Ga naar inhoud


CanalDigitaal kijken in Zuid-Europa met kleinere schotelantenne mogelijk


Sprietje

Aanbevolen berichten


Opvallend is wel dat het scharnierpunt van de lnb-arm bij de vleugelmoer op verschillende plaatsen ligt.

 

 

Dit lijkt meer op een fout van een snelle montage voor de foto, er is nog een verbinding te zien zodat de arm niet goed kan uitklappen, de hoek omdraaien en dan past het volgens mij wel.

 

post-75492-0-37400400-1496759208.jpg

 

Van horen zeggen of zelf uitgeprobeerd? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn twee verschillende beugels, zie bijlages

 

Ik vraag me af of die misschien niet verkeerd om gemonteerd kan worden, dus wat bedoeld is voor de lnb-arm aan de buis zetten die maar de instelknop gaat.

post-60869-0-62060300-1496762067.jpg

post-60869-0-89403000-1496762090.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Opvallend is wel dat het scharnierpunt van de lnb-arm bij de vleugelmoer op verschillende plaatsen ligt.

 

Als je dan zo precies kijkt, doe het dan ook goed dan zul je zien dat bij de eiss de hoek zodanig gemaakt is met een uitsparing zodat je de arm voor mobiel gebruik telkens weer naar boven kan klappen, terwijl de vaste mount welke in principe maar 1 keer wordt gemonteerd, de hoek de hele arm omklemt als hij vastgedraaid wordt.

We hebben gezegd de schotel en arm met focuspunt is identiek. De bevestiging is anders, aangepast aan het doel.

Weer iets waar grote bedrijven niet aan beginnen.

2 verschillende beugels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn twee verschillende beugels, zie bijlages

 

Ik vraag me af of die misschien niet verkeerd om gemonteerd kan worden, dus wat bedoeld is voor de lnb-arm aan de buis zetten die maar de instelknop gaat.

Nee, want de beugel voor de eiss, is aan 2 zijden anders, en voor de vaste maakt niet uit omdat het om de hoek gaat en de beugels links en rechts identiek zijn.

 

Daarnaast leveren we beide systemen al voorgemonteerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk om het productieproces van eens te kunnen bekijken.

Ik heb er lang geleden al een draadje over op dit forum gezet. Best interessant om die filmpjes allemaal eens te bekijken.

https://www.sat4all.com/forums/topic/349188-hoe-wordt-het-gemaakt/

 

Leuk, de eerste is echt massaproductie.

Knippen en persen in een handeling.

Uit de pers halen en op de stapel leggen.

Wij knippen eerst de plaat in 2 delen , dan wordt een voor een de plaat in de pers gestopt en gecontroleerd of hij precies goed ligt.

Na het dieptrekken wordt elke schotel met de hand gecontroleerd op het resultaat en dat er geen krassen in zijn gekomen.

Veel werk maar met goed resultaat.

De 2e forceerdraaibank voor prime focus van 150-220 hebben we in het verleden in de opheffingspartij van ex Mulders Breda gekocht, maar nauwelijks gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@commentaar:

Ik blijf nieuwsgierig wat nu precies de betere ontvangst van deze schotel veroorzaakt.

 

Als het zo is, dat dat vooral komt door het materiaal (aluminium) en door het veel zuiverdere 'dieptrekken', dan blijf ik benieuwd welk effect die f/D van 0,7 dan heeft.

Want ik zou toch denken dat de spillover van de f/D 0,6 LNB dan ondanks de goede schotelkwaliteit toch een negatief effect zou hebben.

 

Hebben jullie ooit geprobeerd een f/D 0,6 schotel te maken van 65 cm, en die in dezelfde opstelling te gebruiken als nu de 0,7 schotel?

Of de feedhorn van de Inverto aangepast naar een kijkhoek horend bij f/D 0,7?

En dan natuurlijk vergelijken met jullie huidige product.

 

De 'mismatch' van f/D's blijft verrassend voor me....

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@commentaar:

Ik blijf nieuwsgierig wat nu precies de betere ontvangst van deze schotel veroorzaakt.

 

Als het zo is, dat dat vooral komt door het materiaal (aluminium) en door het veel zuiverdere 'dieptrekken', dan blijf ik benieuwd welk effect die f/D van 0,7 dan heeft.

Want ik zou toch denken dat de spillover van de f/D 0,6 LNB dan ondanks de goede schotelkwaliteit toch een negatief effect zou hebben.

 

Hebben jullie ooit geprobeerd een f/D 0,6 schotel te maken van 65 cm, en die in dezelfde opstelling te gebruiken als nu de 0,7 schotel?

Of de feedhorn van de Inverto aangepast naar een kijkhoek horend bij f/D 0,7?

En dan natuurlijk vergelijken met jullie huidige product.

 

De 'mismatch' van f/D's blijft verrassend voor me....

 

Groet,

A33

Goede morgen A33.

Vroeger werden bij alle zich respecterende schotelfabrikanten, en tegenwoordig bij professionele toepassingen ook nog , de feedhoorn bijgeleverd.

Die was perfect aangepast aan de schotel.

We verkochten b.v swedisch microwave flens lnb's. ( nog steeds op voorraad)

Later toen de lnbf's kwamen hadden die allemaal een geintegreerde feedhoorn.

Aangezien wij Philips broadband hadden overgenomen gebruikte we deze 22mm SC819 lnbf's welke in Krefeld geproduceerd werden.

Die feedhoorn was aangepast aan channelmaster 120 cm schotels , vandaar de 22mm.

Voor de Philips casse grain werd een SC 818 tb flens gemaakt om op de feedhoorn te schroeven.

Elke lnbf werd in een hf dichte ruimte gemeten en getest. Later moest alles goedkoper en kwam de 40mm SX819 welke in kleinere goedkopere schotels moest werken.

Er kwam ook een SX819S met een ovale feedhoorn voor de ontvangst van sky channel in de ovale philips schotel.

We hebben ook deze lnbf's nog liggen.

 

In de koop van de tijd kwamen tientallen merken met lnbf's van een paar euro uit china op de markt en stopte philips met de productie.

In het analoge tijdperk maakten we nog geen schotels.

We verkochten channelmaster ,Nokia en Lenson &heath.

Toen het digitale tijdperk kwam, bleek de lenson en heath niet meer goed te werken.

Toen zijn we begonnen met zelf schotels te produceren, en met succes.

Toen kwam Triax met de TDS serie welke prijsgunstig was met een leuk uitziende mount.

Die functioneerde goed in die situatie en onze verkoop zakte in en wij hebben ook vrachtauto's Triax verkocht.

 

Wij hebben dus tientallen jaren lnbf's vergeleken in onze schotel om een goed product te maken.

 

Maar met de opschaling naar 29900 ging het met triax in spanje en portugal mis en bleek onze 68 /65 cm uitzonderlijk te presteren.

De inverto lnb kwam als beste uit de bus.

De markt is nu totaal omgedraaid.

Mijn oud collega van Nokia heeft twee jaren in Portugal testen gedaan en de black ultra heeft de beste automatic gain control waardoor de storende Badr wegvalt op het moment dat je het zwakke 23.5 signaal ontvangt.

De andere schotel lnb combinaties laten signaal van badr zien en gaan over 23 heen totdat ze 19 zien.

Het is dus een combinatie van een goede schaal met een afwijkende f/d verhouding, waarin het focuspunt en de bolvorm karakterestiek van de inverto feedhoorn exact wordt bepaald, met de juiste lnb met AGC, en een beetje geluk, wat we ook wel eens mochten hebben.

Nu is het wel als je in een lachspiegel staat en je een stap achteruit doet, je de openingshoek kleiner ziet worden.

Je verplaatst dan het focuspunt ook naar achter.

Ik kan niet exact verklaren waarom dit nu allemaal zo is, maar Ik zie niet in waarom ik iets zou wijzigen als het perfect is.

 

Laten we het maar houden op een beetje mazzel, dat heb je soms nodig in het leven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ter aanvulling: sinds dit seizoen leveren we de campingschotels in ral9010 wit zodat het meeste zonlicht gereflecteerd word, en de schotel minder heet word.

We hebben in Spanje en Portugal gezien dat donkere stalen schotels zo heet worden dat ze krom trekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de reden voor een uitzonderlijk goede ontvangst voor een groot deel ligt in wat ik in bericht 21 geschreven heb, zie: https://www.sat4all.com/forums/topic/358858-canaldigitaal-kijken-in-zuid-europa-met-kleinere-schotelantenne-mogelijk/page-2

En beste @commentaar, ik hoop dat je een goede matte witte lak hebt genomen. Ik heb de temperratuur van de lnb's in Zuid-Spanje wel eens op willen meten maar met een zeer krachtige zon en maar een minieme glansreflectie van de schotel en de metingen vielen al snel boven het meetbereik van mijn temperatuurmeting. Zie de resultaten als een lnb te veel gebundelde warmtestraling ontvangt.

Dit probleem ontstaan natuurlijk hoofdzakelijk tijdens de Sunoutage.

Voor degenen die niet goed bekend is met de Sun Outage, Google maar eens op Sprietje Sun Outage. Daar het ik dat duidelijk beschreven.


 

post-60869-0-94975000-1497094495_thumb.jpg

post-60869-0-79487900-1497094800_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Laten we het maar houden op een beetje mazzel, dat heb je soms nodig in het leven.

 

Zo is dat. :)

 

De kleinere openingshoek door de hogere f/D is dus gewenst effect. Het mogelijk extra effect van een aangepaste feedhorn is dus nog een vraagteken...

 

groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...