Ga naar inhoud


Kraan vastzetten op wastafel


Psychosammie

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Maar ja, probeer maar eens een passend model te vinden.

Of je moet er meteen 2 kopen, maar die kosten dan meteen 2 drollen. :D

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Maar cees, twee separate kranen is toch ook niet meer van deze tijd. Wil jij je tanden poetsen met ijskoud water  en krijg je misschien een flinke pijnscheut door de kou, met de warmwaterkraan verbrand je je bek.
Ga met de tijd mee en plaats meteen een mengkraan, misschien nog beter een thermostatische kraan.

Ik heb het 40 jaar geleden al zo opgelost:

In de badkamer een thermostatische kraan geplaatst met aansluitingen van 22mm koperen leidingen die er voor zorgt dat de temperatuur van al het warme water in de badkamer wordt teruggebracht naar 38-40 graden. Dan kan je je ook nooit verbranden. Dit water van 38-40 graden gaat naar het bad, de douche, de wasbakken en het bidet en daar kun je het als je wilt nog kouder maken door de koudwaterkraan iets open te zetten..

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer ik het mij goed herinner stamt de woning van TS uit 1918, met een zodanige modernisering stemt monumentenzorg niet in.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou die kosten helemaal geen drol.

 

Ik heb al eerder geschreven dat mengkranen NIET passen op een echte fontein.

Gat te klein of schroefdraad te groot.  Mocht het toch een wastafel zijn dan dien

je de aansluitingen aan te passen. Niet voor iedereen weggelegd.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep, ons huis is van 1916. Weliswaar volledig gerenoveerd maar voorzien van Heritage sanitair. Dat geeft de landelijke look zegmaar. In het toilet zit zo'n klein fonteintje met 2 kranen. En dat is inderdaad niet handig maar ik poets nooit mijn tanden in de plee :-)

 

Dus hoewel het hier echt niet volledig ouderwets is vinden we thermopanische (grapje) kranen niet passen in ons huis.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je voor dat bekertje tandenpoetswater je warme water helemaal naar de verdieping moet laten komen, ben je wel heel erg veel gas en water kwijt...  een beetje viking poetst zijn tanken gewoon met koud water ;)

Ik poets al meer dan 50 jaar mijn tanden met koud water... handen wassen overigens ook.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met mijn Friese afkomst ben ik waarschijnlijk meer Viking dan jij en toch waardeer ik lekker warm water.

 

Even over energieverbruik.

Grofweg is je totale energieverbruik te verdelen in 80% verwarming, 15% warm water en 5% koken.

Dus dat "erg veel gas en water" valt reuze mee.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de slaapkamer en de badkamer op de begane grond.
Als je voor de warmwaterleiding de witte kunststof/aluminium meerlagenbuis gebruikt, dan hoef je ook niet zo veel energie te gebruiken om de koperen waterleiding buis op te warmen tot 80 graden.
Ook het plaatsen van een thermostatische regelaar vlak bij het warmwater toestel die de temperatuur van 80 graden terug brengt naar 38 graden, bespaart veel energie in het opwarmen van de leidingen plus dat als er geen mengkranen gebruikt worden de warmwaterkraan water van een comfortabele temperatuur geeft.
 

post-60869-0-24267700-1486459539.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ook het plaatsen van een thermostatische regelaar vlak bij het warmwater toestel die de temperatuur van 80 graden terug brengt naar 38 graden, bespaart veel energie in het opwarmen van de leidingen plus dat als er geen mengkranen gebruikt worden de warmwaterkraan water van een comfortabele temperatuur geeft.

 

Ik zou terughoudend zijn met dit advies, het gevaar voor legionella ligt hier op de loer.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Als je voor de warmwaterleiding de witte kunststof/aluminium meerlagenbuis gebruikt."

 

Toen Psychosammy zijn huis gebouwd werd gebruikten ze nog loden leidingen al hadden ze het in die tijd ook van bakeliet kunnen maken.

 

Maar tot op heden gebruiken de installatie firma's nog veel koper terwijl er erg goede kunststof buizen te verkrijgen (na de tweede wereld oorlog op gang gekomen) zijn en en koppelstukken zijn erg goed afsluitbaar.

 

Dus iedereen alle muren en vloeren open hakken om de oude leidingen te vervangen voor kunststof leidingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cees, legionella kan pas ontstaan als het warme water langere tijd stil staat. In een huis wat bewoond is worden de kranen toch dagelijks gebruikt dacht ik zo. Bovendien als je het water een uur niet gebruikt is het afgekoeld tot kamertemperatuur en is het even warm als het water in de koud waterleiding.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Tja, de ervaring leert anders, optimale groeiomstandigheden zijn stilstaand water met een temperatuur tussen 25 en 60 °C (optimaal is 37 °C)

 

Je hoeft maar een kraan te hebben die niet dagelijks gebruikt wordt en je hebt een potentiele bron.

Ik zou het in een woning nooit aanleggen, in zwembaden waar het wel wordt toegepast moet op regelmatige tijden het leidingnet gespoeld worden met heet water, en regelmatig getest worden op legionella sporen.

 

Zelfs dan gaat het nog (regelmatig) mis.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoezo je hoeft maar één kraan te hebben die je niet dagelijks gebruikt?
Binnen een uur is het water in de warmwaterleiding even warm als in de koudwaterleiding. Bovendien als ik op vakantie ben geweest laat ik het water altijd even doorspoelen.
In een zwembad is de temperatuur zonder meer al een stuk warmer dan in huis dus heb je daar ook veel meer kans dat stilstaand water in een leiding nooit kouder wordt dan 25 graden.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Blijft onverlet, dat wanneer het leidingnet niet conform de voorschriften is aangelegd voor water van 37 Graden, er een reeel gevaar is voor het ontstaan van legionella.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...