Ga naar inhoud


Kijken en tegelijkertijd opnemen met Single LNB?


Jürgen

Aanbevolen berichten

Jarenlang heb ik gebruik gemaakt van een Monoblock (19.2 - 23.5) met 2 aansluitingen, 2 coaxkabels en een ontvanger met 2 tuners.

Daar kon ik probleemloos naar één programma kijken en tegelijkertijd een ander opnemen.

 

Straks gebruik ik de volgende configuratie, een ontvanger met 2 tuners, een Single LNB op 23.5 met 1 aansluiting dus uiteraard ook maar 1 coaxkabel.

Omdat ik het hier thuis niet kan testen en straks niet voor verassingen wil komen te staan en ik op dit moment de draad even kwijt ben hierbij de volgende vraag.

 

Is bij gebruik van de laatst genoemde configuratie de volgende aanname correct?

 

Ik kan naar RTL4 kijken maar tegelijkertijd b.v. NPO1 of een ander kanaal opnemen, correct?

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Zolang de te ontvangen transponders in hetzelfde kwadrant liggen, gaat dat bij doorgeluste tuners.

Wanneer een van de transponders horizontaal en de andere verticaal gepolariseerd is, gaat het niet.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, nu dat je het zo uitlegt zie ik het weer voor mij.

Omdat er op 23.5 maar steeds enkele zenders in hetzelfde kwadrant liggen en ik maar één coaxkabel gebruik heeft in mijn situatie een ontvanger met DUAL tuner dus weinig toegevoegde waarde.

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Jürgen

Omdat misschien niet iedereen weet wat er bedoeld wordt met "hetzelfde kwadrant" , hier toch nog maar even een afbeelding.
Wil de dus weten welke zenders in hetzelfde kwadrant zitten, dan gebruik je de CD-zenderlijst, zie: https://www.canaldigitaal.nl/uploadedFiles/canaldigitaal/content/Downloads/Zenderoverzichten/SD%20HD%20zenderlijst.pdf
 

post-60869-0-23388100-1496691616_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dit overzicht ben ik inderdaad al eerder tegengekomen.

Kijk of ik het nu ook snap.

 

Dus als ik het goed begrijp kan ik met een doorgeluste DUAL tuner en één coaxkabel uit de bovenste 6 kanalen naar één kanaal kijken en tegelijkertijd een ander kanaal opnemen.

Dit is ook op de volgende 6 kanalen van toepassing, correct?

 

Dus naar RTL4 op de TV kijken en tegelijkertijd op de tablet naar sport op NPO1 kijken lukt dus niet.

 

2e kwadrant - Horizontaal - Hoge band

 

Ned1 HD 12.187 H

Ned3 HD 12.187 H

RTL5 HD 12.187 H

RTL7 HD 12.187 H

Veronica HD 12.187 H

Net5 HD 12.187 H

 

4e kwadrant - Verticaal - Hoge band

 

RTL4 HD 11.856 V

RTL8 HD 11.856 V

Ned2 HD 11.739 V

SBS6 HD 11.739 V

RTL7 HD  11.856 V

RTLZ HD  11.856 V

 

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Inderdaad, tegelijk naar H en V kijken gaat niet met een kabel.

Tegelijk 13 en 18 Volt voedingspanning op 1 antennekabel gaat niet lukken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het is eigenlijk heel logisch, maar ja als je tot voor kort alleen maar 2 kabels hebt gebruikt dan sta je daar niet bij stil.

Ik heb nog wel wat om over na te denken want het probleem blijft natuurlijk, vrouw wil naar rommel kijken en ik naar sport...

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is het probleem? Kan er geen twin LNB geplaatst worden? Kan er geen extra kabel worden getrokken?

 

Als je wel een twin LNB kunt plaatsen, en je ontvanger kan unicable, dan zou ik zeggen: neem een SUS21F.

Kan hij geen unicable, dan kan een stacker/destacker ook nog (is wat ouder en kwetsbare technologie, vanwege hogere frekwenties).

 

Of is er wat anders aan de hand? Ik heb je huidige topics niet allemaal in mijn hoofd.... ;)

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Feitelijk kan alles maar het gaat hierbij voor een tijdelijke (overwinterings-) installatie van 5 maanden in Spanje in een Mobile Home.

Het is duidelijk dat ik met een LNB met dubbele aansluitingen en twee coaxkabel het probleem oplos want daarmee heb ik immers al jaren gewerkt.

De vraag was ook alleen om de bekijken wat de mogelijkheden zijn om met één kabel en een Single LNB toch tegelijkertijd naar twee kanalen tegelijkertijd te kijken en nu weet ik dat de opties beperkt zijn.

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had 2 jaar geleden ook al eens naar de Unicable optie gekeken maar eerlijk snapte ik daar niet zoveel van en zag op dat moment ook weinig toegevoegde waarde, daarom uiteindelijk toch voor een Twin LNB en twee coaxkabels gekozen.

 

Zoals het er nu uitziet bestel ik de VU+ SOLO SE V2 met DUAL DVB-S2 tuner en die gebruik ik dan in Spanje.

Als ik thuis ben wissel ik de DUAL DVB-S2 tuner om met de DUAL DVB-C tuner zodat ik daar weer naar de Kabel kan kijken.

 

Zoals ik het nu kan beoordelen kan ik op de VU+ SOLO SE V2 een Unicable LNB aansluiten.

Heeft de Unicable optie nu nog echt toegevoegde waarde t.o.v. de configuratie met een Inverto Ultra LNB met 2 aansluitingen en 2 coaxkabels.

Zoals al geschreven wil ik op de TV naar een zender kijken en op de tablet of MacBook Pro naar een ander.

 

Ik heb ook de indruk dat de Unicable optie duurder is dan de Twin uitvoering.

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

je moet je keuze goed overdenken Jürgen,

unicable is duurder maar met maar twee coaxies wel fijn indien je meerdere tuners aansluit

(nu je verhaal te hebben her gelezen, is dat niets voor jou met enkel een twintuner)

 

terug op de mogelijkheden die ik noemde

FBC (full band capture) is enkel voor de Ultimo 4K en de SOLO 4K, en in de herfst voor UNO SE 4K

ik dacht dat je voor een 4K ging qua techniek

 

de SOLO SE v2 mist weergave van HEVC / H2.65

p.s. dat is dus ook opletten bij aankoop van losse insteektuners voor anderen die het Topic mbt de tunersamenstelling lezen

Comme au Cinema

Alain Delon

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helder en bedankt.

Om straks veel gemopper van mijn vrouw te voorkomen als ik naar voetbal wil kijken en zij naar een film of serie zal ik wel moeten kiezen voor een Twin LNB en 2 coaxkabels.

De 2 coaxkabels zijn buiten via de grond altijd wel wat lastig weg te werken maar ja, heb ik jaren al gedaan dus waarom nu niet opnieuw.

Iedereen bedankt voor de reacties.

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...