Ga naar inhoud


Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hoe zo enkel SMBv1 uitschakelen

 

 

wat dan met v2 en v3

Steps to enable and disable the SMBv1 on the SMB server using the registry:

Registry subkey:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\LanmanServer\Parameters
Registry entry: SMB1
REG_DWORD: 0 = Disabled
REG_DWORD: 1 = Enabled
Default: 1 = Enabled

iemand die weet waarom SMBv1 zo gevaarlijk is ivm wanacry?

  • Like 1

A Glass Of Champaign

Sailor

 


Geplaatst:

Makkie hoor, kan ze zo uitvinken

 

disable-smbv1-support.jpg

 

Windows 10 computers hebben een update ontvangen voor dit probleem

 

Petya en WannaCry vertonen overeenkomsten; met name omdat Petya zich ook richt op een lek in het SMBv1-protocol van Microsoft. De ransomwarevariant maakt daarbij eveneens gebruik van de EternalBlue-exploit. Het verschil is echter dat Petya zich ook op andere manieren probeert te verspreiden. Door gebruik te maken van reguliere beheertools en vrij beschikbare hackingtools kan het zo ook systemen infecteren die volledig up-to-date zijn.

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Geplaatst: (aangepast)

thanks voor de info

p.s. ook je NAS moet natuurlijk up to date zijn als smbserver

 

na update staat die versie standaard op SMBv3

post-30989-0-05763000-1498905051_thumb.png

post-30989-0-18686000-1498905057_thumb.png

post-30989-0-07641200-1498905398_thumb.png

aangepast door Tonskidutch

A Glass Of Champaign

Sailor

 

Geplaatst:

Heb ik gedaan maar dan zie ik mijn ET8000 niet meer op mijn desktop computer.

Windows 11 Home 64bits + Stardock Start11 v2 / VU+Duo4KSE / OpenPLi 8.3 /  TVVlaanderen / Fiber Optics Internet 2GB / Citroën C5 II BlueHDi 180PK Hydractive III+ / Samsung Galaxy S21+

Geplaatst:

Ik zie zelfs zijn icoontje niet meer, bovendien zie ik ook mijn laptop en mijn notebook niet meer.

M.a.w mijn hele netwerk is blijkbaar foetsie.

Windows 11 Home 64bits + Stardock Start11 v2 / VU+Duo4KSE / OpenPLi 8.3 /  TVVlaanderen / Fiber Optics Internet 2GB / Citroën C5 II BlueHDi 180PK Hydractive III+ / Samsung Galaxy S21+

Geplaatst:

Ik was daarnet fout.

 

Mijn laptop en mijn notebook (beide Windows 10 zoals mijn desktop)

Desktop = Ethernet

Laptop en notebook zijn beide WiFi

Zij zijn alle via mijn router zichtbaar op elk van de 3 puters.

 

Mijn Xtrend ET8000 is via Ethernet met dezelfde router verbonden maar is op geen enkele van de 3 voorgaande nog zichtbaar.

 

Kan het probleem te maken hebben met de netwerkinstelling van mijn ET8000 ?

En indien ja : wat kan het probleem zijn ?

Windows 11 Home 64bits + Stardock Start11 v2 / VU+Duo4KSE / OpenPLi 8.3 /  TVVlaanderen / Fiber Optics Internet 2GB / Citroën C5 II BlueHDi 180PK Hydractive III+ / Samsung Galaxy S21+

Geplaatst:

Het werkte voorheen dus, op de ET 8000 naar netwerk instellingen gaan en netwerk daar laten herstarten.

 

Overigens kan als je de Windows 10 creators update hebt gedaan het gewoon weer aanzetten.

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Geplaatst:

andersom kijken pluizebol, lijkt me spannender

dus op je ET8000 of je de netwerkschijven nog ziet

 

overigens ik zie alle leden van de thuisgroep gewoon, niks verkeerd dus

 

de SMBv1 is een heel oud protocol en enkel nog op je PC in gebruik als je oudere Klanten aankoppelt

dus heb je modern spul, laat je de SMBv1 default disabled

A Glass Of Champaign

Sailor

 

  • 5 maanden later...
Geplaatst:

https://support.microsoft.com/nl-nl/help/2696547/how-to-enable-and-disable-smbv1-smbv2-and-smbv3-in-windows-and-windows

 

een uitgebreide uitleg kun je op de bovenstaande link vinden over de vesrchillende windows versies en smb versies

 

als je de versies hebt gewijzigd en je ziet het apparaat nog niet kun je toch nog in de netwerk omgeving de gezochte host gewoon intikken in de adresregel van de verkenner

\\hostname

hier \\QNAPTON als voorbeeld

 

idem voor een receiver die per smb 3.x gedeeld wordt in het netwerk

Screenshot_108.jpg

A Glass Of Champaign

Sailor

 

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...