Ga naar inhoud


Kraan vastzetten op wastafel


Psychosammie

Aanbevolen berichten

De moer op mijn kraan is waarschijnlijk 22 mm. Ik dacht ook eerst aan een pijpsleutel maar zo groot heb ik in de bouwmarkt niet kunnen vinden.

 

De kraan draaien gaat heel beperkt want de uitloop komt inderdaad tegen de achterkant aan. De waterpomptang heb ik uiteraard ook geprobeerd maar ik kan er echt niet bij. Bovendien heb je dan 3 handen nodig.

 

Anyway, ik heb een kraanmoersleutel in de verhuur :grin:

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb nu ook niet het idee dat de tekening hier boven de ideale montage op levert. De rubber ring is hier aan de onderzijde gemonteerd. Je kunt de kraan dus makkelijk verdraaien aan de uitloop met het gladde metaal op de keramische bak waarbij de moer stil blijft staat door de weerstand van de rubber ring en je de bevestiging zodoende van de kraan al wat los kunt draaien.
De rubber ring, meestal een O-ring die in een groef valt van de kraan boven op de keramische bak, zorgt er voor dat er geen water door het gat in de bak omlaag kan lopen want je wilt toch niet dat het gat op den duur vol water komt te staan. Tevens zorgt de rubber ring aan de bovenzijde dat de kraan niet makkelijk te draaien is.
Bovendien is de moer zonder dat er een rubber ring tussen zit aan de onderzijde makkelijker aan te draaien.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Er zit meestal, en dat is op de tekening ook te zien, een transparante kunststof ring aan de bovenkant van de bak.

Aan de onderkant zit een rubberen ring.

 

Zonder rubberring aan de onderkant kan je nooit de kraan goed vastzetten en is de kans op breuk bijzonder groot.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Satencom

Yep, dat is precies de constructie. Die rubber ring aan de onderkant is logisch, anders draai je de wasbak zo naar zijn grootje.

 

@Sprietje

Eventueel kan je wat siliconenkit gebruiken tussen kraan en wasbak zonder dat dat zichtbaar is.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo zou ieder zelfrespecterende kranenboer zijn kraan uit moeten voeren.

Aan de bovenkant een rubber ring. Aan de onderkant idem met een extra

harde ring voor het opvangen van de moer opdat het kunststof niet

vervormd. (een oudje van Grohe, de Costa) 

post-36489-0-48653600-1485879254.jpg

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch is dat al weer ouderwets. Er is een nieuwe manier die veel eenvoudiger is. Daar zitten de flexibele slangen al aan vast en werkt met een soort van klemkoppeling.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een bougiesleutel voor een Diesel?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Mijn auto heeft Glühkerzen, geen bougies. :grin:

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch is dat al weer ouderwets. Er is een nieuwe manier die veel eenvoudiger is. Daar zitten de flexibele slangen al aan vast en werkt met een soort van klemkoppeling.

 

Je haalt een aantal dingen helaas door elkaar. Slangen betekent een mengkraan

en die monteer je niet op een fontein, dapasnie, te klein gat of de draad te dik.

 

En als je het dat hebt over de vastzetinrichting van een mengkraan, ja, das andere

koek. Meestal gebeurd dat met een dikke messing halve maan gecombineerd met

een lange messing zeskant. Dat is een andere tak van sport. Maar dan nog

steeds is het een gemartel bijvoorbeeld in een wastafelmeubel. Vaak in een spagaat

gecombineerd met een split en een halve schroef op je rug hang/lig je dat ding te

monteren. Het ondeugend praten staat je dan vaak nader dan het lachen. Niemand

is dan ineens nog lief...

 

post-36489-0-96387500-1485960549.jpg

 

En als dan alles zit heb je in de gaten dat Murphy is langs geweest. Je bent vergeten

om de slangen (meestal M10) vast te draaien in de kraan zelf en hup... daar gaan

we weer, eerst in omgekeerde volgorde en daarna spagaat, split...

aangepast door Con
  • Like 1

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou de boel zit weer vast. Zelfs de vers aangeschafte kraanmoersleutel paste niet goed om de moer. Te weinig ruimte. Bovendien bleek de moer van nylon dus de stukken kwamen er vanaf.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je was goedkoper uit geweest met een nieuwe kraan die op de manier is vastgezet in de tekening van bericht 28.

 

Maar dat is een mengkraan... en volgens mij ging het over 2 separate fonteinkranen.

aangepast door Con
  • Like 1

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...