Ga naar inhoud


Knoop doorgehakt: Joyne wordt definitief concurrent van CanalDigitaal


Sprietje

Aanbevolen berichten


begin hier ook zo mijn twijfels te hebben over Joyne - ik lees 17 zenders op één transponder. Als ik even ga tellen dan kom ik op 11 obligate zenders uit (ned 1-2-3, rtl 4-5-7-8, net5, sbs 6-9, veronica) en dan zijn er nog 6 op overschot. Ik lees dat ook de regionalen erbij komen. En hoe zit het met één, canvas en FOX ? En dan hebben we nog geen enkel lifestyle, documentaire, kinder/jeugd (buiten XD), nieuws, sport of muziekkanaal, en geen narrowcasters zoals ONS of de overige npo kanalen.

dan toch maar een tweede transponder ?

Maar wacht, met een CI met ingebouwde softcam kun je maar één transponder tegelijk decoderen (en maar 2 kanalen). Dus kijken naar één transponder en opnemen van een andere transponder zit er niet in.

lijkt me dus zéééééér basic, voor jan-met-de-pet en de vele expats die gewoon 's avonds wat tv willen kijken. De meer veeleisende kijker blijft hier volledig in de kou staan.

ikzelf zie met mijn dreambox met 4 tuners geen brood in een CI die maar 2 zenders van dezelfde transponder kan decoderen.

ge gaat mij niet vertellen dat het onmogelijk is om een smartcard op de markt te brengen die voldoende beveiligd is zodat het signaal niet door cardservers kan verdeeld worden. Dat ook het intern sharen hiermee onmogelijk wordt daar kan ik nog mee leven. Maar slechts 2 zenders op dezelfde transponder ? nee - dan haak ook ik af.

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt her en der lezen dat er twee transponders komen, als je er 17 op een transponder stopt, kun je 34 zenders doorgeven. Dat is helemaal geen onaardig aantal om een TV-aanbieder te beginnen, dus daar heb ik geen kritiek. Ik heb wel vraagtekens bij de haalbaarheid van 17 zenders op een transponder en een verplichte CI-module is knock-uit, maar dat was intussen hoop ik duidelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt her en der lezen dat er twee transponders komen, als je er 17 op een transponder stopt, kun je 34 zenders doorgeven. Dat is helemaal geen onaardig aantal om een TV-aanbieder te beginnen, dus daar heb ik geen kritiek. Ik heb wel vraagtekens bij de haalbaarheid van 17 zenders op een transponder en een verplichte CI-module is knock-uit, maar dat was intussen hoop ik duidelijk.

twee transponders dan, en dat vind ik dan nog erger want hun hardwareoplossing laat maar toe om van slechts één transponder tegelijk te decoderen. Je beschikt dus op elk moment maar over de helft van de kanalen, afhankelijk van de zender waar je wenst naar te kijken. Indien men nu een CI had ontwikkeld met softcam die 2 zenders (nog beter 4 zenders) over 2 transponders kan decoderen, dan had ik daar nog begrip voor kunnen opbrengen want dat staat gelijk met wat mogelijk is met de m7 smartcard.

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een CI met softcam, blijf maar verder dromen, de toekomst is dat men de aangeboden modules zoals hierboven vermeld meer mogelijkheden gaat geven, een Provider gaat dit nooit doen, dit laten we over aan de image bouwers.

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

"CI met softcam" is dus een CI met ingebouwde software decodering - niet te verwarren met de "gewone" softcam van enigma2.

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je beschikt dus op elk moment maar over de helft van de kanalen, afhankelijk van de zender waar je wenst naar te kijken. Indien men nu een CI had ontwikkeld met softcam die 2 zenders (nog beter 4 zenders) over 2 transponders kan decoderen, dan had ik daar nog begrip voor kunnen opbrengen want dat staat gelijk met wat mogelijk is met de m7 smartcard.

 

Dat kan dus niet: CI is zo ontworpen dat je er een MPEG-transportstream doorheen stuurt en je een MPEG-transportstream terug krijgt. waarin 1 of meerdere zenders zijn gedecodeerd. Als je twee transponders hebt, heb je twee transportstreams, je kunt er maar eentje door de module sturen. Het is niet te verwachten dat er een aanvaardbare oplossing voor komt, omdat het vrij fundamenteel is. Eën zijde van de CI-medaille, de ontvanger, staat al bij de mensen thuis. Voor wie aan firmwareupdates denkt: De kwestie is zo fundamenteel dat significant andere hardware (die een redelijk eind af staat van wat CI nu is) nodig zou zijn om meer dan één transportstream door een module te sturen.

 

En daarom zijn chipkaarten zo verrekte essentieel voor een goede televisie-ervaring.

aangepast door Zuppelan
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Wat ik van de OpenPLi-programmeurs begrijp is dat OpenPLi reeds lang geschikt is voor decodering achteraf, maar dat geen enkele ontvanger op dit moment decodering achteraf via CI ondersteunt (sommige ontvangers ondersteunen het wel via een kaart, maar ja, dan hoef je niet achteraf te coderen).

 

De transportstream gaat normaal van de tuner naar de CI-module en dan naar de computer. Voor decodering achteraf moet de transportstream terug van de computer naar de CI-module. Daarvoor zijn op dit moment geen mogelijkheden in de hardware/

 

Vermoedelijk betreft de aankondiging van VTI de functionaliteit die OpenPLi reeds lang heeft.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met twee modules kom je een heel eind, tot Joyne een 3e transponder in gebruik neemt. En het zou commercieel aantrekkelijk moeten worden gemaakt voor de kijker om twee modules en twee abonnementen aan te schaffen.

 

Ook voor consumentenontvangers zou het inmiddels technisch haalbaar moeten zijn om de gewenste zenders opnieuw te multiplexen zodat alleen de door de kijker gewenste zenders in een stream worden gezet die door de CI module wordt gestuurd. Als dan ook het aantal zenders die één module kan decoderen naar 4 wordt opgewaardeerd, dan begint het ergens op te lijken. 

 

Helaas is dat nu nog toekomstmuziek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Commentaar

 

Ik wil geen zout in wonden gooien, maar dat is een oplossing van €180 á €200 euro met 2 abbo's. Dat icm zelfde idee á €90/€100 + abbo voor slaapkamer. Maakt de bereidheid van klant voor overstap naar Joyne (CD, kabel of wat dan ook) zeker niet groter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wordt het na meer dan 700 berichten geen tijd om Joyne een eigen groep te geven? Dan ziet de niet dagelijkse bezoeker ook nog door de bomen het bos. Zo kan "commentaar" bij gelegenheid de diverse vragen beantwoorden.

  • Like 1

Groet, André

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...