uitdrukkingen in ook volledige veranderde, of ook in parallelle (denkbeeldige) situaties.

​Het Engels evengoed. Op je mobiel "you dial a number" terwijl het nummers draaien op je telefoon al ver achter ons ligt. 

http://www.solveyourtech.com/dial-number-iphone/ 

 

Maar terug naar het onderwerp ("on topic...") maar weer....

 

Je haalt wel wat dingen door elkaar. Die krankjorume "uit de lucht" uitdrukking heeft in tegenstelling tot wat je daarna zegt helemaal niets te maken met dingen die we uit de Engelse taal ontlenen. Overigens "uitgezet" of "uit laten zetten" zijn prima en correcte Nederlandse omschrijvingen.

 

Overigens is taal-onzin niet uniek. Toen ik dik 40 jaar geleden in Amerika woonde vond ik een van de meest absurde uitdrukkingen die ik tegenkwam dat ze "the reigning champion" als uitdrukking gebruikten voor "de huidige kampioen" in de sport. Ik maakte daar wel eens grapjes over door te vragen waar die betreffende sportsfiguur dan over regeerde, wie zijn ministers waren en welk parlement hem of haar dan wel controleerde. Overigens waren er ook wel grappige uitdrukkingen, zo bestond er de over steeds meer sporters gebezigde uitdrukking "A legend in his own time". Over een nogal opschepperige sportverslaggever genaamd Howard Cosell werd dan gegrapt dat hij "a legend in his own mind" was. Vond ik wel leuk gevonden.

 

Ik dacht dat we hier wat nuchterder waren en dus minder snel op onzinsuitdrukkingen overstapten. Daarom was ik meer dan verbijsterd om decennia later hier in ons land te horen dat we het hier nu ineens ook over een "regerend kampioen" gingen hebben. Kletskoek eerste klasse maar wat kun je ermee? Behalve af en toe eens aan te geven wat voor onzin we elkaar aanpraten misschien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Overigens is taal-onzin niet uniek. Toen ik dik 40 jaar geleden in Amerika woonde vond ik een van de meest absurde uitdrukkingen die ik tegenkwam dat ze "the reigning champion" als uitdrukking gebruikten voor "de huidige kampioen" in de sport. Ik maakte daar wel eens grapjes

"reigning"  heeft dus in het Engels ook een betekenis-verbreding gekregen, net als "uit de lucht" in de toepassing hierboven.

Elke taal heeft dit. Dat hoort bij levende taal. Niks absurds aan, het verschijnsel is eigen aan taal en al eeuwenoud.

 

De "email ging viraal". Mijn pc heeft een virus. Allemaal medische termen met een nieuwe toepassing. 

 

Dus niks mis met "de websites gingen uit de lucht". Ik vind het een pracht beeldspraak.

 

Ben nu inmiddels benieuwd of ze ook uit de lucht blijven en hoeveel erbij komen.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of dit nu nog van toepassing is, maar er wordt (werden?) telecommunicatie signalen verspreidt via satelliet, en dat is in de lucht.

Als die site, via satelliet verspreidt wordt, en die offline wordt gehaald door brein, zou je ook nog kunnen spreken van uit de lucht gehaald  ;) .

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

"reigning"  heeft dus in het Engels ook een betekenis-verbreding gekregen, net als "uit de lucht" in de toepassing hierboven.

Elke taal heeft dit. Dat hoort bij levende taal. Niks absurds aan, het verschijnsel is eigen aan taal en al eeuwenoud.

 

De "email ging viraal". Mijn pc heeft een virus. Allemaal medische termen met een nieuwe toepassing. 

 

Dus niks mis met "de websites gingen uit de lucht". Ik vind het een pracht beeldspraak.

 

Ben nu inmiddels benieuwd of ze ook uit de lucht blijven en hoeveel erbij komen.

 

 

Doet me een beetje denken aan een buurman verderop de straat. Zijn schoteltje is kennelijk een beetje los van de muur gekomen en wijst met 45 graden naar beneden, naar de grond dus. Ik ken de betreffende mensen niet maar had graag willen weten of ze er Mol 1, Mol 2 en Mol 3 mee ontvangen. Als we het over het internet hebben spreken we van een reeks vast opgestelde computers die met zogenaamde backbones overal ter wereld aan elkaar zijn verbonden voor zover ik weet. Wat er sporadisch per satelliet wordt gerelayeerd speelt geen rol in het systeem als geheel.

 

In het algemeen vind ik misleidende "beeldspraken" altijd problematisch. In de VS hadden erg veel radiozenders een FM en een middelgolf frekwentie. Ze hadden dezelfde "station call" maar alleen als ze dan een ander programma op de middengolf uitzonden dan op FM dan kreeg je namen als KNX-AM (een nieuwszender) en KNX-FM (een wat we nu in goed Nederlands een singer-songwriter zender zouden noemen) van dezelfde organisatie. De middengolf werd overigens vaker met KNX 1070 aangeduid, beide zenders waren van de CBS omroep in Los Angeles.

 

Vandaar dat ik het erg dwaas vond dat je in Nederland in plaats van Hilversum 3 ineens een zender als 3-FM kreeg omdat er er geen apart 3-AM of 3-MG radiostation bestond. Nog dwazer werd het toen Radio 10-FM zijn FM frekwenties kwijtraakte en uitsluitend nog op de middengolf zat met nog steeds de dwaze kreet Radio 10-FM. Gekker kon het niet. FM werd plotseling een soort betekeningsloos "jezelf belangrijk maken" toevoegsel geworden.

 

Maar goed, de uitwerking van deze onzin ging steeds verder, ik ben zelf webhost van een aantal websites en kreeg verzoeken van mensen die wilden dat ik hun "Radio FM" websites om mijn site zou gaan vermelden. In principe had ik daar natuurlijk geen bezwaar tegen maar als ik dan naar hun websites ging kijken dan stond er niet één FM gemoduleerde zender tegen. Het ging uitsluitend om een rijtje al dan niet actuele internet radio links.

 

Toen ik hen daarop wees meenden de meesten heel verontwaardigd dat ik niet wist waar ik het over had. Ik raadde hen aan om zich eerst maar eens te informeren naar de betekenis van de letters "FM".  Je kunt natuurlijk wel van alle onzin en onkunde vinden dat het ïets moderns is wat je moet bewonderen" maar om zo de wereld om je heen steeds verder te zien ver-dommen doet wat mij betreft alleen maar pijn. Taal is een gereedschap maar ook een stukje communicatie. Daar mag best iets aan toegevoegd worden (zie het begrip "levende taal") maar moet je dan werkelijk alles wat correct is vervangen door onzin? Zelfs iets simpels als een LNBF wordt tegenwoordig met de letters LNB betiteld, ik had dat niet direct in de gaten en ging ervan uit dat iemand het over een ding had waar je een aparte feedhorn op moest schroeven. Maar het is een constant toegeven aan domheid en gemakzucht waardoor het steeds lastiger wordt om nog te kunnen aangeven waar je het in werkelijkheid over hebt. Je hoeft niet elke taalwending die je tegen komt automatisch goed te vinden, laat staan dat je eraan mee moet doen. Modewoordjes als "heftig" zijn ook gekomen en weer verdwenen zonder dat ik eraan meedeed, en "vet" is nog steeds iets waar ik mijn karbonaadjes in bak.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dacht dat t hier over Brein ging

 

Misschien is "BREIN" volgens T90user ook wel een "misleidende beeldspraak".

 

(@T90user: taal is geen wiskunde. En je verhaal over 3-FM en Radio 10FM is onvolledig.)

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een modulatie is naar ik geleerd heb, niet gelinkt aan een frequentieband.

Als je tegen de mensen spreekt over fm, dan denken ze over radio, al heb ik me laten vertellen, dat deze modulatie ook buiten de band waar radios uitzenden gebruikt kan worden. Omgekeerd voor am. Naar verluid zou je zelfs de modulatie usb en lsb kunnen gebruiken op de mond gesproken fm band, als ik het mag geloven.

Maar om op brein en journalisten terug te keren. Zijn alle journalisten goed opgeleerd om de juiste termen en woorden te gebruiken?

Ik denk dat ouderen een term als uit de lucht gehaald beter verstaan als offline gehaald, en misschien is het de journalisten te doen om een zo breed mogelijk publiek te bereiken, en nemen ze een loopje met correct taalgebruik.

En ja, brein, is dat ook geen taalgebruik of een ander woord voor hersenen?

Misschien moet brein ook zijn naam wijzigen?

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een modulatie is naar ik geleerd heb, niet gelinkt aan een frequentieband.

Als je tegen de mensen spreekt over fm, dan denken ze over radio, al heb ik me laten vertellen, dat deze modulatie ook buiten de band waar radios uitzenden gebruikt kan worden. Omgekeerd voor am. Naar verluid zou je zelfs de modulatie usb en lsb kunnen gebruiken op de mond gesproken fm band, als ik het mag geloven.

Maar om op brein en journalisten terug te keren. Zijn alle journalisten goed opgeleerd om de juiste termen en woorden te gebruiken?

Ik denk dat ouderen een term als uit de lucht gehaald beter verstaan als offline gehaald, en misschien is het de journalisten te doen om een zo breed mogelijk publiek te bereiken, en nemen ze een loopje met correct taalgebruik.

En ja, brein, is dat ook geen taalgebruik of een ander woord voor hersenen?

Misschien moet brein ook zijn naam wijzigen?

 

En die Frequentie Modulatie vindt volgens U plaats op het internet? Bovendien is het begrip FM voor de gemiddelde radioluisteraar gekoppeld aan het FM-bandje van 87,5 tot 108 MHz. Of eventueel als uitzendvorm voor 27 Mc bakkies. Maar het heeft niets te maken met de formaten die op het internet gebruikt worden. Kom nou!

 

Het woord brein is een gewoon Nederlands woord dat je in elk woordenboek vindt. Ik heb het niet nagezocht maar zou er helemaal niet verbaasd over zijn als zou blijken dat de Engelsen hun woord "brain" aan onze taal zouden hebben ontleend. Zoals verreweg de meeste woorden in hun taal. In de Engelse taal zijn ontzettend veel woorden aan het Frans en het Nederlands ontleend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En die Frequentie Modulatie vindt volgens U plaats op het internet? Bovendien is het begrip FM voor de gemiddelde radioluisteraar gekoppeld aan het FM-bandje van 87,5 tot 108 MHz. Of eventueel als uitzendvorm voor 27 Mc bakkies. Maar het heeft niets te maken met de formaten die op het internet gebruikt worden. Kom nou!

 

Het woord brein is een gewoon Nederlands woord dat je in elk woordenboek vindt. Ik heb het niet nagezocht maar zou er helemaal niet verbaasd over zijn als zou blijken dat de Engelsen hun woord "brain" aan onze taal zouden hebben ontleend. Zoals verreweg de meeste woorden in hun taal. In de Engelse taal zijn ontzettend veel woorden aan het Frans en het Nederlands ontleend.

Ik heb in mijn tekst nergens gerept over internet en digitale streams. Als aspirant radio amateur weet ik, dat dit niks met fm te maken heeft.

Maar het is een misvatting, dat fm enkel gebruikt wordt van 87,5 tot 108 Mhz en voor radio. Wij gebruiken het ook van 144-146 Mhz en van 430-440 Mhz, als ik me niet vergis, want ik gebruik het niet meer, omdat er geen kat meer te horen is, en ik de frequentiebanden vergeet.

Maar ik geef je gelijk, dat internet radios eigenlijk onterrecht het woord fm gaan gebruiken, en dat zie ik ook op mijn internet radio, waar ik stations zie op het scherm, waarvan ik weet, dat ze niet op de fm radioband uitzenden.

Maar is een radiostation, niet verplicht bij het starten een goedkeuring te vragen voor hun naam?

Als analoog verdwijnt, zullen ze allemaal die fm in hun naam gebruiken hun naam moeten wijzigen.

Maar ja, straks krijg ik op mijn donder, omdat ik te top offic ga, en mijn bericht niks meer te maken heeft met brein haalt sites offline, om de juiste spraak te gebruiken.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

zo wat een leeswerk. :grin:

 

ik ben ook van mening dat het groepje brein niet helemaal klopt wordt teveel gedreigd en ik vermoed ook dat er veel geld in de zak gestoken wordt, in heel Europa kun je tegenwoordig receivers kopen waarmee je alle zenders kunt ontvangen kosten tussen de 100 en 150 eurie wat denkt brein daaraan te kunnen doen? dat wordt maffia tegen maffia en ik weet nu al welke van de twee wint.

zoals ik dacht T90user zei ik wil ook wel bijvoorbeeld Ziggo sport zien vanwege F1 maar dan moet ik een duur pakket aanschaffen om te kijken. het graai systeem zit ons gewoon in de weg.

ik wil best betalen voor waar ik naar kijk maar niet op deze manier die is oneerlijk en dwingt ons dingen te doen die ze liever niet hebben. de nederlandse tv is al helemaal niks meer aan( het basispakket) alleen maar stom gelul uitzendingen en domme kwissen enz. ik kijk veel naar netflix en als je dan ziet wat je allemaal kunt kijken voor een paar centen, prima zoals met alles betaal je in nederland teveel voor de dingen die je wilt zien hebben of meemaken, inderdaad ook je auto belasting ik had een T4 koste in nederland 1600,00 eurie en in Spanje maar 135,00 eurie . maarja we moeten de andereLanden van europa nu eenmaal financieren. ook nog even een mooi bericht ik hoor net dat de onderhandelingen met groen links zijn vast gelopen- :D  :D

if freedom is outlawed, only outlaws will have freedom.

.

Gigabluequadplus, AzBoxPremiumHD+, 2x DM600 en een Denson DS1010Road

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ik met je eens cobes. Alleen moet ik het juist wel van dat "stom gelul" hebben zolang het over sereuze onderwerpen gaat terwijl ik dingen als sport, reclame en religie altijd het eerst uit mijn zenderlijsten verwijder. Maar zoals je al zegt, als ik naar de bakker ga dan wil ik voor het brood dat ik ga eten betalen en niet een beetje voor alle broden die er in de winkel liggen inclusief voor de soorten die ik niet lust. Technisch is zoiets al heel lang mogelijk maar mensen voor 120 zenders laten betalen terwijl ze er nog geen 20 van gebruiken is nu eenmaal verdomd profitabel. Het lijkt allemaal eerlijk en goed geregeld totdat je er echt over na gaat denken.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ik met je eens cobes. Alleen moet ik het juist wel van dat "stom gelul" hebben zolang het over sereuze onderwerpen gaat terwijl ik dingen als sport, reclame en religie altijd het eerst uit mijn zenderlijsten verwijder. Maar zoals je al zegt, als ik naar de bakker ga dan wil ik voor het brood dat ik ga eten betalen en niet een beetje voor alle broden die er in de winkel liggen inclusief voor de soorten die ik niet lust. Technisch is zoiets al heel lang mogelijk maar mensen voor 120 zenders laten betalen terwijl ze er nog geen 20 van gebruiken is nu eenmaal verdomd profitabel. Het lijkt allemaal eerlijk en goed geregeld totdat je er echt over na gaat denken.

Das waar, stel je even voor, dat bvb wegens het achteruitgaan van verkoop in winkels, ze een regel maken, dat je per aankoop minimum 5 artikelen moet kopen, om de verkoop in winkels op te krikken.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

De oude vrije FM uitzendingen vinden tegenwoordig in de 35cm band plaats tezamen met de draadloze koptelefoons/microfoons etc die daar eveneens frequentie gemoduleerd zijn. 

Waar ik mij echter over verbaas, is dat iets ontvangen wat illegaal in de ether zit, wel legaal is, maar dat iets ontvangen wat illegaal op een draadje zit niet legaal is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...