Ga naar inhoud


DUO LNB op Televes schotel in Spanje gebruiken


Jürgen

Aanbevolen berichten

Dit zal wel weer een vraag specifiek voor Sprietje zijn.

Gisteren heb ik in Benicassim (Castello) een appartement bezichtigd welke wij in december 4 maanden willen huren.

Daar is op dit moment een 80 cm Televes schotel met een Single LNB gemonteerd en uitgericht op Astra 3 (23.5) welke op de M7 ontvanger een 100% signaal en kwaliteit weergeeft.

Dit appartement wordt echter in de zomer door de Spaanse eigenaar zelf bewoond en die kijkt alleen naar de Spaanse zenders op Astra 1 (19.2).

Hiervoor met hij dus straks de schotel weer van 23.5 naar 19.2 verstellen en dat is best lastig bij een schotel die buiten de balkon op 8 hoog is gemonteerd.

Eind september moet die dan weer op 23.5 worden afgesteld.

Ik vroeg waarom hij geen DUO LNB gebruikte, dat had hij in januari al geprobeerd maar dat lukte niet.

Hij had overigens de 19.2 LNB in de NB houder geplaatst maar naar mijn mening kun je daar beter de 23.5 LNB in vastzetten.

 

Ik heb nu de gegevens van de LNB opgevraagd, zie bijgaande foto.

Naar mijn beleving moet met de combinatie van de 80 cm Televes schotel en deze LNB het toch wel lukken om zowel 19.2 als 23.5 goed te kunnen ontvangen.

Het adres is Benicassim, Avenida Ferrandis Salvatore 8, zie bijlage DishPointer.

 

Zijn er nog aandachtspunten om de installatie / afstelling van de DUO LNB goed uit te voeren?

post-37183-0-94533000-1486813153_thumb.jpg

post-37183-0-74781300-1486813352_thumb.png

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Jürgen

Het gaat om een 4,3° monoblock voor een schotel van 80cm waarvan de koppen 55mm uit elkaar staan.
Je hebt het over een 80 cm Televes schotel. Ik neem aan dat het om de Televes QSD 75 gaat van 75cm breed en 85cm hoog en niet om de QSD 85 van 85cm breed en 95cm hoog. Beiden hebben een f/D-verhouding van 0,6.

In Benicassim is deze schotel groot genoeg om zowel de Astra 19,2 als de Astra 23,5 goed te ontvangen.
De duo-lnb moet 23° schuin gezet worden. Dat zou met de Televes QSD 75 geen probleem moeten zijn want die heeft een smalle aluminium lnb-klem.
De kop van de Astra 23,5 kan dus in de klem en de kop van de Astra 19,2 hangt er naast omlaag bij.
De berekende afstand tussen de Astra 19,2 en 23,5 voor die schotel en die locatie is 48mm. Dat kan wel met het 4,3° monoblock wat je hebt maar ideaal is het niet vanwege de 7mm te grote afstand.
Beter is het een 4 graden monoblock te nemen wel deze: http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=251&cat=36

Daarvan staan de koppen 48mm van elkaar.

In Spanje betaal je daar €15,99 voor inl. verzending €19,98, in Nederland €22,95 is €29,90 incl. verzending.

Het nadeel van deze lnb is wel dat als je deze gebruikt voor de ontvangst van de Astra 19,2 en 23,5, de Astra 23,5 diseqc-positie 1 heeft en de Astra 19,2 diseqc-positie 2.

De Spanjaard moet zijn satellietontvanger dan op diseqc-1.0 instellen op #2 en ik weet niet of dat een bezwaar of mogelijk een probleem is.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

Bedankt voor de toch nog snelle reactie en goede uitleg, maar ja, dat zijn wij ook niet anders van jou gewend.

 

Ik zal dit gegeven aan de eigenaar doorsturen en misschien moet hij eerstmaal proberen of hij met de 4.3 DUO LNB beeld krijgt want die heeft hij immers al in zijn bezit.

Welke van die 2 genoemde Televes schotels daar hangen weet ik niet maar daar kan ik op een later tijdstip wel achterkomend.

Maar ik begrijp uit jouw uitleg dat beide genoemde schotels feitelijk bruikbaar zijn, correct?

 

N.B.

Ik zit overigens nu in Moraira en kan dus dientengevolge de schotelmaat niet opmeten.

 

Wat is trouwens het verschil tussen deze 2 LNB's?

 

https://***geen-reclame***.es/Inverto-Idlb-Sinm25-dopo-4-8PP-individual-importado/dp/B00WJFG8IC/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1486894394&sr=8-1&keywords=IDLB-SINM25-DOPO4-8PP

 

https://***geen-reclame***.es/Conversor-monobloque-individual-2-Satélite-Eurobird/dp/B019MY6NB4/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1486894394&sr=8-2&keywords=IDLB-SINM25-DOPO4-8PP

aangepast door Jürgen

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op die grotere schotel past het 4,3 graden monoblock het beste. Dat is voor die Spanjaard ook het makkelijkste want dan hoeft hij zijn ontvanger niet anders in te stellen. Maar gezien het feit dat je daar de Astra 19,2 prima met een schotel van 75x85cm kunt ontvangen, zal het waarschijnlijk niet de grotere schotel zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

...Dat is voor die Spanjaard ook het makkelijkste want dan hoeft hij zijn ontvanger niet anders in te stellen.

Ok, bedankt.

Ik heb in het vorige bericht zo net nog een vraag toegevoegd wat het verschil is tussen de 2 verschillende LNB's.

 

Dan nog een aanvullende vraag m.b.t. jouw hierboven gemaakt opmerking.

Betekent dit dat als de kleinere schotel is geïnstalleerd dat dan de M7 ontvanger dan anders moet worden ingesteld?

Dit moet toch anders ook want nu is alleen de 23.5 geprogrammeerd en daar moet dan toch altijd ook de 19.2 worden toegevoegd of bedoel jij iets anders?

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat hier allemaal om hetzelfde 4 graden monoblock van Inverto wat ik al aan gaf.
Of een M7-ontvanger anders in gesteld kan worden hangt af van welke M7-ontvanger. De M7 SAT 801 kan wel ingesteld worden op Astra 23,5 op #1 en 19,2 op #2. De meeste andere modellen van M7 niet dacht ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha, op die fiets.

Nu had ik daar al in voorzien door alvast aan de eigenaar door te geven dat als hij de LNB heeft vervangen sowieso de fabrieksinstellingen terug te zetten omdat de M7 dan naar mijn mening zelf de beschikbare satellieten opzoekt.

Ik weet niet welk type het is maar in elk geval een recente want die is in januari nieuw geleverd.

Bedankt voor de genomen moeite, ik kan nu weer verder.

 

Toch nog even een vraag over de 2 verschillende LNB's, er moet toch wel een verschil inzitten want zowel in de prijs als de omschrijving zit er een verschil.

Als er geen verschil zou zijn dan zou hij feitelijk ook de goedkopere LNB

 

https://***geen-reclame***.es/Conversor-monobloque-individual-2-Satélite-Eurobird/dp/B019MY6NB4/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1486894394&sr=8-2&keywords=IDLB-SINM25-DOPO4-8PP

 

kunnen bestellen, correct?

 

Intussen heb ik via WhatsApp vernomen dat het om de schotel QSD75 gaat want de afmeting is 75cm breed en 85cm hoog.

Dus misschien toch wel de 4º LNB bestellen?

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begrijp ik het goed dat jij en die Spanjaard dezelfde satellietontvanger gebruiken?
Tja, als je de ontvanger op de juiste volgorde in kunt stellen, dan is het 4 graden monoblock het beste hoewel je met het 4.3 graden monoblock zeker ook wel ontvangst hebt. Je kunt het eerst eens even proberen.
Er moet wat geschipperd worden.
Omdat de schotel ruim voldoende van afmeting is, kun je dus iets toegeven aan de Astra 23,5 en wat meer toegeven aan de Astra 19,2.

Welke satellietontvanger is het dan van M7?
Het gaat echt om dezelfde 4 graden monoblocken. Kijk wel uit wat de verzendkosten zijn. Laatst keek ik bij een lnb die verreweg het goedkoopste was maar met verzendkosten er bij gerekend duurder was dan bij een ander die wat prijs op de vijfde plaats stond.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Feitelijk gebruikt zowel de Spaanse eigenaar als een eventuele huurder de M7 dus ook wij.

De eigenaar verblijft circa 4 á 5 zomermaanden in het appartement en kijkt dan via Astra 1 naar de Spaanse kanalen.

Op het moment dat het appartement in de overige periodes aan Nederlanders wordt verhuurd moet dus Astra 3 beschikbaar zijn.

 

Ik heb het type M7 opgevraagd.

Op dit moment zijn al mijn vragen prima beantwoordt en nog een fijne zondag toegewenst.

 

Toch nog even een nabrander, het is een M7 MZ 101, dus één met een vaste Smartcard.

aangepast door Jürgen

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...