Ga naar inhoud


Knoop doorgehakt: Joyne wordt definitief concurrent van CanalDigitaal


Sprietje

Aanbevolen berichten

En waar haal je die wijsheid vandaan?

 

 

Ik kon niet eerder reageren, o.a. op satbeams is te lezen:

 

"66 Ku-band transponders connected to a broad European widebeam and four regional beams over European countries + European Data Relay Satellite System (EDRS) hosted payload"

 

66 transponders zijn dus verbonden aan de widebeam EN de vier regionale beams. Eutelsat kan dus naar keuze elke transponder inzetten op elke beam. Zo niet, dan had daar de verdeling gestaan hoe veel transponders op welke beam beschikbaar zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste commentaar

Bedankt voor de mooie foto van de dubbele lnb-houder voor het quad-monoblock.
Maar hoe zit deze beugel dan weer gemonteerd?
Zit deze weer tegen een andere beugel die aan de lnb-arm bevestigd zit?
Zou U daar ook een foto van kunnen maken. Dan begrijp ik pas hoe het werkelijk zit met de skew-instelling.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja en bij Inverto hebben ze ook behoorlijk liggen slapen. Staat er bij de specificatietekening van deze Twin 4-feed LNB dat de totale breedte 150mm is. Als de hart op hartafstand van de twee buitenste lnb's 149mm is en de kop is 60mm, dan zou de totale breedte 209mm moeten zijn.
 

post-60869-0-20923800-1496757673_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kon niet eerder reageren, o.a. op satbeams is te lezen:

 

"66 Ku-band transponders connected to a broad European widebeam and four regional beams over European countries + European Data Relay Satellite System (EDRS) hosted payload"

 

66 transponders zijn dus verbonden aan de widebeam EN de vier regionale beams. Eutelsat kan dus naar keuze elke transponder inzetten op elke beam. Zo niet, dan had daar de verdeling gestaan hoe veel transponders op welke beam beschikbaar zijn.

 

Daar trek je nogal snel de conclusie dat alle transponders ook op alle beams inzetbaar zijn, dat staat er nou eigenlijk ook weer niet.

Als je kijkt op deze pagina dan zie je hoe de indeling is. En bij satellieten waar een transponder op verschillende beams inzetbaar is staat dat er ook bij. Bijv. de Eutelsat 12 West B of Eutelsat 3B of Eutelsat 5 West A.

Om de laatste als voorbeeld te nemen, deze heeft:

10 C-band transponders, allen via dezelfde beam.

35 Ku-band transponders, 12 op de Spot beam, 11 schakelbaar tussen Spot en Wide beam, 6 schakelbaar tussen Spot en Steerable beam en 6 schakelbaar tussen Spot, Wide of America beam.

 

post-40400-0-91421600-1496759889_thumb.jpg

 

En tot nu toe heeft het wat ik daar zag altijd nog geklopt met waarnemingen en andere sites zoals Lyngsat en Flysat bijv.

Wat zegt Satbeams?

"45 transponders; Ku and C-band frequencies, Americas, Europe and Africa."

Dus m.a.w. alle 45 transponders zijn inzetbaar voor alle beams? Eh, lijkt me niet.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste commentaar

 

Tja, opmeten van een computertekening zoals dat bij Inverto meestal mogelijk is, geeft vaak een behoorlijk resultaat. Het meest kritische is de afbeelding op de juiste schaal stellen en de nodige referentie die je daar bij hebt is dat de golfpijpjes ongeveer 23mm zijn. Dit kan ook wel eens 23,5mm zijn om een goede klemming te garanderen en als je dan je beeld op 23mm instelt, krijg je zeker bij een monoblock met 4 lnb's afwijkingen. Maar ik zat er inderdaad niet ver van af.

Ik had inderdaad links en rechts verwisseld en als ik die fout niet had gemaakt dan zou ik geschreven hebben:

- tussen de 9e en 13e is 41mm

- tussen de 13e en 19,2e is 64mm

- tussen de 19,2e en 23,5e is 46mm

 

Na de maten die je opgegeven hebt kom ik tot de werkelijke maten van:

- tussen de 9e en 13e is 41mm

- tussen de 13e en 19,2e is 64mm

- tussen de 19,2e en 23,5e is 44mm

dus alleen bij de afstand tussen de 19,2 en 23,5 zat ik er 2mm naast.

 

Hoe U nu weer komt op de afstanden 42, 63 en 45mm ontgaat me:

 

Als maat A 63mm is, dan is de hart op hartafstand tussen de 9e en 13e 63-10,5-11,5=41mm en geen 42mm

Als maat B 127mm is tussen de 9e en 19,2e, dan is de hart op hartafstand 127-10,5-11,5=105mm. De h.o.h. afstand tussen de 13e en 19,2e is dan 105-41=64mm en geen 63mm.

Als maat C 170mm is tussen de 9e en 23,5e, dan is de hart op hartafstand 170-10,5-10,5= 149mm. De afstand tussen de 19,2 en 23,5 is dan 149-41-64=44mm en geen 45mm.

Tja, een rekenfout maken is ook menselijk.

 

Bedankt ik ieder geval voor het opmeten. Dat gaat met een schuifmaat toch nauwkeuriger dan via een computertekening.

Ik ben in ieder geval blij met deze maten zodat ik ook in bijv. Spanje kan berekenen op welke schotelmaat deze quad-lnb twin gebruikt kan worden.

 

Ik heb geen schuifmaat gebruikt maar snel tussen de middag even met de meetlat op het oog.

Ik zag meteen dat je de maten goed berekend had. Dan hoef ik geen schuifmaat te gebruiken op een tiende mm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste consumenten ontvanger die twee streams door een CI module kan sturen moet nog uitgevonden worden. Tot die tijd kun je slechts twee zenders van dezelfde transponder tegelijk opnemen en kijken. Niet geschikt voor thuisgebruik, alleen voor een 'zapper' in de caravan.

Er kan zonder meer naar de ene transponder gekeken worden en daar ook direct gedecodeert van opgenomen worden, de zenderindeling houd daar al rekening mee, en natuurlijk kan van de 2e transponder gecodeert opgenomen worden welke dan later gedecodeert kan worden.

De dual is ook bedoeld voor zakelijke abonnementen met multi decodering.

Ik vraag even na of de module ook de andere transponder tegelijk kan decoderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste commentaar

Ik heb met mijn rekenmethode de afstanden van de koppen eens berekend voor Utrecht op een Triax 78 die wat maatvoering betreft gelijk is aan de Inverto 80.
Je wilt het geloven of niet maar de afstanden die ik berekend heb zijn inderdaad precies de afstanden die de lnb's hebben van het quad monoblock, dus resp. 41-64-44mm.
Het klopt dus wat Inverto mijn schreef dat dit monoblock gemaakt is voor de Inverto 80. Een beetje vreemd wel dat ze de hoogtemaat van de schotel hanteren zelfs inclusief een stukje van de rand i.p.v. de breedte van de schotel.

Ik heb dit block ook eens uitgerekend voor Alicante waar je de Astra 23,5 goed met een Triax 78 kunt ontvangen.
De berekende afstanden zijn dan resp. 42,5-65,7-45,3mm. De afwijkingen zijn dus resp. 1,5-1,7-1,3mm. Dat zijn verschillen die zeker geen merkbare gevolgen zullen hebben voor de ontvangst.
In Alicante en alles er tussen tot Nederland is dit block te gebruiken. Alleen zal de schuinstand naar het zuiden toe steeds schuiner gezet moeten worden.
 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het gaat nog steeds over Joyne.
Veel mensen willen niet alleen de Eutelsat 9e ontvangen waar Joyne op gaat uitzenden maar nog satellieten er bij zoals bijv. de Hotbird 13 en de Astra 19,2.

We zijn dus aan het kijken welke mogelijkheden er zijn en dit quad monoblock geeft die mogelijkheden als enig block.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het gaat nog steeds over Joyne.

Veel mensen willen niet alleen de Eutelsat 9e ontvangen waar Joyne op gaat uitzenden maar nog satellieten er bij zoals bijv. de Hotbird 13 en de Astra 19,2.

 

We zijn dus aan het kijken welke mogelijkheden er zijn en dit quad monoblock geeft die mogelijkheden als enig block.

 

 

Je vergeet de Astra 2, die vindt ik ook best belangrijk i.v.m. dat daar steeds meer open gaat, terwijl de Duitse HD kanalen, op de publieke na, juist het tegenovergestelde doen.

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het aantal decoders wat achteraf een opname via een ci module kan decoderen is op één hand te tellen. De gebruikservaringen daarmee zijn ook niet erg positief.

Tot nog toe kan je met een Rebox 8220 dual tuner HD met een canal digitaal seca kaart in de interne kaartlezer zonder problemen 4 kanalen opnemen en de 5e kijken.

Met een CI was het voorheen ook mogelijk meerdere kanalen op te nemen, maar sinds een tijdje is de originele CI van canal ook dichtgetimmerd.

Voor mult decodering in b.v. Headends moet men op NPO 1 de CI een software update laten doen naar 21.00.01.00.03.00.

Bij de rebox de multicam aanzetten met de rode toets.

Dan kan men meerdere kanalen uit de stream van 1 tuner decoderen en opnemen of kijken.

En met de komst van de cam 701 is er helemaal geen dual decodering mogelijk.

Rebox is bezig met software update voor decoderen na opname.

De oude kaarten van canal worden dus goud waard.

Lekker in de interne kaartlezer en alles opnemen of kijken , en bij meerdere opnames binnen de polarisatie en band settings van beide tuners.

Ik weet dat men ook een goedkope ontvanger voor joyne aan het ontwikkelen is.

Misschien dat die dat wel kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het aantal decoders wat achteraf een opname via een ci module kan decoderen is op één hand te tellen. De gebruikservaringen daarmee zijn ook niet erg positief.

Tot nog toe kan je met een Rebox 8220 dual tuner HD met een canal digitaal seca kaart in de interne kaartlezer zonder problemen 4 kanalen opnemen en de 5e kijken.

Met een CI was het voorheen ook mogelijk meerdere kanalen op te nemen, maar sinds een tijdje is de originele CI van canal ook dichtgetimmerd.

Voor mult decodering in b.v. Headends moet men op NPO 1 de CI een software update laten doen naar 21.00.01.00.03.00.

Bij de rebox de multicam aanzetten met de rode toets.

Dan kan men meerdere kanalen uit de stream van 1 tuner decoderen en opnemen of kijken.

En met de komst van de cam 701 is er helemaal geen dual decodering mogelijk.

Rebox is bezig met software update voor decoderen na opname.

De oude kaarten van canal worden dus goud waard.

Lekker in de interne kaartlezer en alles opnemen of kijken , en bij meerdere opnames binnen de polarisatie en band settings van beide tuners.

Ik weet dat men ook een goedkope ontvanger voor joyne aan het ontwikkelen is.

Misschien dat die dat wel kan.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je vergeet de Astra 2, die vindt ik ook best belangrijk i.v.m. dat daar steeds meer open gaat, terwijl de Duitse HD kanalen, op de publieke na, juist het tegenovergestelde doen.

Dus je denkt dat er ook een LNB wordt gemaakt voor: 9 oost / 13 oost / 19,2 oost 28,2 oost.   Ik denk dat dit niet mogelijk is. 1 LNB die 20 graden moet bestrijken... Ik denk dat je dan gewoon meer LNB's moet de schotel moet monteren. ( Uiteraard moet de schotel er geschikt voor zijn, )

 

Met vriendelijke groet, paardengek

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste commentaar

 

Bedankt voor de mooie foto van de dubbele lnb-houder voor het quad-monoblock.

Maar hoe zit deze beugel dan weer gemonteerd?

Zit deze weer tegen een andere beugel die aan de lnb-arm bevestigd zit?

Zou U daar ook een foto van kunnen maken. Dan begrijp ik pas hoe het werkelijk zit met de skew-instelling.

 

Die zit met een boutje op een extra beugel op de arm. Twee extra boutjes in slopgaten kunnen de skew vast zetten.

Die beugel wordt bij de inverto schotel geleverd.

Maar daar is nauwelijks vraag naar.

De meeste installateurs in Belgie gebruiken deze monoblock voor de Vlaamse en Franse kanalen in bestaande schotels met originele houder en wat hobbyisme denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...