Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Broadcast magazine van vrijdag 11 oktober 2002

Digitenne

Wéér uitstel voor Digitenne. Waarom komt digitale ethertelevisie in Nederland niet van de grond? Directeur Lex Nicolaï verdedigt zich. Lex Nicolaï is nog steeds een opgewekt mens, en dat vraagt om uitleg. De baas van Digitenne heeft namelijk net zijn target gemist. Daar hebben managers doorgaans een bloedhekel aan. In oktober zou de regio Amsterdam eindelijk kennis kunnen maken met digitale ethertelevisie, oftewel DVB-T. Maar voorlopig hebben de ouderwetse kabel en satelliet weinig te duchten van Digitenne. Op de schappen van de elektronicazaken in de Kalverstraat zijn de decoders van nieuwlichter Digitenne pas in april 2003 te zien - op zijn vroegst. Nicolaï, die net vijf maanden in functie is, wil het uitstel graag toelichten. Die bereidwilligheid heeft ongetwijfeld te maken met de negatieve publiciteit die onverbiddelijk volgde op het recente uitstel.

Het is een feit dat het netwerk zelf al in de lucht is. Wie over de juiste apparatuur beschikt, kan het signaal van Digitenne uit de lucht te pikken.

Wat weerhoudt de Hilversumse hemelbestormers ervan zo snel mogelijk decoders op de markt te brengen? Nicolaï kiest zijn woorden voorzichtig.

"We starten niet later omdat we vertraging hebben."

Wat betekenen die cryptische woorden? "Dit bedrijf heeft zich lang geconcentreerd op de techniek. Men leefde in de veronderstelling dat Digitenne zijn aanbod zou lanceren als het allemaal zou werken. Toen we zeiden: per 1 oktober 2002 starten we, was dat de gedachte nog. Als je hier in de receptie staat, zie je ook dat de kastjes het gewoon doen. Zelfs op de laptop is het mogelijk televisie via Digitenne te bekijken, een huzarenstukje. Dat heeft nog niemand eerder gedaan met DVB-T. Maar techniek is slechts een randvoorwaarde."

Wat is dan wel de oorzaak van het uitstel? Digitenne startte op het hoogtepunt van de nieuwe economie, en dat liet zijn sporen na in het business plan dat Nicolaï bij zijn komst aantrof. Over de prijs van een set-top box - voor rekening van de consument - maakte men zich toen nog niet zo druk. Nu wel: "We richten ons op goedkope, low-end boxen."

Dat heeft een nare bijkomstigheid. Het hart van een decoder bestaat uit een zogeheten conditional access systeem, versleutelingssoftware die noodzakelijk is om te voorkomen dat piraten gratis naar Digitenne kijken.

Nicolaï's voorgangers zetten in op een versleutelingssys teem dat via een losse module in een decoder zou worden geplaatst.

Een prijzige oplossing die de kostprijs met 50 euro verhoogt en waar Digitenne nu graag vanaf wil. Daarom wil Nicolaï dat zo'n systeem in de decoder zelf wordt geïnstalleerd. Maar daar heeft hij de medewerking van Canal+ Technologies voor nodig, fabrikant van de versleutelingssoftware:

"De enige reden die nog voor vertraging zou kunnen zorgen. Ik heb gezegd:

ik wil dat jullie dat doen, maar ze waren niet bereid met de decoderproducenten van onze keuze in zee te gaan."

Die onwillige houding stelt Nicolaï voor een probleem. Want Digitenne wil graag dat consumenten op het moment suprëme een keuze kunnen maken uit verschillende typen decoders, van "minimaal drie" fabrikanten. Leuk voor de consument, die kan kiezen. En leuk voor Digitenne, want concurrentie drukt de prijs van decoders, zodat de overstap van kabel naar DVB-T aantrekkelijker wordt. In de volmaakte wereld van Digitenne onderhouden ze in Hilversum alleen het netwerk en innen ze de abonnementskosten. Fabrikanten van decoders vechten ondertussen met elkaar om de gunst van de consument.

De situatie dat er decoders van maar één fabrikant - TechnoTrend, huisleverancier van Digitenne in de schappen liggen, wil Nicolaï voorkomen. Maar dan moeten Nokia, Panasonic en Pace die voor het Digitenne-netwerk gaan bouwen, wel over de juiste versleutelingssoftware kunnen beschikken. Anders dreigt een domscenario: "Als Canal+ medewerking weigert, komen er geen boxen op de markt."

Zo ver zal het niet komen, als het aan Nicolaï ligt. Hij kan alleen maar gissen naar de achtergrond van de starre houding van zijn partner Canal+ Technologies. "Ik denk dat Canal+ problemen met deze decoderfabrikanten heeft op andere markten."

Verklaringen zijn er genoeg. Het Franse Canal+ Technologies is net overgenomen Thomson, een concurrent van Panasonic.

Dat laatste ontwikkelt bovendien met het Amerikaanse OpenTV bepaalde decodersoftware die concurreert met producten van Canal+ Technologies. Het kan Nicolaï weinig schelen. Hij heeft de Fransen een deadline gesteld.

"Als ze zich niet binnen een maand inschikkelijk opstellen, scheiden onze wegen. We hebben al requests flor information naar andere leveranciers gestuurd."

Zodra het gelukt is om een leverancier te vinden die de nieuwe software binnen een paar maanden gereed heeft, zullen de decoderbouwers aan de slag gaan. Nicolaï voelt de vraag al aankomen. Lukt het hen om vóór april voldoende kastjes van de band te laten rollen, of ligt opnieuw uitstel om de hoek? "In puur technisch-juridische zin heb je geen zekerheid dat er op tijd set-top boxen zijn. Maar het kost fabrikanten slechts een minimale aanpassing om hun DVBT boxen geschikt te maken voor de Nederlandse markt."

"Dat geeft mij de zekerheid dat een boxje van Panasonic waarvan ik weet dat het op de Engelse markt voor 99 pond verkrijgbaar is, hier voor de consumentenprijs van 149 euro in de winkel kan liggen. Mits Canal+ akkoord gaat. Dus: heb ik de garantie? Nee. Maar heb ik de appetite kunnen beluisteren bij de decoderfabrikanten? Ja, natuurlijk. Ik maak me er geen zorgen over."

Het is de vraag of die zorgeloze houding terecht is. Digitale ethertelevisie heeft een slecht imago. Digitenne stapelt uitstel op uitstel, en de mislukking van digitale ethertelevisie in Engeland ligt nog vers in het geheugen. De slechte ontvangst dreef veel Britten tot wanhoop.

"Met DUBT zullen er in bepaalde situaties altijd ontvangstproblemen zijn", bevestigt Nicolaï. Hij vervolgt: "Het gaat erom watje afspreekt. Laat ik dat maar eerlijk vertellen. Het Europese normeringsinstituut ETSI heeft twee verzorgingsniveaus: 70 en 95 procent. Wij voldoen aan de eerste. Dat betekent dat als je een huis opdeelt in oppervlaktes van 50 bij 50 centimeter, het je in 70 van de honderd van zulke gebiedjes lukt om ons te ontvangen. Dat is uitstekend. Desalniettemin zullen er gevallen zijn waarin er toch geen ontvangst is.

Bijvoorbeeld als een huis in de schaduw staat van een enorm betonnen flatgebouw. Het is één van de redenen dat we wat mij betreft zelfs na april kleinschalig beginnen. Eerst vijftig- à zestigduizend inwoners in de regio Amsterdam. Daarna steeds meer. Uiteindelijk is Amsterdam het pièce de résistance. Voordat we zeggen: daar kun je Digitenne ontvangen, willen we verdomd zeker weten dat we het trucje beheersen."

Groetjes,

Arend.

Topfield 6000 PVRE - T-rex 4.6 (Predasaurus2.29)-Funke 99 / 68 - Digipower SG2100 -

Topfield 3000 CI-Pro

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen