Ga naar inhoud


[Pioneer] Patchen Pioneer gevaarlijk ?


Satlux

Aanbevolen berichten

hallo graag jullie mening:

Ik ben een amateur maar wel ervaring met het patchen van een Philips en Strong

receivers.

Als ik met de handleiding van Pionero en Pionero software ga Patchen,is

dit veilig of handen af ?

 

Greetz,

Satlux

 

Topfield 7700 Hsci , Philips 2212

Echostar ap700 , Jaeger 99 G

Triax 78cm , Triax 64cm

Link naar reactie
Delen op andere sites


welke ontvanger wil je patchen wie hebben de dbrs110 gedaan was veel werk heel veel zweet maar als je je hoofd koel houdt moet dit lukken

 

geen makkelijke klus

 

vraag dit maar eens aan satorie (geloof ik) die heeft hier vrij veel verstand van

 

gr

 

marcel meijer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het patchen van een Pioneer is niet onveiliger als bij de Strong of Philips.

Daarnaast zijn sommige types gevoeliger dan anderen. Het gevaar zit hem niet in het patchen zelf, maar in de gebruikte opties.

 

Als je een normale upgrade doet mag zelfs de spanning halfweg wegvallen en kun je daarna gewoon weer opnieuw beginnen. (Met normaal bedoel ik dat je geen bootloaders wilt schrijven en waarom zou je dat willen?)

 

Onderstaande beschrijvingen zijn gebaseerd op de Pionero soft van Sa1vad0r.

 

 

1) 100/200/BCT14xx

 

Deze wordt gepatched door de Pioneer in service mode te zetten en dan via parallel/serial de firmware en/of kanalenlijst te sturen. De eeprom wordt altijd via de seriele poort gestuurd. Omdat de gehele upgrade intern door de eigen software van de Pioneer gebeurt is het risico minimaal.

 

2) 110/210/BCT15xx

 

Deze wordt gepatched via een JTAG interface. Hierbij maak je eerst een keuze voor het betreffende moederboard. (Eigenlijk gaat het om de gebruikte flashtypes). Daarna moet je zelf adressen instellen waar de software geschreven wordt.

Risico's:

a) Verkeerde boardkeuze. Dan kan je deco 'out of order' of 'retrying update' geven. Dit betekent dat de firmware gewist is, maar dat de bootloader enz nog werkt. Hierna kun je gewoon opnieuw beginnen. Dus niet ernstig.

B) Verkeerd adres ingeven: Als je het adres van de bootloader ingeeft en deze wordt overschreven heb je een echt probleem. Je hebt daarna geen controle meer over de deco en zou extern de flash moeten fixen. (Er is een oplossing, getest op een 120/220/BCT16xx, maar nog niet voor deze versie)

 

3) 120/220/BCT16xx

 

Deze wordt gepatched via een JTAG interface. Hierbij maak je eerst een keuze voor het betreffende moederboard (eigenlijk gaat het om de gebruikte flashtype). Daarna moet je zelf adressen instellen waar de software geschreven wordt.

De 120/220/BCT16xx heeft een enkele flash voor zowel firmware, kanalenlijst, systemloader en bootloader.

Risico's:

a) Verkeerde boardkeuze. Dan kan je deco 'out of order' of 'retrying update' geven. Dit betekent dat de firmware gewist is, maar dat de bootloader enz nog werkt. Hierna kun je gewoon opnieuw beginnen. Dus niet ernstig.

B) Verkeerd adres ingeven: Als je het adres van de bootloader ingeeft en deze wordt overschreven heb je een groter probleem. Je hebt daarna geen controle meer over de deoc. Inmiddels is er een progje beschikbaar dat voor 120/220/BCT16xx, waarmee alsnog controle over de deco gekregen wordt en de deco softwarematig gerepareerd kan worden.

c) Omdat er maar 1 flash inzit kan het voorkomen dat de kanalenlijst te groot is. (meestal is die 512kb en dat is te groot voor de 120/220/BCT16xx, maar je kunt de lijst inkorten tot op 320kb.) Als de lijst te groot is wordt een deel van de bootloader overschreven en dan heb je een dode deco. Inmiddels is er een progje beschikbaar dat voor 120/220/BCT16xx, waarmee alsnog controle over de deco gekregen wordt en de deco softwarematig gerepareerd kan worden. (Heb ik zelf nodig gehad en met succes gebruikt).

 

Samengevat:

Vergeleken met een Strong of Philips zijn de risico's niet groter, maar vergelijkbaar of kleiner.

 

PS: De readme in Pionero is zeer duidelijk.

 

Succes

Satori

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Satori

 

Weet jij een site waar de voordelen van het patchen van je Pioneer decoder staat. Kan nergens een overzicht vinden van wat je met het patchen van je deco nu allemaal hebt veranderd of verbeterd.

 

Groeten Harry

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet zo geen site, waar alles gedetailleerd op een rij staat, maar ik zal een poging wagen om wat op te sommem.

 

1) Ondersteuning meerdere encryptie-systemen: Seca, Irdeto, Betacrypt, Nagra, Via (FUN 'test'kaart nodig)

2) Landcode vrij

3) 2000 kanalen

4) Sneller schakelen

5) Editen van technische tranponder/satelliet gegevens

6) Kanalenlijsten extern op je pc editen (Heeft niets met firmware te maken, maar is technisch dezelfde methodology als nieuwe firmware laden.)

7) Minder attackgevoelig als je 'test'kaartjes kaartjes gebruikt.

8) Kanalen kiezen dmv kanalenlijst op het scherm

9) Mooiere layout / smalle balken

10) Fraaie meter die aangeeft hoever een film gevorderd is.

11) Signaalmeter per kanaal

 

Een nadeel: De klokwordt niet meer automatsch gelijk gezet. Dus als de netschakelaar meer dan een paar minuten uit staat, dan moet je de tijd en datum opnieuw ingeven.

 

Het kan zijn dat ik nog wat vergeten ben, maar dit zijn toch al goede redenen.

 

Groeten

Satori

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Satori

 

Thanks voor de uitleg. Is jammer dat het nergens op een site uitgelegd wordt. Zou erg handig zijn voor newbies die wel wat info willen over het patchen van de Pioneer deco's.

 

Groeten Harry

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukt !!!

Na 2 uur zwoegen firmware + lijst (eeprom) met succes geladen.

Satori bedankt alsnog !!

Alleen een actuele Settingslijst ontbreekt nog.

Wie weet er een ? of moet ik gaan hobby 'en ??

 

Greetz,

Satlux

 

 

Topfield 7700 Hsci , Philips 2212

Echostar ap700 , Jaeger 99 G

Triax 78cm , Triax 64cm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Satlux: Alleen een actuele Settingslijst ontbreekt nog.

Wie weet er een ? of moet ik gaan hobby 'en ??

 

De settings op de site van Marc Zeguers zijn alweer een maand oud, als je de Dynamit FW gebruikt, kun je settings vinden op

settings.morph.vanderpluijm.com, ik heb hem net geüpdate, de nieuwste settings zijn al wel een week oud.. Behalve Astra en Hotbird zitten hier ook de Sirius en Eutelsat W4, en nog wat andere sats in...

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...