Ga naar inhoud


Valt de ontvangst van Joyne mee?


Sprietje

Aanbevolen berichten

commentaar schrijft:


"op internet staan de skew waardes voor Astra 23 en een aparte lijst voor Joyne."

 

Zo beste commentaar, hebben jullie een skew-lijst voor CanalDigitaal gemaakt?
Ik mag aannemen dat je bedoeld een skew-lijst voor de Eutelsat 9e want die zie ik wel. Alleen jammer dat je alle skew-waardes verkeerd hebt want je hebt geen rekening gehouden dat bijna alle Eutelsat satellieten de skew 3,5 graad gedraaid uitzendt, zie: http://www.eutelsat.com/files/contributed/satellites/pdf/polarisation-skew-eutelsat-satellites.pdf

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator
1 uur geleden zei commentaar:

Speciaal voor jou zorgen we voor een dBtje meer.

IK hoop niet dat je dit serieus bedoelt.

 

Het uplink vermogen maakt deel uit van het totale transmissie traject en wordt continu geregeld.

Bij slecht weer (regendemping) aan de uplink kant wordt meer vermogen omhoog gestuurd om het signaal bij de afnemer (downlink) constant te houden.

Zou de uplink schotel vuil zijn en dit demping geven, wordt er meer vermogen in de schotel gestuurd.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit had ik nog beloofd, en bij de EISS kan de klant kiezen voor een Europees overzicht met skew voor Astra 19; Astra 23; Astra 28 en Joyne.

@Sprietje je denkt toch niet dat ik overal zelf de skew gemeten heb?

Die gegevens heb ik voor elke plaats op internet bij een berekeningsprogramma opgezocht, dus ik ga er vanuit dat die gegevens kloppen. En als dat niet zo is dan zal die 3 graden de pret ook niet drukken.

Voorheen lieten de meeste campers de lnb gewoon recht staan terwijl in Lagos voor Astra 23 de skew op -22 graden moest staan.IMG_9126.PNG.98c7b25516b7d32cc6e992b9e664f927.PNG

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk heb je de skew niet overal in Europa zelf opgemeten maar helaas is er geen enkele calculator die met die 3,5 graad rekening houdt. Wel met de 7,5 graad van de drie Astra satellieten maar ook zeker daarvan de helft niet.

 

Jij hebt de skew-waardes afgerond op hele grades wat ik ook trecht vind maar als je dan voor Alkmaar -3° aangeeft, terwijl het werkelijk 0° is, je bij Karlsruhe 0 aan geeft terwijl het +3, in Maastricht -3 terwijl het werkelijk +1° moet zijn begrijp ik niet. Doe het dan meteen goed. Bij zwakke signalen door erg kleine schotels en transponders in 8PSK, heb je bij elke graad winst.

Het blijkt gewoon dat je slecht op de hoogte bent van diverse satellietzaken. Ik mag toch verwachten dat als er een transponder bij Eutelsat gehuurd wordt, dat je de juiste ontvangstinformatie van hun krijgt.

 

Waarom weten ze dit ook bij de technische universiteit van Munchen en jij niet?
Zie de afwijkende skew waardes in de zesde kolom voor de diverse Eutelsat satellieten en de opmerking onderaan.

 

En in Lagos moet de skew voor de Astra 23,5 geen 22 graden zijn maar 28 graden.

 

Skew Eutelsat.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Commentaar

Ik ben reuze blij met je rapporten en met je info.

Ik hoop dat Joyne een serieuze concurrent van CDS wordt.

Gaat Joyne in de toekomst ook Film-zenders aanbieden zoals CDS dit doet met Film1?

 

In ieder geval wens ik Joyne het allerbeste succes.

  • Bedankt 2

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Kan het zijn dat je naar de verkeerde satelliet gericht staat?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@@Sprietje dat de skew 3.5 graad gedraaid staat klopt wel, maar verder is het niet waar wat je verteld, dat onze opgave nergens klopt.

in jouw opgave scheelt het in maastricht maar 2 graden.

Hoe verklaar je dat dan?

Daar heeft John op het camperforum je al over aangesproken maar daar heb je niet op gereageerd.

John heeft onderweg naar Albufeira voor de zekerheid de opgegeven skew gecontroleerd.

En dan kan jij die fijn berekenen maar in de praktijk wijkt hij nauwelijks af met de opgave.

Daarnaast maakt die drie graden in de praktijk ook geen zak uit zoals we kunnen  constateren.

Dan was er tot nog toe geen een fabrikant welke een overzicht leverde met elevatie en skew, dus voor de leek een hele vooruitgang.

Zelfs al zou het 2-3 graden schelen.

En wordt de consument door onze dealers geadviseerd als hij de satelliet gevonden heeft, (waar het in eerste instantie om gaat, ) de azimuth, elevatie en skew maximaal af te stellen voor het beste resultaat.

Waarom moet je altijd zo denigrerend en uit de hoogte doen?

ik heb onderweg uit mijn hoofd even 22 graden gezegd, en jij kijkt even op het lijstje en zegt het is 28.

Elk woord wordt hier op een gouden schaaltje gelegd en i.p.v. dat iedereen hier met elkaar probeert een goed verhaal te creeren ben je alleen maar bezig met hoe goed dat je zelf wel niet bent en dat de meeste er geen zak van weten.

We weten intussen wel waar jij goed in bent.

Toen ik studeerde waren er nog geen satellieten ,alleen antennetechniek, en alles wat ik weet is als autodidact, pure interresse en praktijk ervaring.

En misschien weet ik wel veel meer dan jij op andere zaken betreffende ons vak.

De eerste normen op qpsk heb ik door meten vast gesteld en later in de door mij gemaakte satellietcursus voor het satellietplatform opgeven wat daarna ook als standaard is overgenomen.

En er is nog HEEL veel  en veel meer wat ik NIET  weet en daar schaam ik me niet voor. Wat je niet weet maakt je niet dom. Je bent pas dom als je wat je leert niet gebruikt of zegt dat je het begrijpt terwijl je dat niet doet.

Je reactie had ook kunnen zijn: " hey commentaar wist je dat er 3 graden verschil zit in jouw opgave en wat ik selectief op een paar plaatsen berekend heb?" 

Dan hadden we dat kunnen bespreken. En als jij het dan allemaal zo goed weet, maak dan  een correcte lijst en plaats die op internet dan hoef ik dat werk niet meer te doen, graag voor astra 19-23 -28 en Joyne.

 

aangepast door commentaar
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@commentaar ik sta helemaal achter jou verhaal.

Ik doe aan sat sinds de jaren 80 van de vorige eeuw kijken op 13 69 oost en 27 west en de Eurovisie op 7 graden en kijken naar Brazilië op de global beam  4 ghz met blokjes ijs om de lnb te koelen. 

En het pompend beeld van de Russen op 4 ghz in secam

Aan de rekenkundige waarden trek ik me niets aan uitrichten  op het beste signaal met agc naast de schotel 

aangepast door luisteraar
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ja commentaar? Is het verschil tussen -3 en +1 maar 2 graden? Volgens mij 4 graden maar ja rekenen is jou sterkste kant niet heb ik wel begrepen en je gaat me toch niet vertellen dat je een skew-afwijking van 4 graden niet merkt bij 8PSK als het om een zwak signaal gaat.

Ik verwacht van een professional dat die juiste informatie geeft en geen foute.

 

Ach en beste luisteraar, ook de skew van de Hotbird wordt ook 3,5 graden gedraaid uitgezonden. Hoe kun je dan beweren dat je de skew van de Eutelsat 9 oost verkeerd moet zetten om geen last van de 13 oost te hebben.

Ik heb de transponders van Joyne wekenlang getest met een Triax 64 aan de Costa Calida en heb geen enkel probleem ondervonden door de Hotbird.

 

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste luisteraar

 

Die lijst met skew waardes zijn niet voor de vakman. Die is gemaakt voor vakantiegangers die vaak niet eens weten wat de skew is. Ik zeik niet over 2 graden en al helemaal niet over 0,2 graad maar door de afrondingen staan sommige skew waardes 4 graden verkeerd opgegeven. Een vakantieganger die de schuinte van de lnb met zijn mobieltje met graden-app volgens de lijst afstelt, heeft geen optimale ontvangst en dat wil je met die info op die lijst wel bereiken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Er is een groot verschil tussen ongeveer en precies.

En dat merk je bij de eerste regenbui.

 

En daarna de provider de schuld geven dat die op een "goedkope" transponder zou zitten.

De skew heeft grote invloed op de BER, maar veel mensen regelen alleen maar af op maximum signaal.

Maximum signaal sterkte is ongelijk optimale ontvangst en slecht weer reserve.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...