Ga naar inhoud


Valt de ontvangst van Joyne mee?


Sprietje

Aanbevolen berichten


 Die plakband methode is natuurlijk een leuke benadering maar meer ook niet.  Finetinen doe je op basis van meten en niet met een rollletje plakband.!!!

 

Als je de schotel gaat uitrichten tune je op de  sterkste transponder.  Als je dan redelijk signaal hebt dan kun je overschakelen naar 1 van de joyne frequenties en fine-tunen op basis van de meetwaardes van een sat meter of je ontvanger.

 

Het makkelijkst is als je eerst elevatie (hoek waaronder schotel omhoog kijkt) goed instelt en dan pas heel voorzichtig links/rechts gaat draaien. En LNB gewoon recht zetten. skew instellen komt wel bij het fine-tunen.

 

Als je helemaal nergens signaal hebt... controleer dan even op een andere satelliet... want misschien werkt de LNB niet, maakt de kabel kortsluiting... dus kwestie van uitsluiten.

 

 

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

De plakbandmethode is geen benadering maar een exacte afstelling van de schotel. Ik heb op tientallen schotels deze methode toegepast, zelfs op zee waar je geen enkel oriëntatiepunt hebt en het werkt perfect.
Maar wat er meestal fout gaat is dat mensen denken dat deze methode niet 100% deugt en dan alsnog aan de schotel gaan draaien.
Geloof me, de positie met de zon is 100% goed. Heb je dan geen ontvangst, dan als eerste kijken of de elevatie wel goed staat. Lukt het dan nog niet, dan heb je gewoon de juiste satelliet en transponderinstelling niet goed staan op je satellietontvanger.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Codx:

 Die plakband methode is natuurlijk een leuke benadering maar meer ook niet.  Finetinen doe je op basis van meten en niet met een rollletje plakband.!!!

 

Als je de schotel gaat uitrichten tune je op de  sterkste transponder.  

 

 

Precies afwijking schotel moet ook gecorrigeerd worden. 

Bij 1mm afwijking schotel werkt die plakband zon methode niet. 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb stellig de indruk dat jullie een schotel nog nooit met de zon hebben uitgericht m.b.v. plakband zoals ik beschreven heb. Ik maak het zelden mee dat als je dat goed doet, er nog enige winst te behalen valt met het uitrichten van de schotel. Ja ik heb het één maal meegemaakt. Bij die schotel stond de lnb-arm scheef op de schotel. Het moet dus al een fout in de schotel zijn als het niet werkt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei Sprietje:

Ja ik heb het één maal meegemaakt. Bij die schotel stond de lnb-arm scheef op de schotel. Het moet dus al een fout in de schotel zijn als het niet werkt.

 

Dat bedoel ik nu net bij de campers wordt de schotel tijdens de reis ingepakt stootje hier en stootje daar een klein deukje enz. 

Toch blijft de schotel werken ook al kijkt die scheel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Sprietje:

Ik heb stellig de indruk dat jullie een schotel nog nooit met de zon hebben uitgericht m.b.v. plakband zoals ik beschreven heb. Ik maak het zelden mee dat als je dat goed doet, er nog enige winst te behalen valt met het uitrichten van de schotel. Ja ik heb het één maal meegemaakt. Bij die schotel stond de lnb-arm scheef op de schotel. Het moet dus al een fout in de schotel zijn als het niet werkt.

 

Nee, geen plakband. Gewoon met een meter en de juiste elevatie.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar sprietje heeft wel gelijk dat het zo kan.

liever met een touwtje en natuurlijk de zomertijd niet vergeten.

we hebben op dat principe een afstel tool gemaakt, maar met de Eiss is die overbodig.

En we maakten tabellen per maand omdat de aarde ook om de zon draait in een elips.

vandaar lente zomer etc.

dus sprietje moet wel de juiste tijd voor vandaag opgeven

IMG_9287.JPG

IMG_9288.JPG

IMG_9289.JPG

aangepast door commentaar
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden zei commentaar:

dus sprietje moet wel de juiste tijd voor vandaag opgeven

 

Dat vind je toch gewoon op http://www.satellite-calculations.com/Satellite/lookangles.htm

Je Latitude en Longitude ingeven, en de satelliet die je zoekt, de datum checken, en je vindt de tijd.

Je kan zelfs voor het hele jaar een aparte pagina krijgen met alle tijden (calculate times for one year).

En nog heel veel andere instellingen en zo krijg je er gratis bij. :)

 

Groet,

A33

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch klopt die calculator niet helemaal.
Zoek maar eens op Portumão Algarve Portugal.
Maakt niet uit welke satelliet je neemt maar kies maar eens voor de Astra 23,5
Je ziet dat hij bij local time dezelfde tijd aan geeft als bijv. Spanje of Nederland en dat klopt niet. In Portugal is het 1 uur vroeger, d.w.z. in de winter dezelfde tijd als UTC-time en tijdens de zomertijd 1 uur later dan UTC-time ofwel 1 uur vroeger dan Nederlandse tijd.

Zoek je de tijd voor vandaag voor de Astra 23,5, dan zie je staan:
09:38:45 UTC en 11:38:45 local time.
Kijk je op "Calculate times for one year, dan staat er voor vandaag 11:55:02 uur. Vreemd hè, ineens een verschil van ruim 16 minuten.
Ik ben daar al lang van op de hoogte en hou daar ook rekening mee als iemand naar de juiste tijd vraagt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden zei Sprietje:

Je ziet dat hij bij local time dezelfde tijd aan geeft als bijv. Spanje of Nederland en dat klopt niet. In Portugal is het 1 uur vroeger, d.w.z. in de winter dezelfde tijd als UTC-time en tijdens de zomertijd 1 uur later dan UTC-time ofwel 1 uur vroeger dan Nederlandse tijd.

 

Nou ja, bij de lijst staat duidelijk hoe hij zijn local time berekent: All times is local time as configured on your local computer

 

Dus als jij local time in Spanje in je computer hebt ingesteld, is dit helemaal logisch. Dat klopt dus in ieder geval wel; dat lijkt vooral een kwestie van RTFM.

 

Dat andere ziet er vreemd uit; zal er eens naar kijken....

 

Groet,

A33

 

 

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja beste a33, dat uur verschil is natuurlijk best te verklaren maar wie gaat zijn tijd op zijn computer verzetten als hij de tijd voor Portugal wil opzoeken. Ik denk dat zelfs mensen die in Portugal op vakantie zijn de tijd op hun laptop of tablet niet gaan verzetten, dus de kans op fouten is erg groot.
En ik heb de tijd op mijn laptop gewoon de tijd voor Nederland ingesteld want die is voor bijna heel Europa hetzelfde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, beste Sprietje, ik wil natuurlijk ook altijd de tijd weten voor het schotel afstellen in allerlei buitenlanden. Die in Nederland interesseert me niet zo.....

Het is wel heel erg gek, dat onze Jens Satre de keus heeft gemaakt om van de computer local time uit te gaan.

Want wie gaat er nu uit van zijn (plaatselijke) computer local time, als hij zijn schotel wil uitrichten?

;);););)

 

 

Los daarvan,

Als de calculator zelf de goede tijd aangeeft (en daar ga ik dan maar even van uit), dan zal die extra pagina wel een script gebruiken voor een ander jaartal of zo.

Irritant, inderdaad!

 

Ik ben bang, dat de website verder niet echt meer onderhouden wordt.

Ik had ook al eens een mail gestuurd over de pagina offsetantenne berekeningen, dat de combinatie van een kijkhoek van 90 graden en een f/D van 0,5 voor mij onbegrijpelijk was en volgens mij dus niet klopt, maar niks van teruggehoord.

Idem dito trouwens bij dishpointer; ik had een foute berekening daar gemeld, maar werd ook niet hersteld.

 

Dat is het lastige van internet: Ook daar heb je 'fake' calculators. ;)

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijd voor een Sprietje/a33 website. :)

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...