Ga naar inhoud


Knoop doorgehakt: Joyne wordt definitief concurrent van CanalDigitaal


Sprietje

Aanbevolen berichten


Een 4k ontvanger vergelijken met een HD ontvanger van een paar jaar oud is voor mij een manke vergelijking, dat vind ik niet objectief.

 

Als je de recente 4K van Technisat had genomen dan had je een recente vergelijking kunnen maken.

 

Waarom wordt die ontvanger dan aanbevolen? Maar kritiekpunt begrepen. Ik zal straks eens kijken of ik die 4K ernaast kan zetten.

 

Van deze kan je in de pdf de specificaties mooi doornemen, dan zie je ook dat hij o.a heel goed met de CI + modules omgaat

 

Hoe goed een ontvanger met CI-modules omgaat, is doorgaans niet in de specificaties te lezen, daar zijn praktijktesten voor nodig. In ieder geval is dat voor mij geen overweging, omdat CI-modules in dit huishouden toch al verboden waren zijn, van mij mogen de CI-schachten eraf gehaald worden.

 

vermits de smartcard nu duidelijk aan zijn laatste periode bezig is valt het voordeel voor de Enigma ontvangers al voor een deel uit de boot.

 

Dat zien wij dan toch anders. Ik overweeg dit jaar mijn oude Philips 100Hz beeldbuis met pensioen te sturen (met pijn in het hard, een topstuk van Nederlandse elektronica) en te vervangen door een OLED-monitor. Dat zou een mooi moment zijn om mijn Vu+ Duo te kopen, die redelijk op leeftijd is. De kans is groot dat dat een hybride ontvanger als een Ultimo 4K, omdat dat mij zekerheid geeft dat de ontvangerkwestie voor de komende 10 jaar geregeld is. Iedere TV-aanbieder met de juiste spullen is dan welkom op het apparaat.

 

Stel ik koop zo'n Technisat dan ben ik met handen en voeten gebonden, heb ik direct problemen met de 2e TV, en het ding werkt niet eens op mijn installatie (Inverto Unicable 2 LNB's).

 

Dat chipkaarten aan het uitsterven zijn, droom verder...

 

 

Technisat komt regelmatig met updates voor de firmware, onlangs was er weer een grote update en was zelfs de S2 daarbij die toch al jaren oud is.

 

Dat is Technisat dan te prijzen, maar toch is hun achterstand groot en ontkomen ze niet aan de economische realiteit dat een inividuele fabrikant niet meer op kan boksen tegen de middelen die de fabrikanten van open ontvangers tot hun beschikking hebben.

 

Een Solo 4K een behoorlijke leeftijd toedragen is voor mij overdreven, dat is op heden een recente ontvanger te noemen.

 

Toch dateert hij al weer van herfst 2015. Die PDF met specificaties van die Technisat-ontvanger is gedateerd op juni 2017. Ze groot is het tijdsverschil intussen: Linuxontvangers zijn leidend geworden bij innovaties, gesloten ontvangers zijn volgers geworden.

 

 

 

De steeds verder opgevoerde beveiligingen komen de Linux ontvanger niet ten goede bij legaal gebruik, dat ondervinden we nu al, dat moet je toch wel kunnen inzien.

 

Zeker, dat zien we in, maar de strijd is simpelweg beslecht: Er is geen weg terug meer. De Linuxontvanger is nu reeds dominant, het marktaandeel stijgt en zowel consument als handel zijn er erg blij mee. Op een bepaald moment gaan TV-aanbieders vanzelf inzien waar hun handelsbelangen liggen en meedoen. Dat is waar de markt ligt.

 

Linux is niet zonder slag of stoot doorgebroken, ook elders niet. Veel bedrijven hebben gepoogd met Linux te concurreren en hebben verloren. Maar anno 2017 draaien wel vrijwel alle webservers Linux, supercomputers, het merendeel van de telefoons Linux (Android is een Linuxdistrutie). Nu dus ook de digitale ontvangers. Er zijn zeker de nodige partijen in de TV-wereld die het onvermijdelijke niet inzien en weerstand proberen te bieden (waarom?), maar zij zullen niet slagen, daar is de markt inmiddels te ver voor ontwikkeld. De consument is inmiddels door schade en schande wijs geworden, van alle grillen en grollen die aanbieders van digitale televisie hebben gehad, en weet ook wat hij moet kopen. De onafhankelijke handel weet ook wat ze moeten verkopen om tevreden klanten te krijgen. Conclusie?

 

Afsluitend nog een vraag om eens over na te denken: Waarom haalde UPC de codering van zijn basispakket, was dat omdat de contentaanbieders dat wilden, of omdat ze in het belang van hun klanten gingen denken?

aangepast door Zuppelan
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste erwinnaar

Welke test bedoel je? Die met die zeem?
Waarom zou dat een rare test zijn?
Joyne beweert toch dat hun zenders met een kleinere schotel te ontvangen zijn dan die van CanalDigitaal. Nou daar geloof ik geen fluit van. Dat wil ik dan wel eens weten middels die draaibare schotel met een vochtige zeem.
Dit is de enige manier waarop je echt ziet welke zender als eerste binnen komt. Getalletjes zeggen niets.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Als je de recente 4K van Technisat had genomen dan had je een recente vergelijking kunnen maken.

 

Waarom wordt die ontvanger dan aanbevolen? Maar kritiekpunt begrepen. Ik zal straks eens kijken of ik die 4K ernaast kan zetten.

 

 

 

Dat is gebeurd, met de Technisat Isio STC erbij moet de vergelijking denk ik zoals aangehecht zijn.

vuplusversustechnisat.pdf

aangepast door Zuppelan
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fec

 

Juist. Dat plaatje geeft de situatie bij DVB-S aan. Bij DVB-S2 heeft men de Viterbi-code vervangen door een LDCP-code. De LDCP-code werkt zo goed, dat de Reed-Solomon-code niet meer nodig was en die is bij DVB-S2 dan ook weggelaten, waardoor weer iets meer capaciteit overblijft.

 

Mag ik vragen welk boek je daar toont? Een goede Nederlandstalige handleiding over satelliettechniek zou nog wel eens van pas kunnen komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Waarom wordt die ontvanger dan aanbevolen? Maar kritiekpunt begrepen. Ik zal straks eens kijken of ik die 4K ernaast kan zetten.

 

 

Hoe goed een ontvanger met CI-modules omgaat, is doorgaans niet in de specificaties te lezen, daar zijn praktijktesten voor nodig. In ieder geval is dat voor mij geen overweging, omdat CI-modules in dit huishouden toch al verboden waren zijn, van mij mogen de CI-schachten eraf gehaald worden.

 

 

Dat zien wij dan toch anders. Ik overweeg dit jaar mijn oude Philips 100Hz beeldbuis met pensioen te sturen (met pijn in het hard, een topstuk van Nederlandse elektronica) en te vervangen door een OLED-monitor. Dat zou een mooi moment zijn om mijn Vu+ Duo te kopen, die redelijk op leeftijd is. De kans is groot dat dat een hybride ontvanger als een Ultimo 4K, omdat dat mij zekerheid geeft dat de ontvangerkwestie voor de komende 10 jaar geregeld is. Iedere TV-aanbieder met de juiste spullen is dan welkom op het apparaat.

 

Stel ik koop zo'n Technisat dan ben ik met handen en voeten gebonden, heb ik direct problemen met de 2e TV, en het ding werkt niet eens op mijn installatie (Inverto Unicable 2 LNB's).

 

Dat chipkaarten aan het uitsterven zijn, droom verder...

 

 

 

Dat is Technisat dan te prijzen, maar toch is hun achterstand groot en ontkomen ze niet aan de economische realiteit dat een inividuele fabrikant niet meer op kan boksen tegen de middelen die de fabrikanten van open ontvangers tot hun beschikking hebben.

 

 

Toch dateert hij al weer van herfst 2015. Die PDF met specificaties van die Technisat-ontvanger is gedateerd op juni 2017. Ze groot is het tijdsverschil intussen: Linuxontvangers zijn leidend geworden bij innovaties, gesloten ontvangers zijn volgers geworden.

 

 

 

 

Zeker, dat zien we in, maar de strijd is simpelweg beslecht: Er is geen weg terug meer. De Linuxontvanger is nu reeds dominant, het marktaandeel stijgt en zowel consument als handel zijn er erg blij mee. Op een bepaald moment gaan TV-aanbieders vanzelf inzien waar hun handelsbelangen liggen en meedoen. Dat is waar de markt ligt.

 

Linux is niet zonder slag of stoot doorgebroken, ook elders niet. Veel bedrijven hebben gepoogd met Linux te concurreren en hebben verloren. Maar anno 2017 draaien wel vrijwel alle webservers Linux, supercomputers, het merendeel van de telefoons Linux (Android is een Linuxdistrutie). Nu dus ook de digitale ontvangers. Er zijn zeker de nodige partijen in de TV-wereld die het onvermijdelijke niet inzien en weerstand proberen te bieden (waarom?), maar zij zullen niet slagen, daar is de markt inmiddels te ver voor ontwikkeld. De consument is inmiddels door schade en schande wijs geworden, van alle grillen en grollen die aanbieders van digitale televisie hebben gehad, en weet ook wat hij moet kopen. De onafhankelijke handel weet ook wat ze moeten verkopen om tevreden klanten te krijgen. Conclusie?

 

Afsluitend nog een vraag om eens over na te denken: Waarom haalde UPC de codering van zijn basispakket, was dat omdat de contentaanbieders dat wilden, of omdat ze in het belang van hun klanten gingen denken?

 

U komt mij een beetje over als een dromer, dat je denkt dat smartcards gaan blijven bestaan is een duidelijk voorbeeld, in de buurlanden is daar al niet veel meer van over, CD volgt ze zijn daarvoor al met een stappenplan bezig.

 

Wat gaat u dan verzinnen om op uw manier nog beeld te hebben een meerdere opnames te maken en te kijken.

 

10 jaar vooruit gaan denken met je Linux ontvanger is een utopie, dat kan niemand waar maken, daarbij komen ze om de haverklap met nieuwe modellen.

 

Legaal gebruik en de steeds strengere beveiliging van de gecodeerde kanalen nekken de Linux ontvangers steeds meer, en dat gaat maar door.

 

Intern sharen word bij deze dan ook al flink aan banden gelegd.

 

Succes verder met je Linux aankopen.

 

Totaal TV meldt

 

Het zijn vooral contentleverancies die aanbieders aansporen om het content beter tegen illegaal kijken en tv-piraterij te beschermen. Aan het veiliger maken van content kleven voor de tv-kijker echter wel nadelen. Zo is er minder vrijheid om meerdere programma’s gelijktijdig op te nemen en gelijktijdig te kijken. Ook kunnen met de nieuwe beveiligingsmethoden restricties aan het opgenomen content opgelegd worden. Denk hierbij aan een tijdslimiet bij de terugkijkmogelijkheid van opgenomen programma’s of het onmogelijk maken van de doorspoelfunctie tijdens reclameblokken.

aangepast door Tripleboy

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De veldsterkte van een satelliettransponder per positie en frequentie is aan internationale afspraken gebonden.

De reden hiervoor is om storing in terrestrial diensten te voorkomen en ook onderling tussen buursatellieten.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, we kunnen er nog lange bespiegelingen over houden, maar eigenlijk weten we nog bitter weinig.

We weten alles volgens mij . Joyne heeft mijns inziens genoeg losgelaten in de media . Ci module met virtuele smartcard , eigen hardware . Het pakket dat men aanbied is al een paar keer voorbij gekomen .

Over de prijs zegt men op nkc.nl het volgende :

 

"Voordeliger zal de nieuwe provider waarschijnlijk niet zijn, stelt Schellingerhout. “Goedkope oplossingen bestaan nu eenmaal niet. Ook wij moeten ruimte inkopen bij een satelliet.” Joyne wil zich wel onderscheiden met flexibele pakketten voor recreanten. CanalDigitaal biedt slechts één recreatiepakket, waar met name overwinteraars niets aan hebben. Ook claimt Joyne een betere beeldkwaliteit te kunnen leveren"

 

Vrij helder lijkt me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

U komt mij een beetje over als een dromer, dat je denkt dat smartcards gaan blijven bestaan is een duidelijk voorbeeld, in de buurlanden is daar al niet veel meer van over, CD volgt ze zijn daarvoor al met een stappenplan bezig.

 

Wat gaat u dan verzinnen om op uw manier nog beeld te hebben een meerdere opnames te maken en te kijken.

 

10 jaar vooruit gaan denken met je Linux ontvanger is een utopie, dat kan niemand waar maken, daarbij komen ze om de haverklap met nieuwe modellen.

 

Legaal gebruik en de steeds strengere beveiliging van de gecodeerde kanalen nekken de Linux ontvangers steeds meer, en dat gaat maar door.

 

Intern sharen word bij deze dan ook al flink aan banden gelegd.

 

Succes verder met je Linux aankopen.

 

Totaal TV meldt

 

Het zijn vooral contentleverancies die aanbieders aansporen om het content beter tegen illegaal kijken en tv-piraterij te beschermen. Aan het veiliger maken van content kleven voor de tv-kijker echter wel nadelen. Zo is er minder vrijheid om meerdere programma’s gelijktijdig op te nemen en gelijktijdig te kijken. Ook kunnen met de nieuwe beveiligingsmethoden restricties aan het opgenomen content opgelegd worden. Denk hierbij aan een tijdslimiet bij de terugkijkmogelijkheid van opgenomen programma’s of het onmogelijk maken van de doorspoelfunctie tijdens reclameblokken.

Ik vrees dat je volledig gelijk hebt in deze discussie.

De voordelen van een Linux ontvanger komen maar tot hun recht als je niet met CI(+) modules hoeft te werken en ook liefst onmiddellijk kunt decoderen (aantal gelijktijdige opname beperkingen!).

Jaren geleden is de aanval op de Linux ontvanger ingezet.

Ik herinner mij hoe Telenet in 2010 (of was het 2011?) uitkwam met zijn eerste ontvanger zonder smartcard.

Er waren hier enkele ongelovigen die zeiden dat Telenet sowieso alles ging naäpen wat UPC deed, en zeker Nagra ging gebruiken voor die nieuwe ontvanger.

Je ziet dat dat niet klopt.

Zij zijn in onze regio eerst met hun kaartloze ontvangers begonnen, en daarna CD/TVV/Télésat met de kaartloze Orca modules.

Nu gaat Joyne volgen, en in het buitenland zie je hetzelfde.

Een tweede aanval op de Linux ontvanger kwam er via de SID limiet die door de M7 groep begonnen is.

Voor zij die nog een smartcard hebben beperken ze het gelijktijdige aantal opnames.

 

Een Linux ontvanger zou nog een toekomst kunnen hebben als je een module ineens echt aan een tuner kunt koppelen, en als je van je provider meerdere modules kunt krijgen, zonder op elk van die modules weer een bijkomend abonnement te hoeven nemen.

 

Dat de Linux ontvangers technologisch voorop lopen, dat zie ik inderdaad ook zo.

Maar het maakt helaas niet zoveel uit, als je die mogelijkheden niet kunt benutten omwille van beperkingen door de codering opgedrongen.

Neem nu de VU+ Ultimo 4K.

In theorie kun je met één FBC kabeltuner gewoon zoveel opnemen als je maar wilt (van 8 muxen tegelijk, en ik vermoed dat je per mux nog zoveel opnames kunt maken als je wilt, maar zelfs mocht dat niet zo zijn, wie gaat er meer dan 8 opnames tegelijk doen?), maar dat geldt alleen als je niet met een CI(+) module hoeft te werken.

In het andere geval zal dat waarschijnlijk 1 of 2 zijn.

Streamen van een ontvanger naar andere toestellen is ook alleen interessant als je niet direct beperkt bent qua gelijktijdige opnames, anders zit je rap aan de limiet.

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Opnemen is juist wat providers niet zondermeer willen, om begrijpelijke redenen. En dat moet ook eens gerespecteerd worden.

Dus zie het nu ook eens van de kant van de programma makers.

 

Ga je bij del supermarkt inkopen, dan ga je de groenten, tomaten en condooms ook niet kopieren.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Opnemen is juist wat providers niet zondermeer willen, om begrijpelijke redenen. En dat moet ook eens gerespecteerd worden.

Dus zie het nu ook eens van de kant van de programma makers.

 

Ga je bij del supermarkt inkopen, dan ga je de groenten, tomaten en condooms ook niet kopieren.

Opnemen bieden ze toch zelf ook aan?

En opnemen is toch iets anders dan copiëren?

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt minder correctie bits dus als het signaal niet voldoet door externe omstandigheden zal het met 2/3 minder snel fout gaan.

Is het niet zo dat CD 2/3 gebruikt omdat de transponder zwakker is om minder klachten te hebben?

De cijfers zijn hier al eens voorbij gekomen, maar het gaat dus over de lock value.

Dus bij regen zal je met het signaal van Joyne sneller uitval hebben dan bij CDS, want de signaalsterkte in de Benelux is identiek.

Hoezo zou de CDS transponder 'zwakker' zijn ? Hij werd als zwakker gezien omdat de FEC 5/6 was.

Met een FEC van 2/3 heb je voldoende aan minder signaal en heb je ook beeld met een schotel die minder perfect uitgericht staat. Met een FEC van 5/6 zal je bij regen dubbel zo snel zonder beeld zitten.

Hoe lager de FEC hoe beter.

Eenvoudig voorgesteld, maar daar komt het op neer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

U komt mij een beetje over als een dromer, dat je denkt dat smartcards gaan blijven bestaan is een duidelijk voorbeeld, in de buurlanden is daar al niet veel meer van over, CD volgt ze zijn daarvoor al met een stappenplan bezig.

 

Wat gaat u dan verzinnen om op uw manier nog beeld te hebben een meerdere opnames te maken en te kijken.

Ik maak me daar nu juist niet zoveel zorgen over. Het is niet dromen maar goed plannen. Er feitelijk is er het volgende aan de hand:
  • Canal Digitaal heeft nooit veel haast gehad met uitfaseringen, Irdeto en Seca2 hebben lang bestaan. Dat de huidige kaart 10 jaar blijf werken en ik daardoor nog 10 jaar klant bij Canal Digitaal blijf is een optie. Ook Canal Digitaal weet immers dat bij uitfasering opzeggingen volgen. Het is zelfs niet uitgesloten dat ze zelf op een bepaald moment inzien dat ze het portemonnee geen plezier doet.
  • Vervalt de optie Canal Digitaal, dan is een abonnement bij Ziggo nemen waarschijnlijk het beste alternatief. Ik zie Ziggo zijn basispakket niet 1-2-3 weer gaan coderen. Nu Ziggo MPEG2 aan het uitfaseren is, zullen ook de HD-zenders vast wel een keer ongecodeerd worden.
  • Digitenne gaat naar HD en is dan ook een serieus alternatief. De publieke omroep zelfs ongecodeerd.
... en uiteraard hopen we van harte dat Joyne alsnog verstandig wordt.

 

Voor twee van deze opties is een hybride ontvanger nodig. De volgende ontvangers zullen dan ook hybride zijn, niet om direct bij Canal Digitaal te vertrekken, maar om makkelijk tussen aanbieder te kunnen wisselen als iemand mij kwijt wil.

 

10 jaar vooruit gaan denken met je Linux ontvanger is een utopie, dat kan niemand waar maken, daarbij komen ze om de haverklap met nieuwe modellen.

Mijn Vu+ Duo gaat anders al 7 jaar mee, als ik zou willen dan haalt 'ie de 10 wel. Jezelf garanties geven is niet mogelijk, vooruitdenken wel. Een videostandaard als MPEG2, MPEG4 gaat 10 jaar mee. Je weet nu dus dat als je een MPEG-H-ontvanger koopt dat je 10 jaar zenders kunt ontvangen. Dit is de normale cyclus, en open ontvangers hebben deze normale cyclus altidj gehaald. Dat is niet zo geweest bij gesloten ontvangers. Kopers van gesloten ontvangers hebben in het verleden dure apparatuur weg moeten gooien, omdat hun spullen ondeugdelijk bleken en geen firmwareupdates uitgebracht werden. Dat is de verzekering die je jezelf geeft met een open ontvanger en een belangrijke overweging om zonder aarzeling weer in open ontvangers te investeren.

 

Legaal gebruik en de steeds strengere beveiliging van de gecodeerde kanalen nekken de Linux ontvangers steeds meer, en dat gaat maar door.

Intern sharen word bij deze dan ook al flink aan banden gelegd.

Het machtsmiddel ontbreekt. Wij consumenten bepalen. Mijn portemonnee is een stembiljet. Het gevolg van een steeds strengere beveiliging gaat dus zijn, dat er steeds minder geld verdiend kan worden. Het kan zijn dat ik als individu de verkiezingen niet win, echter op het moment dat een hele hoop individuen, en dat is nu het geval, hetzelfde stemmen, geeft dat een bepaalde verkiezingsuitslag.

Een Linuxontvanger sluit beveiliging niet uit, ik heb alleen nog geen enkele aanbieder er serieus werk van zien maken. Software op het apparaat installeren mag bijvoorbeeld wel. En daarmee zijn er voldoende mogelijkheden voor aanbieders om hun beveiliging uit te kunnen voeren.

 

Succes verder met je Linux aankopen.

Evenzeer kan ik je veel sterkte wensen met het slijten van CI-modules die mensen niet willen hebben.

 

Totaal TV meldt

 

Het zijn vooral contentleverancies die aanbieders aansporen om het content beter tegen illegaal kijken en tv-piraterij te beschermen. Aan het veiliger maken van content kleven voor de tv-kijker echter wel nadelen. Zo is er minder vrijheid om meerdere programma’s gelijktijdig op te nemen en gelijktijdig te kijken. Ook kunnen met de nieuwe beveiligingsmethoden restricties aan het opgenomen content opgelegd worden. Denk hierbij aan een tijdslimiet bij de terugkijkmogelijkheid van opgenomen programma’s of het onmogelijk maken van de doorspoelfunctie tijdens reclameblokken.

Jarco Kriek is iemand die zeer begaan is met contentleveranciers en op TotaalTV graag over hun standpunten schrijft. Dit soort artikelen van hem bevatten nooit concrete feiten en kunnen dan ook als zijn persoonlijke mening gezien worden. Het is evenwel een feit dat contentleveranciers Rupsjes Nooitgenoeg zijn die altijd maar meer willen. Als puntje bij paaltje komt kiezen ze echter eieren voor hun geld. Wederom gezegd: Bij de meeste kabelmaatschappijen is geen sprake van codering meer. Op FTA-zenders als ARD en RAI zijn nog steeds films te zien. Kennelijk valt er toch wel het één en ander te regelen met die contentaanbieders. aangepast door Zuppelan
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Opnemen is juist wat providers niet zondermeer willen, om begrijpelijke redenen.

Ik denk inderdaad dat dit de kern van de zaak is waar al dat het gedoe met beveiligingen om gaat. Sedert de videorecorder op de markt is zit dat bepaalde figuren niet lekker. Willen en krijgen zijn echter twee verschillende dingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...