Ga naar inhoud


Knoop doorgehakt: Joyne wordt definitief concurrent van CanalDigitaal


Sprietje

Aanbevolen berichten

Ik vrees  dat de kijker in Nederland Joyne niet echt als een alternatief voor kabel of koper zal gaan zien.

Ondanks wellicht vakmanschap en mogelijk minder gedoe.

 

Nee, wellicht voor CDS, maar dan moeten ze met concurrentie komen.

 

De doorsnee kijker zit alleen op ontvangst te wachten, prima als dat goedkoper kan, wat meer reikwijdte heeft, maar niet tegen elke investering, de tijd zal het leren.

aangepast door ilseonline

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nja Jongens,

We zullen het allemaal wel beleven.

 

Ik ben ervan overtuigd dat die codering wordt gekraakt en dan dat je met een atmel/goldwafer alle signalen kan onderscheppen dmv je softcam..

 

Jammer dat Joyne die restricties heeft ingevoerd vwb die CI-modules en geen losse smart-card.

 

Ik ben een tegenstander van illegaliteit, maar dit is wel koren op de molen gooien.

 

Wat een slechte zaak!

Joyne had gewoon een CONAX-smartcard op de markt moeten gooien waar iedereen met een softcam mee overweg kan.

 

En wat kost een smartcard nou? ik denk nieteens 1 euro.

 

Nja, we zullen het allemaal beleven.

 

Nogmaals wil ik benadrukken dat ik tegen illegaliteit ben.

Groetjes,

D-box

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een slechte zaak!

Joyne had gewoon een CONAX-smartcard op de markt moeten gooien waar iedereen met een softcam mee overweg kan.

 

En wat kost een smartcard nou? ik denk niet eens 1 euro.

 

Inderdaad, net als de Zweden op Thor, nota bene Canal Digital Nordic.

aangepast door Prawo
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, wellicht voor CDS, maar dan moeten ze met concurrentie komen.

 

De doorsnee kijker zit alleen op ontvangst te wachten, prima als dat goedkoper kan, wat meer reikwijdte heeft, maar niet tegen elke investering, de tijd zal het leren.

 

Het is erg gevaarlijk om op basis van de doorsnee-kijker te gaan redeneren: Iedereen is wel onderdeel van een minderheid. Je kunt op basis van het argument van de doorsnee-kijker iedereen buitensluiten en dan hou je niemand meer over.

 

Specifiek is onafhankelijk kijken en opnemen een functie waar de doorsnee-kijker zeker om vraagt. Al zal die waarschijnlijk niet de relatie zien tussen CI-module en zijn opnameproblemen, hij zal de klantenservice bellen en geen oplossing aangereikt krijg en langzaam ontevreden worden.

 

Er is nog een tweede argument tegen CI-modules: Dat is een economisch argument en ik denk dat het minstens zo belangrijk is als het argument van het opnemen. Een CI-module is een technisch vrij dure oplossing in vergelijking met een kaartlezer. Die CI-module moet betaald worden, of dat nu tegen een reële prijs is, of dat 'ie vanuit het abonnement uit wordt gesubsidieerd. De module van Canal Digitaal kost 100 euro en dat is een behoorlijke financiële barrière om abonnee te kunnen worden. Financieren vanuit het abonnement verlaagt de drempel, maar dan krijg je weer lange contracten met hoge prijzen.

 

Kaarten zijn daarentegen goedkoop te produceren en kunnen de financiële drempel tot satelliettelevisie verlagen.

 

Als over 10 jaar het beveiligingssysteem zijn effectiviteit verloren heeft en het tijd is om over te stappen op een nieuw systeem, dan kan het zich gaan wreken: Een kaartwissel is een dure grap, maar omdat ze relatief goedkoop zijn te produceren zijn de kosten te overzien. De kosten van het vervangen van honderdduizenden CI-modules zijn niet zomaar even te dragen.

 

Ik denk dat het economische argument net zo belangrijk is als het argument wat betreft opnemen. Wat betreft hobbyist versus doorsnee-kijker: Wij hobbyisten investeren eens in de paar jaar en weten dat daar een budget bij hoort. Een andere naam voor de doorsnee-kijker is vaak "Jan zonder Budget".

aangepast door Zuppelan
Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat kost een smartcard nou? ik denk nieteens 1 euro.

Om te produceren zal dat iets in die orde zijn ja. Codeerbedrijven zijn echter dure jongens, op chipkaarten maken ze gegarandeerd flinke marges. Canal Digitaal heeft een overnameprocedure voor kaarten die je op Marktplaats koopt en tot op de dag van vandaag kan je zo nog abonnementen op Seca afsluiten. Zouden ze die moeite nemen als kaarten 1 euro zouden kosten?

 

Een overzicht van wat verschillende aanbieders voor kaarten danwel modules vragen leert ons evenwel dat kaarten toch wel een stuk goedkoper moeten zijn dan modules. Misschien geen 1 euro, maar meer iets in de orde van 25 euro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zuppelan

 

Ik denk dat u het eea in 2 bovenstaande posts goed heb verwoord.

 

Hoewel ik de gedachten gang en daaruit voortvloeiende keuze van Joyne kan volgen, vind ik het een totaal foute keuze om af te zien van smartcards. Dit oa om redenen zoals door Zuppelan verwoord.

 

Ik dacht en denk dat Joyne een goed initiatief is dat zeker de nodige lof verdient. Echter denk ik ook dat men met de huidige ter discussie staande keuze een zeer grote groep potentiele klanten mist.

 

Deze grote groep bestaat niet alleen uit de "hobby-isten". Hoewel die "hobby-isten" zeker belangrijker zijn dan veelal wordt gedacht. Het zijn namelijk wel je waterdragers op velerlei fronten. Kijk maar eens naar de gratis hulp die zo bijv via forums zoals deze wordt geboden. Maar ook voor de mond op mond reclame op camping, verjaardag etc. Door deze groep als onbetekenend qua mening en belang weg te zetten mis je een redelijke rijke factor.

 

Een andere belangrijke visvijver die Joyne zo misloopt is de zoekende dwalende consument. Die meer aanbod zoekt ziet dat de schotel uitkomst biedt op velerlei vlakken (aanbod, kwaliteit en rijkwijdte oa). Echter als die potentiele klant gaat rekenen dan schrikt die zich het apenzuur en ziet er al snel vanaf. Want kabel- en internetboer leveren voor beduidend minder geld beeld overal in huis. Dit geld ook voor de camper en camping ganger die voor vakantie wellicht de uitgave voor onderweg wilt doen. Maar voor thuis dit zeker niet zal doen, want thuis rekent ie net zo hard als de andere consument.

 

Wil je klanten aan je binden dan zal je ervoor moeten zorgen dat er over en weer een gevoel heerst van wederkerigheid en dat je iets gegund wordt. Als dat aan welke zijde dan ook ontbreekt dan werkt de deal niet. Dus klant moet niet verlangen dat kaartje gedeeld kan worden met tante Truus, ome Rolf en de buren. Maar aanbieder moet klant wel zijn vrijheid gunnen en de mogelijkheid om met kaartje in de woon- en slaapkamer hetzelfde te kunnen zien. (bijv 4 a 6 apperaten op 1 kaart) Naar mijn idee is dan zelfs een hogere prijs voor de abbonementen geen breekpunt, als dure technische (ci-cams) niet noodzakelijk zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ter aanvulling ik denk dat Joyne initiatiefnemers een heleboel goodwil zal kweken en harten veroveren als men na overleg toch zal komen met een kaart.

 

Stap over angsten heen, het levert meer op dan de beperking ingegeven door vrees. Dat kost meer geld dan verwacht. ( zoals helaas vaker angst voor dingen en kansen kapot maakt en doet mislukken)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor veel mensen wordt het gewoon een reken sommetje. Wanneer je bijvoorbeeld met hun module voor € 6,50/maand de gangbare Nederlandse zenders kunt ontvangen zenders betekend dit dat je de module er al na 8 maanden uit hebt.

Ik heb nu een camping abbo waarvoor de hoofdprijs wordt gevraagd wanneer dit veel goedkoper is dan CD ga ik wel over omdat we weinig eisen stellen aan tv in de caravan.

Zonder alle ins en outs te weten kunnen we geen conclusie trekken en dienen we gewoon af te wachten wat er werkelijk wordt aangeboden.

VU Duo 4K se pli 8.1 dvb-c + s / ET 8000 pli 8.1 dvb-c + s / Vu+ Uno 4k se pli 8.1 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overigens, om ook iets aan de positieve kant te laten horen, het kan allemaal veel erger. Met name in Oost en Zuidoost Europa presteren bedrijven als UPC het om met een verplichte ontvanger te komen die geloof het of niet alleen maar FTA zenders doorgeeft wanneer je een geldig abonnement op hun diensten hebt. Op het moment dat je abonnement verloopt is de ontvanger voor helemaal niets meer goed behalve de kliko. Een werkelijk waanzinnige situatie, van zaken als het milieu heeft UPC daar kennelijk nog nooit gehoord. Hoog tijd dat er EU regelgeving tegen dat soort waanzin komt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om te produceren zal dat iets in die orde zijn ja. Codeerbedrijven zijn echter dure jongens, op chipkaarten maken ze gegarandeerd flinke marges. Canal Digitaal heeft een overnameprocedure voor kaarten die je op Marktplaats koopt en tot op de dag van vandaag kan je zo nog abonnementen op Seca afsluiten. Zouden ze die moeite nemen als kaarten 1 euro zouden kosten?

 

Een overzicht van wat verschillende aanbieders voor kaarten danwel modules vragen leert ons evenwel dat kaarten toch wel een stuk goedkoper moeten zijn dan modules. Misschien geen 1 euro, maar meer iets in de orde van 25 euro.

 

In Zweden koop je (bij Canal Digital Nordic) een statiegeldkaart voor omgerekend ongeveer € 11.

Dat is dan inclusief allerlei administratiekosten. Of de Zweedse staat dat subsidieert zou ik niet weten.

Wat kan zo'n kaart zelf dan nu helemaal kosten.

 

Een nieuwe Smit Conax CI module zie ik op internet al staan voor minder dan € 30.

 

110_90_productGfx_7cff8f3b9480fa0d4e7c4e110_90_productGfx_70ac52fe497a6fe1705fa8

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

De gewone man welke de trammelant moe is en netjes geholpen wil worden.Dat is de doelgroep.

 

Van die doelgroep worden alleen de simpele 'zappers' bedient, maar tegen de dubbele aanschafprijs (ontvanger of TV +CI module)

 

Er bestaan op dit moment domweg geen goede en gebruikersvriendelijke ontvangers die achteraf kunnen decoderen, dus je kunt geen opnames maken van een andere transponder. Een 2e abonnement nemen om dit op te lossen is een ridicule gedachtengang. Noem eens één provider waar het verplicht is om twee abonnementen te nemen om een programma te mogen opnemen. Bij een Sky Q abonnement kan de klant zelfs 4 zenders tegelijk opnemen en een 5e zender kijken.

 

Totdat er fatsoenlijke ontvangers (E2) op de markt komen die achteraf kunnen decoderen via de CI module en vooropgesteld dat de codering dit toestaat is Joyne geen concurrent voor CanalDigitaal binnen het ontvangstgebied van Astra3. 

 

Zelfs wanneer dat in de toekomst het geval zal zijn kan Joyne pas concurreren als CanalDigitaal de Seca/Nagra kaarten afschaft of paired zodat het speelveld weer gelijk is. Tot die tijd biedt de CanalDigitaal kaart in een ontvanger met softcam zo veel voordelen, juist ook voor "de gewone man die geen trammelant wil" dat Joyne niet eens een overweging is.

aangepast door zeeteefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom mensen zo moeilijk doen over de regelmatige frequentie wijziging bij m7, begrijp ik niet. Met een fastscan zo gefixt.

Laat ons eens kijken of er een fastscan mogelijkheid komt bij joyne, of als je alles manueel moet doen.

Hoeveel automatische schotels kan je laten richten naar 9 gr.

En wij hobbyisten en doorgewinterde sat gebruikers kennen de beperkingen van ci.

Maar weet de modale toekomstige klant dit?

Het kan voor veel frustratie's zorgen en veel kwade telefoontjes naar joyne.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie wel dat sattv4iedereen het na tientallen postingen nog steeds niet begrijpt dat mensen met automatische schotels al honderden tot duizenden euro's hebben uitgegeven omdat juist door al die veranderingen hun schotel de satelliet niet meer kon vinden er er telkens veel geïnvesteerd moest worden om tv te kunnen blijven kijken.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...