Ga naar inhoud


Koelkast extra isoleren


gerrit B

Aanbevolen berichten

Con...... belastend zijn gebleken.

Uiteraard ben ik het grotendeels met je eens. Nu is een lampje

in een koelkast geen mooi schoolvoorbeeld, deze gaat immers

amper aan echter...

 

Productiekosten krijg je nu, over 2 jaar, over 5 jaar, het komt een

keer als je gloeilampenlampen (in zijn algemeen gaat vervangen).

Draai het daarom om. Beter gelijk maar de negatieve effecten

van productie en vervoerskosten dan "geniet" je wel gelijk van de

voordelen, (beetje dubbel allemaal).

 

Naast het imo positieve milieueffect speelt bij mij ook nog een

andere rol. Ik betaal liever één keer een hoger bedrag en zullen

mijn maandelijkse lasten dalen. Nu heb ik het geld, straks pluk

ik daar de vruchten van. Ik heb dan immers de investering gedaan

en heb alleen nog maar de voordelen. Dat is dan ook de reden

dat ik zonnepanelen heb aangeschaft. Grote investering in de

tijd dat ik het kon(kan) betalen. Als het allemaal wat minder wordt

(denk aan pensioen) heb ik meer te besteden.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Heb je je zelf ooit afgevraagd waar die zure regen of dat gat in de ozonlaag zijn gebleven?

Naar aanleiding van de vele berichten zijn er veel maatregelen genomen, zoals zwavelarme diesel en ontzwavelingsinstallaties bij energiebedrijven en andere grote industrieën.

Het ozon gat is er nog steeds maar is minder dramatisch omdat naar aanleiding van de berichten er maatregelen werden genomen. O.a. een verbod op veel types freon.

 

Denk nog even terug aan hoe dat CO2 geneuzel is begonnen. Een mislukte presidentskandidaat die het einde van de wereld verkondigt.

De discussie over de klimaatverandering was allang aan de gang voor Al Gore er over begon. 

 

Als we niks doen loopt een groot deel van de wereld onder water en zullen we steeds meer extreem weer krijgen.

Wereldwijd worden de gletsjers en ijsvlaktes kleiner. Dat kan je zelf makkelijk in de Alpen en Scandinavië controleren. Verder weg word wat moeilijker/duurder.

 

Vervolgens verspreid je nog wat onjuiste informatie, namelijk dat 73% van de geleerden gelooft in klimaatverandering.

Dit is moelijker te controleren, maar als je contacten hebt met mensen op universiteiten etc. krijg toch een aardige indruk.

 

De overbekende discussies aanhalen met de opmerking dat je er niets meer over hoort, maar alle maatregelen en de uitwerking daarvan voor het gemak vergeten is halve waarheden vertellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zeker nog nooit in Azië geweest.

 

Ga eens kijken in New Delhi of Peking, daar is de uitstoot en verontreiniging alleen maar toegenomen.

 

Die hele zure regen geschiedenis heeft nooit bestaan.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies!

Je hoort er niet meer over omdat de leugen niet langer was vol te houden. Dus verzin je wat nieuws. De subsidie kraan moet wel blijven lopen natuurlijk.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Natuurbeschermers maken altijd de fout om een momentopname te maken, en dan te proberen die situatie te conserveren.

 

In werkelijkheid zal de natuur doorlopend zichzelf veranderen.

Een bos zal vroeg of laat verbranden, door bijvoorbeeld bliksem inslag, waarna er een kale vlakte ontstaat, die bijvoorbeeld over gaat in heide, en daarna weer in bos.

 

Hoe zat het ook alweer met de kleine ijstijd?

 

Waarom denk je dat Groenland groen land heet?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En in Rotterdam zijn oudere auto's verboden, zelfs al staan je op een aanhanger. :D

Waarbij een identieke auto die een dag later op kenteken is gezet wel is toegestaan.

 

 

Nog erger is dat een elektrische auto dan weer wel mag terwijl die helemaal niet een zo veel hoger rendement heeft.

 

Oké met een nieuwe elektrische auto is een rendement te halen van zo'n 90% maar je moet toch even verder gaan rekenen.

Het lijkt dus allemaal prachtig. Maar: die elektriciteit moet wel worden opgewekt, en dat gebeurt in Nederland nog voor zo’n 80 procent uit aardgas en steenkool en buiten Nederland soms wel voor 80% met alleen steenkool.

Dergelijke ‘thermische’ centrales hebben ook een beperkt rendement. Ze hebben wel een beter rendement dan de benzinemotor, maar van de energie die er ingaat, komt toch maar uiteindelijk zo’n 35 procent thuis uit het stopcontact. Daarmee wordt het totale rendement 90 procent × 35 procent, ofwel circa 32 procent; en dat is dus nauwelijks beter dan een zuinige dieselauto die een rendement kan halen van rond de 28%.

Tel daar dan bij op dat de productie van een elektrisch auto 2 x zoveel energie kost als de productie van een gewone auto en pas als zo'n auto rond de 150.000 km heeft gereden wordt de uitstoot pas zo'n 10% minder dan van een brandstof auto.

Maar heb je echter de pech dat na 5 jaar je accu het begeeft  dan ga je dat zelfs nog niet halen. Dan wordt er wel aangegeven dat de accu wel 15 jaar mee kan gaan maar of dat ooit gehaald kan worden is ook maar de vraag en sterk afhankelijk van je rijstijl en omgevingstemperatuur. Wordt de accu nl. warmer dan 30 graden (snel optrekken, snel laden of gewoon in de zon) dan is dat ook erg nadelig voor de levensduur van de accu.

Vandaar dat ik een elektrische auto zie als een verplaatste schoorsteen, die men het liefst zo ver mogelijk weg plaatst zodat ze daar dan maar de vervuiling hebben, en zeker niet als milieu vriendelijk alternatief.

 

Maar ik ben nu bezig met de duurtest van de koelkast om te kijken wat hij gebruikt in 1 maand. Daarna flink wat isolatie er omheen p(l)akken en kijken wat hij dan gaat doen.

 

suc6

 

Gerrit

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hoe controleer je de omgevingsvariabelen?

 

De eerste maand meten, bij een omgevingstemperatuur van 25 graden, daarna isoleren, en meten, betekent dat je de omgevingstemperatuur dan ook op 25 graden moet houden.

 

Verder moet je bijhouden, hoe vaak je de deur hoe lang open doet, en wat voor massa bij welke temperatuur je in de kast stopt en er wanneer weer uit haalt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is nu juist het probleem, want wanneer heb je nu 2 maand achter elkaar hetzelfde weer hier in Nederland?

2 dagen achter elkaar is vaak al een probleem :)

Daarnaast probeer ik de deur juist geheel niet te openen want met het openen krijg je juist fouten in je meting want dan zou je inderdaad ook hoe lang, hoe vaak, hoeveel er in en uit met welke temperatuur en zelfs de snelheid van het openen en sluiten moeten gaan vastleggen.

Nou een dag knutselen is leuk maar een maand alles exact bijhouden gaat me toch wel te ver dus "slot er op" en afblijven dat is wat simpeler.

Daarom nu een test tot half juni en dan een test tot half juli in de veronderstelling dat het in de laatste test wat warmer zal zijn en is het energieverbruik dan juist minder dan heeft het isoleren ook echt zin gehad.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Staat de koelkast in de garage? Zet gewoon de kachel constant op 30 graden en.......

 

Of wacht.... :grin:

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koelkast extra isoleren daar geloof ik niet in maar met radiatorfolie de achterzijde bekleden en het compressorcompartiment om de uitgestraalde warmte richting koelkast te beperken van compressor en condensor zou kunnen helpen naar mijn bescheiden mening

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee hoor, alleen vind ik TV kijken slaapverwekkend dus ben dan liever ergens mee bezig.

 

suc6

 

Gerrit

Nu is het genoeg!! Heb je na bijna 2 weken die koelkast nog niet geïsoleerd?

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja sorry, kan ik het helpen dat men ook hier een enigszins betrouwbare meting voor het isoleren en na het isoleren wil.

Vandaar eerst een maandje draaien zonder isolatie en het verbruik daarin meten, daarna isoleren en weer een maandje meten wat hij dan verbruikt.

Dus moet nog even geduld hebben voordat ik kan beginnen.

Maar je hoeft niet bang te zijn dat ik me in de tussentijd verveel hoor.

 

Dit heb ik deze week gemaakt

 

post-32015-0-17103200-1495650707_thumb.jpg

 

dit moet het gedeelte worden waar straks de kast op komt te staan

 

post-32015-0-82397700-1495650767_thumb.jpg

Deze dus maar nu nog op de zijkant

En daar komt dan weer deze in te staan.

 

post-32015-0-53260100-1495650800_thumb.jpg

 

zodat die niet meer in de weg staat in deze schuur

 

post-32015-0-50721600-1495651076_thumb.jpg

 

die ik eerder dit jaar heb gebouwd en nu aan het afwerken ben.

 

(weet je dus ook waarom ik zoveel isolatiemateriaal over heb)

 

suc6

 

Gerrit

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...