Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hallo

Ben dus bezig met een 90cm Wavefield schotel, Op mijn ontvangers zie ik de volgende aanduidingen van het signaal ontvangst.

SNR, BER, AGC

Wat zeggen deze aanduidingen eigenlijk en wat is hierin de belangrijkste?

Met een inverto Multi met 2 aansluitingen krijg ik  AGC 78% en SNR 14.5 db

met een Inverto Ultra Quad krijg ik echter maar    AGC 75% en SNR  11 db 

Dit in de zelfde opstelling natuurlijk, Mag ik hieruit opmaken dat de Multi eigenlijk beter ontvangt of moet ik dit anders zien? Deze waarden komen ongeveer ook terug op andere satellieten 13,19 en 28 graden) 

Welke waarde zou ik eigenlijk ongeveer moeten kunnen bereiken met deze schotel. Gebruik zender NPO-1HD astra 23 graden even als uitgangspunt (canal digitaal)

Ook staat er bij een andere ontvanger nog BER maar dat geeft helemaal geen signaal weer. Wat zou deze dan bij moeten dragen

Graag uw visie

Pat

aangepast door patsilverbug

Geplaatst: (aangepast)

Maak eens een paar foto's van je schotel. Ik ben bang dat je de schotel niet goed in elkaar hebt gezet.

Dus ook een foto van de lnb in de houder op de rail.

Bit Error Rate (BER) is het aantal bitfouten per tijdseenheid.
Die moet zo laag mogelijk zijn.
Nu kun je dit meten vóór de foutcorrectie (FEC) en na de foutcorrectie.
Meet je dit vóór de foutcorrectie, dan zul je altijd een flink aantal fouten meten, meet je dit na de foutcorrectie, dan moet dit liefst nul zijn.

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Even meegeven. Er zit geen Multi in maar wel ultra nu. heb deze even laten zitten. moet hier nog mee vereder. Alles is nog in opbouw en uitproberen met koppen die ik van iemand heb. Het is nog een rommeltje dus. hopelijk kunt u alvast iets met deze foto's

alvast dank

Pat

post-100798-0-79064400-1491211328_thumb.jpg

post-100798-0-43828800-1491211340_thumb.jpg

post-100798-0-20329900-1491211354_thumb.jpg

Geplaatst:

De schotel zit wel goed in elkaar.
Ik zie dat je de Inverto Black Ultra zo ver mogelijk achteruit hebt staan zodat de kop tegen de klem aan zit. Dit lijkt me zeker niet de ideale stand.
Ik denk dat je meer signaal krijgt als je die wat verder naar voren zet.
Heb je uitgeprobeerd dat deze stand het beste signaal geeft?

Ook zie ik bij een paar lnb's de skew veel te schuin staan. Heb je ook de skew afgesteld zodat je maximaal signaal hebt?

Geplaatst:

Heb idd geprobeerd ook met in en uitschuiving en dit gaf eigen toch wel de beste waarde. Ga uw aanwijzijng met uitschuiven toch opnieuw proberen natuurlijk.misschien gaat dit ook samen met het verplaatsen van de voet op de rail zodat de skew wat minder wordt.

Blijft nog wel de vraag welke van de 2

Met een inverto Multi met 2 aansluitingen krijg ik  AGC 78% en SNR 14.5 db

met een Inverto Ultra Quad krijg ik echter maar    AGC 75% en SNR  11 db 

vind trouwens toch wel redelijk wat verschil tussen de Multi en de ultra kwa. Voor mij oogt nog steeds de Multi als de betere, 

Die skew dat vind ik tot nu toe een lastige want als je die vastzet dan verloopt deze net teveel. doe dit met een gewone rvs schroef, het vervelende vond ik vooral dat als je deze een paar keer los en vast hebt gezet dat de indeuking de schroef steeds weer in zijn oorspronkerlijke stand terugzet. ook wel geprobeerd dor deze punt wat weg te halen van de schroef maar bij ertegen draaien verloop deze toch altijd wat, Uiteindelijk geeft het enkele tienden verschil in db dus dat gaat nog wel

Geplaatst:

mijn vraag was gewoon wat de betekenis was van een aantal afkortingen die eigenlijk los staan van mijn ander onderwerp lijkt mij.

U vroeg me gegevens die idd ook bij de andere vraagstelling hadden gekund. ben niet mee wat hierin nu niet goed is. Ik geef gewoon antwoord.

Geplaatst:

AGC is de afkorting van AutomaticGainControl en is de signaalsterkte die je binnen krijgt. Dit is niet zo belangrijk hoeveel dat is.
Ligt dat tussen de 0-20%, dan is de kans heel groot, dat de lnb geen voeding krijgt vanaf de ontvanger door een slechte verbinding van bijv. de F-connectors.

SNR wat voor  Signal Noise Ratio (signaal ruis verhouding) staat is wel belangrijk. Die moet zo hoog mogelijk zijn.
Een richtwaarde die een satellietontvanger daarvoor aangeeft kun je niet goed geven omdat een satellietontvanger geen meetinstrument is. Hang je er een andere ontvanger aan, dan geeft die ook een andere waarde.

• Moderator
Geplaatst:

Die afkortingen staan voor begrippen uit het vakgebied.

Voor de leek is het nuttig te weten of die waarden groot, of juist klein moeten zijn bij een goede ontvangst.

Het verhaar erachter gaat veel verder, en vereist een brede kennis van de materie en kan niet in een paar zinnen worden weergegeven.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen