Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Op een ander forum lees ik het volgende:

De huidige communicatiesatellieten kunnen zich aan de hemel verplaatsen en worden op hun plek gehouden door middel van stuwraketten. In de ruimtevaart maakt de ionenmotor al enige tijd een gestage opmars:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ionenmotor

Een ionenmotor stoot geladen Xenon-atomen uit die door middel van een elektrisch veld uit de motor weg geaccelereerd worden. Een ionenmotor levert veel minder stuwkracht dan een raket, maar kan jaren achtereen werken, terwijl bij een raket binnen enkele minuten de brandstof op is. Voordeel van de ionenmotor is dat je het kleine beetje xenon dat nodig is veel minder weegt dan raketbrandstof en een satelliet daarmee meer kilo's van zijn massa aan nuttige lading mee kan nemen.

De Eutelsat 172B is de eerste communicatiesatelliet die door middel van elektrische aandrijving zijn baanpositionering doet. Eutelsat noemt het elektrische aandrijving, maar het gaat om een ionenmotor. De satelliet is nu gereed voor lancering:

http://www.spacedaily.com/reports/Fi...o_fly_999.html

Meer over de 172B hier:

http://spacenews.com/airbus-charges-...ic-propulsion/

De satelliet heeft maar liefst 13kW aan elektrisch vermogen, wat vrij hoog is voor een satelliet, de moderne Astra's zitten volgens mij rond de 6kW. Meer elektrisch vermogen betekent sterker signaal of meer transponders, dus meer bandbreedte.

De fabrikant van de ionenmotor schrijft dit:

http://www.safran-aircraft-engines.c...lites/pps-5000

Als opmerking wil ik maken:

Astra 2E, 2F en 2G wogen bij de lancering 6000kg en hebben alle drie 13kW transpondervermogen.
Het transpondervermogen van de EUTELSAT 172B is dus gelijk aan de nieuwste Astra satellieten alleen het gewicht is met 3500kg een stuk minder dan de 6000kg van de Astra satellieten.

• Moderator
Geplaatst:

Het lijkt mij, dat een gedeelte van het electrisch vermogen naar de ionen motoren zal gaan.

Op een ander forum lees ik het volgende:

De satelliet heeft maar liefst 13kW aan elektrisch vermogen, wat vrij hoog is voor een satelliet, de moderne Astra's zitten volgens mij rond de 6kW. Meer elektrisch vermogen betekent sterker signaal of meer transponders, dus meer bandbreedte.

Ik lees ook dit:

De Europese Astra 2A satelliet, die televisiesignalen doorzendt, is voorzien van een ionenmotor.

Het nieuws is dus dat Eutelsat dit voor haar vloot voor het eerst gebruikt, Astra is hun al voor gegaan.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

• Moderator
Geplaatst:

Je zal het niet geloven, maar die nieuwe motor uit het persbericht wordt al jaren gebruikt in de ruimtevaart.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_spacecraft_with_electric_propulsion

De Astra 2C was juni 2001.

Dus dat innovatieve van de Eutelsat in het persbericht slaat alleen op Eutelsat satellieten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Eutelsat is Frans, Safran is Frans... dus volgende week komt het persbericht dat de aarde rond is en dat dit de Fransen hebben uitgevonden...

Delta-FM

Vu+ Duo 4k SE & Gigablue Quad+
(Kathrein UFS910si & Humax IR-CI5400)

Geplaatst: (aangepast)

Eutelsat 117 West B is de eerste voor Eutelsat

aangepast door Mojo

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Geplaatst:

Eutelsat 117 West B was zelfs alweer de tweede voor Eutelsat (gelanceerd 15 juni 2016).

Eutelsat 115 West B was de eerste (gelanceerd 2 maart 2015).

Die ionen voorstuwing heeft ook wel een behoorlijk nadeel: daarmee is na lancering nog ca. een half jaar nodig om de satelliet stationair te krijgen.

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

• Moderator
Geplaatst:

Daar is een oplossing voor, gewoon een half jaar eerder lanceren!

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...