Ga naar inhoud


Valt de ontvangst van Joyne mee?


Sprietje

Aanbevolen berichten

54 minuten geleden zei luisteraar:

@Sprietje zoals gezegd de vakman steld af met de hand niet met kompas en een meter er naast 

 

20 minuten geleden zei ceesv:

Er is een groot verschil tussen ongeveer en precies.

En dat merk je bij de eerste regenbui.

 

Volgens mij is "met de hand afstellen" in de betekenis van @luisteraar toch niet wat @ceesv bedoelt met "precies". Of wel?

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Het uitrichten van de schotel (parabool reflector) is slechts een deel van de procedure.

Het in het brandpunt zetten van de lnb met de juiste skew is minstens net zo bepalend voor het resultaat.

 

Het op maximaal meteruitslag van de agc afregelen is niet de manier om tot een optimaal afgestelde ontvangstinrichting voor satelliet ontvangst te komen.

Een satelliet ontvanger laat niet de ber zien, maar het aantal fouten na de correctie.

Je kan niet zien hoe groot het aantal fouten is voor correctie.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een satelliet ontvanger is geen meetinstrument om de LNB optimaal in de schotel te plaatsen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat is juist, maar een vakman zal het juiste gereedschap gebruiken, en niet zoals jij stelt, met de hand afstellen.

1 uur geleden zei luisteraar:

zoals gezegd de vakman steld af met de hand niet met kompas en een meter er naast 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tussen al het techneuter geleuter heb ik toch meegekregen dat met 60 cm en single ultra black LNB Joyne te ontvangen is in Algarve west.
Nu hoop ik nog een bevestiging te krijgen dat op dezelfde schotel ook een duo LNB te gebruiken is (of 2 enkele) en zoja welke of hoe te bevestigen om ook Hotbird binnen te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@commentaar schreef gisteren om 16:15uur:

 

"In Nederland konden we nauwelijks verschil meten in de lnb positie, maar in Portugal blijkt het dus het verschil te zijn tussen tracken of niks vinden."

 

Ik pas al jarenlang mijn natte zeem-methode toe dat hetzelfde effect geeft.
In plaats van een natte zeem die het signaal dempt, kun je natuurlijk ook een plaatje van een bepaald materiaal gebruiken dat voldoende demping geeft om het signaal flink te verzwakken. Ik denk dan bijvoorbeeld aan glasplaatjes met een zeer dunne opgedampte metaal coating die verschillende dempingswaardes geven.

Nu blijkt dus dat op een plaats waar het signaal behoorlijk zwak is zoals in de Algarve, je verschillen wel ziet in de afstelling van de lnb t.o.v. de afstand tot de schotel. Met die plaatjes van verschillende demping kun je in Nederland heel precies bepalen hoe zaken optimaal afgesteld moeten worden en mogelijk aanpassingen gedaan kunnen worden aan de schotel.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden zei alex6:

Tussen al het techneuter geleuter

Dat lijkt me een verkeerde conclusie als het gaat om het afstellen van een kleine schotel op een zwakke(re) transponder.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎23‎-‎9‎-‎2017 om 21:17 zei Sprietje:

Oh ja commentaar? Is het verschil tussen -3 en +1 maar 2 graden? Volgens mij 4 graden maar ja rekenen is jou sterkste kant niet heb ik wel begrepen en je gaat me toch niet vertellen dat je een skew-afwijking van 4 graden niet merkt bij 8PSK als het om een zwak signaal gaat.

Ik verwacht van een professional dat die juiste informatie geeft en geen foute.

 

Ach en beste luisteraar, ook de skew van de Hotbird wordt ook 3,5 graden gedraaid uitgezonden. Hoe kun je dan beweren dat je de skew van de Eutelsat 9 oost verkeerd moet zetten om geen last van de 13 oost te hebben.

Ik heb de transponders van Joyne wekenlang getest met een Triax 64 aan de Costa Calida en heb geen enkel probleem ondervonden door de Hotbird.

 

 

Beste Sprietje,

 

Ik ben inmiddels 4 weken onderweg naar het zuiden en heb van Eindhoven tot in Lagos en Monte Gordo in de Algarve de meest uiteenlopende en - lees het goed - voor de kampeerder en vakantieganger relevante metingen gedaan. Vanaf effectief 43 cm t/m de nieuwe Bente automaat met B&R65 cm schotel.

Waar ik mij intussen mateloos aan stoor is het feit dat jij het over 3 graden skew-afwijking hebt terwijl een minimale foutieve horizontale of vertikale uitrichtingsfout een veel groter effect heeft op de ontvangstkwaliteit van zowel Astra 3 als Eurobird 9. Ik heb je nog nooit bruikbare adviezen horen geven voor de camperaar of caravanner die onderweg is naar het zuiden en de grootst mogelijke moeite heeft met het afstellen van zijn schotelantennetje. Of het nu om Astra 3 gaat of om Eurobird. En of het nu om automaten op campers gaat of om caravanners met 'n los schoteltje. Ik ben je nog nooit op 'n camping in de Algarve tegengekomen. Kort en goed: aan dit soort discussies heeft niemand iets!

 

BTW, in de Algarve is Eurobird 9 met 53cm effectief (dus horizontaal effectief gemeten) te ontvangen.

Ga maar eens 'n goede discussie voeren over het feit dat mensen een camper kopen van 100.000 Euro waar 'n automaatje bij wordt verkocht met 'n schoteltje van (effectief) 78cm. En die mensen hebben vervolgens in zuid Europa geen beeld op Astra. Met zo'n camper verwacht je toch in heel Europa TV-ontvangst te hebben of heb ik het mis? Fijn dat dat probleem met Eurobird is opgelost. Laten we het dáár eens over hebben!

 

Groet vanuit de Algarve.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Boogje

 

Je gaat me toch niet vertellen dat ik geen praktische informatie geef vooral ook voor de eenvoudige en beginnende schotelaar.

Ik reken voor een ieder die daarom vraagt uit hoe hij zijn schotel moet afstellen waarbij ik de Azimuth, de elevatie en de skew geef. Ook als het om multifeed ontvangst gaat, reken ik de afstanden van de lnb's uit of het nu om 2 of vele lnb's gaat.

 

Ik kan niet in zijn algemeenheid iemand aangeven hoe hij zijn schotel moet afstellen omdat de afstelgegevens door de locatie worden bepaald maar als iemand zijn locatie aan me door geeft, dan krijgen ze meteen 3 belangrijke zaken van me door.
- hoe moet de elevatie van de schotel afgesteld worden
- hoe moet de skew van de lnb afgesteld worden
- en welke heel makkelijk te ontvangen transponder kunnen ze het beste gebruiken om ook in gebieden waar het signaal zwak is goed signaal te ontvangen.

 

De Azimuth instellen van een schotel is voor velen een lastig probleem.
Tja je schotel moet naar het zuid-zuid-oosten gericht worden.
Zit je in een bebouwde omgeving, dat raad ik ze altijd aan Dishpointer te gebruiken. Zit je in een natuurlijke omgeving, dan heb je daar niet zo veel aan.
Daarom heb ik ook de plakbandmethode ontwikkeld waarbij je de schotel met behulp van een stuk plakband en de zon zo nauwkeurig uit kunt richten, dat je onmiddellijk beeld hebt en dat je in de meeste gevallen de draairichting van de schotel niet hoeft na te stellen om een optimale ontvangst te hebben.

 

Ik zit ook op het camperforum en ik help daar vele mensen. Het aantal complimenten dat ik ook op dat forum heb gehad omdat mensen met mijn advies beeld kregen na eerst vele wanhoopspogingen en het maar niet wilde lukken zijn niet meer te tellen.

Als je iemand afstelgegevens geeft moet je dat zo goed mogelijk doen en niet met gegevens die al afwijken. Doordat je de skew niet nauwkeuriger dan op 1 graad nauwkeurig moet opgeven, en het voor de Eutelsat 3,5 graden afwijkt en voor de Astra satellieten 7,5 graad, kan het door de afronding naar hele graden net zo goed zijn dat als je van een calculator uit gaat, dat de skewwaarde 4 graden afwijkt bij de Eutelsat en 8 graden bij de Astra 1-2-3.
Vooral bij zwakke signalen maakt dat echt wel uit bij de 8PSK-transponders die tegenwoordig meestal gebruikt worden en zeker bij de Nederlandstalige zenders.

 

Je opmerking  "Ik heb je nog nooit bruikbare adviezen horen geven voor de camperaar of caravanner die onderweg is naar het zuiden en de grootst mogelijke moeite heeft met het afstellen van zijn schotelantennetje." slaat dan ook nergens op.

 

Als opmerking wil ik meegeven dat ik vroeger heel wat keren in de Algarve op campings ben geweest. Nu heb ik een vakantiehuis in de Costa Calida dus heb ik geen behoefte meer om aan de Algarve te gaan staan hoewel ik met mijn caravan morgen zo zou kunnen vertrekken.

 

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje heeft zijn sporen inmiddels allang dubbel en dwars verdiend en zijn kennis en kunde meermaals bewezen waarbij heel veel mensen enorm goed geholpen zijn.

Iemand die de Eutelsat 9B nog steeds Eurobird 9 noemt neem ik alleen al daarom direct minder serieus.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uur geleden zei Boogje:

Met zo'n camper verwacht je toch in heel Europa TV-ontvangst te hebben of heb ik het mis? Fijn dat dat probleem met Eurobird is opgelost. Laten we het dáár eens over hebben!

 

Groet vanuit de Algarve.

Was het Sprietje niet die Joyne bruikbare tips heeft gegeven om de ontvangst in de Algarve te verbeteren? Ja, toch?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad Alex

 

Al op 1 maart 2012 veranderde Eutelsat de namen van zijn satellieten.
Toen Eutelsat nog maar een beperkt aantal satellieten had, was het leuk om deze grappige namen te geven zoals Hotbird en Eurobird.
Toen Eutelsat steeds meer satellieten kreeg, werd het een ratjetoe aan namen.
Er waren inmiddels al 4 verschillende Eurobird satellieten die op verschillende posities hingen. Daarom is op 1 maart 2012 besloten de naam Eurobird niet meer te gebruiken en ze te noemen "Eutelsat met hun orbitale positie.
Alleen de naam Hotbird is nog blijven bestaan omdat die allemaal op 13 oost hangen.

Het is dus niet meer van deze tijd om na 5 jaar deze satelliet nog steeds de Eurobird te noemen.
Bovendien staat de Eurobird 9A die tot 2012 op positie 9 oost hing en vroeger Eurobird werd genoemd nu op positie 12,9 oost.
De huidige 9A satelliet is een Ka-band satelliet. Die staat nu op 8,9 oost pal naast de 9 oost.
De 9B hangt sinds maart 2016 op 9 oost en heeft de oude 9A Ku-band satelliet vervangen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...