Ga naar inhoud


Werking van een oscilloscoop


muppet

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

een ongemoduleerd, mono FM signaal zonder RDS...

Dan heb ik veel geluk gehad dat ik kon bewijzen dat de zender niet op de frequentie stond ingesteld, dan gedacht door de eigenaar.

 

ik wil je kennis zeker niet in twijfel trekken want ik heb destijds wel geleerd hoe een Superheterodyne ontvanger werkt, maar van zenders heb ik niet veel kennis.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Ik heb ooit eens een tek 555 gehad, met zo'n losse power supply erbij. Ding werkte van 40 tot 400 V wisselspanning of zoiets. Mooie modulaire scoop die intern gevuld was met buizen en weerstanden en condensators die op porceleinen strips zaten waar metaal was opgedampt. Ongelofelijk knap dat ze vroeger zo electronische schakelingen maakten. Wel een ontzettend groot apparaat, en als ie aan stond moest je het raam open zetten want er kwam aardig wat warmte van die buizen.

 

Ik heb nu nog een 100 Mhz twee kanaals tek staan welke gelukkig wat compacter is omdat er nog maar 1 buis in zit. Er zit een beschermkap op waarin je de probes kan opbergen.

 

 

Buizen? Die van mij heeft zo'n plat schermpje en een accu als voeding .

Toen ik deze had aangeschaft is de blokkendoos meteen de kelder in gegaan.

Volgens mij ligt die daar nog ergens.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

een ongemoduleerd, mono FM signaal zonder RDS...

 

OK, dan heb je niet de oscillator frequentie gemeten.

De draaggolf is uitsluitend te "zien" voor de mengtrap. Daar heeft nog geen versterking plaatsgevonden.

De draaggolf heeft daar maar een paar microvolt spanning. Je moet dan ook nog een 1 op 10 meetprobe gebruiken die 10 x verzwakt.

Een scoop heeft die gevoeligheid helemaal niet. Dus is ook triggeren op zo´n uiterst zwak signaal niet mogelijk.

Komt nog bij dat de ontvangst voor de mengtrap helemaal niet selectief is. De ontvanger krijgt zijn selectivieit pas na de MF versterking. Daar is de draaggolf wel te meten maar heeft dan een frequentie van 10,7 mHz voordat de ratiodetector er audio van maakt.

 

Ergens klopt er iets niet in je verhaal. :D :D

 

Ik zit al meer dan 40 jaar in de professionele Radio & Televisietechniek en heb erg veel met oscilloscopen gewerkt.

Nu is dat minder maar dat is een ander verhaal.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Buizen? Die van mij heeft zo'n plat schermpje en een accu als voeding .

Toen ik deze had aangeschaft is de blokkendoos meteen de kelder in gegaan.

Volgens mij ligt die daar nog ergens.

Ja ik heb nog een buizen scoop. Ik heb em al een tijdje niet meer gebruikt, en daarom heb ik er nooit een vervanger voor gezocht. Ik heb destijds toen ik nog op school zat nog met zo'n 2 kanaals insteek kaart voor een pc gemeten, dat was toen state of the art, een scope als insteek kaart. Maar goed zoals gezegd doe ik er niet heel veel meer mee.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb heel wat jaren dagelijks met een oscilloscoop gewerkt, maar een frequentie van 104,9 MHz meten, nee dat zou mij toen en nu niet lukken.

 

Je zou dan deze periodetijd hebben moeten uitgelezen op de x-as.

9.53288847e-9 sec.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu heb ik nog geen antwoord op mijn vraag als ik een 1:1 of een 1:10 probe heb waar uit mijn hoofd 300 en 600 V mee gemeten kan worden is dit dan het maximum wat ik kan meten 9f ligt dit aan de scoop.

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In de specificaties van de oscilloscoop staat de maximale ingangsspanning.

wanneer dat 50 volt is kan je met een 10:1 probe maximaal 500 Volt meten.

 

En ter info, op het stopcontact staat 650 Volt. p.p.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Let ook op de specificaties van de probe zelf tot welk voltage bij welke frequentie deze nog geschikt is (qua bandbreedte o.a.). De probes die ik heb (standaard bij mijn recente aankoop geleverd) zijn 1:1 en 1:10 (zet ze altijd op 1:10, aangezien op 1:1 de bandbreedte inzakt tot 10Mhz i.p.v. de haalbare 200Mhz) en daar zit ook een specs kaartje bij waar alles op staat. Ook hieronder nog een interessant filmpje waar het e.e.a. wordt uitgelegd hoe je je scoop NIET moet opblazen (engelstalig). Kort door de bocht: Heeft alles te maken met de aardklem (krokodillenbekje) en isolatie van de apparatuur waar je aan gaat meten, mocht je dat nog niet weten :-)

 

Maximale spanning staat 'meestal' wel op de voorkant. Dat is dan zeer waarschijnlijk Vpp (peak-to-peak). De mijne mag bijv. totaal 400V op de ingang hebben (bij 'even grote' sinus is dat dus 200Vpp).

 

aangepast door drMacFaulty

- ODROID-XU4 Server (TVHeadend v4.2.x (daily stable build), 4x Technisat SkyStar USB HD, Debian Jessie).

- FRITZ!Box (freetz) (OSCam v1.20-unstable latest met Argolis TripleReader+ voor uitgifte aan ODROID).

- Raspberry Pi 2B Client achter LCD TV (LibreElec v8.x, Kodi 17.x), iDevices (TvhClient App).

-- Triax 64cm, CanalDigitaal Quad Triple LNB, kabellengte 45m.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let ook op de specificaties van de probe zelf tot welk voltage bij welke frequentie deze nog geschikt is (qua bandbreedte o.a.). De probes die ik heb (standaard bij mijn recente aankoop geleverd) zijn 1:1 en 1:10 (zet ze altijd op 1:10, aangezien op 1:1 de bandbreedte inzakt tot 10Mhz i.p.v. de haalbare 200Mhz) en daar zit ook een specs kaartje bij waar alles op staat.

 

Met 2 uitzonderingen:

 

Als je kleine spanningen meet onder 2 volt pp met meer resolutie dan 20mV/div.

En als je relatief hoge frequenties meet en ruis van duidelijk hogere frequenties wilt wegfilteren. Boven 6 Mhz.

De scope triggert dan beter in stand "Auto".

 

Tek scopes hebben een high freq. filter voor dit soort metingen.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Drs. IJzerbout: Uiteraard! Heb die twee dingen toch nog weg gelaten om het enigszins toegankelijk te houden :) Ook spelen BNC eindbussen en andere zaken uiteraard ook nog een rol i.v.m. de capacitieve reactantie e.d. Ik snap ook wel dat er mensen zijn die liefst altijd auto trigger willen gebruiken, maar wil TS echt meer leren over oscilloscopen zou ik toch zelf de triggers instellen en soms ontkom je er gewoon niet aan om ze zelf in te stellen anyways, maar dat is dan meestal al buiten het bereik van de beginner  :) Ook is een goed boek natuurlijk nooit weg, is ook al een goede genoemd in dit topic volgens mij.

 

Maar heel simpel uitgedrukt geeft een oscilloscoop het voltage (Y as) weer over een bepaalde tijd (X as).

- ODROID-XU4 Server (TVHeadend v4.2.x (daily stable build), 4x Technisat SkyStar USB HD, Debian Jessie).

- FRITZ!Box (freetz) (OSCam v1.20-unstable latest met Argolis TripleReader+ voor uitgifte aan ODROID).

- Raspberry Pi 2B Client achter LCD TV (LibreElec v8.x, Kodi 17.x), iDevices (TvhClient App).

-- Triax 64cm, CanalDigitaal Quad Triple LNB, kabellengte 45m.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...