Ga naar inhoud


Knoop doorgehakt: Joyne wordt definitief concurrent van CanalDigitaal


Sprietje

Aanbevolen berichten

De voor- en nadelen maar eens op een rijtje gezet:

 

Voordelen:

 

grotere footprint

sterker signaal, dus meer regen/wind-reserve

flexibel abonnement

 

Nadelen:

 

virtuele smartcard, dus geen losse kaart

opname mogelijkheid beperkt

andere satelliet, dus extra investering

 

Neutraal/nog niet helemaal duidelijk:

 

in hoofdlijnen dezelfde zenders als CDS

geen prijsconcurrent van CDS

 

Als ik naar mijn eigen situatie kijk, spreek mij het sterkere signaal absoluut aan, CDS is de afgelopen jaren wat dat betreft op een zeer bedenkelijk nivo gekomen, zelfs mijn 88 cm Triax is geen garantie meer voor 'altijd beeld'. Als tijdens een spannende voetbalwedstrijd of een F1 race het beeld wegvalt door een flinke hoosbui, is zeer irritant! Groot nadeel vind ik dat Joyne op een andere satelliet gaat zitten, maar wellicht weegt dit nadeel van Joyne op tegen het zeer grote nadeel van CDS wat een overstap naar Joyne toch interessant maakt. Je wil gewoon beeld, net als je 'gewoon' altijd internet, gas, water, licht en een rijdende auto wilt hebben. Het moet gewoon altijd beschikbaar zijn. Daarmee heeft Joyne een hele sterke troef in handen, wat CDS wel eens heel veel abonnees kan gaan kosten!

Link naar reactie
Delen op andere sites


De keus van de Eutelsat 9B is waarschijnlijk een hele goede keus geweest, omdat je zo niet alleen het kleine Joyne tegen het grote M7 hebt, maar het grote Eutelsat erachter staat die er ongetwijfeld wat voor voelt om Astra wat concurrentie te geven op een markt waar ze zelf nooit voet aan de grond hebben gekregen. We zullen nooit weten wat Joyne betaalt voor de transponders, maar ik kan me niet voorstellen dat Eutelsat daar een woekerprijs voor vraagt. Het maakt het makkelijker voor Joyne om rendabel te worden. Dat de satelliet ook nog eens splinternieuw is en een enorme voetafdruk heeft, maakt het helemaal mooi. Niettemin blijft van toepassing dat je als beginnende partij niet direct een dozijn transponders gaat huren en dus heel goed moet afwegen hoe je je beperkte bandbreedte gaat inzetten. Dat kun je zeker in het rijtje nadelen zetten: Zenderaanbod en beeldkwaliteit zijn beperkt door de beperkte bandbreedte. Dan doe ik nog geen uitspraken of het acceptabel of slecht is, dat moeten we geduldig afwachten en dan beoordelen, maar dat het invloed heeft, is een gegeven. Op die manier moeten we ook geduldig afwachten wat de regenreserve gaat zijn, die is niet alleen afhankelijk van de satelliet, maar ook van de gekozen transponderparameters.

 

Voor mij persoon is het feit dat ze op een andere positie zitten absoluut geen nadeel, een LNB bijplaatsen of verplaatsen is in een half uurtje gebeurd en in nog een half uurtje is de uitrichting geperfectioneerd. Bij sommige schotels zal hetw at complexer zijn om de 19 oost te blijven behouden, maar de kosten zijn nihil, dus ik schat zo dat mensen, als ze willen overstappen, er wel overheen komen dat ze naar een andere positie moesten. Het is in ieder geval een veel betere situatie dan dat Astra achteroverleundend hoge transponderprijzen kan presenteren. De goede wil van de satellietuitbater kan een TV-aanbieder maken of breken.

 

Ik denk dat in het rijtje voordelen een alternatieve pakketsamenstelling ontbreekt, dat is zeker iets waar op geconcurreerd kan worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het signaal helemaal niet sterker is althans dat de zenders makkelijker te ontvangen zijn als er een fec gebruikt wordt van 5/6 waar Canaldigitaal een fec van 2/3 gebruikt

Fec is toch forward error control?

2/3 wil toch zeggen dat elke derde bit een correctie bit is. Bij 5/6 is elke 6e bit een correctie bit.

Zeg maar als ik het fout heb,maar dat betekent toch dat je meer bits hebt om signaal te versturen in dezelfde bandbreedte, hier 66.6 Mbps volgens opgave,Dus hogere resolutie of meer zenders afhankelijk van de wens.

Je hebt minder correctie bits dus als het signaal niet voldoet door externe omstandigheden zal het met 2/3 minder snel fout gaan.

Is het niet zo dat CD 2/3 gebruikt omdat de transponder zwakker is om minder klachten te hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Trippleboy,

Je schrijft:

QUOTE

Deze week heb ik modules getest van CD op VU+ en Xtrend ontvangers, wat een drama is dat zeg

UNQUOTE

 

Heb je ook de Aston dual 1.07 de versie 2.26 geprobeerd?

 

Je hebt gelijk, je kan MotorsTV hiermee niet ontvangen ivm de extra codering, maar bij mij werkte hij veel beter dan de CI-modules van CDS.

 

Ik heb vroeger ook de firm  02.81 T-A getest met mijn NanoXX 9800HD, deze draaide probleemloos met de Aston;

 

Sinds jaren draai ik nu met de firm 02.55.01T-A, niks geen CI meer nodig, deze firm werkt perfect met interne kaartlezer.

 

Ik denk dat Joyne een stomme fout heeft begaan om geen losse smartcards te leveren.

 

@commentaar, sorry voor deze opmerking, want ik mag je graag!

 

Ik vertel slechts mijn ondervindingen en belevenissen.

 

Groetjes,

D-box

 

Zoals ik vermelde heb ik enkel de CD modules getest, aangezien de Aston die je vermeld niet alle zenders opent die tegenwoordig in het betalende pakket zitten opent is dat voor mij een zinloze investering.

 

Een Linux ontvanger is op dit moment voor mij een gecastreerde ontvanger van zodra een een CI (+) ingaat, als de stand van zaken zo blijft komen er dan ook geen nieuwe meer in, als ik op totaal tv lees dat voor de smartcard het einde steeds dichterbij komt, dan zijn de conclusies getrokken.

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fec is toch forward error control?

2/3 wil toch zeggen dat elke derde bit een correctie bit is. Bij 5/6 is elke 6e bit een correctie bit.

Zeg maar als ik het fout heb,maar dat betekent toch dat je meer bits hebt om signaal te versturen in dezelfde bandbreedte, hier 66.6 Mbps volgens opgave,Dus hogere resolutie of meer zenders afhankelijk van de wens.

Je hebt minder correctie bits dus als het signaal niet voldoet door externe omstandigheden zal het met 2/3 minder snel fout gaan.

Helemaal juist.

 

Is het niet zo dat CD 2/3 gebruikt omdat de transponder zwakker is om minder klachten te hebben?

Deels wel, het pijnpunt bij Canal Digitaal is de Tripple-Sat, die was met 45cm eigenlijk te klein en om te voorkomen dat bij TrippleSats (en ook Multytennes) het beeld uitvalt, is het voor Canal Digitaal niet mogelijk hogere FEC's te gebruiken. Skylink heeft er minder moeite mee en zond uit met een FEC van 3/4 en omdat Canal Digitaal zenders doorprikte gaf dat dan toch weer klachten. Hoewel het niet de meest essentiële zenders waren heeft dat toch de nodige ergernis bij de klandizie opgeleverd. Ook de TV Vlaanderen-transponder op 19 oost heeft een hoop ergernis veroorzaakt, dat is één van de zwakkere transponders op 19 oost. Canal Digitaal heeft die een tijd op 3/4 gedraaid, mogelijk omdat de transponder minder capaciteit heeft en ze zo toch van de transponder wilden kunnen genieten. Met natuurkunde valt evenwel niet te spotten en uiteindelijk hebben ze die transponder na een flinke partij klachten toch weer op 2/3 gezet.

 

Op mijn eigen T55 (locatie Purmerend) hebbben de transponders met 2/3 prima regenreserve en ook de transponders met 3/4 gaan eigenlijk prima. 5/6 is in ieder geval voor 23 oost te veel voor mijn T55. Er is bij normaal weer zoals vandaag wel gewoon beeld op dat soort transponders, maar bij slecht weer toch iets teveel storingen.

 

Een sterkere satelliet betekent natuurlijk dat een hogere FEC haalbaar wordt. Op Nederland 1 HD heb ik 11,4 dB, op BBC 1 HD (de Astra 2 spotbeam) maar liefst 14,7 dB. Met dat soort signaalsterkes zou 8PSK 5/6 geen probleem moeten zijn, al verwacht ik niet dat de 9B zó sterk als de Britse zenders zal zijn. Ik denk dat dit voor jullie een kwestie van testen is: Welke signaalsterkte haal je nu in de praktijk en welke FEC past daar het beste bij.

aangepast door Zuppelan
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fec is toch forward error control?

2/3 wil toch zeggen dat elke derde bit een correctie bit is. Bij 5/6 is elke 6e bit een correctie bit.

Zeg maar als ik het fout heb,maar dat betekent toch dat je meer bits hebt om signaal te versturen in dezelfde bandbreedte, hier 66.6 Mbps volgens opgave,

Forward Error Correction

https://en.wikipedia.org/wiki/Forward_error_correction

 

Als 66.6 Mbit de opgegeven bitrate voor 1 transponder is, dan wordt de gebruikte FEC 3/4 bij 8PSK modulatie.

aangepast door Mrbeam

Wavefrontier T90, Vu+ Duo 4k SE (DVB-S2x/FBC & DVB-T2), Octagon SF4008 (2x DVB-S2x & 1x DVB-T2), Mut@nt HD51 (DVB-S2x & DVB-C), TBS6920 & TBS6925

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met alle respect, maar ik heb uitgebreid de tijd genomen om mijn punt te onderbouwen. Dat omdat ik het belangrijk vind om niet alleen "boe" te roepen, maar ook constructief de discussie te voeren. Als je vind dat ik ongelijk heb, zou het je sieren je standpunt ook te onderbouwen. De ontvanger die ik heb vergeleken is degene die door mijn discussiepartner werd aangeprezen als degene die mensen zouden moeten kopen. Dat een advies nu teruggetrokken moet worden zegt echter al veel. Uiteraard gaat Technisat ook het 4K-tijdperk in, daar twijfelen we niet aan. Relevant is dat de gesloten ontvangers niet meer de innovatoren zijn. De eerste 4K-ontvanger die in de winkels lag was de Vu+ Solo 4K en die heeft intussen alweer een behoorlijke leeftijd. De gesloten ontvangers zijn nog volop bezig. Het belangrijkste punt blijft evenwel de firmware: Die is zo enorm geworden dat fabrikanten achterlopen en één voor één de handdoek in de ring gooien en open ontvangers gaan maken. Dát is het belangrijkste dat ik wil illustreren.

 

 

 

Dat is geheel een probleem voor de satellietaanbieders, de Enigma2 ontvangers zijn nu dominant, gesloten ontvangers zijn op hun retour. Zolang er alternatieven zijn hebben TV-aanbieders niet de macht om dingen af te dwingen. In het verleden was Canal Digitaal degene die open ontvangers het best ondersteunde en UPC de vijand, nu is Ziggo ongecodeerd en is Canal Digitaal op het verkeerde pad, rollen omgekeerd?

 

Een 4k ontvanger vergelijken met een HD ontvanger van een paar jaar oud is voor mij een manke vergelijking, dat vind ik niet objectief.

 

Als je de recente 4K van Technisat had genomen dan had je een recente vergelijking kunnen maken.

 

Van deze kan je in de pdf de specificaties mooi doornemen, dan zie je ook dat hij o.a heel goed met de CI + modules omgaat, vermits de smartcard nu duidelijk aan zijn laatste periode bezig is valt het voordeel voor de Enigma ontvangers al voor een deel uit de boot.

 

Technisat komt regelmatig met updates voor de firmware, onlangs was er weer een grote update en was zelfs de S2 daarbij die toch al jaren oud is.

 

Een Solo 4K een behoorlijke leeftijd toedragen is voor mij overdreven, dat is op heden een recente ontvanger te noemen.

 

De steeds verder opgevoerde beveiligingen komen de Linux ontvanger niet ten goede bij legaal gebruik, dat ondervinden we nu al, dat moet je toch wel kunnen inzien.

aangepast door Tripleboy

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is helemaal juist

2/3 wil zeggen dat elke derde bit een correctie bit is. Bij 5/6 is elke 6e bit een correctie bit.
Dat wil dan toch zeggen dat als je een fec van 2/3 hebt er 2x zoveel fouten gecorrigeerd worden dan bij 5/6.

Niet voor niets dat CanalDigitaal hun vroegere transponder met een fec van 5/6 heeft verruild voor een transponder met een fec van 2/3 omdat er zoveel klachten kwamen.

Tja en als je een fec van 5/6 gebruikt, heb je meer bits over voor de bitrate van de zenders. Dat is leuk voor iemand die een grote schotel heeft. Die krijgt dan een betere beeldkwaliteit of je kunt meer zenders op een transponder zetten maar voor iemand met een schotel van 45 of 60cm zal het beeld bij slecht weer eerder wegvallen.
Het is dus een afweging.
Ik denk dat vooral caravan en camperbezitters die vaak maar een schotel van 60-70cm hebben niet blij zijn van een fec van 5/6 in Zuid-Europa en bezitters van een vlakantenne in Nederland ook al niet als er een flinke regenbui is.

Kijk, die grafieken die ik heb laten zien zijn speciaal bedoeld om providers te informeren hoe ze zoveel mogelijk zenders op een transponder kunnen krijgen dus de transponder zo goed mogelijk te vullen, niet voor de gebruikers.
Het moet nu eenmaal uit de lengte of uit de breedte komen.
Met een hogere fec kunnen er meer zenders of met een betere kwaliteit op een transponder maar de ontvanger zal de zenders moeilijker kunnen ontvangen en hebben dus een grotere schotel nodig.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zelf heb geen draaibare schotel maar ik zou het leuk vinden als iemand met een draaibare schotel eens een test uit voert zodra de zenders van Joyne in de lucht zijn.
Bezitters van een draaibare schotel hebben meestal geen kleine schotel en ontvangen dus een behoorlijk signaal maar dat is geen probleem om uit te testen welke zenders eerder doorkomen, die van CanalDigitaal op de Astra 23,5 of die van Joyne op de Eurelsat 9e.

Gewoon een (flink) vochtige zeem over de lnb hangen en laat de schotel maar bewegen tussen de 9e en 23,5e. De zeem droogt langzaam op en op een gegeven moment zullen de eerste zenders zichtbaar zijn. Ik ben zeer benieuwd waar de Nederlandse zenders het eerste doorkomen. Ik denk bij CanalDigitaal.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...