Ga naar inhoud


Knoop doorgehakt: Joyne wordt definitief concurrent van CanalDigitaal


Sprietje

Aanbevolen berichten

Dan weet ik niet hoe jij aan je informatie komt, want bij de laatste half jaar geleverde modules moet je wel degelijk eerst een software update doen voordat ze multicard geschikt zijn.

Helaas aan den lijve ondervonden door bij verschillende headends na de vrije periode terug te moeten om via een update het probleem op te lossen. Dan kan de module tot 8 kanalen.

Canal heeft me zelf verteld dit bewust te doen.

Natuurlijk ken ik daar veel mensen.

Gisteren nog getest in een rebox 8220.

Je haalt de dingen door elkaar.

 

NAGRA : de kaart moet de laatste software hebben. Zonder die laatste software heb je slechts 2 streams.

I4A is ook al geschikt, maar dan kan de kaart op zwart gaan in bepaalde omstandigheden. I4G lost dat op.

De kaart is dan geschikt tot 4 streams en de CI module ook.

Voor headends kan de limitatie van de kaart gehaald worden. Om de CI dat te laten ondersteunen moet je de firmware bijwerken. Dan kan je tot 32 pids.

Een reguliere consument heeft geen baat bij deze firmware, maar ook geen negatief effect.

 

VIACCESS : de default software kan slechts 1 stream. Zodra de CI module de firmware bijgewerkt heeft kan je 2 streams.

Indien de naam van jouw module Multi-2 heet, dan heb je al de goede firmware.

Bijwerken zou automatisch moeten gebeuren wanneer je op NPO1 afstemt, maar je kan het eventueel ook manueel starten in het CI menu

 

Voor alle CI modules geldt altijd de voorwaarde dat de zenders zich op dezelfde transponder moeten bevinden.

aangepast door redneck eyeball
Link naar reactie
Delen op andere sites


Hier nog een mogelijkheid om met een bescheiden antenne de posities 9e, 13e en 19,2e te ontvangen, de Technisat Tritenne. Uitrerlijk precies hetzelfde als de Technisat Multytenne.
Zie hier de pdf-file van Technisat:
https://www.technisat.com/assetsFS/downloads/assets/medias/docus/15/DB_Tritenne_EK.pdf

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier de mogelijkheden nog even op een rijtje gezet met welke satellieten de Eutelsat 9e te combineren is met andere populaire satellieten zonder gebruik te maken van een rail of multifocus schotel.

Vanaf een paar tientjes kun je de 9e combineren met de Hotbird 13e op een schotel van 60cm (bijv. Triax 64) met de Inverto IDLB-TWNM22-MNOO3-8PP

Voor nog minder geld kun je de 9e combineren met de Hotbird 13 op een schotel van 80cm met een Inverto IDLB-SINM25-DOPO4-8PP

Ook voor een habbekrats plaats je een 6° monoblock op een Triax 54 zodat je de Eutelsat 9e en de Astra 19,2 kunt combineren.

Ook bestaat er de mogelijkheid om de 9e, 13e en 19,2e te ontvangen met de Technisat Tritenne, een 45cm schotel die er precies het zelfde uit ziet als de Technisat Multytenne, zie: https://www.technisat.com/assetsFS/downloads/assets/medias/docus/15/DB_Tritenne_EK.pdf

Ook is er een monoblock met vier koppen waarmee je de 9e, 13,e, 19,2e en 23,5e op een Triax 78 kunt ontvangen, zie deze site van Inverto: http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=345&cat=36
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot nog toe kan je met een Rebox 8220 dual tuner HD met een canal digitaal seca kaart in de interne kaartlezer zonder problemen 4 kanalen opnemen en de 5e kijken.

 

Gezien de sid limiet van de CD kaart denk ik dat het beperkt is tot 4, geen 5, en dat kunnen zowat alle decoders met gebruik van een softcam. Achteraf decoderen via de CI module is de uitdaging, want dat kan bijna geen enkele decoder.

 

Als de kaart van Joyne uitsluitend in een CI module draait zal bijna niemand kunnen overstappen omdat het gelijktijdig maken van een opname dan onmogelijk is.

aangepast door zeeteefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezien de sid limiet van de CD kaart denk ik dat het beperkt is tot 4, geen 5, en dat kunnen zowat alle decoders met gebruik van een softcam. Achteraf decoderen via de CI module is de uitdaging, want dat kan bijna geen enkele decoder.

 

Als de kaart van Joyne uitsluitend in een CI module draait zal bijna niemand kunnen overstappen omdat het gelijktijdig maken van een opname dan onmogelijk is.

Wat de 4 kanalen betreft heb je gelijk.

Omdat ik de canal kaart in de interne lezer heb en de tv vlaanderen in een CI module zorgde de laatste voor het kijken naar een 5e zender.

Als ik de vlaanderen module verwijder dan blijven er nog 3 opnames en 1 kijken over.

 

De Homecast 8000 en 9000 moesten vroeger al achteraf decoderen, na het stand by zetten, en de technisat ISIO en topfield ontvangers hebben nu die mogelijkheid ook weer.

Homecast is er mee bezig als extra mogelijkheid voor het toekomstige gebruik van de cam 701.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Willen jullie nu zeggen dat ik met de I4G software vier kanalen (sids) tegelijk kan decoderen en met de I4A maar twee?

Ook in oscam?

En ook i.c.m. de kanalen die twee keer "tellen", zoals de Viacom zenders o.a.?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben vergeten bij bericht 381 nog een mogelijkheid er bij te zetten.
Er is nog een eenvoudige mogelijkheid om de Eutelsat 6 te combineren met de Astra 19,2 met een schotel van 60cm, bijv. de Triax 64 van 60cm breed en 65cm hoog en wel met de Octagon Flex-Feed lnb.
Hij heeft maar 1 aansluiting en eigenlijk mag je het geen monoblock noemen wat er zit geen diseqc-switch in.
Dit monoblock is 37mm instelbaar waardoor de lnb-afstanden instelbaar zijn van 58 tot 95mm hart op hart. De afstand moet voor een 60cm-schotel op 88mm staan.
Je zult dus ook een 2/1 diseqc-switch nodig hebben.

In Duitsland al voor €7,- te koop.
 

post-60869-0-04777700-1496957431.jpg

post-60869-0-61474800-1496957444_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk al die technische discussies en info.

​Goed dat Joyne die in ieder geval op orde schijnt te hebben, maar eerlijk gezegd komt dat pas als laatste aan de orde.

 

Als (potentiële) gewone gebruiker ben ik op dit moment meer geïnteresseerd in het programma/pakket aanbod van Joyne.
Dat zal uiteindelijk bepalen (met de prijs daarvoor uiteraard) of voor mij als niet kampeerder een overstap in combinatie met een wijziging aan mijn ontvangstinstallatie al dan niet loont.

Als het programma-aanbod en de prijs-kwaliteitsverhouding onvoldoende aanlokkelijk is dan  hoef ik over techniek niet eens na te denken.

Maar misschien sta ik daarin alleen en behoor ik niet tot de doelgroep van Joyne.

  • Like 1
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Prawo,

Je staat nooit alleen, daarom hebben we dit board.

Ervaringen met elkaar delen, informatie uitwisselen, weten met wat voor schotels we hebben, wat voor ontvangers we hebben, je bent op dit board nooit alleen.

 

vwb Joyne: ik kijk ook eerst de kat uit de boom.

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klopt ilseonline dat er zonder abonnement op de Astra 23,5 bijna niets te zien is maar als je het nu over het bereik van de Astra 23,5 hebt, dat is altijd nog 10x groter dan het bereik van de Astra 2 UK-Spotbeam waar de interessante Engelse zenders op zitten.

 

Natuurlijk zou een block voor de 9 oost / 13 oost / 19,2 oost 28,2 oost interessant zijn maar dat is voor een normale schotel geen haalbare kaart. Daar moet je toch echt een multifocusschotel voor hebben.

Bedenk echter ook dat zo'n block enorme afmetingen gaat krijgen en erg zwaar gaat worden, nog groter en zwaarder dan dit block.

Ook gaat het steeds problematischer worden om zo'n block goed te laten passen op een schotel.

Kijk, als je precies een bepaald merk en type schotel voorschrijft voor dat block, dan is het misschien nog te doen maar de afwijking van de signalen op de twee buitenste lnb's worden steeds groter bij gebruik van een andere schotel en gebruik op een andere plaats in Europa dan Nederland of België.

 

Bij een duo-lnb heb je nog wel behoorlijk marge voordat je helemaal geen beeld meer op beide satellieten kunt krijgen. Bij een duo-lnb gemaakt voor een schotel van 60cm krijg je ook nog wel beeld als je die plaatst op een schotel van 70cm en 80cm maar bij een quad-lnb gaat dat echt niet meer lukken op alle vier de koppen. Natuurlijk geeft een misaanpassing veel minder signaal en is de kans op wegvallen van het beeld bij regen steeds groter.

 

Waarom vinden flink wat mensen een monoblock aantrekkelijk?

Je kunt meer zenders ontvangen dan met een enkele lnb en het is relatief compact. Verder geen gezeur met diseqc-switches en allemaal korte stukje coaxkabel en je hoeft je niet af te vragen of je de losse lnb's wel goed hebt afgesteld. Voor veel mensen is een monoblock aantrekkelijker dan een schotel rail, zeker als je hem tijdens een vakantie gaat gebruiken.

 

 

Mijn schotel staat thuis en blijft thuis in Nederland, ongeveer 30km ten westen van Amsterdam op zo'n 3 km van de kust.

 

Van Joyne heb ik nog niets vernomen dan dat er al bekend is, dus verder kan ik daar nog helaas niets mee.

 

Een triple LNB is voor mij op dit moment een mooie uitvinding, Astra 1, 2 en 3, maar mocht ik om welke reden dan ook naar 9 graden oost voor Joyne gaan kiezen, dan heb ik er vrees ik niets aan.

 

Ga ik voor Joyne, dan heeft de Astra 3 geen enkele zin meer voor mij.

 

De Astra 2 zal hier geen probleem zijn, de Astra 1 ook niet, maar een triple NLB is wel zo makkelijk.

 

Waar ik al een tijdje naar zit te kijken is het kijken en opnemen van de verschillende satellieten, dus liever niet van 1 transponder tegelijk, want dat is een beperking, ik weet niet hoe dat met een triple NLB zit, want daar heb ik (nog) geen ervaring mee.

 

Losse LNB's heb ik liever niet, maar als, ja dan moet het maar.

 

Ik kan bijvoorbeeld 2 Triax schotels met een duo Quad LNB plaatsen, 1 voor 9 oost en de hotbird, en 1 voor de Astra 1 en Astra 2, echter komen er dan swiches tussen en dan begint het gedonder weer opnieuw van misschien toch beter een (Big)-Bisat kopen en Quad LNB's plaatsen met switches er tussen.

 

Ik weet niet of de Hotbird zo interessant is qua FTA zenders, maar vaak lees ik dat mensen die erbij willen hebben als ze apartre LNB's met switches nemen.

 

Mijn bedoeling is in de woonkamer een satellietontvanger te plaatsen waar 4 tuners in zitten, minstens 1, misschien 2 (stream)ontvanger(s) of hoe je dat ook noemt in de slaapkamer(s) te plaatsen die de satelliet tuner in de huiskamer aanspreekt voor signaal, maar dan wel op die manier dat bij het opnemen van een programma dat ik naar de zelfde satelliet moet kijken als ik dat tegelijk wil doen.

 

VU+ (U)HDTV heeft zo mijn voorkeur, niet dat ik er ervaring mee heb, maar volgens mij is het op dit moment en al langere tijd de meest gebruikte ontvanger waardoor je makkelijker als je tegen problemen aan loopt, dat hier kan vragen.

 

Ik weet dat de GigaBlue Quad (U)HDTV) zoiets heeft,maar het gevoel dat er veel minder mensen daar gebruik van maken waardoor het moeilijker wordt als je een probleem hebt, maar voor mijn gevoel speelt hier ook het kwaliteitsverschil en het gebruiksgemak een rol qua verschil van de ontvangers.

 

Kan bij een softcam een Oranje Seca3 kaart voor 4 verschillende ontvangers worden gebruikt?

 

Ik zit ook te kijken als zeker bij het niet door 4 ontvangers van de CDS kaart te kunnen aanspreken, de vierde tuner dan toch een DVB-T2 ontvanger te laten worden voor de FTA zenders als het weer het niet toe wilt laten of als ik compleet abonnementsloos wordt mocht het een treurige gecodeerde boel in de lucht worden.

 

Tevens zou ik de satellietontvanger ook voor bijvoorbeeld het surfen op het internet willen gebruiken, mocht satelliet verder gecodeerd worden waardoor er bijna niets meer te zien is, dan heb je er toch wat aan zonder meteen een laptop op te moeten starten, maar beide is het mooiste.

 

Wat is wijs, in ieder geval even Joyne afwachten wat ze te bieden hebben, maar het bovenstaande speelt in dit verhaal wel een belangrijke rol.

aangepast door ilseonline

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier de mogelijkheden nog even op een rijtje gezet met welke satellieten de Eutelsat 9e te combineren is met andere populaire satellieten zonder gebruik te maken van een rail of multifocus schotel.

 

Vanaf een paar tientjes kun je de 9e combineren met de Hotbird 13e op een schotel van 60cm (bijv. Triax 64) met de Inverto IDLB-TWNM22-MNOO3-8PP

 

Volgens de specifikaties zou deze LNB geschikt zijn met een 80 cm schotel en niet zo zeer met een exemplaar van 60 cm:

 

http://www.inverto.tv/products/product.php?id=169

 

Ik heb nu een 88 cm triax voor 19 en 23.5 graden met een twin monoblock. Is het mogelijk om een tweede schotel erbij te plaatsen met een twin monoblock voor 9 en 13 graden met een extra switch om tussen beide schotels te schakelen? Hoe zit het met de signaalsterkte van Hotbird met een Triax 64 cm? Gaat me met name om de Italiaanse zenders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste kiekiek

Volgens de beschrijving is het monoblock geschikt voor een schotel van 80cm om twee satellieten te ontvangen die 3 graden arc van elkaar staan bijv. de 7e en 10e of de 10e en 13e of de 13e en 16e.
Maar het enigste wat van belang is, is de afstand van de twee koppen. Voor de rest is een monoblock niet aan een satelliet gerelateerd.

Hoe kom is er nu aan dat dit monoblock ook voor de 9e en 13e te gebruiken is op een schotel van 60cm.
Dat is heel eenvoudig.
3 graden x 80cm = 240 graden/cm
4 graden x 60cm = ook 240 graden/cm

Dit monoblock is dus ook te gebruiken voor twee satellieten die op een afstand staan van 4 graden bij een schotel van 60cm.

Maar waarom noem ik nu niet de mogelijkheid dat deze lnb ook te gebruiken is voor de combinatie 16e en 19,2e? Dat is niet omdat het dan 3,2 graden is i.p.v. 3,0 graden want dat verschil is te verwaarlozen. Het gaat er om dat de Astra 19,2 zijn signaal 7,5 graden gedraaid uitzendt en dan komt te antenne van de Astra 19,2 niet helemaal goed te staan. Afhankelijk van het merk is de een beter geschikt dan de andere.

De meeste zenders van de Hotbird zijn goed met een schotel van 60cm te ontvangen. Er zijn echter een paar zenders met moeilijke parameters, die aan een schotel van 60cm te weinig hebben bij regen.

Twee monoblocken kun je koppelen met een uncommitted diseqc-switch.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja beste Prawo, als je straks eventueel een besluit gaat nemen om naar Joyne over te stappen, dan zijn een aantal zaken belangrijk.
- de prijs van de CI-module en smartcard
- de prijs van het abonnement
- de contractduur
- de aangeboden zenders
- wat gaat het me kosten om een schotel op de Eutelsat 9 uitgericht te hebben
- voor sommige mensen de mogelijkheid om naast de Nederlandse zenders op de 9e de mogelijkheid te hebben om ook andere satellieten te kunnen ontvangen.

Zolang we van Joyne nog niet meer informatie krijgen over de bovenste punten, lijkt het me zinvol te kijken wat de mogelijkheden zijn om naast de 9e ook andere satellieten te kunnen ontvangen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat mij vooral om NPO 1-2-3 in HD en eventueel ander zenderaanbod dat niet al FTA ergens op een satelliet zit of bij andere pakketaanbieders niet of duurder wordt aangeboden.

Dringend is het niet. In ieder geval tot eind van dit jaar kijk ik in feite nog gratis KPN iTV via NLE.

 

Een recente Conax module heb ik hier nog liggen. De schotel draai ik zo nodig de goede kant op.
Blijven vooral over aanschaf smart card, abonnement en eventuele activatiekosten.

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...